Bekeuring niet hoeven te betalen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 12:32

Vanochtend op Noordzee FM, een brief van een luisteraar met een tip hoe je eventuele bekeuringen voor snelheidsovertredingen niet hoeft te betalen. Als je een mailtje stuurde kreeg je de brief toegestuurs. Ik dacht dat het wel zinnig zou zijn om hem hier te plaatsen.

Langzamerhand wordt iedereen een beetje ziek en beroerd van al die onzinboetes. Voor 6 km te hard rijden op een totaal stille en verlaten snelweg f 60,-. Ook bij zogenaamde wegwerkzaamheden met tijdelijke snelheidsbeperkingen waar na werktijd geen werker meer te zien is wordt er driftig op los geflitst. Of per ongeluk door roodlicht op een totaal
verlaten kruispunt in de nacht f 240,-.

Er is nu een mogelijkheid om actie te voeren. Dit werkt beter als iedereen er aan meedoet. We moeten deze financiële geldwolf een halt toe roepen. Meer dan 7 miljoen stomme bekeuringen per jaar en het worden er elk jaar meer. De remedie is een simpel briefje.

Als je een bekeuring - beschikking - krijgt, dan kan je hierop in beroep gaan bij de officier van justitie. Het adres staat op de beschikking. Maak een kopie van de beschikking, bekeuring, en doe er deze brief bij

bijvoorbeeld:

Aan de Officier van Justitie te .................

Bijgaand stuur ik u een kopie van uw beschikking. Ik bestrijd de snelheid en of overtreding die op de beschikking is vermeld en vermoed dat de
meetapparatuur niet in orde was. Daarom ga ik tegen deze beschikking in beroep.

Ik verzoek u om mij een kopie van het ijkrapport van de betrokken meetapparatuur op te sturen, zoals dat op de dag van de overtreding geldig
was.

Een hartelijke groet,

............................

De officier is verplicht te bewijzen dat de apparatuur geijkt en goed is en moet dus een kopie van het ijkrapport opsturen. Als uit het ijkrapport
blijkt dat de apparatuur over de ijkdatum heen is - en dat gebeurt regelmatig - dan heb je geluk. De boete is dan niet geldig en de beschikking
is onterecht uitgereikt.

Maar nog belangrijker: Als iedereen zo protesteert dan loopt de administratie van het openbaar ministerie compleet vast. Men kan die miljoenen bezwaarschriften onmogelijk verwerken. Je hoeft de bekeuring dan waarschijnlijk nooit te betalen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:36

Heej goed man!! Wij hadden laatst ook 2 bekeuringen, eentje voor 4 km te hard Boos! en eentje voor 2 km te hard Extreme duivel Tjeeeeee Frusty

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:38

Hmm ja, ze moeten eens ophouden in Nederland om van die domme bekeuringen te geven. Nee, dan hier: 90,000 gulden voor te hard rijden en 35,000 gulden voor door het rood rijden. Véél effektiever Haha!

Te hard rijden is te hard rijden, dat de regering en de politie bekeuringen wil uitschrijven die meer geld kosten dan ze opleveren, is hun zaak..

DubbelFun

Berichten: 88639
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:10

Natuurlijk vind niemand een bekeuring leuk, zeker niet als het maar een paar kilometers zijn die je te hard rijd. Maar laten we niet vergeten dat er regels nodig zijn om te een land te kunnen bestieren en men moet ergens de grens leggen. Wat mag nog net wel en wat net niet Knipoog

Zelf woon ik aan een weg (80 km) waar dus standaard altijd te hard gereden wordt. Dit leidt tot heel veel ongelukken, vaak met dodelijke afloop.
Hier wordt regelmatig gekontroleerd en er worden regelmatig overtredingen gekontateerd van mensen die NET te hard rijden.

Ik heb eens met zo'n bekeurder staan praten en ze houden altijd een marge aan van haast 10%. Dus als je ergens 80 mag, dan wordt er pas geflitst als je 87 rijdt.

Als er een maas in de wet zit door te doen zoals Cassidy schrijft, zou je dat natuurlijk een bekeuring kunnen schelen. Maar bij wie denk je dat al die extra kosten worden teruggehaald. Juist bij ons (de burgers) dus..

Mij lijkt het het beste om gewoon niet te hard te rijden... Pling

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:30

Errug goed idee!!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:39

Tijdje geleden ook over zoiets gehad bij college Logica. Die docent had een beroep aangespannen omdat ie bekeurd was op een weg waar hij 70 mocht rijden en hij reed 80. Hij was bekeurd voor 10km te hard maar volgens hem had dat eigenlijk voor 30 kilometer (80-50) moeten zijn omdat het binnen de bebouwde kom was en die 'maximum snelheid' niet geld. Probleem was (volgensmij, is al een tijd geleden) dat verkeers regels voor verkeersborden gaat ofzoiets (het was iets ingewikkelder dan dat, maar goed Knipoog). Hij zat binnen de bebouwde kom, en dus 50kmph..

Heeft een hele tijd geleden beroep aangetekend, loopt nu volgensmij nog, vooral omdat dit een precendent schept dat nogal wat implicaties heeft voor tehard rijdend Nederland Haha!

BTW stond vorige week in de krant, er waren zoveel honderd duizend boetes uitgedeel voor zoveel honderd miljoen gulden, als je het uitrekende kwam je net iets boven de fl.60,- uit. Heel toevallig dus dat die 60,- dus het bedrag is dat je krijgt voor een paar kilometer te hard (heb er afgelopen jaar ook weer een stuk of 4 gehad).

Op zich heb ik helemaal geen problemen met snelheidscontroles, irritante vind ik dat je regelmatig 4 baans wegen hebt met gescheiden fietspad en alles waar je dan 50 of 70 moet gaan rijden... Dat zijn dus de plaatsen waar zo'n beetje iedereen 70 of 80 rijdt en daar gaan ze dus ook staan, IMO pure geldklopperij, als ze nou op een drukke dorpsstraat gaan staan ofzo, waar te hard rijden echt gevaarlijk is... *zucht*

Maar ja, IMO niet slim, ze jagen een hoop mensen tegen zichzelf (de politie) in het harnas, en dan vinden ze het gek dat iedereen agressiever wordt en ze minder overwicht lijken te hebben enzo.. Doe eerst wat aan je imago, IMO hoort de politie er VOOR ons te zijn, niet TEGEN..

Just my $0.02

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 13:56

Voor Sugarmiss:

Ik ben volledig met je eens dat er op onveilige en gevaarlijke wegen netjes gereden moet worden, en dat de enige maatregel om te zorgen dat men zich er aan houdt het controleren is. Maar wat steeds meer mensen opbreekt is het onzinnige van die bekeuringen, het feit dat er snelheidsbeperkingen zijn omdat er "werk in uitvoering" is en er verder echt niet aan de weg gewerkt wordt. Maar op dat punt staat men wel te flitsen.
Een paar weken geleden was er ook een berichtje in het nieuws dat de echte hardrijders (en dat zijn die figuren die zich met een snelheid van 150km/h op een landweggetje gewoon hartstikke dood rijden) harder moeten worden aangepakt, en de 3 of 4 km per uur te hard rijders worden ontzien.
Bovendien is Nederland het land van de "Burgerlijke ongehoorzaamheid" het land waar wel meer niet mag maar wel wordt gedaan: Auto's openbreken/stelen, fietsen stelen, en andere criminaliteit wordt allang in dit land niet meer serieus genomen. Een diefstal van een autoradio wordt al niet eens meer gemeld.

De reden dat er zo supersecuur wordt gecontroleerd en de boetes voor onzinnig lage snelheidsovertredingen worden ge-ind zijn gewoon de centen!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:58

Citaat:
De reden dat er zo supersecuur wordt gecontroleerd en de boetes voor onzinnig lage snelheidsovertredingen worden ge-ind zijn gewoon de centen!


Daar geloof ik dus geen bal van, er is veel te weinig aan dat soort bekeurinkjes verdiend. Daarnaast is de politie geen organizatie met winstoogmerk Haha!

Ik weet wel wat Bart bedoeld, ben zelf ook twee keer bekeurd op een vierbaansweg waar je maar 50 mocht Frusty . Maar goed, eigen fout, ik was lomp.

Hardrijders zijn doodrijders, waar dan ook. Als je met 70 op een file inrijdt wordt het ook niet leuk. Die regels zijn niet voor niks gemaakt. Als we ook al gaan meuteren over hoe fout fout is, dan wordt het een en ander ook wel vlug moeilijk.

Ik rijdt hier dagelijks op een weg waar je 50 mag. Die weg is zo'n drie kilometer lang, met maar twee zijstraatjes Verward. Ik rijd dus ook 50 en heb steevast altijd zo'n 20 auto's achter me hangen.

Ik rijd gewoon niet harder omdat ik mijn geld wel beter kan gebruiken dan voor een bekeuring. Als ik 10% harder rijd, dan duurt die weg in plaats van plaats van 3 minuten en 36 seconden maar liefst 3 minuten en 16 seconden. Een winst van maar liefst 20 seconden. Da's dus 3 gulden boete voor iedere seconde winst.. best wel duur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 15:43

Vergeten jullie niet dat je nooit voor een paar kilometer te hard wordt beboet? Er wordt altijd eerst een meetcorrectie afgetrokken, voor eventuele afwijkingen tussen apparatuur en jouw kilometerteller.

Ik vind het wel goed dat er zo op gelet wordt, want ik rij zelf als een varken als er niet op me gelet wordt. 180 km per uur vind ik een prachtige snelheid, en ik rij het alleen maar niet omdat ik dan kans loop mijn geinige karretje meteen af te mogen staan... Misschien een verkeerde reden, maar ik hou me dus wel aan de snelheid....

Moraal van het verhaal: het werkt wel....

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 16:22

Het werkt wel, het is ook nodig, heb ik ook allemaal geen problemen mee.. Enige waar ik problemen mee heb is dat ze wel controleren op plaatsen waar te hard rijden 'kan' (dus waar 90% van de mensen 70 rijdt ipv 50) en niet op de plaatsen waar hardrijden ronduit gevaarlijk is (want dan pakken ze er maar een paar op een dag).. IMO gaat het dan vooral om het geld en niet meer om de verkeersveiligheid.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 16:32

Wat ook een goede is:
Vragen om een afdruk van de foto, vragen of je het bewijsmateriaal mag zien.
Heeft m'n vader tot 2x toe gedaan (1x nadat hij al betaald had zelfs!), geld is teruggestort op z'n rekening en nog vrij vlot ook!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 16:41

Citaat:
Op 2001-11-16 14:43, schreef Sonja:
Vergeten jullie niet dat je nooit voor een paar kilometer te hard wordt beboet? Er wordt altijd eerst een meetcorrectie afgetrokken, voor eventuele afwijkingen tussen apparatuur en jouw kilometerteller.


Klopt... Anders was ik allang arm geweest en autoloos Clown