Paard laten knetteren!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-01 18:19

Ja, sommigen vinden het niet helemaal verantwoord want paarden kunnen zo sneller een blessure oplopen. Maar mijn paard mag niet bokken als ik er op zit, hij kan het land niet meer in (te nat), en ja dan vind ik het toch belangrijk dat hij af en toe zichzelf kan uiten en paard kan zijn. Dus heb ik hem net ff lekker losgegooid en hij ging zwaar aan de scheur. Bokken, snuiven, staart er op...prachtig! Haha! En ja hij gaat echt heel af en toe wel eens op zijn plaat, maar dat is de engie manier waarop hij leert dat hij beter niet in rengalop plat door de bocht kan scheuren. Het is een risico maar ik neem het graag. Als ik dat blije koppie dan zie, oortjes erop en neusgaten wagenwijd open... Lovers


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 18:29

Mijn paard mag dat ook minstens 1 keer per week maar ik haak dan wel de longeerlijn aan zijn halstertje Haha!
Dat is net genoeg om hem lekker uit zijn dak te laten gaan maar wel te behoeden voor akelige blessures.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:46

Ach, ik denk dat ze echt niet 123 blesures krijgen hoor! DAar kunnen ze zelf wel op letten, en als ze een paar keer onderuit zijn gegaan leren ze het hopelijk wel. En anders aan een longeer lijn knopen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:49

Mijn paarden gaan los, in principe iedere dag. En ze doen ook wel eens gek ja, maar dat hebben ze gewoon nodig. Ik denk ook dat als je paard iedere dag los mag dat ie dan veel minder gek doet dan als ie 1x per week zich een keer mag uitleven. Ik denk dat het voor een paard veel gezonder is als ie zich mag uitleven wanneer hij maar wil.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:57

Ja, je kunt er ook voor kiezen om ze nooit los te gooien omdat je het risico niet kunt nemen dat ze een blessure oplopen maar dan zal je net zien dat ze zich van gekkigheid in de stal blesseren.
Paarden zijn niet van suiker en ze moeten zelf kijken waar ze hun benen neerzetten. Ik zet mijn paarden elke dag in de wei en er wordt genoeg geraced. Zeker nu het nat is, is mijn hengst al een keer op zijn kontje neergekomen maar daar schrok hij wel van. Als hij nu naar het hek komt gescheurd dan zie je hem 2 meter van tevoren al afremmen. En het ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak ze loskomen. Je kunt toch niet alles voorkomen, ik zorg er wel voor dat ze met peesbeschermers de wei in gaan want met al dat gebok hoor je de achterste hoeven vaak tegen de voorste aanslaan. Blij toe dat hij dan bescherming om heeft. Dat is ook het enige wat ik doe om de kans op blessures te beperken. Laat ze toch lekker paard zijn, ze weten heus wel dat als het glad is dat ze dan voorzichtiger moeten zijn en anders gaan ze maar een keer op hun bek. Cool

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:32

Mijn stalgenoot is echt supermakkelijk, doet nooit wat om de benen van het paard, gooit hem zonder dek los in de kou etc etc. En dit paard heeft nooit wat. Ik ben altijd redelijk voorzichtig met mijn paarden, maar op de vorige stal maakte ik echt een watje van Jur. Je kan het toch niet allemaal voorkomen. Kijk, als ik weet dat ik haar losgooi en dat ze helemaal uit haar dak zal gaan, dan bescherm ik haar wel zo veel mogelijk. Maar je kan toch ook niet in de wei iedere dag peeskappen etc. om doen?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:56

Die van mij komen iedere dag enkele uren in de wei maar nooit zonder bescherming. Dat heb ik wel afgeleerd. En dat kan echt geen kwaad hoor. Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 17:46

gewone peesbeschermers is natuurlijk nooit verkeerd maar of het nodig is..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 17:48

Ik ben normaal heel makkelijk in dat soort dingen,
maar toen Ozep vorige week zaterdag als een gek door de paddock vloog heb ik toch maar zijn beentjes ingepakt!
(misschien heeft dat te maken met het feit dat ik de dag ervoor geld geboden heb gekregen...)

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 15:57

O ja in de wei gaattie zeker met bescherming ( + ook als ik hem losgooi). Mijn paard heeft eens achter het draad gezeten (sloeg door draad naar ander paard) en dankzij de peesbeschermer was alleen zijn kootholte naar de stinkmoddern en niet ook nog zijn pees!!

Ik kan helaas niet iedere dag mijn paard losgooien, + hij kan dus niet meer in de wei. Vandaar dat ik hem los gooi als de bak vrij is, maar altijd met beschermers! Een kennis van mij haar paard is met losgooien langs de zijkant geschampt en had zijn kroonrand kapot: heeft drie maand stilgestaan!

Dus mijn paard gaat neit in een glazen kooi, maar ik voorkom voorkom liever dan dat ik moet genezen!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 16:34

Helemaal mijn idee Gail. Ik ga verder ook geen kattesprongen maken om blessures uit te sluiten, dat lukt toch niet. Maar mijn paarden zijn zo fris en blij op de wei en daar hoort natuurlijk een race- en bokpartij bij. Ik heb geen zin dat ze door die vreugde zichzelf kunnen beschadigen. Mijn hengst heeft al drie schieffels opgelopen door zulke akkefietjes, de pensionhouder gooide hem altijd zonder peesbeschermers buiten en dan liefst in het zicht van een merrie. Frusty Hoe stom ben je dan?!
Nee, bij mij gaan ze niet los zonder bescherming.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 17:23

mijn paard mag elke dag los in de bak
en heeft geen besherming om haar benen
trouwens geen een van de paarden bij ons.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 17:32

Ok dat kan, maar bewust? Vind motivatie wel interessant...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 17:40

Ja, is er een reden om geen beenbescherming te gebruiken?????


seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 18:10

Ik zou graag beenbeschermers bij mijn hengstje om willen doen als hij los gaat, want hij scheurt dan echt door de bak. Maar helaas met losgooien kan dit niet omdat hij ze dan direkt sloopt. Hij rukt ze met geweld van zijn benen af en scheurt ze kapot. Hij is een beetje sloperig, dus helaas met losgooien geen beenbeschermers om. Verdrietig

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 18:44

mijn pony blacky staat zonder bescherming of halster in de wei......hij doet toch altijd alles uit.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 20:21

Goh, ik krijg op stal wel andere reacties, vinden ze me geloof ik erg onvoorzichtig met mn paard. Terwijl ik voordat ze uit d'r dak mag gaan, d'r altijd eerst een minuut of 10 laat stappen. Ze is 4, dat moet toch af en toe effe lekker scheuren, wat is er nu heerlijker voor die beesten? Moet kunnen hoor. Wel peesbeschermers heeft ze om. En ja, ze is ook wel 'ns gevallen (en dan zijn de opmerkingen niet van de lucht, net of ik d'r laat vallen....) maar ja, ze is 4 en heeft nog geen super evenwicht.
Ik heb liever dat ze af en toe paard kan zijn en lekker kan spelen dan dat ze altijd maar strak in het regime moet staan. En trouwens, eens komt het eruit hoor, en dan krijg je het onder het zadel......

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:26

ik heb geen beschermers om, en waarom? ik weet het niet
er is bij ons nog nooi watgebeurt en alle paarden mogen elke dag los dus zo heeeeel gek zijn ze ook niet.
Mijn paardje heeft het scheuren af en toe nodig

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 13:56

bij ons stond een meisje met haar paard en haar paard mocht zomers precies een uurtje naar buiten in een prive weilandje, want hij mocht niet bij anderen (???). zij deed hem peesbeschermers, springschoenen en achterflappen aan. Hij had nog net geen helmpje op Haha!
Toen hij eens een wondje aan zijn been had heeft ze er zoveel zalf opgesmeerd dat hij daar nu een lelijk litteken aan over heeft gehouden.
Je kan het ook overdrijven!! zij en haar paard waren dan ook de bron voor grappen op de manege.
Mijn paard ging met helemaal niets aan in het land.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 14:45

Mijn paarden krijgen alleen de eerste keer als ze weer naar buiten gaan (het land in) na een tijdje, peeskappen om. Maar hoe erg het ook is, een paard kan ook een been breken in het land en dat kan je helaas ook niet voorkomen met peeskappen om. En als je ze overal beschermd, moet je ze ook haast in de box gaan beschermen, want daar kan ook van alles gebeuren.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 14:50

Ja, je kunt inderdaad niet alles voorkomen en dan is het op een gegeven moment ook niet leuk meer voor het paard. Maar ik vind dat als je weet dat je paard steeds fris is in de wei dat je dan met iets simpels als peesbeschermers veel leed kunt voorkomen. Uiteraard kunnen ze ook onderuit gaan en een been breken maar daar bestaat geen bescherming voor. Ja van tevoren afmaken, duh....!!! Cool
Het moet niet te gek worden, geen petjes op ofzo. Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 17:08

Petjes?? Verward Tja, ik vind dat een paard ook moet leren om zelf uit z'n doppen te kijken. Zo heb ik er eentje gehad die in het bos ALTIJD over boomstronken struikelde....gek werd je daarvan. Maar dat was ook een hardleers type Haha! Ik hoop dat deze wat sneller leert en stopt met door de bocht te scheuren.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 18:31

Ja hoor, komen ze vanzelf achter. Omdat die van mij nog jong en onbesuisd is, ging ze wel 'ns te plat door de bocht, maar dat leren ze vanzelf af hoor... Haha! Haha! Vanmidag nog ging ze ook iets TE, maar ze kon zichzelf nog wel corrigeren, dus ach.....ze heeft lol gehad!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, Dartel, Dirkje_Nero, Doedatje, dollyspikkel, Ilayla, Jet, K_nolan, Laibadji, Larissajulia, lissssan, M_maxx, marit34, Nientsje, nimbletje, Relserk, Samo, xamberr, xPabloBokt en 146 bezoekers