Gevrgd:Oefeningen voor betere stelling en buiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Gevrgd:Oefeningen voor betere stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 14:15

Hallo,

Wie kan mij tips en/of adviezen om een betere stelling en buiging te krijgen.
Mijn paard is al wat ouder (16 jaar), als zijn spieren moeten goed opgewarmd worden vooral met dit koude weer. In stap doe ik wel allerlei oefeningen zoals: voltes klein links en rechtsom, stukjes wijken, schouder voor.

Weten jullie nog leuke oefeningen voor in de draf en galop, en dan gaat het weer om de stelling en buiging.

Alvast bedankt!
Groetjes,
Morris

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:23

Nou ik vind dat je al een paar heel belangrijke oefeningen hebt!!. Ook heel handig om een paard los te rijden is om gebroken lijnen te rijden van een paar metertjes, zodat je er meerdere kan doen langs de lange lijn. Dan moet je namelijk wel vaak omstellen, maar dan weer niet onder zo'n scherpe hoek, en ze worden er lekker los van. Dit kan je ook in de galop doen, alleen dan zou ik niet terug naar de hoefslag gaan, maar doorgaan naar A of C (dus vanuit de hoek, zeg maar M, naar x en dan omstellen naar A)
Veel succes!!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:17

Op de volte rijden en de rondjes steeds kleiner maken.... hij mag dan niet naar binnen vallen. Verder veel figuren en overgangen rijden.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:17

je kan in de draf beginnen met een grote volte en die verkleinen tot een keine volte..Als je op de kliene volte zit ga je hem weer vergroten naar een grote volte.
succes

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:18

haha we hebbe hem gelijk gezet met dezelfde oefening :S:P

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:53

Vosse schreef:
haha we hebbe hem gelijk gezet met dezelfde oefening :S:P



Ik was net iets eerder Haha!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:09

wat vaak vergeten wordt , is het warmstappen van een paard, zeker voor een ouder dier geen overbodige luxe.

een kleine wandeling kan nooit kwaad vooraleer je begint met 'echt rijden'.

nog enkele tips:

schouderbinnenwaarts over de lange zijde, bij E of B afwenden en dan bij B of E travers .

slangevolte bij A : je vertrekt in draf, op de middenlijn zet je hem in galop, teruggekomen op de middenlijn weer draf, enz....

vooral niets forceren en tijd geven om de leidingen te ontdooien zoals we het hier ook wel eens noemen!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:21

als je opstapt,eerst een paar rondjes in stap aan lossere teugel,daarna een toertje in draf,en dan constant overgangen.stap-draf-stap-halt-... tot hij meteen reageert op je been.Dan begin je met figuren rijden,veel voltes,voltes halve baan,door een s van hand veranderen enzo,kleine gebroke lijntjes kunnen ook wel een helpen,dat ik ga ik een van de dagen uitproberen op m'n half pension paardje Haha!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:11

Vooral bij een ouder paard veel overgangen, slangevoltes en heel veel figuren rijden. En als je paard al wat warmer is kan je eventueel de volte verkleinen, en dan langzaamaan weer groter maken.

Ik denk dat je vooral zelf moet aanvoelen hoe je paard reageert op de oefeningen. SUCCES OK dan!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 22:33

Vanavond weer gereden. Inderdaad ik stap minstens een kwartier, waarvan ongeveer vijf minuten aan een lang teugeltje. De oefeningen in stap gaan allemaal wel goed. Als ik ga aandraven merk dat hij de lange zijden het fijnst vindt. Maar dat is logisch, dan hoeft ie niet te buigen. Maar goed, een paar rondjes om los te komen vind ik dan nog wel kunnen. Daarna ga ik inderdaad op de volte, een galopje links en rechts lekker voorwaarts rijden. Terug naar stap even op adem komen, en wat oefeningetjes. En dan begint het echte werk, en daar moet nog wel het 1 en ander aan gebeuren. Morgenavond ga ik de slangevoltes erbij pakken en de gebroken lijntjes. Ik ben me bewust, dat ik met hem meega als het hem te moeilijk wordt, de stelling en buiging bedoel ik dan.
Ik zal meer figuren moeten rijden, morgen ga ik weer lekker rijden inclusief de oefeningen.

Groetjes,
Morris

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:37

Je kunt ook in STAP al heel veel voorbereiden! Schouderbinnenwaarts, Travers (links en rechts) vanuit schouderbinenwaarts over gaan in Appuyeren gevolgd door wending om de achterhand en meenemen in travers, door van hand veranderen zonder om te stellen en door in Renvers en wending om de voorhand Alles op de hoefslag en op de volte! Alles links en rechts doen, lukt een kan wat minder doe je die kant wat extra, maar niet forceren, Je kunt zo eindeloos blijven varieren. Probeer daarbij de hals te laten zakken zodat hij lekker over de rug gaat stappen en het achterbeen dat je aan het werk zet steeds meer onder gaat brengen. Ook in stap actief zien te krijgen!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:41

Slangevoltes dat vind ik altidj echt een heerlijke oefening en dan wat voltes erachter aan.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:45

Ikzelf heb ook een ouder paard (22 jaar) en bij mij werkt het ook altijd om met een wat langer contactteugeltje op beide handen eerst even warm te draven. Veel achtjes rijden helpt ook altijd. Daarna pak ik hem pas op om wat meer werk van hem te vragen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:16

Mijn tinker heeft ook vrij lang de tijd nodig om warm te draaien en om zijn lijf wat stijf te houden, ik rijd heel veel ronde figuren en begin meestal met grote voltes, grote gebroken lijn of een slangenvolte met 3 bogen.

Als hij warm draait ook vrij veel kleine 8 en of over het midden en dan op x een kleine volte links gevolgt door een kleine volte rechts, deze kun je in alle gangen uitvoeren als je paard daar aantoe is dan. Of gewoon heel veel afwenden, dat moeten we met menles altijd veel doen op de lange zijde afwenden, dan op het midden naar links of rechte en dan een stukje verder weer terugdraaien naar de lange zijde.

Succes