nut keuring veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

nut keuring veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 20:22

Graag hoor ik jullie gedachtes over het nut een veulen te laten keuren voor aankoop- waar kan eventueel op gelet worden ? (weet zelfs niet of dat wel gedaan wordt ?)
Ik begrijp dat als je een veulen koopt, waarschijnlijk eerst de bouw van de moeder bekijkt (en haar hoeven).

Hoe "gewoon" is het tegenwoordig om de rontgenfoto's van de moeder op te vragen ? en in hoeverre is het mogelijk de medische gegevens van de hengst te achterhalen (bij de diverse stamboeken)

m.a.w. hoe vergroot je je kansen om een goed veulen te kopen ? eigenlijk moet ik dat anders formuleren, hoe vergroot je je kansen een GEZOND veulen te kopen (ivm beengebreken dan)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:31

Bij beide veulens heb ik gekeken naar de moederlijn. Qua gezondheid wist ik bij het ene veulen wist ik zeker dat de moederlijn zeer gezonde paarden fokte, omdat ik wat nakomelingen had gereden en verkocht. Die waren op de foto goed, en de merrie was met 19 jaar nog steeds keihard. Maar deze stam kende ik goed, dat scheelt enorm.

Bij het andere veulen wist ik niets. Ik heb gelet op predikaten in de moederlijn, bloedlijn vader en moeder. En verder natuurlijk het veulen zelf Haha!

Ook bij deze fokker was het gelukkig mogelijk om veel paarden te zien die uit dezelfde stam kwamen, daardoor kan je een behoorlijk goede indruk op doen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:45

Mist schreef:
Graag hoor ik jullie gedachtes over het nut een veulen te laten keuren voor aankoop- waar kan eventueel op gelet worden ? (weet zelfs niet of dat wel gedaan wordt ?)
Ik begrijp dat als je een veulen koopt, waarschijnlijk eerst de bouw van de moeder bekijkt (en haar hoeven).

Hoe "gewoon" is het tegenwoordig om de rontgenfoto's van de moeder op te vragen ? en in hoeverre is het mogelijk de medische gegevens van de hengst te achterhalen (bij de diverse stamboeken)

m.a.w. hoe vergroot je je kansen om een goed veulen te kopen ? eigenlijk moet ik dat anders formuleren, hoe vergroot je je kansen een GEZOND veulen te kopen (ivm beengebreken dan)


Ik begrijp dat als je een veulen koopt, waarschijnlijk eerst de bouw van de moeder bekijkt (en haar hoeven).

In de mond kijken van een veulen is ook niet verkeerd.

Wij hadden jaren geleden een veulen die de derde dag toen de moeder lag te rollen in de wei ,te dicht bij moeder stond.
Even later zagen we dat bij het veulen dat er bloed uit zijn mond liep.
Bleek dat moeder een tand er uit gemept had.

5 maanden later kwam het veulen op de veiling en werd verkocht.
Jaren later kwam ik de eigenaar tegen en die vertelde me dat hij toch beter had moeten kijken. Daar het dier op 3 jarige leeftijd zo'n rare mond had waarbij de tanden over elkaar gegroeid waren.(na de wisseling)

Ja zei ik.
Hij kostte je niet al te veel.
En een gegeven paard moet je nooit in de bek kijken.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 21:24

Pipo, waar kijk jij dan naar ? de goede bewegingen ? conformatie ? kijk je eerder naar wat je (a.d.h.v. bewegingen van het veulen) kunt bereiken in de sport ? want dan kun je, net zoals ik wel bedrogen uitkomen.

Om een lang verhaal kort te maken. De bruine in mijn Avantar heb ik als veulen gekocht, als 3 jarige (KWPN) haalde ze nog 1e premie (terwijl ze nog niet ingereden was-dat heb ik pas op 4 jarige leeftijd gedaan ivm haar groeispurten, ze is nu 1.78cm, groot voor een merrie!), maar sindsdien (nu 17 jaar later) is het HEEL SNEL bergafwaarts gegaan (verbening vd. hoefkraakbeenderen, lage- en hoge overhoef...arhrose van hier tot Tokio dus)
Nu wil ik, ws dit jaar nog een veulen erbij kopen. Je zal denken waarom dan perse een veulen (bij een 3 jarige valt immers meer te zien op een foto), wel hierom: die band die je opbouwt (of op kunt bouwen) is bijna telepatisch te noemen. En ik ben zo'n muts die haar paard tot de dood houdt, dus ik reken op zeker zo'n jaar of 25. Maar als ik per ongeluk nog zo'n rampenfonds erbij koop, dan heb ik geen leven meer !!! Nu weet ik natuurlijk meer dan toen ik mijn vorige veulen kocht (ik was toen 15) maar toch wil ik de kans op medische problemen (lees: beengebreken) toch zoveel mogelijk beperken !

Even voor de duidelijkheid, de bruine (Gardy) heeft tot op de dag van vandaag hele dagen in de wei gelopen, altijd een schuilstal gehad, waarin ze alleen opgesloten werd als het ECHT hondeweer was!
Verschillende DA's hebben geconcludeerd dat de moeder ws de oorzaak van de problemen is geweest. Aan de afstamming (Duc de Normandie) zal het ws niet liggen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:29

ik kijk wel naar beweging en karakter en bouw
maar een aankoopskeuring(klinisch of röntgenologisch) doe ik niet bij veulens , om daar nu een buigproef etc bij te doen vind ik een beetje zinloos
ik heb de moeder gezien en weet wie de vader is, heb voordat ik ben wezen kijken ook de stamboom nagekeken an de keuringsresultaten van de voorouders bekeken(voor zover bekend)
en daar houd het wel bij op bij mij

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:31

Tja, 17 jaar geleden was er nog niet zoveel bekend over nafok als tegenwoordig. Je mag ervan uitgaan dat veulens gefokt uit moderner bloed ouders hebben die zeker aan vaderskant uitgebreid gescreend zijn.
Toch, je hebt wel 17 jaar plezier gehad van een gezond paard, en dat schijnt binnen de huidige paardenpopulatie eerder uniek te zijn dan regelmaat (gemid leeftijd 7 jaar!).

Wil je absolute zekerheid dat je aanschaf het na 20 jaar nog steeds vlekkeloos doet, koop dan een motor van het merk BMW. Zulke garanties krijg je niet bij paarden. Vroeg of laat mankeren ze allemaal iets.

Vorm jezelf een beeld over het gebruiksdoel voor het paard. Kijk dan goed naar het exterieur van minstens beide ouderdieren, liefst ook nog een paar generaties daarvoor. Een dier met een exterieur dat functioneel is voor jou gebruiksdoel, zal langer in staat zijn het gebruik te volbrengen zonder problemen.

Verder: belangrijk: staat het dier recht op de benen (echt recht!), en hoe ziet de ruglijn eruit (spieren/vlees?). Hoe kijkt het uit de ogen? Een gezond veulen onderschied je meteen van een ziek veulen. En wil je toch zekere garanties over de gezondheid van de merrie, koop dan uit Elite dan wel PROKgecertificeerde merries, liefst met dito moeders. Ster en keur is onzin in de zin van gezondheid, prok is het enige dat telt hierin.

En zoek er dan een goede opfok voor. Dat is niet altijd het goedkoopste adres. En dan maar hopen Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 21:32

Maar kun je me dan uitleggen WAAR je precies op let bij de bouw ? waarbij gaan bij JOU de alarmbellen rinkelen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:34

Ik kijk naar de beweging van de moeder, oma, en naar andere nakomelingen van der merrie of van de gehele lijn mits dat mogelijk is natuurlijk. Beweging en type van de vader vind ik wel belangrijk, maar van moederskant vind ik het belangrijker, en waarom.....kan het niet zo goed uitleggen, is meer een gevoel.

Verder vind ik voor een sportpaard het niet zo groot probleem als de merrielijn weinig predikaten heeft, maar voor een fokmerrie wel. Daarom vond ik het belangrijk dat mijn merrieveulen een predikaatrijke moederlijn had.

Verder als je bij een enthousiaste fokker komt, krijg je vanzelf verhalen, fotoboeken, stamtafels en de hele "zooi" te zien. Dan merk je ook gelijk waarom iemand fokt.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:40

Nou, je moet wel in je achterhoofd houden op welk moment je het veulen bekijkt. Die van 6 maanden oud zien er vaak anders uit dan op 3 maanden en op 3 jaar. Gunstige momenten is 3 weken, 3 maanden en 3 jaar en ouder.

Rechte voeten hebben ze vrij gauw, jonge veulens staan nog wat week, maar na een week of 3 zie je al vrij veel, en op 3 maanden helemaal wel. Je wilt vlees op rug en billen, een lang doorlopende broekspier, lange benen, beetje omhoog lopend halsje, die netjes is aangezet zonder deuken en hobbels. Veulens hebben smalle kaken, maar je mag naar vader en moeder kijken om te zien hoe de keeluitsnijding zal worden. Kijk ook naar vaders en moeders om de te verwachten maat een beetje te bepalen (maar dat is geen garantie).

Alarmbellen gaan mij rinkelen als de hals erg horizontaal is aangezet, of de rug is echt week, of de vacht ziet er raar uit, het vel op de ogen, niet-symmetrisch gezicht idd, deuken in vlees op schouders en heupen. Op 3 maanden nog steeds niet echt met veer kunnen lopen.
Het blijft best moeilijk hoor, om een veulen meteen op goede waarde in te schatten. Ervaren keurmeesters zitten er zelfs vaak naast. uiteindelijk blijft het smaak, zolang de benen maar recht staan. Of een paard lelijk of juist knap is valt vaak toch samen met het koppie, het kleurtje en de aftekening, en dat kan je meteen na de geboorte al zien.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 21:42

Dees schreef:
Toch, je hebt wel 17 jaar plezier gehad van een gezond paard, en dat schijnt binnen de huidige paardenpopulatie eerder uniek te zijn dan regelmaat (gemid leeftijd 7 jaar!).



Ik heb 17 jaar lang in angst geleefd, en doe dat nog steeds. De enige aan wie ik dat te danken heb dat het nog zo goed gaat met haar, is mijn hoefsmid.
Nog zo'n paard erbij is mijn schrikbeeld, en begrijp me goed, ik zou haar voor geen geld ter wereld kwijt willen. Maar de slapeloze nachten die ik van dat beest heb, en heb gehad....... een 2e erbij met dezelfde problemen...dan kunnen ze mij afvoeren.

Ik heb zelf 2 hectare wei, de zg "opfok" zou ik dan bij mij thuis doen dmv mijn eigen paarden + veulens van hier uit de buurt, een gemengde groep dus. Maar wel lekker dichtbij !

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:09

Er wordt hier en daar nogal geringschattend gedaan wanneer ik steevast als no1 op mijn verlanglijstje als fokker gezondheid zet.
Ik sta vierkant achter het beleid in deze van het KWPN. Vorige week heb ik mijn 2 1/2 jarige merries laten keuren ook voor de PROK beide zijn goed. Dat is een pak van mijn hart maar ik heb ook alles gedaan om het zo te krijgen. De opvoeding is hard, maar gezond de keuze van hengsten en merries wordt bepaald door een gezonde achtergrond.
Ik weet hoe diep ongelukkig mensen worden van een paard waar ze een band mee hebben en die ze moeten laten inslapen vanwege gebreken.
Mijn advies:
Zoek een veulen uit een PROK merrie en uit een KWPN goedgekeurde liefst Nederlands gefokte hengst.
Op die manier heb je minder kans op onzekerheden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:32

Sarabande, ik ben het eens dat Prok heel belangrijk is, maar heel veel fokkers prokken nog niet. Daarnaast ken ik bijv. bij Wannabet de moederlijn heel goed. Die moeder is niet prok gekeurd ( toevallig een merrie laatst wel voor die lijn, want die was verkocht als fokmerrie) maar al die nakomelingen zijn 100% op de foto van die merrie. Als je dat soort gegevens hebt, dan kan je wel perse een veulen uit een prokmerrie willen, maar dat lijkt mij dan net wat overdreven.

Een gezond veulen kopen is heel belangrijk, daarom zou ik ook info zoeken over de moederlijn en de vaderlijn.

Maar als alleen de moeder prok is, dan is het geen garantie. Ik weet nog dat een oude fokker mij ooit vertelde : Merries die niet ok zijn op de foto, daar kan je wel mee fokken, want het slaat meestal een generatie over.

Als dat waar is, dan betekend het dat je geen garantie hebt uit een prokmerrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:34

Ook is het zo dat een merrie die niet prok goedgekeurd is omdat ze bijv. een chipje in de kogel heeft geen prokcertificaat krijgt. Dat chipje heeft kunnen ontstaan door een klap op het gewricht toen ze jong was. Dat paard kan prima in de fokkerij gebruikt worden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:45

Kogel wordt niet beoordeeld bij PROK

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:54

Het was meer een hypothetisch voorbeeld.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:34

Toen ik mijn veulen kocht, heeft de dierenarts geadviseerd haar niet te laten keuren. Pas vanaf 9 maanden schijnt er enigszins wat ontdekt te kunnen worden. Natuurlijk moet je zelf als koper wel goed kijken, neem nog eens iemand anders mee, 2 paar ogen zien meer dan 1. Kijk naar de ouders, vraag naar hun medische geschiedenis.

De moeder van mijn veulen was 16 jaar oud en op en top fit, dus daar maakte ik me geen zorgen over. Lachen De vader heb ik helaas niet in levende lijve mogen ontmoeten.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 14:47

zo'n PROK certificaat, zit daar een zg "houdbaarheidsdatum" op ? Hiermee bedoel ik te zeggen: veel (fok)merries zullen op bv 3-4 jarige leeftijd geen afwijkingen vertonen, maar kunnen een heel ander beeld geven als ze 8 jaar zijn, is zo'n certificaat onbeperkt geldig ?!
Want in dat geval is de waarde van zo'n certificaat ook maar beperkt tenzij het een recent predikaat is bij een "oude" fokmerrie, of zie ik dat verkeerd ? Verward (zeikerd ben ik he ?)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:01

PROK is blijvend en wordt toegevoegd als predikaat. Dus je hebt een ster + prok, of (keur + prok=) elite.
Het geeft aan dat ze op dat moment gezond was. Het is een fokkerij predikaat.
Het bestaat uit een röntgenologisch onderzoek van het skelet op onderdelen waarvan men aanneemt dat deze erfelijk kunnen zijn.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:23

sarabande schreef:
Vorige week heb ik mijn 2 1/2 jarige merries laten keuren ook voor de PROK beide zijn goed. .

Hoe kun je dan nu de uitslag al hebben?

Ben het overigens wel met je eens inzake de constitutie. Het is echter onbegrijpelijk dat zo weinig fokkers de merrie laten PROK keuren.

Uit de jaargang 2000 heeft 8% een PROK certificaat.

Er is dus veel werk aan de winkel om dit op een aaanvaardbaar nivo (lees 65-70% aanname mijnerzijds) te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:26

Daarom Gurk, vind ik het ook moeilijk om iemand het advies te geven om alleen maar een veulen uit een prokmerrie te kopen.

Over 10 jaar is dat misschien een goed advies, maar omdat bijna geen fokker dat nog doet, kun je best goede veulens kopen bij een niet prokgekeurde merrie.


Eigenlijk vind ik dat je bij bijv. sterpredikaat verplicht moet stellen om de merrie prok te keuren. Weet wel dat ik de mijne eerst laat prokken voor ik deze aanbied.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:26

Als ze niet goed waren had ik de foto's niet ingestuurd. Dat is ook de praktijk, toch.

Ja Pipo maar jij hebt geen keuze, jij moet.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:32

Pipo schreef:
Daarom Gurk, vind ik het ook moeilijk om iemand het advies te geven om alleen maar een veulen uit een prokmerrie te kopen.

Over 10 jaar is dat misschien een goed advies, maar omdat bijna geen fokker dat nog doet, kun je best goede veulens kopen bij een niet prokgekeurde merrie.


Eigenlijk vind ik dat je bij bijv. sterpredikaat verplicht moet stellen om de merrie prok te keuren. Weet wel dat ik de mijne eerst laat prokken voor ik deze aanbied.

Helemaal mee eens. Ik snap alleen die fokkers niet die bergen dekgeld betalen en dan op dit punt risico lopen terwijl ze dat risico dus een heel stuk kunnen minimaliseren door te weten hoe hun eigen fokmateriaal in elkaar steekt.

Als ik nu een keur merrie zie staan dan denk ik gelijk verrot waarom is die geen elite..... die stap is zo klein dus je krijgt daarbij wel vraagtekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:36

Inderdaad Gurk. Als je al 1000 of meer euros uitgeeft aan dekgeld. Waarom dan niet die 400 (???) euro extra om zeker te weten dat je merrie goed is op de foto.

Misschien wat te confronterend voor sommige fokkers.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:38

Pipo schreef:
Misschien wat te confronterend voor sommige fokkers.

Ik kdenk dat daar zeker een kern van waarheid in zit;
"Wat niet weet, wat niet deert."


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:39

Jullie babbelen over mijn opmerking heen. Van alle niet goed bevonden merries worden die foto's niet ingestuurd, daar is geen enkele controle op.
Dus kiezen voor een PROK merrie als moeder van je veulen geeft wel degelijk meer zekerheid.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jaap_2005, Ubermetrics en 65 bezoekers