Tips voor gymnastische oefeningen met balkjes gevr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Tips voor gymnastische oefeningen met balkjes gevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 15:56

Om mijn paard beter te leren op het achterbeen te komen, wil ik nog wat meer gebruik maken van balken. Ik heb inmiddels de volgende oefeningen al gebruikt en ben op zoek naar nog andere mogelijkheden om de afwisseling te bewaren en toch hetzelfde effect te krijgen met een training.
Ik doe nu al:
drafbalken, drie a vier stuks, waardoor ze haar achterbenen hoger optilt en mooi in de tact de ruimte in de beweging houdt.

Galop balken als cavaletti: 2 stuks met 19 meter tussenruimte, zodat ik op tact kan verruimen en verzamelen. Het idee is dat ik kan gaan schakelen tussen 5, 6 en 7 galopsprongen.

Klein kruisje op de volte, zodat je iedere keer weer mooi op het achterbeen komt.

Wie heeft nog andere tips, mag ook voor aan de hand of aan de longeerlijn zijn.
Naast bovenstaande werk, doe ik ook tellen in draf en galop en zo het aantal passen meten op bijvoorbeeld de lange zijde. Dit als controle middel of het inderdaad ruimer of verzamelder wordt of dat het harder of zachter gaat. Schoudervoor en -binnenwaarts. Wending om de voor- en achterhand. Achterwaarts, gecontroleerd met voorwaartse drang en dan voorwaarts in de drie verschillende gangen. Daarvan komt ze ook mooi op het achterbeen.

Ik ben nog aan het zoeken naar aanvullende tips om het achterbeen sterker te maken en de nageeflijkheid goed te behouden in een voorwaarts maar door mij gecontroleerd tempo. Recht richten en schakelen dus.


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:52

Dat zijn allemaal goede oefeningen hoor. Je kunt ook de cavalettjes op 10 cm hoogte leggen (drafbalken) om de oefening iets intensiever te maken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:01

Wat je doet, doe je denk ik al goed. Een stap training met balkjes her en der door de bak(je loopt er dus naast) en dan een kwartier lang werkt er goed. Het paard moet nadenken omdat de balkjes niet afgepast liggen. Het paard wordt zich dus bewuster van het achterbeen waardoor het sterker wordt. Ook kan je een aantal balkjes op elkaar gooien en hem daar over heen laten stappen aan de hand.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:13

Aqua8horse schreef:
Wat je doet, doe je denk ik al goed. Een stap training met balkjes her en der door de bak(je loopt er dus naast) en dan een kwartier lang werkt er goed. Het paard moet nadenken omdat de balkjes niet afgepast liggen. Het paard wordt zich dus bewuster van het achterbeen waardoor het sterker wordt. Ook kan je een aantal balkjes op elkaar gooien en hem daar over heen laten stappen aan de hand.

waarom aan de hand trouwens?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:20

Omdat je dan onbelast traint. Die stap oefeningen over balkjes kan je ook goed onder de man doen, overigens. Maar ter afwisseling doen wij zeker een keer in de 2 weken een staptraining. Dan ook met cavelleties en pionnen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:52

Misschien kan je ook een aantal balkjes op een halve cirkel leggen en dan binnen in stap, midden draf, buitenkant galop. zo kan je ook je passen goed uitmeten

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:42

Op de volte doe ik eigenlijk niet meer. Mijn ervaring is dat je daar paarden alleen maar mee uit balans haalt. Het nut van de oefening gaat verloren doordat het paard iedere pas heel goed moet uitkijken of ie wel uitkomt.

Een oefening vind ik nog niet in je rijtje wat misschien nog een leuke aanvulling kan zijn: achterwaarts, paar passen voorwaarts en dan weer achterwaarts... Voor de rest is alles wel zo'n beetje genoemd wat mij ook te binnen schoot.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:20

In de Your Horse van deze maand stonden oefeningen met balken. Ik zal even kijken of ik dat een beetje duidelijk kan omschrijven... Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers