heupblessure...wie heeft het meegemaakt?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

heupblessure...wie heeft het meegemaakt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 16:42

In oktober is mijn paard tijdens het rijden eronderuit gegaan.
Alles leek in orde en leek geen last te hebben.
Twee maanden later wilden ze niet meer lopen onder het zadel en gaf aan dat ze pijn had. De rug werd hard, alsof je op een baksteen zat.
Dreef je haar toch aan dan schopte ze regelmatig naar achter met de oren helemaal plat. Zodra er gewicht op zat was het mis.
Veearts kon niets vinden een klein maandje rust en dan zou het over zijn.
Ze was heel fit en liep prima aan de longe, maar toen ik erop ging, na 1 volte weer hetzelfde probleem: helemaal vast in de rug/heup.
Orhtomanueel fysio erbij gehaald: heupblessure... Door de klap erop en het blijven rijden was deze geescaleerd tot een fikse blessure.
een half jaar rust...of electromagnetische therapie.
Momenteel staat ze op rust en zit vol temparament.....

Mijn vraag: Wie heeft ook al eens een heupblessure bij een paard meegemaakt?!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:51

mijn paardeje van 5,5 jr is ook met mij erop gevallen en opgestaan.
1 week laster trapte ze in volle drak haar ijzer eraf,en toen is het mis gegaan ,een rugwervel verschoven
en ook haar heup en bekken stond niet goed meer
in de kliniek met een dikke hamer alles weer op zijn plaats gezet,en dat is 3x gedaan .
maar bij haar waren waarschijnlijk door de voorvalleb zenuwen beschadigd zij is helaas na 4mnd klinieken afgemaakt.
ze kon niet meer normaal lopen ze leek dronken en werd vals vanwege de pijn,waar ze niets voor kreeg omdat ze dan teveel zou doen.

ik hoop dat het bij jouw paard beter afloopt.

sterkte mirjam

Sall

Berichten: 6712
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:57

Pony die pas op stal bij ons staat is herstellend van (volgens mij) een heup blessure.
Heeft heel lang geduurd, maar gaat nu beetje bij beetje steeds beter

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:10

Bij mij was het lang niet zo ernstig als bij jouw, maar door een ongeluk heeft mijn paard haar heup ook geblesseerd. Zij sloeg op hol voor de wagen, kwam met een been over het lamoen heen en is zo nog een flink eind doorgegalopeerd. Daardoor was haar heup "ontwricht". Alhoewel ontwricht wel een heel groot woord is.
Door een paardefysio/ kraker is dit weer in orde gekomen en kon ik vrij snel weer rijden.
Mijn paard had er trouwens ook zonder ruiter last van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:32

ik denk dat je dan Wauweltje even moet pben,die heeft ervaring met Heupproblemen bij paarden Lachen

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:01

Zat! Is een van de meest voorkomende en onbekende blessures. Komt regelmatig voor bij vastliggen in boxen, uitglijden op het land en eerdergenoemde ongelukjes. Met als gevolg dat de ligamenten rond de diverse rug en lendenwervels ook geblokkeerd raken. Een goede manueel therapeut kan het vrij simpel verhelpen.

wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:03

Inderdaad heeft mijn paard ook een behoorlijke heupblessure gehad. Dit soort blessures ontstaan vaak door glijpartijen. Het laten loslopen van een fris paard, dat omspringt en in een keer stopt, is heel slecht voor het heupgewricht. De meeste dierenartsen kunnen hier ook niet zoveel mee. Het heupgewricht van een paard, kan niet op de foto (alleen bij kleinere paardjes) en een kijk operatie in het heupgewricht kan geloof ik alleen in Belgie. Ik ben er uiteindelijk mee naar dr Muiswinkel geweest, die kan het inderdaad ook niet op de foto krijgen en dus was het gewoon een beetje uitproberen. Hij heeft 6 weken op de bute gestaan, een ontstekingsremmer en pijnstiller, hij mocht gewoon in de paddock los lopen. Het beste is een kleine ronde paddock, zodat ze geen sprintje kunnen trekken. Daarna was hij bijna niet meer kreupel. Sindsdien krijgt hij het voedingssupplement Glucosamine, dit om het heupgewricht soepeler te maken, dit is ook goed voor de aanmaak van gewrichtsvloeistof. Hij heeft toen zeker nog 2 maanden paddock rust gehad. Als hij het in lichte mate terug krijgt, mag ik hem 3 dagen quadrisol geven. Mijn ervaring is dat als ik met de Glucosamine stop het weer erger wordt. Dus zal mijn paard misschien dit leed niet alleen door een blessure hebben gekregen.
Ik zie heel veel paarden die in het heupgewricht kreupel zijn, mijn ervaring is, dat dit best wel lang duurt, dat je het paard beter lichte beweging kan geven en dat Glucosamine een goed middel is. Een tijdje een onstekingsremmer en pijnstiller kan er voor zorgen dat het paard in de spieren van zijn rug zich niet gaat vasthouden, door de pijn, zodat in feite het probleem zich verplaatst. Ervaring met een manueel therapeut heb ik niet, dus daar kan ik ook niets over vertellen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:17

pffff.... wat een ervaringen.
De manueel therapeute zei dat het met rust vanzelf over zou gaan.
Als ik die tijd / geduld niet had dan kon het via die electromagnetische therapie en kon ik na 6 a 8 weken weer rijden.

Ik heb gekozen om haar zolang rust te geven....tijd genoeg!
Deze keuze met name omdat ze er zo helemaal geen last van heeft, zo loopt lekker en heeft plezier. Zodra er druk via de rug op de heup kwam, deed het haar pijn.
Inmiddel is de "bobbel" bij de heup ook amper nog te zijn.
Ze had daar een soort zwelling van samengetrokken spieren.
Ik laat haar nog een tijdje op rust en ga dan langzaam kijken hoe het gaat. Heeft ze dan nog steeds last met druk op de rug, dan passen we die electromagnetische therapie toe.
Ik geef haar eerst de kans om op een natuurlijke maniet te herstellen.

Bedankt voor de reacties...

Gekke vraag: Paard op een stalling hier in de buurt is achterover gklapt met het zadel op zijn rug. Hij had zijn rug gekneusd.
Volgens de dierenarts mocht ze na een week weer trainen....., dat zoet ze nu dus ook. Kan dat echt....in 1 week helemaal over?!