Wie heeft ervaring met Aloe Vera bij paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Wie heeft ervaring met Aloe Vera bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:38

Van Aloe Vera hoor je veel goede ervaringen. Zelf heb ik het wel eens op een wondje gedaan. Hebben jullie daar ervaringen mee en waarvoor gebruikten jullie het. Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn welkom.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:21

Citaat:
NATUURLIJKE PAARDEN VERZORGING
en de voorgestelde richtlijnen:


AANDOENING BEHANDELINGSWIJZE
ABCESSEN - Reinigen met gestabiliseerde Aloe, insmeren met Gel of regelmatig sprayen met gestabiliseerde aloe/kruidenextracten
ALLERGIEËN en UITSLAG - Insmeren met een gel of sprayen met gestabiliseerde Aloe plus 120 ml. (8 eetlepels) drank dagelijks in het voer indien de aandoening ernstig is
ANEMIE (bloedarmoede) - 120 ml. drank dagelijks door het voer, plus dagelijks 2 Pollen tabletten
ARTRITIS - 120 ml. drank dagelijks door het voer plus massage van de gewrichten met gestabiliseerde Aloe, gevolgd door Aloe/eucalyptus Lotion
AZOTURIA - 120 ml. drank dagelijks door het voer
BETEN - bij kleine wondjes sprayen met gestabiliseerde Aloe met kruiden extracten, bij zwaardere reinigen met gestabiliseerde Aloe en insmeren met gel
BLOED IN DE URINE - 120 ml. Aloe/cranberry dagelijks door het voer
KNEUZINGEN - dot watten weken in gestabiliseerde Aloe en bandageren. Indien niet gebandageerd in masseren met Aloe/eucalyptus Lotion
BRANDWONDEN - Insmeren met gel en gebruik een suntan Lotion bij blootstelling aan de zon
CATARRE - 2 of 3 x per dag gestabiliseerde Aloe in de neusgaten sprayen
HERSTEL NA ZIEKTEN - 120 ml. drank dagelijks door het voer plus 2 Pollen/ Propolis tabletten
HOESTEN, PIJNLIJKE KEEL en ADEMHALINGSPROBLEMEN - 60 ml. gestabiliseerde Aloe en gel vermengd en in injectiespuit achter in de keel spuiten, plus 240 ml. drank dagelijks door het voer gedurende minimaal 4 dagen. Gestabiliseerde Aloe kan ook gebruikt worden in een paarden stoomapparaat
SNIJ- en SCHAAFWONDEN (zadeldruk) - lichte verwondingen aloe/kruidenextracten gebruiken, voor zwaardere wonden gestabiliseerde Aloe en gel of Aloe/propolis crème gebruiken
CYSTEN - Reinigen met gestabiliseerde Aloe en of regelmatig met gel insmeren of aloe/kruideextract sprayen
DIARREE - 60-120 ml. drank dagelijks door het voer gedurende enige dagen
OGEN (CONJUNCTIVITIS, KERATITIS, ZWEREN, TRAUMA'S) - Gestabiliseerde Aloe direct in de neus spuiten. Voor dichte ogen kan de veearts gestabiliseerde Aloe door de neusholtes, het lachrymaal kanaal en in het oog sprayen. Voor een langdurig effect vermengen met een geschikte, licht olie-achtige solutie
VETLOK ZWELLING - Masseren met Aloe/eucalyptus Lotion
ZWELLING VOORBEEN - Vermeng gestabiliseerde Aloe en Aloe/eucalyptus Lotion tot een pap, afdekken en bandageren
RASP - Gaasje weken in gestabiliseerde Aloe en 3 tot 4 maal per dag opbrengen en sprayen met Aloe/kruidenextract
HOEVEN
HEMATOMA VOETZOLEN - Nadat de veearts het bloed heeft weggezogen gel plus een verband aanbrengen en het een nacht laten zitten. Dit enkele dagen herhalen
KROONRAND VERWONDINGEN - bij lichte gevallen Aloe/kruidenextract gebruiken, bij serieuzere verwondingen een vilten ring weken in gestabiliseerde Aloe en tenminste 3 maal per dag aanbrengen rond de beschadiging
MOK - Insmeren met gel of Aloe/propolis crème
SPRUW - Reinigen met gestabiliseerde Aloe en gel opbrengen
PUNCTUUR WONDEN - Reinigen met gestabiliseerde Aloela en verbinden met gel, herhalen en verbinden gedurende 5 tot 7 dagen en eventueel bedekken met een paardenlaars. Bij diepe wonden een gaasje weken in gestabiliseerde Aloe en in het gat stoppen, vochtig houden en dagelijks vernieuwen
HOEFKRAAKBEEN FISTEL/ABCES - Veearts of hoefsmid laten reinigen en uitsnijden, reinigen met gestabiliseerde Aloe en inpakken met gel, herhalen en bandageren gedurende 5 tot 7 dagen en bedekken met een paardenschoen
PRIKKELDRAAD WONDEN - Insmeren met gel og Aloe/propolis crème
ONVRUCHTBAARHEID - 120 ml. drank dagelijks door het voer, plus een intrauterine infusie van 60cc gestabiliseerde Aloe en 60cc Fysiologische zoutoplossing
LAMINITIS (hoefbevangenheid) - 120 ml. drank dagelijks door het voer om te ontgiften, stabiliseren en aan te sterken. In het geval dat het paard weigert te eten dan met een sonde een halve liter Aloe drank voor een periode van drie tot vier dagen
PIJNLIJKE MOND - Insmeren met gel
VERSTUIKINGEN, KNEUZINGEN, PIJNLIJKE SPIEREN en OPGEZETTE GEWRICHTEN - Gaasje weken in gestabiliseerde Aloe en bandageren. Indien geen bandage gebruikt wordt Aloe/eucalyptus Lotion in masseren. Bovendien 120 ml. drank dagelijks door het voer
DROES - 120 ml. drank dagelijks door het voer, plus 60 ml. gestabiliseerde Aloe en gel vermengd en dagelijks door in de keel gesprayd. Bij serieuze gevallen 500 ml. Aloe drank door de veearts direct via een slang in de maag pompen
PEES PROBLEMEN - Vermeng gestabiliseerde Aloe en Aloe/eucalyptus Lotion, opbrengen en bandageren
JEUK - Gebruik gel of Aloe/propolis crème
ZWELLINGEN - 120 ml. Aloe drank dagelijks door het voer en breng gestabiliseerde Aloe en gel of aloe/kruidenextract op bij lichte gevallen
BAARMOEDER ONTSTEKINGEN - Gebruik een douche met gestabiliseerde Aloe
VIRUS - 120 ml. Aloe drank dagelijks door het voer
WRATTEN - Diverse malen per dag insmeren met aloe gel
DEKENS EN ZADELDEKKEN WASSEN - Speciaal voor paarden met huidproblemen. Gebruik Aloe allereiniger
WONDEN - Wassen met Aloe jojoba shampoo of reinigen met gestabiliseerde Aloe, verbinden met gel of aloe/kruidenextract sprayen bij lichte wondjes. Bij grotere wonden ook dagelijks 120 ml. Aloe drank door het voer. Door de gel veel mindere kans op littekenweefsel!

(DIEPE WONDEN EN ANDERE SERIEUZE VERWONDINGEN MOETEN ALTIJD BEHANDELD WORDEN MET EEN TETANUS INJECTIE)

Aloe vera werkt als een bloedstoller. Het vermindert pijn, voorkomt zwelling, is ontsmettend, verwijdert dood weefsel waarbij pus en ontsteking voorkomt, het voorkomt littekenweefsel omdat de zuurstof niet afgesloten wordt van de wond en helpt wild vlees te voorkomen. Het kan doordringen in verschillende lagen van de huid waardoor het zijn helende werking brengt tot het niveau van de cellen. Aloe vera heeft de kracht verstoppingen in de darmen op te heffen, het ontgift en is bactericide, virucide en fungicide. Het bevat vele vitamines, mineralen, aminozuren en enzymen en is in staat het immuun systeem te versterken en voor een betere voedselopname te zorgen. Attentie: gestabiliseerde Aloe is niet zo scherp als de meeste reinigers/ontsmetters.



Bron: http://www.aloe-info.nl/vettoep.htm (paarden staan onderaan de pagina).

Heb er verder geen ervaringen mee, ik gebruik het enkel voor mezelf bij zonnebrand en als bodylotion. Maar dan heb je wel een indicatie waarvoor je wat kunt gebruiken...

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:22

Aqua8horse schreef:
Van Aloe Vera hoor je veel goede ervaringen. Zelf heb ik het wel eens op een wondje gedaan. Hebben jullie daar ervaringen mee en waarvoor gebruikten jullie het. Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn welkom.


Op een wondje, ik dacht te lezen dat je hiermee een dampige pony genezen hebt?

Uit je eigen profiel:

B-pony: deze liep op haar voorhand en was dus erg lastig. Nu loopt ze met het grootste gewicht op de achterhand en gaat het prima. Ze is nu erg braaf. Ze is ook erg ziek geweest(iets wat op dampig leek), maar na een behandeling met Aloe Vera en nog wat spul is ze weer helemaal gezond verklaart door de dierenarts(= hij hoort niets meer op haar longen)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 10:12

Ja, dat heb ik een keer gedaan onder andere. Maar durf jij naar een keer te zeggen dat het dan juist werkt door die Aloe Vera? Ik niet. Ik zou het wel weer doen en ik was ook erg blij. Op dat moment interesseerde het mij werkelijk niet waar het door kwam. Maar ik ga niet over een nacht ijs, jij wel dan?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 10:13

Ja, dat heb ik een keer gedaan onder andere. Maar durf jij naar een keer te zeggen dat het dan juist werkt door die Aloe Vera? Ik niet. Ik zou het wel weer doen en ik was ook erg blij. Op dat moment interesseerde het mij werkelijk niet waar het door kwam. Maar ik ga niet over een nacht ijs, jij wel dan?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:16

Mok, ik doe hier meestal een hele dure Aloë Vera gel op.
Ja, echt een dure want die goedkope zooi heeft maar een klein percentage Aloë Vera en hoe meer Aloë Vera des te beter. Dus zo min mogelijk andere toevoegingen en zeker niet geparfumeerd.
Het was binnen no time over. Heb zelf niet eerder zulke goede en snelle resultaten gezien bij mok.

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:04

Wij hebben aloe vera gebruikt tegen beginnende rotstraal en binnen een paar dagen was het weg!..en aloe gel door het voer helpt tegen artrose ..en voor de rest gebruiken we aloe vera voor alles..van mok tot schuurplekken en zelfs zomer-exceem..Lachen..onder het motto baat het niet dan schaadt het ook niet! en met heel veel succes!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:46

op advies heb ik aloë vera drank gehaald voor mijn tink die al maanden met een luchtwegaandoening rondliep. dit heb ik samen met nog wat andere natuurlijke middelen gegeven, in de laatste weken van zijn herstel. ik weet ook niet of het daaraan heeft gelegen maar hij is wel kipgezond geworden. bij de laatste controle van de kliniek moest ik de laatste medicijnen opgeven (2 weken) en het daarna een tijdje aankijken (2 maanden). Ik heb niet weer hoeven terugkomen.

Lachen

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:00

Waar kun je het halen? En gebruiken jullie Aloë Vera speciaal voor paarden of gebruiken jullie 'mensen' Aloë Vera?

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:22

HEt is maar een soort drank voor mensen en paarden. Kijk eens bij mijn zakenpartnertje op www.horsepartner. nl. Zij verkoopt het!!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 14:22

Je kan die Aloe-Vera gel zowel voor dieren als mensen gebruiken. Ik voel me stuk en fitter nu ik dat drink. En ik heb een zelfde soort ervaring met Aloe drank en luchtweg problemen als Pellie. Ook positief dus!!!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:02

Ik heb het ook gebruikt op hele erge zomermok. Ik had alles al geprobeerd en toen de Aloe erop. Met een paar dagen was alles weg!
Ik smeer het ook altijd op wondjes, die genezen wat sneller en de normale haargroei komt weer gewoon terug ipv witte haartjes.

Ik vind het super spul

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:18

Ja dat was een goede tip van je Carole!

Ik heb het bij een natuurwinkel vandaan. 1 fles van een liter kost rond de €18,-

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:21

ik gebruik het ook ,bijna op alle wondjes en het help echt super.ook bij mok de mok is zo weg !dus ik ben er zeer tevreden over,heb ook nog nooit slechte verhalen gehoord

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:44

Als je het op wondjes gebruikt moet je er voor zorgen dat het wondje goed schoon is, anders trekt de Aloe vera het vuil naar binnen en heb je kans op een ontstekeing.
Ik gebruik aloe vera ook bijna overal voor.
www.foreverliving.nl

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 23:50

Wij hebben van de DA een smeerseltje gekregen waar oa Aloë Vera in zit, het is om de hoeven te onderhouden danwel te helpen herstellen bij bijv. rotstraal, slechte hoornkwaliteit, etc. Werkt tot nu toe erg goed! Aloë Vera is maar 1 van de bestandsdelen, dus of het alleen daaraan ligt...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:19

Ik heb de gelly-variant enige maanden gebruik op de bultjes onder Lanna's zadelplek. Het zijn geen zadeldrukkingen, maar ze heeft gewoon een erg gevoelige huid... talgkliertjes raken geirriteerd en daardoor onstaan verder ongevoelige bultjes die soms wegtrekken en soms niet. Helaas werkte het middel niet of onvoldoende.