stalbenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:49

Ik vroeg me een paar dingen af over stalbenen. De ex verzorgster van het verzorgpaard van m'n zusje zei dat ze had gezien dat het paard stalbenen had. Wat ik er vanaf weet is dat de benen dan een beetje dik zijn en warm. mijn zusje heeft toen bij het paard gekeken en nix gevonden, hij liep ook gewoon regelmatig enz. tijdens het rijden.

Zijn er nog meer kenmerken van stalbenen, of had die verzorgster het gewoon mis? En zo ja, wat doen jullie er aan?


verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:51

stalbenen zijn absoluut onschuldig. Daar hoef je in principe niks aan te doen. Een beetje rondstappen is al voldoende.

[o]

miertje1981

Berichten: 27
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Grijpskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:19

Bij stalbenen hoopt vocht zich op in de onderbenen en dat komt door het lange stilstaan, je paard kan dan in het begin ook iets stijver lopen, als je gewoon rondstapt zoals verootjoo inderdaad zegt, dan komt de doorbloeding weer op gang en is het meestal snel weg.

Herman is de grootste en de liefste! Knipoog

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:31

het komt niet altijd door lang stilstaan.
mijn merrie gaat s'morgens tot s;middags de wei op,en erna rij ik haar nog altijd,en ze heeft s'morgens ook stalbenen.

sommige zitten ze in te draaien en weet ik wat,ik deed dat voorheen ook Haha!
maar ben het erna gewoon gaan negeren,en het word wel al iets minder merkte ik.
ik let wel op als ik bijvoorbeeld s'morgens ga rijden,en ze heeft dan stalbenen,dat ik wat langer losstap als normaal.
soms wil koelen ook wel helpen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:05

mijn paard heeft stal benen sinds ik kuil voer. Dit komt door te veel eiwitten. Het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere. Als hij 10 minuten gelopen heeft is het weer weg. Veel kwaad kan het niet volgend de da. Lachen

het leven is goed met een engels volbloed

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:42

stalbenen is niet erg... als ze even gelopen hebben zijn de benen weer normaal.sommige mensen bandageren hun paarden in voor stalbenen maar of dit goed is?

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:34

Mijn paarden lopen lange dagen buiten en het komt echt zelden voor dat zij 1 dag binnen staan. Mijn merrie Ruby is vorigjaar keuringsklaar gemaakt. Zij liep hier thuis toen min. 10 uren per dag buiten, daar stond ze 5weken achter elkaar in een 3x3 box (heb zelf 6x4m boxen) en kreeg dagelijks 1uurtje beweging en stond sterk op rantsoen...in de 3e week van haar training kreeg ze ineens volle kogels (stalbenen)...dit hield ze tot op de keuring..ik maakte mij eerst ook zorgen omdat mijn meissie nooit wat heeft...eenmaal thuis was het met een paardagen verdwenen...

Haha!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 08:24

Je zei dat het paard stalbenen had maar ja dat betwijfel ik want je zegt dat het paard regelmatig rijd en dan rekening ik erop dat die genoeg beweging heeft of ligt dat aan mij.
Dat stalbenen herken idd aan dikke benen en warme benen je kunt vaak zo doen dat je eve zo´n 5 min aan elk been er wat over laat stromen...en je zou ook kunnen lopen met hun ook al is het een klein stukje maar dan hebben ze wel beweging!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:59

Mijn pony had ook stalbenen. Het kan geen kwaad, maar het is sowieso goed om de benen met koud water af te spuiten, dat is goed voor de bloedsdoorstroming en het vermindert het stalbeen ook!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:01

de eerste x dat ik bij mijn paard stalbenen ontdekte schrok ik ook wel even.. dikke, warme benen.. maar t is onschuldig en ze was ze ook zo weer kwijt.

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:49

Een stalbeen word gevormd doordat er teveel vocht naar de hoef stroomt, dus dat komt voor als hij vaak op stal staan en maar een uurtje per dag beweging krijgt. Goed afspuiten, over 1 dag verdeeld 30 minute stappen en binnen een paar dagen is het zo over. Er kan wel gewoon gereden worden enzo maar je moet er op letten dat je heel erg veel met je paard doet buiten stal. Na het afspuiten erg goed droogvrijven doordat ie op stal gaat... SUCCES..!!

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, Fly_high, fro, Saartjuh_b, Sababber en 102 bezoekers