Onze katers is onzindelijk HELP!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Onze katers is onzindelijk HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 10:40

Onze kater Gijs begint in huis te poepen en plassen. Dus NIET sproeien maar gewoon uitgebreid zijn behoefte te doen.
Hij is vorig jaar op 1-jarige leeftijd geholpen en toen is het begonnen.
Hij doet het bij voorkeur op het bed! Nu houd ik hem wel beneden maar omdat mijn man ziek is en beneden moet blijven liggen, heeft hij het hier ook al geflikt.
Op een beurs zei iemand me dat alle katers dit doen na castratie maar dat geloof ik niet. Ik heb nml al ruim 35 jaar katers die het nooit hebben gedaan. Wel denk ik dat het met hormonen te maken heeft, misschien iets niet in orde?! Ik hoop dat er iets aan te doen is want mijn man wil hem nu niet meer in huis hebben en dat vind ik zielig, het is verder een hele leuke kat.
Wie herkent dit of misschien weet je een goed forum waar ik die vraag kan stellen.


Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:55

oh jee, wat lastig!
Oudere katers/katten doen dit soms omdat ze het niet meer onder controle hebben, maar die van jou is nog heel jong... Dat alle katers dit doen na castratie lijkt mij ook onzin. Ik heb ook al mn hele leven katten en heb hier nooit last van gehad. Het kattenforum is al een tijdje gesloten, dus daar kun je niet meer terecht. Toch maar even naar een dierenarts(assistente) bellen denk ik, of naar een asiel, die zijn vaak open op zaterdag en hebben dit misschien ook weleens mee gemaakt.

Virginie

Berichten: 398
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:30

ik heb twee poezen en ook zo een beetje dat probleem met Geluck.

Geroema is de eerste poes en toen ze heel klein was had ze perongeluk een keertje in mijn zitzak geplast.
Geluck kwam er bij, en na een half jaar begon ze ook te plassen, maar het is meer haar terrein afbakenen in de zitzak.
Omdat Geroema vaak in de zitzak ging slapen en geluck kon dat blijkbaar niet goed verdragen is ze op een dag haar terrein gaan afbakenen en in de zitzakken gaan plassen.

Maar op het bed en zo, dat doet zij niet, alleen daarin, misschien was dat wel omdat ze dat kleine plasje van Geroema heeft geroken.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:05

Ik heb geen katten en vind ze ook niet leuk,maar ik kijk wel vele dieren programma's en ooit heb ik eens gezien dat mensen zilverpapier op de plekken neer lagen waar de kat zijn behoefte steeds deed.Daar schrok hij dan zo van [het knipserde als hij zijn behoefte deed] dat het daarna over was.
Misschien een niet werkende oplossing,maar proberen kan geen kwaad toch?

https://www.facebook.com/FotoBiancaS

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:06

Ik werk als dierenartsassistente en heb de volgende informatie voor je.
Het kan ook zijn dat je kater een blaasontsteking heeft. Daarvoor moet je een plasje brengen bij de DA (opzuigen met een watje als het echt niet anders kan). Blaasontstekingen bij katers worden vaak veroorzaakt door struviet (kristallen) in de urinewegen. Deze kunnen opgelost worden door de urine zuurder te maken en dit kan door middel van een speciaal struvietdieet. Meestal is het voldoende dit voor 6 weken te gebruiken. Mocht de incontinentie terug komen dan moet de kater levenslang op dat dieet.
Dus sowieso even langs de dierenarts.

Bon Jovi rules!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:09

Corona schreef:
Ik werk als dierenartsassistente en heb de volgende informatie voor je.
Het kan ook zijn dat je kater een blaasontsteking heeft. Daarvoor moet je een plasje brengen bij de DA (opzuigen met een watje als het echt niet anders kan). Blaasontstekingen bij katers worden vaak veroorzaakt door struviet (kristallen) in de urinewegen. Deze kunnen opgelost worden door de urine zuurder te maken en dit kan door middel van een speciaal struvietdieet. Meestal is het voldoende dit voor 6 weken te gebruiken. Mocht de incontinentie terug komen dan moet de kater levenslang op dat dieet.
Dus sowieso even langs de dierenarts.


Ik kan me niet voorstellen dat hij dan ook op bed gaat poepen!
Bij een blaasontsteking-beeld denk ik eerder aan heel vaak kleine plasjes doen en proberen te doen. Dan zit er meestal ook bloed bij de urine.
Mij lijkt het eerder een gedragsprobleem.

Don't dream your life, live your dreams!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:16

Ga er in ieder geval even mee naar de dierenarts! Misschien is het een medisch probleem, al denk ik eerder aan een gedragsprobleem. Ik weet niet wat je hier aan kunt doen, maar misschien kun je ook even bij andere forums op het internet kijken (een speciaal kattenforum)
Je zou de plaatsen waar hij heeft gepoept en geplast met een heel vies ruikend middel (voor hun dan) kunnen schoonmaken. Bijvoorbeeld schoonmaakazijn of iets dergelijks.
Veel succes.

Ilse1979

Berichten: 499
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:27

Onze oudste kater doet dit ook bij tijd en wijle, het plassen dan.
Bij ons is het een gedragsprobleem. Wij halen hem er flink met de snoet (en desnoods hele lijf) doorheen en gooien hem op de bak.

Eerst medische oorzaken uitsluiten, dus even een bezoekje aan de dierenarts, lijkt me hier een goed plan. Als er medisch niks aan de hand is dan zou ik als ik jou was, gewoon de kat door de behoefte heen halen en naar buiten of op de bak gooien (ligt er maar net aan waar hij normaal zijn behoefte moet doen). Flinke stemverheffing erbij. Het deed mij de eerste keren enorm zeer (ik kan dat haast niet, zo hard zijn) maar nu zie ik wel in dat het helpt. Normaal gaan ze voor die tijd zenuwachtig heen en weer lopen, miauwen of iets dergelijks. Gooi hem desnoods dan al naar buiten (of in de ruimte waar de bak staat). Tis even lastig, maar het loont.

Als je kat trouwens op de bak zijn behoefte moet doen, zorg dan dat deze schoon is, of in ieder geval dat hij nog kan graven.

Succes ermee!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:07

Ilse1979 schreef:
Onze oudste kater doet dit ook bij tijd en wijle, het plassen dan.
Bij ons is het een gedragsprobleem. Wij halen hem er flink met de snoet (en desnoods hele lijf) doorheen en gooien hem op de bak.



Dat is dus een manier die ontzettend dieronvriendelijk is en echt niet helpt. In moderne boeken en cursussen wordt dit ten strengste afgeraden.
Een kat of hond weet namelijk na 1 minuut al niet meer dat hij heeft geplast of gepoept en zal op die manier alleen maar bang worden, want hij ziet die aanval als zinloos.

Don't dream your life, live your dreams!


basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:09

gabyfedde"]
[quote="Ilse1979 schreef:
Onze oudste kater doet dit ook bij tijd en wijle, het plassen dan.
Bij ons is het een gedragsprobleem. Wij halen hem er flink met de snoet (en desnoods hele lijf) doorheen en gooien hem op de bak.



Dat is dus een manier die ontzettend dieronvriendelijk is en echt niet helpt. In moderne boeken en cursussen wordt dit ten strengste afgeraden.
Een kat of hond weet namelijk na 1 minuut al niet meer dat hij heeft geplast of gepoept en zal op die manier alleen maar bang worden, want hij ziet die aanval als zinloos.
[/quote]

Helemaal mee eens Knipoog heeft totaal geen zin.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:09

basje01"]
[quote="gabyfedde"][quote="Ilse1979 schreef:
Onze oudste kater doet dit ook bij tijd en wijle, het plassen dan.
Bij ons is het een gedragsprobleem. Wij halen hem er flink met de snoet (en desnoods hele lijf) doorheen en gooien hem op de bak.



Dat is dus een manier die ontzettend dieronvriendelijk is en echt niet helpt. In moderne boeken en cursussen wordt dit ten strengste afgeraden.
Een kat of hond weet namelijk na 1 minuut al niet meer dat hij heeft geplast of gepoept en zal op die manier alleen maar bang worden, want hij ziet jouw aanval als zinloos.
[/quote]

Helemaal mee eens Knipoog heeft totaal geen zin.
[/quote]

Don't dream your life, live your dreams!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:20

gabyfedde"]
[quote="basje01"][quote="gabyfedde"]
[quote="Ilse1979 schreef:
Onze oudste kater doet dit ook bij tijd en wijle, het plassen dan.
Bij ons is het een gedragsprobleem. Wij halen hem er flink met de snoet (en desnoods hele lijf) doorheen en gooien hem op de bak.



Dat is dus een manier die ontzettend dieronvriendelijk is en echt niet helpt. In moderne boeken en cursussen wordt dit ten strengste afgeraden.
Een kat of hond weet namelijk na 1 minuut al niet meer dat hij heeft geplast of gepoept en zal op die manier alleen maar bang worden, want hij ziet jouw aanval als zinloos.
[/quote]


Helemaal mee eens Knipoog heeft totaal geen zin.
[/quote][/quote]


ik vind dit een beetje dubbel. van de ene kant wil dit heel goed helpen,
zo kun je de kat duidelijk maken dat dit niet kan. ik vind het niet "dieronvriendelijk" omdat katten wel iets kunnen hebben, meestal denken de katten dan van dat het niet fijn is.

een iets vriendelijker manier is: zodra je door krijgt dat de kat zn behoefte wil gaan doen. moet je hem in zn nekvel grijpen en hem dan in de bak duwen.

veel mensen vinden deze 2 methodes dieronvriendelijk en kunnen dit dus niet. je kan ook kijken of de kat zn behoefte steeds op de dezelfde plek doet. plaats dan de kattebak op die plek in de kamer, ik weet het, de geur is dan niet zo fijn...
een andere manier is om de kat om de zoveel uur gewoon de kattebak in te duwen (de kattebak moet wel schoon zijn, katten gaan er ook vaak naast zitten omdat de bak te vies is) of naar buiten gooien, (ik weet niet of hij naar buiten mag van jouw?)


ik zal het wel een beetje raar hebben uitgelegd... maar goed Bloos

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:20

Wij hadden vroeger ook een kater later wel gecastreerd maar die deed dat ook altijd. Maar dat kwam omdat hij laat maar zeggen gedumpt was dus veel te jong bij de moeder weg was gehaald dus laat maar zeggen geen manieren was bijgebracht. Dit heeft hij helaas altijd gehouden.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 20:18

Gijs is hier in de kamer geboren, we waren er allemaal bij. Hij is dus niet vroeg bij zien moeder weggehaalt want die woont hier ook en zijn broertje en zusje van een jaar later ook. 1 grote familie in het rood! Zelf denk ik wel eens dat dat misschien te veel voor hem is maar met de 2 kleintjes speelt hij heel veel en als hij ze zat is, gromt hij even en dat werkt voldoende. Hij heeft beslist geen hekel aan ze.
's Nachts is hij buiten en overdag slaapt hij in huis, hij heeft zijn eigen mand en zijn hangmand aan de verwarming. Hij vraagt ook gewoon om aandacht en voelt zij zo te zien heel happy. We wonen op een boerderij en hij heeft ook alle ruimte.
Binnen zijn gaat nu best wel maar zomers staat boven alles open en kan hij dus gewoon binnen lopen naar de slaapkamers en dat wordt dus heel lastig.
Hij heeft het nu 3 keer gedaan in een half jaar tijd, niet veel dus maar het waren geen kleine plasjes en hij heeft er ook geen moeite mee, het gaat razendsnel (dus waarschijnlijk dan geen blaasgruis).
Ik zal morgen de DA eens bellen, misschien is er een homeopatisch middel voor zoiets.
Ik heb maanden geleden wel een dierenartsforum gezien maar dat bestaat blijkbaar niet meer, en het katten forum ook niet.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:38

ok..daar komen ze..De Tips !

1 : idd laten checken voor de zekerheid of hij geen blaasonsteking heeft. Ook al weet je zeker dat hij die niet heeft. Het is maar voor de zekerheid Knipoog Hoe vang je in hemelsnaam kattenpies op ??
Nou zo : vult de kattenbak met verknipte vuilniszakken. Haal een injectiespuit zonder naald bij de apotheek en je kunt zo heel fijn de urine opzuigen en in een potje spuiten.

2: Helaas lijkt het mij ook een gedragsprobleem. Heb je nog een andere kat, hond enz ? Was je kat er eerder of het andere dier?
Geen ander dier in huis dan kan het een aandachts tekort zijn.

Hoe los je het op indien er een ander dier in huis is ? Helaas...niet.
Tenzij je bereidt bent het andere dier het huis uit te doen Scheve mond

Hoe op te lossen als er geen ander dier is ? Tja staat voor zich zelf denk ik, meer aandacht geven en hem verwennen als je thuiskomt.

3: Er bestaan genoeg luchtjes, die katten niet fijn vinden, die je op de plekken kan spuiten waar hij vaak poept/plast.
Bij mijn kat werkte Keep Off wel goed. Van Felyway heb ik ook goede verhalen gehoord.

De plekken waar hij op heeft gepoept/geplast kan je het beste schoonmaken met Biotex, dat haalt alle geur weg. Ook voor hem.

4: Je kan hem proberen opnieuwd zindelijk te maken door hem 2 weken op te sluiten in de bench met kattenbak en voerbakjes.
Hem er alleen even uitlaten om de kattenbak te verschonen en dan weer terug.
Het klinkt heel zielig maar het idee erachter is dat een kat zijn eigen ruimte niet vervuild. Dus die ruimte maak je dan even heel klein en vergroot je later weer, door hem bv alleen in 1 kamer te laten met kattenbak en voerbakjes.

5 : Probeer hem op heterdaad te betrappen en besproei hem met de plantenspuit . Kop onder de kraan vond die van ons ook niet zo fijn ~~}>



Helaas heb ik zelf zo'n irritante kater die vreselijk dominant is en dus ook op het bed piest/poept. Wij hebben er echt alles aan gedaan maar niets hielp helaas.

De dierenarts had onze kat Diazepam voorgeschreven 3 x dgs om hem wat rustiger te krijgen. Zodat hij het dus niet meer nodig vond om overal te piezen.
Maar helaas heb ik echt niet de tijd om 3 x dgs een pilletjes in zn strot te dauwen, wat bovendien niet werkt want hij bijt Scheve mond
Elke kat kan ik een pilletje geven maar die van mij bijt net zo fijn.

Onze kat ''leeft'' op de gang als wij er niet zijn of als we slapen.
Er is bij onze kat helaas niks aan te doen en op deze manier werkt het wel het beste.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt en dat jouw kater zich nog eens bedenkt !

Groetjes
Janneke

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:57

Beer , mijn gecastreerde kater , plast ook in huis, het is een gedragsprobleem en de dierenarts heeft hem aan de Clomicalm gedaan , daar zou ie rustiger van worden en dus niet meer plassen , Clomicalm is een heel sterk middel maar hij mocht maar één pilletje per dag , als ie dat kreeg werd ie verschrikkelijk sloom , hij sliep alleen maar , we verminderden de dosering van één hele naar een halve om de dag , dat ging prima. Hij plaste ondertussen nog steeds , wel iets minder...
Tot een paar maanden later , Beer begon over te geven en viel zomaar om , in zijn eigen braaksel , wij hem naar de dierenarts gebracht , hij werd onderzocht , niks te vinden of te voelen , totdat ze bij zijn nieren kwam , hij ging helemaal door het lint als ze het daar aanraakte , onderzoek gedaan en het bleek dat zn nieren waren beschadigd door de Clomicalm , gelukkig is dat nu weer helemaal genezen omdat we meteen gestopt zijn met de Clomicalm en het ook nooit meer gebruiken.

Toen wees een dierenarts ons op een homeopatish middel , hier zit hij nu 4 maanden ongeveer aan , en helaas het helpt niet.... hij blijft plassen als ie een andere kat voorbij ziet lopen , en buiten vecht ie ook gewoon heel erg veel , bij mijn kat is het een dominantjeprobleem dat waarschijnlijk nooit over zal gaan, en mijn moeder begint het al aardig zat te worden en zegt steeds vaker dat ie maar naar stal moet om daar een goed leven te lijden , omdat het gewoon niet kan dat ie in huis blijft plassen.......

En het is ABSOLUUT GEEN blaasontsteking , hij heeft al 100x zo'n onderzoek gehad , en hij is op een speciaal dieeet...

    S p o t.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:03

Ik snap het Splash..wij hebben echt wel vaker op het punt gestaan om hem de deur uit te doen.
Het is dat hij duur genoeg is geweest en dat blijft voor ons de drempel.
Maar oO..in mn gedachten heb ik die kat al zovaak het balkon af geschopt Schijnheilig

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:07

Ja , bij ons is de drempel dat ie 4 dagen oud was toen we hem meenamen vanaf Texel (het was een weeskatje Knipoog ) en hem hier met de fles hebben grootgebracht en toch wel speciale band met hem hebben.

De oorzaak van dat dominantiegedrag is denk ik dus ook dat ie nooit in een nest of met andere katten is opgegroeid en ze gewoon niet accepteerd... Maar dit geldt natuurlijk niet voor jou kat...

    S p o t.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:23

Mijn kat is met 12 weken bij ons gekomen dus je zou toch denken dat hij lang genoeg in het nest heeft gezeten.

Hij is gewoon dominant. Altijd al geweest..helaas.
En hij is pas een jaar Scheve mond
Maar ja..tot nu werkt het prima om hem alleen de kamer in te laten als wij erbij zijn .

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:58

Ja die van ons mag alleen in de kamer , en dus absoluut niet naar boven ,anders is het echt niet meer te overzien waar ie wel / niet plast !
Die van mij is nu 4 jaar

    S p o t.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie