[instructeurs] Hoe omgaan met angstige ruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

[instructeurs] Hoe omgaan met angstige ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 14:40

Ik help iedere woensdag met de voltigeles omdat Pjelk daarin mee loopt en de instructrice last van haar arm heeft waardoor ze niet goed longeren kan. Ik doe nu sinds kort iedere week een paar kinderen zelf maar er zijn twee meisjes die best bang zijn. Eentje is al eens van Pjelk gevallen omdat die schrok en een zijsprongetje maakte. Bij het andere meisje was Pjelk ook een paar keer geschrokken waardoor hij versnelde en daardoor is zij ook bang geworden.
Vooral het laatst genoemde meisje zit keurig stil en en stevig in de draf. Echt, daar kan gevorderd ruiter nog een voorbeeld aan nemen maar als ik haar vraag een oefening te doen in de draf dan doet ze dat soms gewoon niet omdat ze het eng vind. Hoe kan ik deze kinderen weer wat meer zelfvertrouwen geven?

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:43

de oefeningen eerst in stap laten doen of desnoods wanneer het paard stilstaat en vannuit daar langzaam het vertrouwen weer opbouwen
succes Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:18

GEwoon zeggen dat ze moeten stoppen met paardrijden, dan verhalen ze hun schrik in de toekomst ook niet op andere aanwezigen in de bak die gewoon proberen te rijden en die NIEt bang zijn.

Sorry hoor, maar angsthazen hebben mijn tolerantie aardig verspeeld met heel hun schrik!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:24

Het hangt bij mij best wel van de persoon af. Ik heb iemand gehad waarbij ik gewoon heel rustig aan moest doen. Dan ging het het beste als ik haar vertrouwen had dat we alleen dingen gingen doen die ze durfde. Anders werd ze alleen maar banger en ging het nog minder. Een ander meisje was ook heel onzeker, maar twijfelde gewoon heel erg. Aan de ene kant wilde ze wel, maar aan de andere kant vond ze het ook een beetje eng. Galoperen vond ze bijvoorbeeld eng. Dan ging ze aan de longeerlijn en ik liet het paard gewoon galoperen, of ze nou wilde of niet. Ik wist zeker dat ze het kon, en in zo'n situatie liet ik haar gewoon de dingen doen die ze niet durfde. Ook al vond ze het eng, als ik wist dat ze het kon moest ze gewoon. En elke keer vond ze de 'enge dingen' meevallen en was ze blij dat ze het gedaan had. Dus bij haar moest ik gewoon streng zijn, maar als ik bij het andere meisje zo gehandeld had,was ze alleen maar meer gespannen worden, omdat ze bang zou worden dat ze van alles zou moeten.

Jeppy
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Den Burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:46

Ik heb ook voltigelessen gegeven in het verleden en daar is het soms moeilijk om een kind vertrouwen te geven. Maar wel noodzakelijk, anders wordt het alleen maar erger en dat is voor de hele groep niet leuk.
Meestal waren er ook wel een of twee hele dappere kinderen en die vonden het altijd een hele eer als ze mochten helpen. Bijv. die eerst erop en dan het bange kind ondersteunen o.i.d. Meestal kunnen die kinderen elkaar aardig wat bijbrengen Knipoog
Maar soms werkt dat niet en dan moet je zelf ondersteunen (ernaast) en vooral niet te snel nieuwe dingen uit willen proberen. Veel pluimen uitdelen en ook regelmatig terug kijken: "weet je nog, twee maanden terug durfde je nog niet eens los te laten!!"
En zoals Lindy zegt, soms zijn er ook van die twijfelaars, die moet je het idd gewoon laten doen, geen keus. Achteraf zeggen ze dan dat het best meeviel
Succes iig!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:00

Desiree schreef:
GEwoon zeggen dat ze moeten stoppen met paardrijden, dan verhalen ze hun schrik in de toekomst ook niet op andere aanwezigen in de bak die gewoon proberen te rijden en die NIEt bang zijn.

Sorry hoor, maar angsthazen hebben mijn tolerantie aardig verspeeld met heel hun schrik!


hier spreekt duidelijk iemand met slechte ervaring met angstige ruiters! Of heb ik het mis?

Persoonlijk vind ik het een behoorlijk zwart/wit antwoord. Ik denk dat het per individu verschilt. Als je echt bang bent lijkt het me hoe dan ook niet logisch dat zo'n iemand lang doorgaat met paardrijden, dan stop je er toch mee?
Als een jonge ruiter geschrokken is van het effect als een paard schrikt, dan moet dit gewoon stap voor stap weer opgebouwd worden. En misschien is het een goed idee het gedrag van het paard erachter uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:06

Het moeilijke is van bange mensen, dat veel instructeurs het zelf niet kunnen inbeelden.

Zaterdag had ik nog een ponymeisje die huilend al binnenkwam. Ze was de week daarvoor van een pony gevallen, en nu durfde ze niet meer. Ik heb een tijdje met haar staan praten, en vooral duidelijk gemaakt dat het haar hobby was, dat ze alleen dingen als hobby moet nemen die ze leuk vind, en dat als ze paardrijden wel heel leuk vond, dat ze de enige was, die kon zorgen dat ze niet meer bang hoefde te zijn. Daarnaast heb ik ook gezegd, dat ik haar wel kon helpen om weer wat vertrouwen te krijgen, maar dat ze het toch echt zelf moest doen.

Uiteindelijk is ze op de pony geklommen. En aan het eind hebben we zelfs een stukje gegaloppeerd...........weliswaar rende ik er naast, maar dat was voor het goede doel.

Probeer ze te overtuigen, en zorgen dat ze vertrouwen in je krijgen. Dan krijgen ze er vaak weer heel veel plezier in.