Ontwikkeling inzake Neve

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Ontwikkeling inzake Neve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 15:36

Vandaag ben ik, in een soort uiterste sprong, met [naam verwijderd] naar een soort zienende kraker gereden. De man in kwestie staat hier in de regio bekend als iemand die nog wel eens een wonder kan verrichten, dus... wij naar Albert van Es. Als je paard al met 3 beentjes in het slachthuis staat heb je immers niet veel meer te verliezen...

Het was een hele ervaring! Ik ben er eigenlijk helemaal stil van. Heel interessant, ook bij andere paarden voor mij. Zo indrukwekkend dat het zich niet echt laat navertellen, en bovendien, of het waar is zal ik ook nooit kunnen bewijzen. Zo vertelde hij over het paard voor [naam verwijderd] dat dat paard nooit verder zou komen dan M1, dus die mensen konden zich de moeite besparen. Paard zou na behandeling technisch weer goed lopen, maar een topper, nooit.
Ja, je moet het maar willen horen, zo hart en onverbloemd. Maar als dat de werkelijkheid is....dan wil je dat eigenlijk toch beter vooraf horen. Had je het immers maar geweten vooraf, had je je energie ergens anders op kunnen richten.

Nou goed. [naam verwijderd] aan de beurt. Ik haal de deken eraf, de man slurpt nog een slok koffie en draait zijn shaggie. 'ik zie het al' zegt ie, "jouw paard is vergroeid". Mijn paard [naam verwijderd] heeft dus een genetisch foutje waardoor zij alshetware misgroeid is in de rug. Haar schoft is te hoog gegroeid, en haar rug is te kort. Alle partjes van mijn paard zijn op zich mooi van vorm en maat, het klopt alleen helemaal niet bij elkaar.
[naam verwijderd] is niet veilig om op te rijden. Doordat haar rug zo kort is kan zij niet bewegen onder een zadel, en als zij dan wel moet bewegen, is er risico dat zij haar rug moet bollen en dat die uiteindelijk daardoor zal breken. maw: als rijpaard finaal ongeschikt, nooit meer op rijden.

Hard he?! Maar met zijn uitleg, en zijn uitleg hoe [naam verwijderd]'s lichaamsbouw dus de spierbevangheid veroorzaakt... nou idd, nu je het zegt... ik geloof het. Ik kan het helaas nu niet goed navertellen, het moet bij mezelf ook nog even inzinken.

Komt het meest verrassende: Hij zegt "fok je met die merrie". Ik zeg "nee, ik weet niet wat ze mankeert, ik durf er niet mee te fokken". Hij zegt "zonde, dit is een super fokmerrie". Hij garandeert dat als ik er een hengst bij zoek die zelf langgelijnd is, dat ik een toppaard ga fokken. Dat genetische foutje in [naam verwijderd] haar bouw is een kans op 1 op de bijna 80.000, en in de 20 jaar dat hij dit werk doet heeft ie er ooit eerder slechts 1 van gezien. Ook dat bleek na zijn advies een superfokmerrie (sorry, weet de naam niet) waar ze voor in de rij staan om de eitjes van te winnen.

Ik moest niet besparen op het dekgeld; het veulen gaat 80 tot 90 % op de vader lijken in alle opzichten (ik moest dus eentje kiezen die ik zelf heel mooi vond Knipoog ), de merrie geeft heel weinig van haarzelf door, en al haar probleempjes zullen niet worden doorgegeven aan het veulen. [naam verwijderd] heeft supergenen. Hij zei "ik zeg het niet vaak, maar ik garandeer je, deze geeft goede veulens" en als hij iemand zou spreken die een échte fokmerrie zocht, dan zou hij mijn gegevens doorgeven. De man was erg stellig in zijn bevindingen, hij vertelde het praktisch aan alle omstanders individueel.

Dus.... ik heb een fokmerrie. Een goede kennelijk.
Ik mocht er verder ook wel aangespannen mee rijden, maar [naam verwijderd] mag niet onder het zadel lopen. Maar naar de slacht mocht ze niet van Albert van Es, dat was doodzonde. We moesten er een veulen uit halen, en na 3 jaar opfok zou die absoluut kost en merrie weer terugverdienen. Garandeerde hij!

[naam verwijderd] moet van nu af aan ook zuivere azijn over het voer hebben. Dat breekt eiwitten af, en [naam verwijderd] heeft, vanwege haar vergroeiing, moeite om eiwit af te breken op een logische manier. Ze heeft dus her en der eiwit-blokkades, en azijn zal haar ontgiften. Ik moest niet raar staan kijken als ze harde stukken ging krijgen in haar huid, en misschien wel kaal ging worden tijdelijk.

Nou ja. Al deze raad heeft me 50 euro gekost, en ik ben een wereld van gedachtes rijker. Maar een rijpaard armer. Heb ik vrede mee, dat vermeoden had ik toch al. Maar dat ik ermee moest gaan fokken omdat ze daarvoor zo goed is....dat was voor mij een komplete verrassing.
Ik weet nu nog niet hoe ik dit onverwachte nieuws ga inplannen in mijn leven..... Het is wat.... Bloos!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:42

Slik, ben nooit zo hocupsocus........ maar dit soort dingen zetten je altijd wel aan het denken...... blij voor je dat je in ieder geval een goede fokmerrie hebt, die wel voor de kar kan!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:42

Tja, hoe zal ik nu reageren Verward
Aan de ene kant is het slecht nieuws maar er zit toch ook weer een positieve kant aan.
Vind het wel apart dat die man zo stellig is dat het veulen 80 tot 90% van de vader zal krijgen.
Aan de andere kant drukt Ilindra altijd een erg grote stempel op haar veulens en is ook Ustinov veel meer een Ilindra dan een Hero, dus andersom is ook heel goed mogelijk.
Ga je het uitproberen?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:45

Ik kan me voorstellen dat je dit even moet laten bezinken, maar je weet waar je aan toe bent.
Alleen moet ik wel zeggen dat ik me afvraag hoe die man kan zien dat ze supergenen heeft, maar niks van zich zelf doorgeeft.
Dat strookt niet helemaal in mijn hoofd.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:46

Zo, da's inderdaad een moeilijk bericht!
Het is niet echt negatief of positief te noemen Haha!
Succes met je keuze!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:46

Van die man heb ik nog nooit gehoord en ik sta ook zeer sceptisch tegenover dit soort zaken maar als ik dat zo hoor lijkt het mij wel de moeite waard om het het voordeel van de twijfel te geven.

Je kan er allicht een keer een veulen uitfokken en zien wat dat gaat brengen. Dat is een mooiere toekomst dan het slachthuis dus zeker het proberen waard lijkt me.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:47

Wat een verhaal.. maar wel duidelijk..
Verder heb ik er ook geen woorden voor.. Aan de ene kant positief aan de andere kant lastig om te gaan beslissen..
Sterkte !

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:51

Dat is ook wat zeg... Neve nooit meer onder het zadel? Neve een fokmerrie? En nu..?

Dat is wel even wat waar je flink over na moet denken. En het is toch wel een risico dat je neemt als je er mee gaat fokken, vind ik. Maar van de andere kant: als je daar een superveulen van krijgt zoals hij zegt, dan is het wel de moeite waard.
En anders ga je lekker mennen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:55

Kan me voorstellen dat je het allemaal even moet laten bezinken. Ik zou ik niet weten wat ik met zulke info aan zou moeten Verward ik geloof er wel in dat er echt zulk soort ´paardenfluisteraars´zijn die echt dingen aanvoelen maar er lopen natuurlijk ook veel bedriegers rond.

Het zou wel kunnen verklaren waarom je dus al zo lang met Neve loopt te sukkelen met spierproblemen Scheve mond e.d. Je hebt me eerder wel eens advies gegeven over spierverzuring omdat mijn paard er ook last van heeft.

Heb je Neve wel eens onder behandeling gehad van een goede masseur voor haar spieren Verward

Het kan inderdaad wel zijn dan haar bouw niet bevoordelijk is om de eiwitten e.d. af te voeren... maar ik zou het niet zeker weten Verward Een goede fokmerrie is ook niet verkeerd hoor Knipoog

Succes ermee

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 15:58

[FA] Langgelijnde hengst gezocht...

Ik heb een stal vrij voor d'r, ik heb een stukje land waar anders niets op loopt, ik heb een plekje in mijn hart voor d'r....

Waarom zou ik niet een veulentje van haar willen. Misschien heeft Albert van Es gelijk Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:04

Waarom niet gewoon proberen? En misschien is aangespannen rijden ook zo'n gek idee niet.
Ik ben altijd vrij nuchter maar sommige dingen kun je niet verklaren, zoals die man. Ik heb ook wel eens van die aparte dingen meegemaakt en kijk er niet meer zo gek van op!!

Succes met je eventuele beslissing OK dan!

XANTHA

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:04

Apart verhaal. Maar je bent vast wel blij dat je naar die man toe gegaan bent. Omdat je zelf zegt: 'met 3 benen in het slachthuis'. Dit biedt toch een heel nieuw perspectief.
Maar ik kan me voorstellen dat het even moet bezinken. Fokken was natuurlijk niet het eerste waar je aan dacht met zo'n paard. En toch is dat leuk, dat dat evt. goed uit zou kunnen pakken.
Sterkte er mee en pak de positieve dingen er uit.
Dus binnenkort lezen we op FA wat voor hengst je hebt uitgezocht? Knipoog

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:06

En als Albert van Es geen gelijk heeft? Ik moet er eigenlijk niet aan denken......
Daarbij is de dracht ook erg zwaar voor de rug van een merrie....
Ik weet het niet, ik ben er heel huiverig voor.....

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:07

Tja Dees, ik vind het ook een vreemd verhaal. Ik hoop van harte dat hij gelijk heeft.

Maar wat als hij dat niet heeft ..................

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:10

Dees ik ben stomverbaasd Haha!
Als ik eerlijk moet zijn vind ik het helemaal niets voor jou om meteen zo enthousiast te zijn over zo'n verhaal *LOL*
Begrijp me goed, ik vind het alleen maar leuk, maar ik ben gewoon verbaasd Haha!
Het is het proberen waard natuurlijk, als hij werkelijk denkt dat het veulen geen nadelen ondervindt van de tekortkoming van Neve op dit vlak, waarom niet?? Je kunt haar dan houden, krijgt er ook nog eens een minimini-Neve bij, haar eigen vlees en bloed, waar je zo gek op bent, en opgeven zag je eigenlijk toch al niet meteen zitten volgens mij.
Neve geen rijpaard meer, dat zal wel even slikken zijn, maar gelukkig ben je er wel met een leuk alternatief weggekomen, dat moet een hele troost zijn!!

En heeft ie nog wat over Paula gezegd? Nieuwsgierig... Bloos Bloos Bloos

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:10

Goh, wat zal ik hier eens van zeggen....
Ik vind het eigenlijk wel verhelderend. Toch geloof ik altijd wel dat in dit soort dingen waarheid zit! Tis eigenlijk goed en slecht nieuws. Jammer dat ze niet verder dan M1 kan komen, maar aan de andere kant is weer erg leuk om te horen dat ze een superfokmerrie is! Ik zou het fokken met haar echt eens proberen! Ben heeel benieuwd wat daar uitkomt!!

Succes verder!!!!! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:10

Albert van Es is echt geweldig!! *LOL*

Ik ben er ook altijd geweest met mijn paard ( je was zeker bij stal Schrotenboer, daar ging ik igg altijd heen).
Wat hij doet is werkelijk fanatastisch!
Het is idd erg moeilijk om te vertellen zo, je moet het gezien hebben..
ik heb zat voorbeelden waar je mond meters van openvalt.
( mijn paard stond op een stal, vlakbij de stal waar albert op vrijdag "spreekuur" heeft, ging geregeld een paar uur kijken).

Ik verwijs vaak mensen met problemen met hun paard naar hem door.
En idd zijn uitspraken kunnen vaak hard en confronterend zijn, maar tja zo is hij nou eenmaal. Hoewel hij je ook heel goed kan troosten als je in tranen uitbarst.. *LOL* (spreek uit ervaring).

Maar ik hem echt iedereen aanraden!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 16:11

Als Albert van Es geen gelijk heeft, rest [naam verwijderd] de dood.

Mennen klinkt heel leuk, maar ik ben geen menner, ik heb geen kar enzo, en dat zie ik helemaal niet zitten eigenlijk. Fokken is het enige dat rest.
Tja, en hoeveel risico is het dan nog als de merrie anders toch ook verloren is?

De kans bestaat dat Van Es fout zit, en het veulen ook zo moeilijk van bouw is..... dan is het leuk geprobeerd maar ook einde verhaal.
Dus, ik kan het proberen of niet, en als ik het probeer dan gaat het goed of niet.
Als ik het niet probeer is het einde verhaal.
Als ik het wel probeer en het gaat niet goed is het einde verhaal.
En als ik het wel probeer en het gaat goed, dan is het goed.
Wat ga ik doen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:13

Tjonge jonge, wat een gedachten zul jij nu door je hoofd hebben spoken. Want... nu weet je zoveel meer, maar eigelijk ook zoveel minder. Want wat moet je nu?
Doe voorzichtig en denk er goed over na (alsof je dat toch al niet deed Knipoog ) en vraag hier en daar eens. Er is vast nog wel iemand die je meer over fokken en Neve kan vertellen. Het klinkt goed, maar ook ... sja.. hoe moet je dat omschrijven.... zweverig... Verward


Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:13

Tsja wat zal ik zeggen... het is natuurlijk balen dat je niet meer op haar kunt rijden. Maar je hebt nu wel duidelijkheid! Ik hoop echt dat hij gelijk heeft en dat ze een geweldig mooi veulentje op de wereld zet!! Enne... op stap met Neve voor de wagen is misschien wel net zo leuk als onder het zadel!
Succes ermee in ieder geval!!

:D

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:16

Als je het wel probeert en het gaat niet goed, kun je er 2 naar de slacht brengen.
Ben je dan aan het fokken of aan het vermeerderen?
klinkt misschien heel hard, maar ik heb er toch wat moeite mee.
Zelf zou ik het risico niet nemen, omdat je risico neemt met een leven wat er nog niet eens is.

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:18

Dan zou ik voor de meest positieve keuze gaan. Je hebt een stukje land, je hebt een stal. Dus je hebt mogelijkheden.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 16:22

Tja, als het niet is zoals Van Es het zegt, is het idd wel vermeerderen. Maar goed, als Van Es wel gelijk heeft, is het fokken.

Ik kan dat niet vooraf zien.
Maar nu dus naar de slacht brengen kan dus wel eens helemaal niet nodig zijn. Niet omdat ik me daar blind op staart trouwens, maar waarom zou ik het niet proberen.

[naam verwijderd] is volgens Van Es te vergelijken met een Liliputter-mens. De armpjes zijn te kort, de beentjes te kort, rompje wel goed. Liliputter mensen kunnen wel normale kinderen krijgen.
[naam verwijderd] haar gezondheidsproblemen komen voort uit haar foute bouw, foutje van de natuur. Het staat volledig los van haar genetisch materiaal. Zegt Van Es. Ik weet het niet. Maar een feit is wel dat het een boel zou verklaren waar al die DA hiervoor niets konden vinden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:23

Wat apart zeg!
Het lijkt mij de moeite waard om zijn advies op te volgen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:23

En ik ben het met Pipo eens Haha!
En volgens mij heeft Dees zelf al beslist en ik geef haar groot gelijk. Waarom niet het positief bekijken?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jihama en 36 bezoekers