Fokmerries in de sport.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Fokmerries in de sport.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 11:56

Vinden jullie dat dat samen gaat dus fokken en tergelijkertijd de merrie ook mee op concours nemen.
Is dit te belastend voor de merrie of te veel risico ivm bijvoorbeeld rhino?
Wie heeft een mening / ervaring?



_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:57

heb hier geen ervaringe meer maar denk dat als je een beetje rustig aan doet met alles dat het wel kan hoor

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:08

Een jurylid dat ik ken doet het ook zo. Ze houdt natuurlijk wel rekening met het stadium van de dracht. In het begin zou ik het zeker wat rustiger aan doen en ook een aantal maanden voordat ze moet veulenen.
Overleg het eens met je DA zou ik zeggen.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:19

Ik laat mijn merrie dit jaar ook dekken en ze zal in de springsport worden uitgebracht. Het wordt haar eerste veulen, dus het blijft een beetje afwachten tot in welk stadium ze intensief getraind kan worden. De ruiter probeert haar dit jaar tot in het M te rijden, daarna mag ze het rustig aan gaan doen ivm (hopelijke) dracht.

Mn vorige merrie heb ik vanaf 6 maanden dracht alleen nog maar heel rustig gereden, amper van het terrein afgeweest, niet met andere paarden in aanraking geweest. Volledig ingeënt tegen rhino, etc. Er alles aan gedaan om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. En ja hoor...op 8 maand werd het veulen verworpen. De reden is nog steeds onduidelijk, heb het veulen toen wel laten onderzoeken. Volledig gezond, goed ontwikkeld, fris veulen was de conclusie. Merrie had koliek gehad die avond, en ik was juist benieuwd of die koliek de oorzaak of het gevolg was. Maar dat kon niet worden achterhaald helaas.

Dus met deze merrie ben ik uiteraard weer net zo voorzichtig als ze drachtig is, maar het blijkt wel weer: zelfs met de beste verzorging/minste risico´s tijdens de dracht, kan het alsnog mis gaan. Ik denk dat de merrie zelf de beste graadmeter is, tot in welk stadium zij getraind kan en wil worden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:31

Onze merries gaan ook gewoon mee tot ongeveer 3 maanden voor de dracht. Vooral de B en L proefjes kunnen met gemak gereden worden. Tosca heb ik vanochtend gereden en zij begint echt moeite te krijgen met rijden, ze krijgt in eind maart een veulen. Syta integendeel kan ik rijden tot en met de dracht. Die heeft zoveel energie over.

Het is wat zigzaggen sport, fokken, sport. Besloten is om dit jaar Syta gust te laten (2 veulens achter elkaar) en Tosca te laten dekken. Dan Tos weer gust en Syta. Zo proberen we om en om het wat te combineren.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 14:54

Bedankt voor de reacties.

Als het veulen er eenmaal is, na hoeveel tijd nemen jullie de merrie dan weer mee op concours?
Het veulen moet dan natuurlijk alleen achter blijven wat ook weer een risico is voor zowel moeder als veulen.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:15

Ook ik ben met mijn merrie regelmatig op concours geweest wanneer ze drachtig was of een veulen had.

Het kan niet echt kwaad. Maar wanneer de merrie veel stress heeft als ze mee moet is dat natuurlijk niet goed voor de dracht en het voorkomen van ziektes. Wat betreft Rhino: laat je paard niet aan andere paarden snuffelen op concours en zet haar niet in een vreemde stal. Uiteraard heb je geen garantie dat ze het dan niet krijgt, maar maak het risico dan ook niet groter.

Als het veulen geboren is dan kun je zonder veulen op concours op het moment dat het veulen zelf water drinkt en al hooi/brok eet. Ga dan niet te lang weg. Breng de merrie zo snel mogelijk weer terug naar stal. Zoek dan bijvoorbeeld de wedstrijden uit die dichtbij zijn. Het kan wel zijn dat je de merrie tussendoor op concours zelf moet melken omdat er teveel spanning op het uier komt waar ze dan met lopen last van heeft.
Zorg verder dat het veulen zich op stal niet kan bezeren. Overigens is het ene veulen het andere niet. Ik ken veulens die het geen probleem vonden dat mams wegging en rustig gingen slapen op stal en andere veulens die bleven gillen naar de merrie.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:57

Mijn merrie (pony) was toen eind april uitgerekend en ik heb haar tot februari gestart in de Z1 dressuur. Pas een maand later merkte ik dat ze ook werkelijk moeite kreeg met de oefeningen en dan met name buiging enz. Tot op de dag dat ze uitgerekend was heb ik gewoon buitengereden met haar en zelfs toen wou ze nog in volle rengalop (zoals we altijd deden) de hei over! Ik heb gewoon de merrie laten doen wat ze wou. Ik merkte met buitenritjes wel dat ze wou galoperen en ze deed dat ook gewoon, maar ik heb dr eigen tempo laten bepalen en het enige dat ik merkte was dat ze eerder stopte en sneller buiten adem was. Ze heeft toen op 5 mei een kerngezond veulen gekregen en doordat ik haar best lang doorgereden had kon ik haar ook behoorlijk snel weer oppakken in de training. Ik ben toen in juli weer op wedstrijden gestart.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje, FurryFamily1 en 70 bezoekers