[AR] Slepen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

[AR] Slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 00:42

Hai
Ik ben echt een leek op het menvlak..... maar mijn paardje niet.( die heeft voor de kar gelopen in een vorig leven)
Nu ben ik al meerdere malen met een longeerlijn door de singel en dan achter het paard aan lopend wezen 'mennen' En dat gaat goed. Hij draait zich alleen wel eens om om te kijken of ik er nog loop ( hij heeft liever dat ik naast hem loop)

Nu wil ik wel eens beginnen met wat dingetjes te gaan slepen in de bak enzo. Maar dan volstaat de longeeersingel niet meer denk ik en moet hij een bortstuig achtig iets...

Wie weet wat ik nodig heb en of dat zo te koop is. Of wie ergens iets tweedehands?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:00

Een borsttuig is vrij simpel zelf te maken als je handig bent.
[HAW] Lisa´s omscholing
De tuigen die hier staan hebben we ook zelf gemaakt, de borst is gemaakt van koeien/varkensbanden en spanbanden van een vrachtwagen.
Omdat dat allemaal nylon is hebben we er borstbeschermers vabn van Rijs onder.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 21:05

Ik ben behoorlijk ahndig, maar dan moet ik wel weten hoe een tuig eruit ziet en hoe het werkt en dat weet ik niet... Een hoofdtelletje draai ik wel inelkaar maar dan houdt het op.....helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:19

Een borsttuig is echt het simpelste tuigonderdeel dat er bestaat
Je hebt het borstgedeelte dat voor de borstlangs loopt en eindigt in de strengen.
Dit borstgedeelte wordt op zijn plaats gehouden door de nekriem.
Dat is alles.
Als schoftje kun je evt gewoon je longeersingel blijven gebruiken bij het slepen.

Kijk hier maar eens:
http://users.skynet.be/bert.jambon/borsttuig.htm

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:12

Op marktplaats staan ook regelmatig 2de hands tuigen te koop voor niet veel geld. Meestal voldoet een Cob maat wel voor een Tinker.
Ik heb voor Shay een full-maat gekocht , en hier en daar een paar gaatjes extra bij geknipt. Deze past nu heel goed. Shay is 1.49 m. Ben met Shay ook pas begonnen , echt leuk !!!!!!!!!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 11:13

Illandra, dank je.. dit is duidelijk! Maareh.. dat `schoftje`waar is dat dan voor en hoe bevestig je dat aan het borsttuig. Mijn gok is dat het niet aan het borsttuig vasthoeft en dat het is om de teugels door te leiden?

Wat leuk dat je ook met je tinkertje aan het slepen bent! Heb je nog tips?

oh nog een vraagje...

Oogkleppen ja of nee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:01

Het schoftje is voornamelijk om het lamoen te dragen en om de leidsels door te voeren.
Het zit niet vast aan het borsttuig.
Ga je dus alleen slepen heb je niet perse een schoftje nodig maar kun je ook af met een longeersingel.
http://users.skynet.be/bert.jambon/schofttuig.htm
Zoals je ziet zit er niet zoveel verschil tussen.

Zelf gebruik ik altijd oogkleppen omdat ze dan de zweephulpen niet aan zien komen en niet schrikken van de sleep/wagen achter zich.
Ik werk zelf graag met halve oogkleppen zodat ze wel goed naar voren en redelijk opzij kunnen kijken maar niet maar achteren.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:23

Ik ben met Shay nu ong. 2 a 3 weken bezig. Ik ben begonnen met eerst het sturen onder de knie te krijgen , dat had ze heel snel door. Haha!
Nu heeft er een keer of 3 een autoband achter gehangen.
Voordat ik de band er achter hing heb ik wel eerst gekeken hoe ze reageerde op de strengen die dan tegen haar benen aan kwamen. Soms kunnen ze hier nogal bang van zijn. Dat heb ik gedaan door eerst het borsttuig met de strengen om te doen en dan zelf de strengen beet te houden en zachtjes tegen haar achterbenen aan te "tikken" , als dat goed ging steeds iets harder. Dat heb ik eerst zonder oogkleppen gedaan en daarna met. Zodat ze in ieder geval weet dat er niets is om bang van te zijn. Ook heb ik eerst zelf met m'n volle gewicht aan de strengen gehangen om te kijken hoe ze reageerde op druk op haar borst , vinden ze het eng of schrikken ze , ben jij eerder weg dan bijv. een band.
De band heb ik er gelijk met oogkleppen achter gehangen , maar dat wil ik over een tijdje ook zonder proberen, zodat ze ook daarmee weet dat er niets is om bang van te zijn.
De 1e keer de band erachter vond ze alleen nog een beetje eng in de eerste 2 of 3 bochten, dan komen de strengen toch op een andere manier tegen de benen aan.(meer er achterlangs dan er tegen aan) Maar daarna ging het echt perfect , en liep ze ervoor alsof ze nooit anders gedaan heeft. Nu ze de autoband gewend is wil ik het binnenkort met een zwaardere band gaan proberen. Ze sleept die autoband namelijk mee alsof het niets is ! Knipoog
Waar ze nog wel aan moet wennen is de broek (achterste deel van het tuig) Deze wrijft hoger tegen haar achterbenen aan , en daar wil ze soms nog wel eens bokkerig op doen. Ook zit er een staartriem aan wat de meeste niet gewend zijn. Tijdens het longeren doe ik dan ook regelmatig die broek om zodat ze daar ook aan went. Ik heb liever dat ze een keer aan de longeerlijn achteruit slaat dan dat ze het doet als ik er achter loop! De broek heb je nodig voor de wagen omdat het paard de wagen daar mee remt.
Als ze dalijk echt voor de wagen staat wil ik gewoon met oogkleppen gaan rijden omdat het toch een stukje veiligheid is. Ze zien inderdaad de zweephulpen niet aan komen. Dit is juist belangrijk omdat je dan zelf om het even zo te zeggen je paard kan aflijden van andere dingen die ze zien. Bijvoorbeeld je rijd langs een weg en links voor je ligt een stuk plastic te wapperen , je paard vind dit eng en gaat uitwijken. Omdat ze met oogkleppen de zweephulpen niet zien geef je hem aan de rechterkant een tikje waardoor hij ineens reageert op wat rechts van hem gebeurd en dan letten ze dus niet meer op dat stuk plastic. Ook is het zo dat ze het "gevaar" dat van achter nadert pas zien als het voorbij is.
Ik hoop dat je wat aan m'n tips heb !

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:29

Ow ja nog 1 tip !!! Ik zag dat je schreef dat je paard zich omdraait , als je erachter loopt. Dit word met oogkleppen op ook minder en als je de leidsel langs de zij van je paard laat lopen kan je hem wat meer "opsluiten"
dan dat je de leidsels "officieel" over de rug heen laat lopen. Als je gaat oefenen met een echt schoftje laat je de leidsels gewoon door de lichtogen (deel waar de lamoen door gaat) lopen.
Groetjes van mij en Shay

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 20:23

Kee.. constructief commentaar! Hier kan ik veel mee! Hoera!
Nu nog een tuig Haha!

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:08

Is het misschien geen goed idee om eerst te beginnen met bv een goed boek over mennen te lezen zodat je in ieder geval weet hoe het tuig en zo in elkaar zit en waar het uit bestaat? Daar staat vaak ook in hoe je moet beginnen met trainen, longeren is ook erg belangrijk bij de training.


Veel succes, ik moet er ook nog aan geloven m'n karretje staat er maar zo zielig bij.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:17

Graag gedaan en veel succes ermee ! Zet hem op ! OK dan!
Misschien kan ik je nog een keer helpen als je nog vragen hebt , mag gerust pben hoor !

Groetjes van mij en Shay