Bandages ja of nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Bandages nuttig of mode?

Poll eindigt op

Nuttig
13 (30%)
Mode
29 (69%)

Totaal aantal stemmen: 42


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Bandages ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 15:46

Doen jullie je paard ooit bandages om?
Ik heb namelijk gelezen dat dit slecht is voor de pezen,
die worden dan te warm.

Wij gebruiken trouwens altijd peesbeschermers en strijklappen, behalve inde dressuurproef natuurlijk.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:49

Ik gebruik geregeld bandages. Ik wil mijn paard optimaal beschermen, puur omdat ze zo ruim loopt, jolig kan zijn en zichzelf geregeld aantikt. Het liefst heb ik peesjes om en strijklappen. Ik heb wel 2 paar peesjes. 1 voor het losgooien en 1 voor rijden. Maar ik heb maar 1 paar strijklappen. En als deze helemaal nat en vies zijn van de losgooibak dan doe ik achter toch bandages om. Dit dus puur voor het strijken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:49

Op een wedstrijd gebruik ik altijd witte bandages met Eskadron lappen.
Met het springen doe ik ze ook om voor bescherming maar met het dagelijkse werk altijd peesbeschermers en strijklappen.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:56

Ik doe gewoon peesbeschermers om, die zijn net zo goed volgens mij en ook beter voor de paardenbenen dan bandages.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:56

Ik gebruik dus haast nooit bandages... vind het echt on-dingen, peesbeschermers zijn veel makkelijker in het gebruik en bieden naar mijn idee ook meer bescherming.
Ik heb dus "mode" gestemd.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:58

Ik gebruik ze helemaal nooit. Ten eerste vind ik het lastig om ze fatsoenlijk om te doen, ten tweede hebben ze geen nut, ten derde koelen de pezen niet goed meer dus een verhoogde kans op blessures, ten vierde willen ze wel eens afzakken als ze niet goed zijn omgedaan, en da's gevaarlijk. Het is dus puur voor de mode.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:05

Scum schreef:
Ik gebruik ze helemaal nooit. Ten eerste vind ik het lastig om ze fatsoenlijk om te doen, ten tweede hebben ze geen nut, ten derde koelen de pezen niet goed meer dus een verhoogde kans op blessures, ten vierde willen ze wel eens afzakken als ze niet goed zijn omgedaan, en da's gevaarlijk. Het is dus puur voor de mode.

Sja, als je peesjes niet goed omdoet kan je ook blessures krijgen en kan het ook gevaarlijk zijn. Lijkt me logisch dat je ze alleen gebruikt als je weet hoe je ermee om moet gaan. Zelfs het simpelste kan verkeerd gebruikt worden en kan voor blessures zorgen. Neem bijvoorbeeld een schabrak die strak over de schoft wordt gedaan i.p.v. deze in de kamer te trekken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 16:11

ik heb vooral gehoord dat opwarmen van de pezen heel slecht is. Het verbasat me dat toch zoveel mensen ze gebruiken?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:13

En denk je dat de warmte bij peesbeschermers wel goed weg kan?
Na het rijden direct bandages eraf, de pezen afspuiten of op het verharde nog goed uitstappen.
Of even masseren, al dan niet met koelingsgel. Door het masseren gaan de afvalstoffen altijd beter weg.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:15

Bij de peesbeschermers die ik gebruik kan de warmte prima weg. Eigenlijk bij zowat alle modellen die ik ken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:16

Minder is meer, dat is mijn principe bij paarden (uitgezonderd ruwvoer Haha!). Geen lappen stof dus rond de benen van m'n mannen Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:17

Waar discussieren we eigenlijk over?
Deze discussie is al miljoenen keren gevoerd. Het is net zo'n verhaal als wel of geen voorstander van de slof.
Er zijn altijd wilde verhalen dat het absoluut slecht is. Maar dan vraag ik me dus echt af waarom top-ruiters met hele dure paarden het gebruiken. Of doen die altijd van alles wat slecht is voor hun paard?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 16:17

peesbeschermers zijn toch niet zo sluitend hoor, en van koelingsgel hoor ik ook niet zoveel goede dingen? Ik weet het niet zeker hoor, bandages lijken me veel warmer

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:22

Mensen toch.... als je bandages niets vind gebruik ze dan gewoon niet.
Ik ben er ook geen voorstander van, maar ik ben het met Kleintje eens wat betreft het zinloze discusseren.
Accepteer gewoon elkaars mening, en geef antwoord op de vraag:
Citaat:
Doen jullie je paard ooit bandages om?

Desnoods vertel je erbij waarom, maar het is allang bekend dat de meningen hierover ver uiteen lopen. Knipoog

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:44

ik rijd er soms mee...

mijn paard heeft last van stalbenen en soms dan rijd ik met bandages en dan zijn ze weer heel mooi dun en dan doe ik er van dat colling- down spul op...

dat helpt wel Lachen

maar heel erg vaak rijd ik er niet mee

Ik heb ze niet voor de mode rijd ook bij een blauw dekje met rode bandages om het zo maar eens te zeggen..

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:06

Ik rijd met niets, alleen met springen heeft hij peesbeschermers om. Ik vind dat bij veel paarden bandages als mode gebruikt worden. Maar als het paard strijkt, aantikt op af en toe een flinke uitspatting heeft kan het wel degelijk nuttig zijn. Hoewel ik dan voor peesbeschermers zou gaan omdat die naar mijn idee iets beter beschermen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:34

Waarom rijden mensen op goed aangeschreven dressuurstallen dan met bandages? Als ze nutteloos zouden zijn zouden ze echt wel wat anders gebruiken..

Maargoed, ik gebruik ze af en toe. Meestal in combinatie met eenzelfde kleur dekje. Meestal gebruik ik ze als m'n peesbeschermers nat zijn of als ik van te voren weet dat ik wat meer ga doen dan puur de basis, gewoon als ondersteuning..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:53

mijn pony heeft altijd peesbeschermers om behalve in de proef dan...

............

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:53

Ik denk nuttig (dan denk ik niet alleen aan het rijden, maar ook ter ondersteuning tijdens behandeling of beengebrek) , maar de laatste tijd vooral mode Verward

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:55

ehm, vraagje... wat denken jullie dat de bandages ondersteunen?
Denken jullie echt dat een lapje stof een paard van zo'n 500 kilo kan ondersteunen??

Overigens, peesjes kunnen ook mode zijn. Die dingen zijn er tegenwoordig ook in alle kleuren.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:19

Kleintje schreef:
ehm, vraagje... wat denken jullie dat de bandages ondersteunen?
Denken jullie echt dat een lapje stof een paard van zo'n 500 kilo kan ondersteunen??


Ja dat kan, alleen dan wel in de vorm van een soort spalkverband (aan te leggen bij bijvoorbeeld botfracturen voor tijdens het vervoer). Je paard kan daar niet mee lopen trouwens.

Een gewone bandage ondersteunt ook niet, al is het alleen maar om de simpele reden dat je een werkbandage niet om een gewricht aanlegt...

Ik zie bandages + onderleglappen gewoon als een nette bescherming tegen klappen/stoten van buitenaf.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:23

Ik heb helemaal niets gestemd Haha!

Van de 1 hoor ik dat ze slecht zijn en van de ander weer dat ze goede bescherming bieden.

Par tikt aan met haar achterbenen en daar hebik 3 in 1 beschermers voor, lekker handig en bandageren is niet mijn sterkste punt Bloos

Als er nou iemand foto's komt maken doe ik weer wel bijpassende bandages om *offeh laat ze omdoen* dus dan is het en tegen het aantikken en mode.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:51

CCCCorine"]
[quote="Kleintje schreef:
ehm, vraagje... wat denken jullie dat de bandages ondersteunen?
Denken jullie echt dat een lapje stof een paard van zo'n 500 kilo kan ondersteunen??


Ja dat kan, alleen dan wel in de vorm van een soort spalkverband (aan te leggen bij bijvoorbeeld botfracturen voor tijdens het vervoer). Je paard kan daar niet mee lopen trouwens.
[/quote]
Haha!
Daar had ik nog niet eens over nagedacht, maar ik denk de meesten in dit topic niet.
Ik denk dat de meesten gewoon een verkeerd beeld hebben van bandages en dat ze nog steeds denken dat ze ondersteunen en de benen zwakker maken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:02

Ik heb gewoon peeskappen.
Simpelweg omdat ik niet weet hoe je een bandage goed meot aanleggen.
Ik zou eht graag willen leren, het is nooit verkeerd om het goed te kunnen, je weet immers nooit wanneer je het nodig hebt.

Maar tot nu toe rijd ik gewoon met peeskappen, en soms zelfs helemaal zonder Bloos!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:12

Altijd zullen er meningsverschillen van hier tot en met tokyo (en weer terug Knipoog ) blijven over bandages.
Ik ben van mening dat bandages zo flut zijn als het maar kan, enge dingen. De enige manier waarop ze kunnen 'verstevigen' zijn als ze tot onder de kogel worden aangelegd. Maar dan word het paard in grote mate belemmerd in zijn lopen, dus werkt het averechts Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers