Rijden zonder hulpteugels en dwang is rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Echte rijkunst is rijden zonder dwang en hulmiddelen(ook trainen zonder)

mee eens, al is dat erg moeilijk
50 (50%)
mee eens, het valt wel mee
33 (33%)
niet mee eens, hulpmiddelen zijn zo makkelijk
1 (1%)
gedeeltelijk mee eens, op dit moment te moeilijk maar mijn streven is wel zo
8 (8%)
het is mijn droom om ooit zo te kunnen rijden
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 99


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Rijden zonder hulpteugels en dwang is rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 08:50

Een paard correct kunnen rijden zonder hulpmiddelen en dwang is de echte rijkunst. Dus een (hard) werkend paard met inspanning, schwung en tact, goed geconcentreerd en toch heerlijk ontspannen!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 08:52

Ik blijf oefenen!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:53

Ik ben het daar wel mee eens, al is het wel moeilijk. Ik rijd nooit met hulpteugels, maar snap wel dat anderen die wel nodig hebben. Een topspringpaard is ''gewoon'' druk, dus ik snap wel dat je dan hulpmiddelen nodig hebt. Ook vind ik andere hulpteugels niet ernstig, je mag ze van mij wel gebruiken, maar als ik iemand zie rijden is dat het liefst zonder extra spullen Haha!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:54

echte rijkunst is een blij gelukkig paard te hebben en te houden dat voor jou uit vrije wil alles doet wat je vraagt.

Jouw definitie sluit sowieso al spring- en eventingpaarden uit, en dat zou ik toch ook onder rijkunst willen verstaan Knipoog

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:22

ik ben het er niet mee eens, om de simpele reden dat hoofdstel en zadel ook hulpmiddelen zijn... en ik heb nog nooit iemand een ZZproef daarzonder zien rijden.... als je dat met rijkunst bedoelt tenminste.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:31

en ook dat nog eens Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:54

Aqua8horse, misschien moet je even de definitie van hulpmiddelen geven.
Wat zijn hulpmiddelen in jouw ogen ?

Imo. zijn alle voorwerpen die je gebruikt om te rijden een hulpmiddel, zo ook bijv. een hoofdstel met een "standaard" bit.
En ja, dat heb ik nodig om fatsoenlijk te kunnen rijden *LOL*

edit Oscar: typfout Bloos!
Laatst bijgewerkt door Oscar op 23-01-04 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:58

Ik hoorde laatst iemand zeggen: men leert wel paardrijden in Nederland, maar de rijkunst leert men niet.

En ook binnen de echte rijkunst zal het af en toe nodig zijn om naar hulpmiddelen te grijpen, maar dan worden ze op de juiste manier gebruikt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:08

Hoe vaak krijgen we nu nog deze zelfverheerlijkende topics, met iedere keer dezelfde inhoud en strekking?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:11

aqua8, ken jij cathy morelli ook? die heeft haar eigen 'methode'ontwikkeld. Ze rijdt haar paard zonder hulpmiddelen, zonder sporen, op dit moment intermediair 1.
Misschien dat je het interessant vind. Dan zou je me kunnen pben voor informatie

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:14

Kom het maar ff voordoen op Bill, ben benieuwd of dat je ook zo makkelijk afgaat. Sjuim, kom je kijken?

Goedgekeurd onderschrift :)

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:22

Kyra schreef:
aqua8, ken jij cathy morelli ook? die heeft haar eigen 'methode'ontwikkeld. Ze rijdt haar paard zonder hulpmiddelen, zonder sporen, op dit moment intermediair 1.
Misschien dat je het interessant vind. Dan zou je me kunnen pben voor informatie


Vanaf de M1 is het toch verplicht om met sporen te rijden? Ik ken Cathy niet, maar het zou natuurlijk kunnen dat het internationaal gezien dan niet verplicht is?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:26

zij zit in Amerika. Ik weet dat ze haar paarden opleidt zonder sporen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:28

Ik denk dat het een leuk streven is om zonder (bepaalde) hulpmiddelen te kunnen rijden. Maar het is geen schande als je eens naar een hulpmiddel grijpt, ze noemen het niet voor niets HULPmiddel.

Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:28

Lielle schreef:
echte rijkunst is een blij gelukkig paard te hebben en te houden dat voor jou uit vrije wil alles doet wat je vraagt.


daar ben ik het 200% mee eens.
Lachen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:29

Tessebes schreef:
Ik denk dat het een leuk streven is om zonder (bepaalde) hulpmiddelen te kunnen rijden. Maar het is geen schande als je eens naar een hulpmiddel grijpt, ze noemen het niet voor niets HULPmiddel.

vind ik ook hoor! Absoluut mee eens

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:26

Daar gáán we weer!! Beetje suggestieve keuzemogelijkheden, de enige mogelijkheid om 'niet mee eens' aan te kruisen heeft gelijk zo'n 'het is zo lekker makkelijk'-optie er aan vast Boos!

Alle hulpmiddelen kunnen fout worden gebruikt. Je meot ze gewoon goed gebruiken dan is er geen probleem. En what the heck is er mis met sporen??

Culemborg here I come!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:29

Gail schreef:
Daar gáán we weer!! Beetje suggestieve keuzemogelijkheden, de enige mogelijkheid om 'niet mee eens' aan te kruisen heeft gelijk zo'n 'het is zo lekker makkelijk'-optie er aan vast Boos!

Alle hulpmiddelen kunnen fout worden gebruikt. Je meot ze gewoon goed gebruiken dan is er geen probleem. En what the heck is er mis met sporen??


Ik weet niet of die vraag aan mij gesteld is.
Ik vind er niks mis mee, ik rijd zelf ook met sporen. Ik had dit alleen hier neergezet omdat ik dacht dat aqua8 het misschien interessant vond. Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ik achter haar gedachtes enzo sta, sterker nog: ik heb de poll niet eens ingevuld.
En ik longeer ook met hulpteugels.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:34

Zonder hulpmiddelen eens, ondanks dat het gewoon wel eens erg fijn kan werken. Maar we zijn niet allemaal Ankys dus wij bokkers zullen vast wel eens een hulpteugeltje nodig hebben.

Zonder dwang?? Dan leef je in mijn ogen toch echt in dromeland hoor, want als een paard mag kiezen gaat ie lekker met de kop aan de grond in de wei staan, en niet aan het werk.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:40

Anky gebruikt ook hulpteugels hoor. Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:43

Pipo schreef:
Zonder dwang?? Dan leef je in mijn ogen toch echt in dromeland hoor, want als een paard mag kiezen gaat ie lekker met de kop aan de grond in de wei staan, en niet aan het werk.


Precies pipo!!


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:49

Kyra"]
[quote="Gail schreef:
Daar gáán we weer!! Beetje suggestieve keuzemogelijkheden, de enige mogelijkheid om 'niet mee eens' aan te kruisen heeft gelijk zo'n 'het is zo lekker makkelijk'-optie er aan vast Boos!

Alle hulpmiddelen kunnen fout worden gebruikt. Je meot ze gewoon goed gebruiken dan is er geen probleem. En what the heck is er mis met sporen??


Ik weet niet of die vraag aan mij gesteld is.
[/quote]

Ik denk aan Aqua8horse hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:56

Ik rijd het liefst zonder sporen en zweepje. Een hulpteugel begin ik al helemaal niet aan, omdat ik van mening ben dat (bijna) alle problemen de schuld zijn van de ruiter.
In sommige gevallen is het gewoon nodig een spoortje te dragen, denk aan dressuur vanaf M. En soms is een zweepje ook handig.
Ik denk alleen dat je er niet afhankelijk van moet worden. En dat je er eerlijk mee om moet gaan. Dan heb ik niet zoveel problemen met een hulpmiddel. Het is tenslotte ook een hulpmiddel.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:04

Waarom is het in de M perse nodig om een spoortje te dragen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:05

Omdat het dan verplicht is vanuit de knhs.
Maar hoe groot je spoor is, hoe hoog hij hangt en hoeveel je die gebruikt ligt uiteraard wel aan jezelf.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evito_06, GrapeshotBot, Jane808, roosjenat en 43 bezoekers