Wat kun je het beste doen tegen het steigeren?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 15:29

Hallo! Mijn 7 jarige ruin ( Ulster x Legaat) heeft een nieuw trucje uitgevonden voor als ie ergens geen zin in heeft. Steigeren, eerst bleven het bij onschuldige huppeltjes maar nu staat ie 9 van de 10 x recht op!!!!! Nu zeggen sommigen wel van dat ik m een x met een kort zweepje op zijn hoofd moet tikken als ie het weer probeert.
Kan dit of is dit geen goede oplossing??????


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:39

Nou, als eerste moet je hem voorwaarts houden. De eerste aanzet tot steigeren is het verminderen van tempo en dat moet je al zien te voorkomen. Dus flink vooruit drijven, weigert hij te luisteren, dan desnoods de sporen er vierkant in of de zweep erover. Steigeren kan je fataal worden, dus dat moet echt koste wat kost voorkomen worden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:43

Dat en van voren loslaten....geef het dier in de mond de ruimte om voorwaarts te gaan, zeker niet vasthouden aan de voorkant....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:44

ik ga helemaal met desiree mee, je bent er nog vroeg bij, voorwaarts houden die hap. Vooral als hij net omhoog wil goed de handen naar voren en sporen erin, laat maar even wegrennen.

Bij notoire steigeraars zijn er wat paardonvriendelijke methoden in omloop zoals een klap tussen de oren of een zakje met water tussen de oren klappen. Het paard zou dan het idee hebben dat hij zijn hoofd gestoten heeft en dat hij bloed Verward . Ik geloof daar allemaal niet zo in. Voor je het weet ben je van kwaad tot erger.

Als het niet lukt, snel proffesionele hulp zoeken!!!!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 16:26

voorwaarts houden, ena ls ie stijgert sla je hem lekker hard tussen z'n pannekoeken (oren).
Ik heb maar al te goed ervaring met een rot knol dat elke les stijgert, maar datw as dat ook een echt rotknol, ik zeg niet dat die van jou dat is.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:16

mijn paard had ook dit truukje uitgevonden en van voorwaarts houden en doorrijden was geen enkele sprake meer.
het enige wat hielp was inderdaad een flinke tik tegen zijn hoofd./
niet zo zeer tussen zijn oren of zo maar gewoon met mijn hand, waar mijn zweep in zit, hem een tik verkopen. het steigeren is op dit moment een stuk minder en als hij op de rem gaat en probeert te steigeren deel ik hem dus gewoon een tik uit.
hij heeft dan zoiets van oliebol, doet zijn hoofd naar beneden en ik kan vervolgens rustig verder rijden.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:24

Ik heb eens een boek gelezen en daarin stond dat je dan het beste ff iemand er bij kan halen die heel een heel snel reactie vermogen heeft.
Diegene moet dan met een zacht halstertouw op de buik van je paard slaan als hij stijgert. Dan komt een paard gelijk weer terug naar beneden omdat hij van onder wordt "aangevallen" . Je kan ook proberen om zelf met dat halstertouw op de buik gaat slaan maar dat gaat denk ik een beetje moeilijk als je er op moet proberen te blijven zitten Haha!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 20:55

Thanx voor jullie reacties!!
Ik ry hem ook altijd direct naar voren en geef hem ook de ruimte, want als ik hem vast zou houden heb ik alleen maar de kans dat ie achterover klapt en daar zitten we natuurlijk ook niet op te wachten!!

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:03

Jeetje, wat een ideen allemaal! Ze zeggen dat je je paard tussen de oren moet slaan, maar ik denk dat ik dan eerst naar voren drijven zou gaan proberen!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:43

nou, als je aardig goed kan rijden, is naar voren rijden, 1 hand aan de teugel, en op het mo0ment dat hij wil gaan steigeren, gewoon meteen bovenhands slaan.( op zijn kont dan he)

_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-11-14 20:45 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:51

oh uniek, jij bent er zo eentje van: het paard mag steigeren en gek doen maar straffen mag niet, want dat is zielig. Sorry, maar paarden moet je gewoon soms ff op hun donder geven. GEwoon omdat het anders gevaarlijk word. Een paard wat stijgerd moet je meteen afstraffen omdat stijgerende paarden levensgevaarlijk zijn. Ik ben meerdere keren bijna achterover geklapt en alle2 als het gebeurd zou zijn had ik het niet overleefd. (hoog hek achterme, waar paard en ik niet meer zouden tussenpassen) Als ik maar aanvoel komen dat een paard gaat stijgeren dan krijgt hij een paar beste schoppen en alstie niet voorwaarts gaat dan gaat meteen mijn spoor der bij in en als het mogelijk is ook nog een zweep want ik hebg een zin om te verongelukken. KOmen ze omhoog en kan ik makkelijk blijven zitten krijgen ze ook nog een klap voor de kop. Alles mag behalve klieren. Dit helpt meestal redelijk. Ik weet niet wat ik moet denken van een touw tegen de buik of een zakje water tussen de oren.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:52

BTW. vergeet niet je hand naar voren te doen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:02

hangt van de situatie af. Als het mogelijk is naar voren rammen en hem even op zijn donder geven maar ik kan me voorstellen dat het onmogelijk is. en dan zou ik proberen de situatie zo goed mogelijk onder controle te houden en het uitzitten en hem rustig te houden banketstaaflige situatie is dit want als je hier j paard gek maakt is het gewoon levensgevaarlijk.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 00:48

Als je paard je been negeert en dus toch omhoog komt en je hebt nog wat reactievermogen over, trek m dan zijn kop opzij. Zodra hij omhoog wil komen, koppie opzij, dan heeft even een probleempje in zijn balans en gaat 9 van de 10 paarden weer op 4 benen staan.

Wat het stoplicht probleem betreft, als je ziet dat het rood is ga dan langzamer stappen, zo kun je het net uitkienen dat het groen is als je er bent. Je kunt ook eerder al halthouden zodat je nog ruimte voor je hebt om naar voren te stappen als het moet.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 09:45

Sommige paarden zijn zo snel, die staan recht overeind voordat je er erg in hebt.
Ik spreek uit ervaring, dus been geven heeft in zo'n geval weinig zin.

Wat bij mij altijd hielp, maar ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn, is een Thiedemann teugel eraan.
Door de Thiedemann kwam hij wel omhoog maar hij wist niet hoe snel hij weer naar de grond moest gaan van schrik. Daarna was het snel over.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 09:50

Wat ook wel wil helpen is een rauw ei tussen de oren gooien, dan denkt hij dat hij bloed en daar schrikken ze vaak genoeg van.
Ook kan je je zelf aavragen wanneer en waarom hij steigert. Lijkt me wel een belangrijke vraag.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 10:35

kun je je paard niet leren te wennen aan een stoplicht aan de hand? Dan kun je hem voordoen dat het niet eng is.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:50

voorwaarts houden en als je "voelt" dat hij omhoog wilkomen stelling/buigeing vragen! maar goed voorwaarts houden! mocht hjij toch omhoog gaan naar voren zitten en ook je handen naar voren doen anders trek je hem om!

....

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 14:00

Zo gauw hij is geland met steigeren 9liever al als hij het nog niet doet maar van plan is en jij het aanvoelt komen) doe je je hand naar je knie (naar linker of naar rechter knie) en trek je zijn neus richting je teen en trek je hem een paar keer in het rond met zijn neus richting je laars. Dit vind hij niet fijn in zijn rug en dit blijf je gewoon steeds doen als hij steigert of wil gaan steigeren. Op den duur wordt hij het wel zat. ik had zelf ook zo'n paard.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 14:51

Alles is eigenlijk al genoemd, maar in de bak zou ik inderdaad proberen sporen erin en naar voren rijden.
Mijn instructeur heeft bij Jur weleens gedaan wat Lovely zegt: op het goede moment moet je hem opzij trekken. Mijn instructeur zei dat je het wel goed moet doen anders kan je ze helemaal om trekken ofzo. Jur heeft ook een tijd zo gesteigerd en ook Razinda is er een die snel omhoog komt als ze maar iets teveel druk voelt op de teugels.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:50

Fitz, niet om je aan te vallen maar klaptie nou écht niet achterover met die thiedemann? Ik wil gewoon niet eens met een thiedemann of een andere hulpteugel rijden die vast zit omdat ik bang ben dat ik achterover ga.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 18:55

Steef, ik wist jouw mening dus daarom zei ik al dat de meningen erover verdeeld waren.

Fitz klapt dus niet achterover omdat hij direkt voelt dat er een Thiedemann aan zit en hij meteen na het eerste huppeltje al weer met beide beentjes op de grond staat Haha!
Voor Fitz werkt het dus echt als schrikeffect, wat niet wil zeggen dat dat bij ieder paard zo is.
Net zoals naar voren schoppen bij Fitz weer niet werkt omdat hij al recht overeind staat voordat er wat te schoppen valt Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 20:24

wat ikd us ff neit snap, hoe kan je je paard nou naar voren krijgen als hij recht op staat???
tussen de oren slaan is een straf en bovendien is het dan ook emer van ik kan neit steigeren want het is heir laag dak.
Ik probeerde Jellie ook altijd aan te singelen onder een laag dakje want dan stoote ze lekker dr kop.

en ben het ook helemaal met Steef eens!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers