ik/paard of zadels scheef??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

ik/paard of zadels scheef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 21:31

ik heb sinds een week een barefoot. ik had hiervoor een veelzijdigheidszadel op Tieme liggen. de laatste tijd begon ik het idee te krijgen dat ik scheef zat. naar links. m'n linkerbeen kon ik lang houden en m'n rechterbeugel leek alsof die te kort was. het maakt niets tot weinig uit als ik even naar rechts hang. nu zagen we een paar weken geleden dat het zadel ook scheef op Tieme lag als er niemand op zat. hji stond gewoon vierkant en het zadel lag een beetje naar links. we dachten dat het aan het zadel lag.
nu heb ik al een paar dagen met de Barefoot dat ik ook scheef zit. Verward
weer naar links. het zadel zelf ligt recht. als ik de beugelriemen allebei op hetzelfde gaatje doe dan zit ik echt scheef. als je van de voorkant kijkt, zie je ook dat de linkerbeugel langer is. als ik ze op maat maak zonder de gaten te tellen (dus op gevoel of door te kijken of ze gelijk hangen), zitten er verschillen in het aantal gaten. ze hangen gelijk, ik zit recht maar als ik de gaten tel dan zit m'n linkerbeugel op het 11 gat en de rechter op 14 Verward de beugelriemen zelf zijn helemaal gelijk. evenals de gaten. zou tieme dan toch scheef zijn???

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!


Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:35

Ik zelf zit altijd scheef en ik denk dat het ook meestal aan de ruiter ligt. Kun je het niet even aan een instructeur vragen?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:59

Zelf scheef zitten doe je vaak onbewust..Ik kwam er pas achter,toen mijn zadel naar de zadelmaker ging om het op te vullen...Het ene kussen was veel platter dan het andere.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-04 22:29

maar de barefoot heb ik pas een week. dus die kan niet zo snel scheefgetrokken zijn.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:34

Hmm,dat zou inderdaad wel heel erg snel zijn ja...
Laat je anders eens vanachter fotograferen terwijl je aan het rijden bent...Misschien dat je dan beter kunt zien of het wel of niet aan jou ligt.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:51

Ik weet voor 99,9% zeker dat je paard scheef is.

Ik heb namelijk hetzelfde gehad en in die tijd wel 3 verschillende zadels.

Toen ben ik bij antoine de bodt terecht gekomen en heb ik geleerd mijn paard recht te maken, sindsdien is het probleem over.

Mijn zadel zit nu nog beter Haha! , ik zak niet meer naar 1 kant weg, ik heb nu een turbo paard die graag wil lopen en mijn rug is ook een stuk blijer. OK dan!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:47

Meestal zit het in paard en ruiter en zadel. Wat je moet doen is zorgen dat je paard recht is. DWZ rug en bekken laten controleren door een goede osteopaat. En daarnaast bewust worden van je eigen lichaam zodat je zelf kunt voelen of je recht zit.

Maar goed da's makkelijker gezegd dan gedaan.

An_J

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:52

Ik ben daar geen osteopaat voor nodig hoor, dat merk je toch gelijk met rijden ????
Stap maar eens op een paard wat supergevoelig aan de gewichtshulpen staat. Als jij niet recht zit stapt het paard zo zijwaarts weg.... Zonder beugels gaan rijden en allerlei oefeningen doen (zitlesje) wil ook nog wel eens helpen. Als je dan extreem scheef zit flikker je er gewoon af...

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 08:46

Ik sluit me volledig aan bij Cowgirl!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

lovelance

Berichten: 2016
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:29

Ik dacht eers t ook dat ik scheef zat. Maar toen ik op een ander paard reed zat ik kaarsrecht. Dus het zou dus ook aan je paard kunnen liggen. Bij mij lag het aan mijn zadel dus die ligt nu bij de zadelmaker. Misschien gooit je paard je wel scheef. Op de site van A. de boyt www.hoefkatrol.com staat wat over rechtrijden, dit kan een hoop (paarden)leed voorkomen!!

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K


animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:08

Het kan 2 oorzaken zijn:

1. het ligt aan jezelf (dus hoe je zit...of je schuin zit of krom)
2. het ligt aan het zadel...en dan kan het de oorzaak zijn dat je met opzadelen het zadel niet goed recht hebt gelegt en toen ben je wezen aansingelen en dan komt het zadel scheef te liggen.

Dat het kan dus zijn dat je het niet goed hebt gelegt of het zadel is niet goed.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 17:33

Het zadel is nieuw dus ik mag aannemen dat die goed is. met m'n Kieffer is het precies hetzelfde. hangt ook naar links. lijkt me erg toevallig dat het aan allebei de zadels ligt. ik merkte het scheef hangen ong. 2 maanden geleden. toen kreeg ik last van m'n rug en zag ik dat het zadel scheef lag op Tieme. ik heb samen met een stalgenoot gekeken of er iets scheefs te zien was aan Tieme. z'n bekken is volgens mij gelijk. het lijkt alleen of hij aan 1 kant van z'n ruggegraat meer bespiering heeft.
ik moet binnenkort weer met Tieme terug komen bij de kliniek van Eric laarakkers. kunnen ze het meteen even nakijken. zal ook even voor de zekerheid de fysio om raad vragen.

maar hoe kan ik het nu het beste doen met de lengte van de stijgbeugels?? maar even op de scheefheid aanpassen?? (dus niet de op dezelfde gaten, maar op het zicht en gevoel???)
Als ik ze op gelijke gaten doe zit ik natuurlijk helemaal scheef Verdrietig

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, GrapeshotBot en 38 bezoekers