Gezocht: Tips voor je paard te laten blinken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElkeT
Berichten: 56
Geregistreerd: 21-01-04

Gezocht: Tips voor je paard te laten blinken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 14:08

Hey,

Hier ben ik weer met een vraagje. Wel, ik zou graag wat tips hebben om een zwart paard en een schimmel te laten blinken. Voor wedstrijden moet de schimmel mooi wit zijn (is eigenlijk een blauwschimmel en staat op zandweiden (is van een manege)) en de Zwarte is een eigenaarspaard die ook een deken op heeft. Maar graag zou ik echt goede tips hebben Knipoog

-Thanks,
Elke


lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:16

Een stalgenootje gebruikt een stofhandschoen (van wibra/zeeman geloof ik) voor haar donkerbruine paard. Daar gaat ie enorm van glimmen. En die vernevelaar, hoe heet dat ook wel weer? Equistar? Dat werkt ook goed.

זכור

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:26

Lijnzaadolie, daavan gaat het paard zeg maar van binnenuit glanzen. Mijn zus (Dennis op bokt) voert het haar shet ook, vooral voor een keuring.

Dr. Robert Romano (ER): ...And if wishes were horses, we'd be knee-deep in crap.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:36

Een schimmel, altijd wassen voor je op concours gaat, anders komt tijdens het zweten het zand naar boven en dan krijg je .......... modder !!! Of in ieder geval zwarte plekken !!!!

Die lijnzaadilie werkt ook goed, maar niet te veel geven anders gaan ze weer aan de diaree en bij een schimmel is dat helemaal geen pretje. Een schapenvacht handschoen wil ook goed werken, en anders een handdoek met Equistar. Soms zie je mensen klooien met baby-doekjes, maar dat moet je op een schimmel echt NOOIT doen, er zit namelijk olie in en dat trekt heel erg stof en vuil aan. Op een zwarte trouwens ook niet echt slim.....

Verder als je paarden goed voer een goede huisvesting hebben en ze zijn gelukkig glimmen ze ook.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:03

voor het donkere paard: een pluk ongewassen (dus vette) schapenwol. Na het poetsen hiermee over het paard gaan (wel wat druk zetten) en dan gaat ie mooi glimmen. Voor de schimmel weet ik niet of dat werkt; is toch vaak lastiger om ze glimmend te krijgen.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:28

ik gebruik babydoekjes, helpt goed, voor een schimmel: as ie plekken heeft helpt het naar het schijnt met azijn (wel goed verdund met water) iemand bij ons op stal gebruikt dit

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:29

met een wollen doek (iig wol product) zonnebloemolie/slaolie inwrijven, gaat het ook heel erg glimmen

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:30

Babydoekjes, Bijvoorbeeld van zwitsal. Die zitten in een doos en zijn vochtig. Je kent ze vast wel. Goedkoop en t helpt! Haha!

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:39

Waarom geef je ze niet gewoon gekookt lijnzaad bij? Dat zit barstens vol omega 3-vetzuren die weer een positief effect hebben op de glans van de haren

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:41

Schrobben schrobben schrobben bij een schimmel! Voor een ander kleurtje zoals hierboven al vermeld een pluk schapenwol, werkt toppie!
xxx

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:10

Zoals al vaker vermeld is schapenvacht . Ik gebruik zelf altijd mijn bontje (voor onder het zadel) omdat deze net zo goed werkt als een handschoen (en ik dus blut ben Knipoog ). Verder werkt Equistar erg goed, je moet alleen oppassen dat het paard niet te glad wordt en het zadel gaat schuiven.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:11

Goed voer, daar kan geen poetsen tegenop.
Maar daar zul je wel niet veel invloed op kunnen uitoefenen denk ik he?

Nulla tenaci invia est via

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:19

Truf schreef:
Lijnzaadolie, daavan gaat het paard zeg maar van binnenuit glanzen. Mijn zus (Dennis op bokt) voert het haar shet ook, vooral voor een keuring.


Idd, Dennis krijgt goed voer en daar overheen lijnzaadolie. Zonnebloem olie zou ook kunnen en is veel goedkoper.

Dennis is een paar dagen geleden geschoren en meestal worden ze daar wel wat dof van. Maar Dennis glimt je te gemoet(wel in het grijs ipv het bruin Lachen ) met z'n net geschoren vachtje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:21

Je kunt inderdaad iets als lijnzaadolie of zonnebloem olie bij voeren om de vacht gezond en glanzend te houden.

Een ongewassen pluk schapen wol geeft de vacht ook wat extra glans.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:32

spriritus,babydoekjes,lijnzaadolie/zonnenbloemolie door het voer,kort in de vacht houden,ZILVERSHAMPOO voor schimmels!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:41

voor de schimmel (zilvershampoo) is voor grijs haar kan je bij de drogits kopen en voor de zwarte Equistar werkt primma

Trotse mamma van een prachtige dochter Lianna Louisa geboren 2 aug 2010

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:01

Lijnzaad olie maakt ze vacht gezond en glanzend! Ook kun je baby olie gemengd met water over de vacht smeren.
Gewoon van dat anti klit spul voor in de manen/staart kun je ook voor de vacht gebruiken!!

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:26

witte staarten wassen met bleekwater.

F

nappie29

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:35

marahorse schreef:
witte staarten wassen met bleekwater.

ja hoor bleekwater Verward lekker slecht voor ze staart..
bij me friesje en merens deden we altijd na het poetsen met schapenwol eroverheen en lijnzaad voeren..
gaan ze mooi van glimmen.. OK dan!
me ponytje ze staart gewoon met silvershampoo of groene zeep..

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:08

Eèn tip: gebruik geen staart en manenspray(equistar oid) op de vacht.
Je zadel gaat ervan glijden en heb je dat spul al eens op je teugels gehad....daar word je echt niet vrolijk van Boos! Ook niet in de manen gebruiken als je wil vlechten.......heb ik nl weleens gedaan met als gevolg dat ik 4 uur bezig ben geweest met die rotvlechten, ze gleden gewoon tussen m'n vingers door Boos! .

Zoals gezegd, ongewassen schapenvacht werkt super. Als je in scheertijd bij een boer langs gaat, kan hij vast wel een stukje missen. Om de vieze vlekken bij een schimmel weg te krijgen zonder te wassen, bv de ochtend van de wedstrijd, nadat hij 's nacht een lekkere hoop mest heeft uitgekozen als bed, daarvoor kun je houtskool gebruiken. Lekker inmasseren, even laten zitten en met een harde borstel stevig uitborstelen. Daarna je paard aflappen met schapenwol en je kunt er je haar in kammen OK dan!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:11

Oh en van bleekwater wordt de staart uiteindelijk GEEL. Dat is met alles zo waar je teveel bleekwater bij gebruikt. Daarbij, het is niet echt gezond voor je paard als je ook de bovenkant van de staart wilt wassen en dus de staartwortel ermee in aanraking komt...

_Roos_
Berichten: 456
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:15

Fairie schreef:
Je kunt inderdaad iets als lijnzaadolie of zonnebloem olie bij voeren om de vacht gezond en glanzend te houden.

Een ongewassen pluk schapen wol geeft de vacht ook wat extra glans.



Ja idd ik gebruik ook schapen wol rezultaat:

[img]ftp://spuessens:657xgs@people.zeelandnet.nl/www/100_0060%5B1%5D.jpg[/img]

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:32

Gewoon schapenwol, werkt heel goed!

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com


Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:22

Men neme een schape weide, men kijkt wat er aan het prikkeldraad hangt. Men neme een grote vuilniszak, en men trekt wat wol uit de draad.
Paard ermee poetsen, Resultaat: glans!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:35

nappie29"]
[quote="marahorse schreef:
witte staarten wassen met bleekwater.

ja hoor bleekwater Verward lekker slecht voor ze staart..
[/quote]

Wij gebruikten op stal ook altijd chloor of bleek voor de staarten van de schimmels, maar dan alleen om het onderste gedeelte mee te wassen ( dat altijd vies is van de mest en urine).
En absoluut niet op de staartwortel! ( schuur, schuur...weg staart)

Enne voor de rest, bij een schimmel, Groene Biotex! Huidvriendelijk..en ze worden superwit! ( werkt ook nog es ontsmettend)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Myrthe1 en 28 bezoekers