discussie: cap op?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 08:25

Ik vreog me af hoe jullie over het dragen van caps denken.
Ik heb een veiligheidscap en eigenlijk vind ik dat ik die moet dragen omdat het maar een kleine moeite is en je er een hoop ellende mee kan voorkomen. Ik heb ook een zomeruitvoering, soort fietshelmpje dus lekker luchtig. Maar ik rij dus wel regelmatig zonder cap. Soms ben ik dat ding helemaal zat, veel te warm en het staat stom. Ik rij 18 jaar dus ik ben niet echt een beginner, ik zal er ook niet makkelijk afvallen. Ik denk meer aan dat een paard wel eesn kan vallen en ik dan met mijn hoofd net tegen de bakrand aan zou kunnen komen enzo.


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 09:35

ik vind dat je je cap op moet. maar dat ben ik persoonlijk. ik val er ook niet zo snel meer af, denk ik, maar als ik eraf kletter, kletter ik ergoed af, dat weet ik gewoon. ik rij niet met een veiligheidscap, maar met een gewone.
wat de anderen doen, moeten ze zelf weten.

oja, dit heb ik een keer geschreven voor ons clubblad, vond ik wle grappig:

de cap; een noodzakelijk kwaad?

een hoop ruiters hebben een hekel aan het dragen van een cap. ze verzinnen talloze redenen om er geen te hoeven dragen en geloven zelf schijbaar heilig in de ietwat decutabele argumenten toe, voorstanders vinden ze ver gezocht. laten we in de volgende overdenking de voordelen en de nadelen tegen elkaar afwegen, wewllicht komen we dan tot een respectabele conclusie.

reden(en) om WEL een cap te dragen
*het beschermt je hersentjes (zenuwen en hersencellen krijg je een keer in je leven en groeien niet weer aan na verlies ervan)
*het is een fabeltje te denken dat je mooier wordt wanneer je geen cap draagt; ben je met cap niet mooi dan zul je dit zonder ook zeker niet zijn.
*het is niet erg om roo/een foute kleurspeoling/ een te kort geknipt kapsel te hebben; de cap verhult alles!
*ongeveer 80% van je lichaamswarmte verlaat je lichaam via je hoofd; 's winters is een cap dus een uitstekende isolator.
*in Nederland regent het erg veel; in vrijwel ieder jaargetijde fungeert de cap dus als regenkapje
*de enkele keer dat de zon fel schijnt in nederland deert de capdragende ruiter niet, met een cap op je hoofd heb je minder snel een zonnesteek (hoewel een witte cap uiteraard handiger zou zijn voor het weerkaatsen van die zonnestralen dan de meest voorkomende zwarte)
*wanneer je een cap aanschaft heb je meteen een valhelm voor het skaten/ racefietsen/ touwtjespringen/ bungeejumpen enzo.
*imiteer je idool; alle internationale springruiters hebben een cap!
*ook al is je paard pony nog zo mak, hij/zij merkt meteen wanneer je caploos op zijn /haar rug stapt en zal daar dankbaar misbruik van maken
*ruig getoupeerde en omhoog gesuikerspinde kapsels zijn onmogelijk onder een cap; het scheelt dus een hoop geld aan zaken als haarlak en gel
*als je niet wilt doen wat je instructeur zegt, geef je als argument dat je cap voor jeogen zat(je moet natuurlijk wel de schuld ergens op af kunnen schuiven, anders sta je leuk voor aap...)
*wanneer je iemand niet wilt zien/ je je schaamt voor je beroerde proefje oid ben je met cap minder herken baar.
*(ezel)ruiters onderscheiden zich door de cap van hun rijdier, caploosheid kan verwarring zaaien.

redenen om geen cap te dragen
*wanneer je geen hersencapaciteit hebt omt e beschermen,moet je dit vooral niet doen.

Conclusie:
de cap is niet alleen een moderne accessoire voor de zelfbewuste ruiter, het is ook nog functioneel, een ware aanrader dus!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kimmy op 2001-04-09 09:53 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 09:42

ja cap op!altijd ookal stap je maar even zonder zadel.....en met veiligheidskeuring erop.ik ben in het verleden toen ik nogal zo'n eigenwijze tiener was twee keer van het paard gevallen terwijl ik de cap die ik op had niet vast had gemaakt en alle twee keer met vallen viel die cap dus ook af en heb ik er een hersenschudding aan over gehouden....maar het had veel fouter af kunnen lopen,dus ook altijd je bandje vast maken!!!daar heb ik wel van geleerd!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 09:44

met honey rij ik alleen de wedstrijden met cap (verplicht) ALs ik bij ada rij heb ik alleen in de springles een cap op (verplicht). Op vreemde paarden heb ik eigenlijk altijd een cap op (tenzij het enkel uitstappen is).
Ik moet nog een nieuwe kopen. Ik wil de sjabro air-lite. Is ook zo'n fietshelm idee

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 09:46

Tsja, ik draag eerlijk gezegd ook geen cap Scheve mond\\ , ben er denk ik zo aan gewend aan geraakt dat Escala zo lief is...ben er in 3 jaar tijd nog nooit van afgevallen (ff afkloppen), ze heeft 1 x gebokt, kwam ze "wel" bijna 20 cm van de grond met haar achterbenen... *LOL* *LOL* *LOL* Maar eerlijk is eerlijk, ik vind wel dat ik een veiligheidscap aan moet schaffen, als je bijvoorbeeld naar buiten gaat met je pard hoeft jet helemaal niet aan jou of je paard te liggen, er kan wel iets heel raars gebeuren waardoor je paardje jou ff vergeet en je er heel beroerd van af kan vallen (kan in de bak natuurlijk ook wel, maar waarschijnlijk iets minder snel...geen verkeer he...en zand valt toch wat zachter dan asfalt ofzo!) Verward Dus ja, toch maar veiligheidscap op (ik ken trouwens iemand -en echt geen slechte ruiter) die een mee was op een buitenrit zonder bescherming op zijn hoofd en die is toen met zijn hoofd op een grindfietspad gevallen!!! Huilen Geloof me, dan kan je beter een warme cap op je kop hebben hoor!!! Hij heeft er nog maanden last van gehad!!! Hersenschudding (hij was ook buiten bewustzijn, ik was er met een paar anderen bij), lelijke hoofdwond...Hmmm...ik geloof dat ik ook maar ff zo'n ding moet halen voor ik weer ga rijden... Party!!
Groetjes "Vikki"

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 09:49

Hoi Katrien,

Kijk voor de grap eens naar dit topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 16&forum=1

Zelf rijd ik altijd met cap, zeker op 'vreemde' paarden. Voor mij is momenteel ieder paard vreemd, behalve Ameretto. Maar die kan soms gekke fratsen uithalen, vandaar dat ik op hem ook altijd een cap draag. Niet eens zozeer omdat ik zou kunnen vallen, maar een tak tegen je hoofd in het bos is ook zo gebeurd en dat doet ook auw. Boos!

BTW: ook zeer ervaren ruiters lazeren nog wel eens van hun paard. Coby van Baalen (zilver op de OS) laatst nog, toen ze gewoon thuis aan het trainen was. Geen idee of ze een cap op had, maar ze hield er toch wel een hersenschudding aan over. Dus de smoes 'ik ben een ervaren ruiter en ik val nooit' gaat er bij mij niet in. Tong uitsteken
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> << < ...dreams are just goals without deadlines... > >> </FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-04-09 09:57 ]</font>

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 09:50

Ik heb alleen bij springen en buitenritten m'n cap op (en als ik wedstrijden ga rijden). Omdat het paard waar ik op rij onzettend rustig en vertrouwd is (ja ja, ze nog steeds kunnen van alles doen). En ik vertrouw ook wel een beetje op m'n zit, want steigeren kent 'ie toch niet dus het ergste wat hij kan doen is bokken, en daar zit ik niet zo mee, dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 10:01

Aha, ik heb de oude cap discussie gelezen. Ik ga dus weer fijn met cap op rijden! Party!!
Ik wil eigenlijk een nieuwe want die van mij zitten niet echt goed. Ik heb een beetje een raar hoofd, lang maar smal. Laatst heb ik een stuk of 10 caps van vesrchillende merken gepast en er zat geen enkele fijne bij. Irisje heeft een nieuwe cap, een namaak Pikeur (waar je veel springruiters mee ziet). Die heb ik nog niet geprobeerd dus misschien is dat wat voor mij.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 10:06

Je moet inderdaad een cap hebben die lekker zit. Ik leen thuis altijd die van m'n zusje en ondanks dat we dezelfde maat hebben, zit mijn eigen cap toch fijner. Alleen is die al zeker 12 jaar oud (ik poets 'm elke keer op met zwarte schoensmeer Lachen ) en ik weet niet of hij nog heel goed beschermt, maar hij helpt goed tegen opeens opduikende takken in het bos. Heb er zelf zo'n veiligheidssluiting op gezet ('captuigje'), kan ik 'm ook niet zomaar kwijtraken tijdens het rijden en ik voel me ook een stuk zekerder met cap.

Mooi stukje trouwens Kimmy, vooral die ene regel: "het is een fabeltje te denken dat je mooier wordt wanneer je geen cap draagt; ben je met cap niet mooi dan zul je dit zonder ook zeker niet zijn" *LOL* *LOL* *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 10:09

jaaa, daar is overnagedacht!!!! *LOL* *LOL* *LOL*

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 10:33

Oeps, ik moet eerlijk bekennen dat ik NOOIT een cap opheb... Alleen in de carroussel want daar is het verplicht en wordt er op gelet. Eigenlijk weet ik ook wel dat het veiliger is, maar ja, het zijn zo een ondingen he. Zelfs met uitrijden doe ik geen op. Ik weet het jongens, ik zit helemaal fout maar ja...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 10:45

Je hebt maar één hoofd en daar moet je je hele leven mee doen!

(Pff... vrij duidelijk dacht ik zo... Lachen )

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> << < ...dreams are just goals without deadlines... > >> </FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-04-09 10:46 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 10:59

Ik heb in een ruitersportzaak gewerkt en daarwerd ik echt ziek van ouders die een goede cap niet nodig vonden voor hun spruit: Ze springt toch niet, mijn dochter kan goed rijden, hij zet hem toch niet op, ik vind het niet leuk staan bij haar gezichtje. etc. etc. Kijk als je 18 bent geweest moet je het helemaal zelf weten maar ik vind dat ouders bij kinderen toch wel wat meer mogen nadenken over de veiligheid. Als ze het niet mooi vonden staan bij dochterlief zei ik altijd: ja, en als ze dan een keertje valt en in een coma raakt heeft u iig wel een knap kasplantje, of misschien heeft ze net met haar gezicht iets geraakt en is haar gezicht niet gaaf meer. Maar ja, zonder goede cap ziet ze er nu tijdens dat ene uurtje ponyles per week er wel knap uit.
Vaak gingen ze dan alsnog overstag maar sommige ouders waren dan beledigd. Ook wilde het wel eens helpen als ik feiten op ging dreuen : paaardrijden staat geleijk aan parachute springen en bergbeklimmen met ca. 5 doden per jaar. na wielrennen komt paardrijden op de tweede plaats als sport waarbij je kans loopt op een blijvend hersenletsel na een val. Per jaar moeten er zo''n 700 mensen in het ziekenhuis blijven na een ongeluk met een paard. En ga zo maar door (had ik uit de hoefslag). Ik wilde het niet op mijn geweten hebben dat zo'n kind viel zonder goede bescherming en er nooit iemand had gezegd dat ze beter een goed cap kon opzetten.
en ik stond er van te kijken hoe veel ouders zeiden dat hun kind zo'n cap toch niet op zou zetten dus dan kochten ze er geen. Als het mijn kinderen zouden zijn zouden ze dus gewoon niet rijden als ze geen cap op wilden zetten.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-04-09 11:00 ]</font>

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 11:03

bij ons op de club is iemand overleden aan een val van haar paard zonder cap op. Toen zaten we nog op een andere locatie, met palen in de bak. zij was haar pony aan het uitstappen, en pony vloog er van door, ze belandde met haar hoofd tegen een paal aan. dus tijdens 't uitstappen hou ik mijn cap gewoon op.

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 11:04

Ik heb altijd een veiligheidscap op, ik voel me veiliger met dat ding op mijn hoofd. Als ik toch een keer per ongeluk zonder cap een paard op stap en merk dat ik er geen op heb, heb ik gelijk zoiets van: o o heb geen cap straks lazer ik eraf!! Snel naar me kluisje en op dat ding.

Je leeft maar 1 keer en ik wil daar zolang mogelijk van genieten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 11:15

ik heb alleen een cap op bij wedstrijden omdat het dan verplicht is, verder nooit eigenlijk, erg he?!?!

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 11:35

Ik heb altijd een cap op. Binnenkort wordt het sowieso bij ons op de manege verplicht dus dan moeten wij het allemaal.

Ik heb mijn verstand niet verloren. Ik heb het zelf weggegeven ~~~ Quote R.W.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 11:39

Ik heb nooit een cap op. Alleen met wedstrijden, nou ja nu een hoedje dan. Maar het is wel een beetje raar als je thuis met cap rijdt en op de wedstrijd niet (met hoedje dus) vind ik. Het is ook zeker niet zo dat ervaren ruiters minder snel vallen. Het hangt meer van je paard af of die kans er wel of niet in zit. Nou rij ik wel 2 vrij lastige en schrikkerige paarden maar toch rij ik nooit met cap. Vorig jaar viel ik nog van mij eigen paard af omdat die vreselijk kan bokken en ik rolde tegen het schot aan met mijn hoofd ook ertegen. Dat deed even zeer maar verder niet. Ik ben eerlijk gezegd wel heel bang om te vallen, vooral omdat ik zo bang ben om iets te breken, of nog erger: verlamd te raken ofzo..brrrr. Maar daar kan een cap ook niets tegen doen. Alleen als ik op Razinda ga rijden koop ik een goede veiligheidscap.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 12:26

Ik beken ik ben rund omdat ik zonder Cap stunt hihihi Verward .

IK RIJ NOOIT MET EEN CAP Frusty zelf niet met de springles. Weet eigenlijk niet waarom misschien een gewoonte. Misschien omdat ik ze netjes wil houden voor de wedstrijden ??

Met de wedstrijden wel zelfs dan met inrijden (wat ook een hoop niet doet). Ik heb een veiligheidscap voor het springen een een gewone voor de dressuur. Ze zijn blauw in de kleur van mijn jasje.

Ik heb geen reden maar ik ga er maar eens aan denken Frusty . Ik vertrouw Leys volledig maar het is wel stom er kan zo wat mis gaan gewoon een gewoonte.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 12:31

Haha Katrien, ik zie nu pas goed jouw usericon...

Als je toch zo door je paardje gelanceerd wordt, dan mag je toch hopen dat je een cappie op je koppie hebt... Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Irisje
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 13:23

Ik rijd dus altijd met cap, een veiligheidscap dus, anders heeft het nog geen zin. Vroeger reed ik bijna nooit met cap. Maar zo'n anderhalf jaar geleden ben ik goed van mijn paard gevallen of liever mijn paard op mij gevallen. (Niet prox hoor, maar een vorig paard van mij die ik toen heel snel verkocht heb) Ik was toen heeeeel blij dat ik een cap ophad anders was het nog veel slechter afgelopen. Pech dat het warm is, er totaal niet uitziet en je haren zo schattig zitten na het rijden. Ik kies tegenwoordig voor veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 13:26

Ik ben een Koe want ik heb mijn (goedgekeurde veiligheids-)cap nooit op.
Is dom, want ik rijd goed, dus als ik eraf kletter is er echt iets goed mis en heb ik dus veel meer kans op serieus letsel.

Ben ook een beetje ijdel: vind het geen gezicht bij een complete westernoutfit, en ik vind een veiligheids-westernhoed veel te duur (vanaf 399.00)

Domdomdom dus....

Sonja.

PS Dick heeft z'n cap altijd op, zelfs als hij alleen even een rondje zonder zadel over het erf gaat. Dus (western-)petje af voor mijn betere helft!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 13:48

Ik draag op Pablo altijd een (champignonne)cap. Licht, niet warm en ik vind Pablo nog niet 100 % betrouwbaar. Vroeger droeg ik alleen een cap met de wedstrijden, omdat het dan verplicht was, en bij jonge paarden rijden. Trammelant rijd ik nu nog steeds zonder, al weet ik beter. Het is alleen zo'n prettig gevoel om te rijden met de wind in je haren. Maar met deze nieuwe cap ben ik wel veel eerder geneigd om hem op te zetten. Van oude caps kreeg ik altijd hoofdpijn, en bovendien vond ik die ook niet echt veilig. Kortom, ik vind dat je altijd een cap zou moeten dragen (argumenten zijn hierboven al vaak genoeg genoemd) en ik doe het zelf ook steeds vaker.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 14:28

bij crosby droeg ik tot voor kort nooit een cap, behalve op les. op les is het verplicht. sinds kort wil frank ook dat ik thuis een cap draag, dus dat doe ik meestal maar braaf. op de merries deed ik het zowieso wel omdat die ingereden moe(s)ten worden. ben 1 keer goed hard van een merrie afgekletterd dus toen was ik blij dat ik mijn cap op had. rij met een gewone cap, meestal ook zonder bandje.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 16:02

ik ben nie echt een vorstander van de cap, ik heb op de ponyclub zonder cap geleerd te rijden, het werd daar nooit aangeraden zelfs!!
en ik had nog zp'n oude toen k vet zat t zeiken dak t belachelijk vond, en jaaah hoor die les lagk er vanaf..
paard denderd letterlij over me heen.. ook over mn hoofd dus..
op dat moment was k errug blij met mn cap!!!
nu heb k zo'n veligheids-calimero-ding... vreselijk maar tis verplicht bij ons op de manees tijdens de les...

keb me erover heen gezet en tis wel veeeeeeel veiliger.... vooral met buitenrijden!!