Waarom splitreins?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Waarom splitreins?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:41

Waarom wordt in de westernsport met split reins gereden? Ik heb even de zoekfunctie gebruikt, ben een hoop wijzer geworden over wat er allemaal mogelijk is. Iets van Romal reins ofzo? Daar begrijp ik eerlijk gezegd weinig van, vervolgens over de braided reins van SM. Maar terug naar m'n vraag Lachen
* Waarom worden split reins gebruikt? Wat is er handiger aan, vergeleken met "kortere teugels, die vast zitten"? Of is het nog iets van vroegâh? Ik begrijp de houding, en het sturen, maar dat is IMO toch ook mogelijk met normale teugels. En ik heb nog wel een paar gedachtes, maar ben benieuwd naar de antwoorden Lachen


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:44

Als je bv een kleine cirkel oefent, heb je echt te kort aan engelse aan elkaar vastzittende teugels. Je binnehand wijs helemaal opzij en daar begint het probleem al met engelse teugels.....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:47

En als je op 1 hand moet rijden mag je bij splitreins het uiteinde in de andere hand houden. Voor sommige mensen is het gewoon heel prettig omdat ze anders niet weten wat ze met die lege hand aanmoeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:50

Hmmz, zoiets dacht ik al Buitenzorg, maar voor mij zijn Engelse teugels veels te lang, ik zou dus wel zo'n volte ermee kunnen uitoefenen, maar iemand met een veel groter paardje (en langere hals Haha! ) zal daar idd problemen mee hebben.
Het is dus echt de ruimte die je nodig hebt om te sturen of is er meer?

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:56

hmmz ik heb een vaag vermoeden dat het ook idd nog wel te maken kan hebben met vroegah...
bedoel losse teugels isveel gemakkelijker om snel van je paard af te springen en toch veen leidsel over te houden . ook vastbinden lijkt me handiger (doen ze tegenwoordig nmiet meer veel geloof ik maar goed) en misschien ook wel dat als dr een maffe koe springt dat de kop er niet tussen komt. (al lijkt mij dat hoogstwaarschijnlijk zeldzaam)


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:58

bubbels schreef:
En als je op 1 hand moet rijden mag je bij splitreins het uiteinde in de andere hand houden. Voor sommige mensen is het gewoon heel prettig omdat ze anders niet weten wat ze met die lege hand aanmoeten.


??Dit is toch alleen met de Romal reins zo?? Of heb ik wat gemist?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:06

Vroeguhhh Lachen waren paarden gewend dat een teugel op de grond 'stilstaan' betekende, teugels rond de knop was 'volgen'
Bij de kroeg werd er een teugels om de knop geslagen en de ander werd met één sierlijk gebaar om de houten vastmaakplaats geslagen.

De lengte was handig om je paard mee op zijn kont te slaan als hij niet hard genoeg ging.

Vroeger werd er erg weinig op 2 handen gereden.

Bubbels schreef:
En als je op 1 hand moet rijden mag je bij splitreins het uiteinde in de andere hand houden.

Nooit doen (zeker niet op een wedstrijd) want dan wordt je gediskwalificeerd.
Je bent denk ik in de war met een Romal, daarbij houdt je het 2e gedeelte in je andere hand.

Overigens is niet al het western met split reins hoor: de barrel en roping wordt met een hele korte 'engelse' teugel gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:08

Ha, dat is eens bruikbare uitleg Lachen En die korte teugels voor de barrel en roping, zijn die vergelijkbaar met Engelse teugels, of toch ook anderser?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:26

Nee die zijn anders. Het is een teugel uit één stuk zonder gespje in het midden en nog korter. De totale lengte zal misschien 2 meter zijn.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:57

had ik toch deels gelijk Haha!
grinnik tegenwoordig bind je je paardniet zo snel meer voor de kroeg vast... heeft wel wat vind ik....


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 09:14

jilleroo schreef:
grinnik tegenwoordig bind je je paardniet zo snel meer voor de kroeg vast...


Haha! O nee? Moet jij maar es lekker op bezoek komen hier van de zomer met je paardje Haha! Vervang kroeg door ijssalon en je kan nog leuke Cheese! maken..... *LOL*

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:04

hahah oke ik kom dr wel aan!!! altijd leuk...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:44

Yihhaaa!

Ik ben dus eentje die idd op 1 hand rijd met de teugels in de nadere en Blizz krijgt een klets ermee als ie niet luisterd.. nu hoef ik mijn hand maar op te tillen en hij wet hoe laat het is.. Rijd heerlijk!

Maar op wedstrijd zie je me keurig met twee ahndejes naast de knop hobbelen...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:08

dapperdier schreef:
Yihhaaa!

Ik ben dus eentje die idd op 1 hand rijd met de teugels in de nadere en Blizz krijgt een klets ermee als ie niet luisterd.. nu hoef ik mijn hand maar op te tillen en hij wet hoe laat het is.. Rijd heerlijk!

Maar op wedstrijd zie je me keurig met twee ahndejes naast de knop hobbelen...


Ehhhhhh..... maar hoe doe je dat dan als je "serieus" op 1 hand gaat rijden? Nu denkt je paard dus dat 'ie een klap op z'n reet gaat krijgen als jij met 1 hand rijdt en je tilt je hand op? Hoe wil je straks dan je ophoudingen gaan maken als je op 1 hand en met losse teugel rijdt?
(Of bedoel je de hand die eigenlijk niets doet ???)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Webding en 5 bezoekers