Trailervrees...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Trailervrees...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 13:11

Gisteren zijn we voor het eerst met Tenderwood, het nieuwe paard van mijn zus op concours geweest met de trailer. Dit paard werd eerst springgericht gereden, die mensen waar hij van was reden altijd met een vrachtwagen naar wedstrijden.
We hebben zelf geen trailer, dus ik een trailer geleend van een vrouw waarvan ik vroeger op haar paard heb gereden. Tenderwood in de trailer, geen probleem, hij liep er niet in maar sprong, haha!
Toen we op het wedstrijdterrein aankwamen stond hij helemaal te trillen, echt zielig!
+/- 50 minuten voordat Annelie moest rijden gingen we Tenderwood van de trailer afhalen! Dat had je gedacht.... Tenderwood stond stokstijf en verzette geen stap... En nu? Nou we hebben echt van alles geprobeerd, met appel, gewoon lief achter zeggen enzo, streng zijn, duwen met zn tweeen tegen zn borst, hoofdstel aan, niks had zin.... Toen kwam die vrouw waarvan die trailer was, die ging ook helpen, maar het lukte nog steeds niet! Heel de kantine stond voor het raam te kijken en wij schaamde ons dood.... Na een hele poos, ongeveer een half uur kwam er een man helpen, die kreeg hem met veel kracht eruit. Tenderwood stond half op de klep, scheef, maar zijn hoofd wilde hij niet naar buiten doen. Zucht... Uiteindelijk is het dan toch gelukt... We waren dus bijna te laat in de bak, maar gelukkig bood er een vrouw aan om haar proef eerst te rijden, dus kon Annelie nog wat langer inrijden... We schaamde ons echt verschrikkelijk!
De wedstrijd is toch nog goed gegaan, Annelie had haar eerste proef 158 punten een 1e prijs en de tweede proef 151! Toch knap na zo'n drama...
Hij ging ook heel braaf in de trailer, weer springend... Haha! Toen we terug waren op de manege hebben er een heleboel mensen geholpen en hadden we hem er wat sneller af....
Zijn er hier mensen met ook zo'n probleem? En wat is jullie oplossing hiervoor?

Sorry voor het lange verhaal, maar het was echt een avontuur....


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:17

Dit komt wel vaker voor met paarden die een vrachtwagen gewend zijn.
Daar komen ze er altijd met het hoofd naar beneden af, dus nooit achteruit.

Dit is gewoon een kwestie van oefenen, zodat het paard weet dat achteruit lopen ook veilig is.

Vraag of je de trailer nog vaker mag lenen en dan kun je thuis, zonder wedstrijd stress oefenen.
Dan gaat het zo beter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:20

En laat hem NOOIT in de trailer draaien, als hij eenmaal weet dat hij niet persee achterwaarts de trailer afhoeft, krijg je hem nooit meer normaal eruit.
Hij zal gewoon wat vertrouwen moeten krijgen, zoals je nu geizen hebt ging de 2e keer al beter, probeer het zometeen eerst thuis nog eens een paar keer, zonder stress en met veel belonen.

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 13:21

Ja daar hebben we ook al aan gedacht natuurlijk. Volgens mij is hij heel bang om over de oplaadklep te lopen, omdat hij ook met een supersprong erop springt, hij zou door de bodem van de trailer heen springen Haha! !
Ik denk dat we eerst eens moeten oefenen met over een houten plank lopen, vooruit en achteruit en dan hem een stukje omhoog leggen aan de achterkant en dan pas met de trailer, misschien helpt dat....
Hij wilde inderdaad steeds draaien, maar dit hebben we natuurlijk niet toegelaten. Hij stond steeds met zn koppie naar achter te kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:24

gertjuuh schreef:
En wat is jullie oplossing hiervoor?


een Ifor Williams met voorlaadklep Haha!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:24

Ik zou niet gaan klooien met planken
dat schuift weg, word glad enz, dan worden ze pas echt bang.

Kijk maar eens hoe een paard vaak de vrachtwagen opgaat, dan gebruiken ze ook niet ,de vaak steile, laadklep.
Dus jouw paard is dat zo gewend.
Gewoon lekker oefenen met de trailer, dat is het veiligste en daar zal hij het ook moeten leren.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:25

Ja dat is een ramp zeker als je het gevoel hebt dat half wedstrijdterrein naar je kijkt.

Als je vaker een trailer kan lenen heb ik wel een tip voor je.
Leer het paard dat achteruit lopen niet eng is.
Loop aan tot aan de klep, laat halt houden en achterwaarts gaan.
Opnieuw aanlopen, voetjes tot aan het eerst houtje (of net op de klep) stil staan achteruit.
Elke keer een stukje hoger en weer terug.

Wanneer de klep is overwonnen een klein stukje de trailer in en weer achteruit. Doe dit is een aantal keer anders krijgen jullie samen het heen en weer.

Goed gedrag belonen en wanneer het niet goed gaat niets zeggen.
Wordt niet boos zodra je dat gevoel krijgt een ander het laten overnemen of stoppen.

Het kost tijd maar het werkt wel misschien is ook het trailer inspringen op deze manier ook opgeslost omdat hij steeds maar een klein stukje verder kan/mag.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 13:26

Ja, dat is echt een uitkomst, maar die zijn niet zo makkelijk om te huren, er zijn niet veel mensen die zo'n trailer hebben! Zijn deze trailers duurder in de aanschaf?

*\o/* Tenderwood M1+0 *\o/*


gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 13:28

He bedankt voor al jullie tips, wat veel reacties allemaal! Tof hoor! We zullen is met veel geduld gaan oefenen met een trailer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:40


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:46

veel oefenen!
wel fijn dat de wedstrijd nog goed gegaan is.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:09

Dit probleem had ik ook met mijn tinker.
We hebben het inmiddels flink geoefend, op de manier die bluestar scheef, en het ging perfect!
Nu loopt ze zonder prbleem de trailer uit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo, Vlindy en 157 bezoekers