Hoe zit dat eigenlijk met de verzekering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Hoe zit dat eigenlijk met de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 20:09

Ik heb 2 fjorden waar ik ook 2 meiden op heb rijden.
De 1 is nog minderjarig en de ander is volwassen.
Nou heeft het minderjarige meisje haar ruiterbewijs, dus neem ik aan als zij buiten aan het rijden is op 1 van mijn fjorden dat mocht er wat gebeuren dat ze dan verzekerd is?
De ander is dus volwassen maar heeft dus geen ruiterbewijs, is zij nu ook verzekerd op mijn paard als ik er niet bij ben?
Hoe gaat dat eigenlijk dat stel zij krijgt een ongeluk met b.v een auto en ik ben er niet bij, wie draait er dan voor op?
En als ik erbij ben en er gebeurt wat?


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:19

Een eigenaar van een dier heeft ALTIJD risico aansprakelijkheid, dwz je ben altijd de banketstaaf, of je er zelf bij bent of niet, of de bijrijder verantwoordelijk heeft gehandeld of niet. Schade die door het paard aan derden OF de bijrijder (die eraf valt en haar pols breekt) veroorzaakt wordt, zal op jouw aansprakelijkheidsverzekering verhaald kunnen worden.

Risico-aansprakelijkheid geldt ook voor werkgevers-werknemers en ouders-kinderen !

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 20:21

O oke, maar ook als ik er dus niet bij ben dan word het wel verzekerd door mijn verzekering?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:28

De eigenaar van het betreffende paard blijft altijd verantwoordelijk. Het is imo hetzelfde als bv je paard uitbreekt en schade veroorzaakt aan derden.

Als er aangetoond kan worden dat het ongeluk de schuld van de berijder op dat moment is valt het volgens mij onder de WA van de berijder.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:45

Ik betwijfel of schade aan de berijdster altijd op je verzekering te verhalen is, want paardrijden brengt nu eenmaal risico's met zich mee en die accepteer je als je erop stapt. Schade aan derden (auto's of fietsers) is op jouw Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren verzekerd, aangezien je de eigenaar van het paard bent.

Mloesjuh
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:19

kheb laatst de verzekering nog hierover opgebeld.. de eigenaar is volledig aansprakelijk.. verder hangt t dus van je verzekering af.. of het vergoed wordt.. bij mij is dit dus wel het geval..

Don't worry.. be happy!!! Lachen

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:38

Marita schreef:
Ik betwijfel of schade aan de berijdster altijd op je verzekering te verhalen is, want paardrijden brengt nu eenmaal risico's met zich mee en die accepteer je als je erop stapt. Schade aan derden (auto's of fietsers) is op jouw Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren verzekerd, aangezien je de eigenaar van het paard bent.


jij bedoelt "risico-aanvaarding" maar dat geldt niet indien er sprake is van risico-aansprakelijkheid (zoals bij dieren)
Risico aanvaarding is een reden om niet uit te keren als je bv de boormachine aan de buurman uitleent.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, YandexBot en 104 bezoekers