stotteren en logopedie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

stotteren en logopedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 11:21

Dag Bokkertjes,

ik plaats dit tpoic onder een andere naam omdat ik me er eigenlijk voor schaam...
Ik ben reeds 16 en ga binnenkort voor het eerst op logopedie en wou ervaringen uitwisselen of er dus wel degelijk een kans is dat ik bv een vlotte spreekbeurt kan geven enz... (maw of er na x aantal lessen toch resultaten te zien/horen zijn?)

Alvast bedankt!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:31

Rataplie, daar hoef je je echt niet voor te schamen
Ik heb vroeger (eerste klassen van de lagere school) een stotter-periode gehad.
Toendertijd (25 jaar geleden) was logopedie nog helemaal niet gebruikelijk, ik moest thuis wat oefeningen doen.
Uiteindelijk heeft dat aardig geholpen, hoewel het ook zo kan zijn dat ik er anders toch ook wel overheen gegroeid zou zijn, het schijnt nl. wel vaker voor te komen rond die leeftijd.

Een paar keer per jaar blijf ik nog even "hangen", zo ineens kom ik dan niet meer uit m'n woorden.
Voor mensen die me al lang kennen en het voor het eerst horen, is het wel even schrikken Knipoog
Maar ik zit er zelf helemaal niet mee, heb de grootste lol en weet dat ik er dan weer een half jaartje tegenaan kan.

Ik kan helaas geen ervaringen met je delen over logopedie, maar ik wil je wel heel veel succes wensen.
En schaam je er alsjeblieft niet voor, dat is echt niet nodig Ach gut

Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 12:15

Hartelijk dank voor je uitleg + bemoedigende woorden!! Lachen

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:57

Ik heb ook een tijdje logopedie gehad op de basisschool). Niet voor stotteren maar voor verkeerd ademen en het niet kunnen zeggen van de R. De R kan ik nog steeds niet zeggen. Ademen gaat nu de helft van de tijd goed, maar vaak adem ik nog op de verkeerde manier zonder dat ik het door heb. Een enkele keer kom ik op de ene of andere manier ook niet uit m'n woorden, of je dat echt stotteren kan noemen weet ik niet, maar het lijkt d'r bar veel op. Ik stoor me d'r niet aan.
Je hoeft je er echt niet voor te schamen. En je hebt toch ook niets te verliezen?

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:12

Dennis schreef:
Ik heb ook een tijdje logopedie gehad op de basisschool). Niet voor stotteren maar voor verkeerd ademen en het niet kunnen zeggen van de R. De R kan ik nog steeds niet zeggen.


Ik kan de R ook niet goed zeggen, ondanks een aantal therapiën. Daarnaast ben ik ook een stotteraar en heb ik een aantal therapiën achter de rug, al waren die niet allemaal even succesvol. Ik heb zelf een therapie gevolgd waardoor je eigenlijk stopt om je ervoor te schamen. Daardoor spreek je meer ontspannen en ga je ook al snel minder stotteren. Het heeft bij mij echt goed geholpen. Een paar jaar geleden durfde ik nog niet eens te telefoneren... Op de website http://www.stotteren.nl staan vrij veel stottertherapeuten, verspeid over heel Nederland. Als je vragen hebt of er gewoon over wilt praten kan je altijd pb'en.

Ik zal 's ff gaan zoeken in de krochten van Bokt naar een stottertopic dat ik een tijd geleden gestart heb.

Gevonden: [AM] stotterende bokkers?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:01

Cathelijne schreef:
Ik heb zelf een therapie gevolgd waardoor je eigenlijk stopt om je ervoor te schamen. Daardoor spreek je meer ontspannen en ga je ook al snel minder stotteren.


Ik denk dat dit een heel goede weg is.
Zodra je je niet meer schaamt en je vrij voelt om te spreken, dan gaat het meteen stukken beter.
En als het dan eens fout gaat, dan kun je jezelf ook weer sneller hervinden.

Zelf heb ik het "geluk" dat mijn schaamtegrens nogal hoog ligt Knipoog
Als het me overkomt, dan lach ik zelf het hardst *LOL*
En de andere partij moet maar gewoon even wachten totdat ik er klaar mee ben, wat is 1 minuut op een mensenleven ? Knipoog

Nogmaals: heel veel succes Ach gut

Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 15:21

Dankjewel, ik houd jullie zeker en vast op de hoogte Haha! maar bij spreekbeurten bv op school haal ik echt de tweede zin niet eens en geef ik op, leerkracht dan boos enz...
Zou er na een aantal lessen al resultaten te zien zijn?
Hopelijk valt ook de logopedist(e) mee *zucht* want heb die zelf niet kunnen kiezen...

Ik wil er écht vanaf en liefst zo vlug mogelijk. Hopelijk helpt ook deze ingesteldheid, dat ik dus niet op logopedie MOET maar eindelijk MAG...

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:06

hoef je je echt niet voor te schamen hoor!
allebei mijn broertje hebben ook logepodie gehad. maar dat was omdat ze letters omdraaide l=r enz..
maar dat is nou weer gewoon Haha!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:40

'Vroeger' had ik ook veel logopedie gehad. Ik sliste als de pest. Nu heb ik nog steeds last van bepaalde klemtonen wat ik niet kan leggen, maar wel een stuk beter geworden.

Mijnv raag aan jou... is stotteren ineens opgekomen, of pas jaren later? Ik heb een heel verslag gemaakt over stotteren, als je het interressant vind, kan ik wel wat voor je over typen...

Heel veel succes OK dan! en wat ze al zeiden, schaam je er niet voor!

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 06:54

kimmy schreef:
'Vroeger' had ik ook veel logopedie gehad. Ik sliste als de pest. Nu heb ik nog steeds last van bepaalde klemtonen wat ik niet kan leggen, maar wel een stuk beter geworden.

Mijnv raag aan jou... is stotteren ineens opgekomen, of pas jaren later? Ik heb een heel verslag gemaakt over stotteren, als je het interressant vind, kan ik wel wat voor je over typen...

Heel veel succes OK dan! en wat ze al zeiden, schaam je er niet voor!



Tot het vijfde leerjaar ongeveer gaf ik spreekbeurten als bijna de beste van de klas, van dan af aan is het slechter en slechter gegaan... Verdrietig
Ik heb ook eens gelezen dat dat kan komen door emotionele zaken enzo en (misschien kompleet ernaast) maar van dan af aan zijn ook de ruzies thuis gegroeid...?

Mensjes, denken jullie vandaag eens aan mij, als alles goed heb heb ik vandaag mijn eerste les... Scheve mond

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:08

Ik stotter ook, vanaf dat ik kan praten eigenlijk.
Ik heb me er ook altijd vreselijk voor geschaamd. Bloos 2 jaar geleden heb ik de Doetichemse methode gedaan, Dit heeft heel erg geholpen. Ik schaam me er nauwelijks meer voor en als ik wil kan ik vloeiend praten.
Mocht je ervaringen willen delen of als je andere vragen hebt kun je me altijd pben. Ach gut

Heel veel sterkte. OK dan!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:26

Ik stotter ook sinds ik kan praten, dus ik ken niet anders. Knipoog
In groep 2 en 3 van de basisschool kon ik er gewoon helemaal niet praten. Nou ja, ik kón het wel, thuis praatte ik wel (ook al was het stotterend) maar op school kon ik er gewoon nauwelijks geluid uit krijgen. Toen heb ik logopedie gehad, waardoor het beter is geworden, maar het is nooit over gegaan. Thuis en bijvoorbeeld in de stal of op andere plaatsen waar ik me gewoon ontspannen voel heb ik bijna nergens last van, maar op school en andere dingen wel vaak. Ik zou op zich wel graag weer logopedie willen, maar ik durf het er niet over te beginnen, dus ik laat het maar zoals het is.