Goede boeken over paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stan
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Someren

Goede boeken over paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 09:24

Wat zijn goede boeken over paardrijden? Waar met name veel instaat over het rijden van jonge paarden! Hoe je ze het beste kan rijden, hoe je ze bepaalde dingen kunt leren etc. etc. Ik hoor het graag van jullie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 09:34

Ik zou de wijsheid om een jong paard te gaan beleren niet uit een boek willen halen...ga naar iemand toe die je met raad en daad ter zijde kan staan.

Je suis Charlie.

Stan
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 09:38

Tuurlijk, ik krijg ook les en op stal kan ik ook met vragen terecht bij ervaren mensen, maar ik wil er gewoon zelf meer over te weten komen en lezen!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:04

Realiseer je je wel dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden, en dat dat wat er in een boek wordt beschreven soms averechts kan zijn tot dat wat er op stal wordt gezegd? Je verwart jezelf alleen maar en je paard erbij.

Je suis Charlie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:46

Pardon, wat is er mis mee om zoveel mogelijk kennis langs wat voor wegen dan ook maar op te doen Verward

Beetje voorbarige conclusie om te denken dat Stan ook daadwerkelijk een jong paard in wil rijden!
Misschien weet hij al heel goed hoe het moet, maar wil nog meer weten Lachen

Lezen die boeken! En als je daardoor dingen gaat afvragen, prima! Paardrijden = nadenken Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:49

Daar is niets mis mee, maar het risico is gewoon aanwezig dat je dingen door elkaar gaat halen. Een beetje van dit en een beetje van dat en niets helemaal. Bijzonder verwarrend voor het paard.

Als je een tip wilt (ik ga er van uit dat je dressuur rijdt)

Basisafrichting van het jonge rijpaard - Dr. R. Klimke

Je suis Charlie.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:49

Lezen om je kennis uit te breiden lijkt mij inderdaad nooit verkeerd.

Leuk boek en lekker lezen vind ik: Op stal bij Tineke Bartels

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Stan
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 10:42

Ik snap niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt (Cassidy) als ik gewoon vraag om goede boeken over het rijden van jonge paarden. Ik zie echt niet in wat er mis is met het feit dat ik graag meer wil weten over dit onderwerp. Maar bedankt voor de titels tot zover, ik zal ze eens gaan opzoeken. Meer titels van goede boeken blijven welkom!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:49

Tja Stan, ik wilde alleen maar helpen, maar ik merk al dat je het zelf zult moeten ondervinden. Kennis is goed, maar teveel kennis kan tegen je gaan werken...

Soms is het beter ergens niet te veel van af te weten. Dan ga je er namelijk heel anders mee om.

Je suis Charlie.

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:57

Er wordt meer kwaad aangericht door te weinig kennis dan door te veel!
Als je iets verder bent met dit paard: Ruiters en rechters deel1, geweldig boek!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:58

RosiePosie schreef:
Er wordt meer kwaad aangericht door te weinig kennis dan door te veel!


Mee eens, maar Stan zegt toch dat hij/zij begeleding heeft?

Je suis Charlie.


essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:07

Cassidy"]
[quote="RosiePosie schreef:
Er wordt meer kwaad aangericht door te weinig kennis dan door te veel!


Mee eens, maar Stan zegt toch dat hij/zij begeleding heeft?
[/quote]

Waarom zou het dan niet goed zijn om een boek te lezen?
Wil niet perse zeggen dat hij alles in dat boek opeens gaat toepassen, maar dingen kunnen wel duidelijker worden.
Ik snap niet wat daar tegen is.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:12

Ik heb het boek paardenschool van Nathalie Penquitt aangeschaft.
Dat is goed leesbaar en is erg duidelijk met foto's erbij!
Geeft ook weer wat de consequenties zijn als iets niet goed uitgevoerd wordt ed en voor alle dingen is een stappenplan.
Ik vond het wel een mooie methode, omdat het allemaal op een erg natuurlijke manier gaat met het paard.

Faber quisque fortunae suae

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:08

essie79 schreef:
Waarom zou het dan niet goed zijn om een boek te lezen?
Wil niet perse zeggen dat hij alles in dat boek opeens gaat toepassen, maar dingen kunnen wel duidelijker worden.
Ik snap niet wat daar tegen is.


Dingen worden duidelijker als er in het boek precies hetzelfde staat als wat jij op je paard toepast. Staat er in het boek precies het tegenovergestelde, schept dat alleen maar verwarring. Wie ga je volgen? Het boek of de begeleiding?

Je zegt nu wel dat je het boek niet opeens gaat toepassen, maar onbewust doe je dat wel. Been there, done that.

Je suis Charlie.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:12

Das gymnasium des pferdes, van paul plinzer.
Een dik,moeilijk, en duur boek(50,-)
Maar wel absoluut de moeite waard. Het gaat over de klassieke dressuur, en word niets voor niets de bijbel van de dressuur genoemd.
gebruik anders even de zoekfunctie als je er ingeintereseerd bent.

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:40

Cassidy schreef:
Je zegt nu wel dat je het boek niet opeens gaat toepassen, maar onbewust doe je dat wel. Been there, done that.


En wat gebeurt er dan?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:12

Cassidy schreef:
Wie ga je volgen? Het boek of de begeleiding?

Wat bij het paard waar je op rijdt het beste werkt Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:17

Romkabouter"]
[quote="Cassidy schreef:
Wie ga je volgen? Het boek of de begeleiding?

Wat bij het paard waar je op rijdt het beste werkt Lachen
[/quote]

Ook als het tegengesteld is aan de begeleiding die je op dat moment hebt? En die je misschien wel kwijtraakt omdat je je eigen gang gaat?
Nogmaals: heel gevaarlijk wat je daar zegt. Niet iedereen is in staat om het allemaal vanuit een boek te doen, en het resultaat kon wel eens een paard zijn dat de basis niet goed heeft meegekregen, of verkeerd heeft meegekregen. Zelfs Pat Parelli zegt dat je dit niet met een jong paard moet doen, maar met een paard dat al een klassieke opleiding heeft genoten. En misschien heeft hij daar wel een goede reden voor?

Je suis Charlie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:45

Als het goed is, is er in je begeleiding ruimte voor nieuwe ideeen.

Dat dat vaak niet zo is, is inderdaad jammer. En als het precies het omgekeerde is zal daar een reden voor zijn. Aan jou om daar zelf over na te denken.

Er wordt ook helemaal niet gezegd om het vanuit een boek te doen, maar alleen dat er over gelezen gaat worden Lachen
Dat jij slechte ervaringen hebt wil niet zeggen dat je het anderen meteen maar allemaal moet afraden

Ik ben er van overtuigd dat je goede bedoelingen hebt, maar ik vind het afraden van het lezen van boeken om ergens meer over te weten te komen niet echt helpen Scheve mond

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:51

Dat boek van Johan Hinnemann en Coby van Baalen is een goed boek. Ik weet de titel alleen niet meer.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:25

Pascha schreef:
Dat boek van Johan Hinnemann en Coby van Baalen is een goed boek. Ik weet de titel alleen niet meer.


Ik denk dat je de eenvoud van de dressuur bedoelt..?!

Inderdaad een hele mooi, duidelijk en goed boek! OK dan!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:51

Ja er is nix mis met boeken lezen!! ze gaan alleen vaak uit van het ideaalbeeld. het boek van Tineke Bartels (op stal bij../basisboekdressuur) is een van mijn favorieten, net zoals Van Baalen/Hinneman (eenvoud van dressuur). Maar deze zijn al genoemd. Kijk ook eens naar:

Ruiters & Rechters - Ernest van Loon
Dressuur met Kyra - Kyra Kyrklund

en op de sites van paadenwinkels, bijvoorbeeld divoza klik even door naar de boekensectie, kan je genoeg vinden! OK dan!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, Annetjuuh, boemel, Groetje, Rainer, rollyjogered, rosslover, sunshine, vierhoef, YandexBot en 142 bezoekers