discussie: Sporen vanaf M verplicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-01 23:20

nog iets wat ik dus grote onzin vind. Als je paard braaf loopt zonder sporen, waarom dan met sporen rijden? Wat zijn dat nu toch voor achterlijke regeltjes?


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 23:24

Weet niet, maar ik vind het ook geen probleem. Als je M rijdt moet je toch wel met sporen om kunnen gaan. En een zweep mag niet meer, dat vind ik ook wel goed.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 23:30

Als je dus echt kunt rijden dan bepaal je zelf wanneer je je paard spoor of kuit geeft. Alleen voor een ruiter die geen goede controle over zijn eigen onderbeen en zit heeft is dit een probleem. Bovendien kun je al spoortjes van 0,5 cm kopen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 09:44

ja maar dat sporen verplicht zijn vanaf M vind ik gewoon niet nodig,iedereen moet zelf kunnen bepalen of die vanaf de M met of zonder sporen gaat rijden toch?zoals kim,die rijdt lot echt super,geen sporen nodig,maar nu gaat ze naar de M en moet ze die dingen om terwijl ze het zelf niet wil en het ook niet nodig is.iedereen zou daar toch vrij in moeten kunnen zijn....

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 11:17

ik vind het ook erg raar dat het dan opeens verplicht is hoor. het is toch veel knapper als je zonder die sporen rijd en waarom om doen als je ze niet nodig hebt, maar ja is mijn mening

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 11:25

Nee dat vind ik niet knapper. Ik rij op een heel heet paard waar ik eerst alleen zonder sporen op reed. Toen had ik ze een keer per ongeluk om omdat ik eerst op mijn eigen paard had gereden en ze zaten nog om mijn laarzen. Ik kwam daar pas achter toen ik klaar was met rijden. Kennelijk had ik niet zitten prikken ermee. Nu hou ik mijn sporen gewoon om. Je moet toch met sporen kunnen rijden zonder dat je ze gebruikt als je dat niet wil. Misschien dat ze daarom verplicht zijn, zodat ruiters hun hulpen gewoon goed moeten geven. En als je het echt vervelend vindt, er zijn zulke korte sporen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 13:51

Ben het eens met Jura en Jippie. Met sporen kunnen rijden geeft ook het niveau van de ruiter aan, je moet dus een moment kiezen waarop je dat verplicht stelt. Dat zou ook vanaf het Z kunnen zijn, maar wel al in de basis sport IMO. Hetzelfde geldt voor stang en trens, toegestaan in het Z, verplicht vanaf ZZ licht. S&T is ook bedoeld om je hulpen te verfijnen, precies als met sporen. Als je verder wil komen met dressuur, zul je dus ook die vaardigheden moeten beheersen. En in het M wordt ook al meer verzameling, zijgangen e.d. gevraagd dus de combinatie met sporen verplicht vind ik persoonlijk wel logisch.


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 17:30

Tja het verplichten vind ik ook erg grote onzin laat me alsjeblieft zelf beslissen of ik wel of niet met sporen rijd.
Ik zit nu dus met dat 'probleem'Ik heb nog geen sporen nodig kan met mijn kuit de hulpen al goed verfijnen wbt de oefeningen in de M1.
Toch moet ik met een hulpmiddel gaan rijden die ik niet nodig heb.
Ben nu inderdaad aan het kijken naar de mogelijkheden heb nu de kleinste knopspoor gekocht en ga die zover mogelijk onder mijn hak hangen denk ik...
Heike had het ook nog over knopsporen die je kunt komen en daar zit dan de knop niet aan (leg ik het zo goed uit?)
Verplichten vind ik dus dom of verschuif het dan naar de Z1 ofzo daar heb je ze echt nodig bij hele verfijnde hulpen maar in de M1.. alleen de schouderbinnenwaarts en keertwending nou sorry maar das echt geen oefening waar je super verfijnde hulpen voor moet hebben IMO

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 17:47

Hihi... je hebt ook van die sporen te koop die naar binnen staan. Als je die nou verkeerd om doet? Dan staan ze naar buiten en kun je ze niet eens gebruiken! *LOL* *LOL* *LOL*

(goh, vrolijk vandaag?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 21:54

Ik kan me de logica achter die regel wel voorstellen: een goede ruiter kan nl. zelf wel beslissen of hij z'n spoor gebruikt ja of nee. En de "hakkers" vallen door de mand, want door geprik met je spoor krijg je NOOIT een mooie zuivere impuls! Ik denk dat dat de reden is. Heb er zelf overigens nooit last van gehad; ik rijd alle paarden met sporen, maar gebruik ze lang niet altijd.

Sonja


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, _San87_, Amazonbot, Amber_anne, anjali, Anoukjuuuhh, Drico, eshz, Fly_high, gerlindie, Googlebot, KimD, marjannuh, Melzazu, miepmier26, moeshie, Olga89, ontherun, Paardennamen, RianneH, Stybba, TurboDi, verstijnen, XxLiEsJuHhxX en 207 bezoekers