overgang op letter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

overgang op letter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 10:18

Hoi,

Van ´t weekend is het dan zover. Onze eerste L1 wedstrijd Hyper! , we hebben al een aantal keren de proefjes geoefend, maar het moeilijkste vind ik nog het terugkomen van galop naar draf op de letter. Ik zit er altijd net een paar passen na. Ik moetl dus oefenen om dat beter te krijgen. Heeft er iemand tips?

Ik moet haar dus op mijn zit terugkrijgen, jezelf dus zwaar maken (door diep in te ademen, iets achterover gaan zitten). Daar reageert ze uiteindelijk ook wel op, maar niet snel genoeg. Hoe kan ik haar sneller laten reageren???? Als ze niet snel genoeg luistert op de teugels terug laten komen? Dus een flinke ruk Verward



wouwke1

Berichten: 106
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Hilvarenbeek (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:22

Hallo,

Als je weet dat het even duurt voordat ze de overgang maakt, kun je ook altijd eerder beginnen met de hulp te geven zodat ze toch bij de letter de overgang maakt.

Maar je moet nooit een ruk aan de teugel geven want dan heb je geen goede overgang. Je kunt beter een goede overgang rijden en te laat dan een slechte overgang op het juiste moment.

Groetjes Kim.

Unique alweer M2 + 13

Wallie B + 1

Gediplomeerd instructeur niveau 3.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-04 10:25

Ja, d´as ook een goeie. Kan ik wel eens proberen. Ben altijd bang dat ze dan te vroeg terugkomt (zul je net zien). Wat rekenen ze zwaarder te laat terugkomen of te vroeg?? Of maakt dat niet uit?

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:41

dan weet ik niet... maar als je eerder begint met het terug nemen en je merkt toch dat ze nog iets te vroeg komt drijf haar dan nog net even door maar niet te veel zodat ze toch die 1 of twee passen nog mee neemt in galop... maar ga niet rukken aan je teugels ten eerste dat staat niet goed en ten tweede dat is gewoon ontzettend oneerlijk tegen over je paard...

en oefen anders daar eens wat meer op thuis als je weet dat dat haar slechte punt is zou ik gewoon eens voortdurend overgangen maken zodat ze wél naar je luisterd !!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:48

Ik ben ook bezig voor de L1... en dat probleem van jou kent ik wel.... mijn paard heeft dat heel sterk met halhouden vanuit draf, vooral dus dat precies op de letter.
Ik ben nu heel erg veel vanuit elke gang aan het oefenen met halthouden, dus stap-halt, draf-halt, galop-halt.
Zo wordt hij veel allerter op mijn hulpen en kan ik makkelijker ook vanuit galop naar de draf omdat hij veel directer reageert, zo lukt het vaak precies op de letter.
OK dan!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:54

Hoe ik het altijd doe, ik kijk naar de letter en begin met terugrijden. Vaak zeg ik even zachtjes 'ho' zodat Ragne weet dat we geen middengalop gaan doen, maar weer terug gaan naar de draf. Dan probeer ik d'r goed gesloten te houden en de overgang te rijden. Ik weet meestal hoeveel passen ze nog neemt tijdens het terugrijden (zonder uit elkaar te vallen), dus dan kan je makkelijk bij de letter uitkomen. Het is dus gewoon een kwestie van oefenen en bij elkaar houden.

Maar maak je er niet te druk om! een pasje te vroeg of te laat, het gaat erom of je de overgang netjes rijdt (dus niet terugrijden op de hand). Dat op de letter komt dan vanzelf. Denk niet van 'o daar komt die moeilijke overgang' maar probeer te ontspannen en te rijden zoals je thuis ook gewoon doet. Duurt het wat lang om terug te rijden? begin dan alvast in de bocht. Maak duidelijk dat je terug wilt naar de draf en eis gehoorzaamheid. Als ze doordramt zet je d'r gewoon een keertje stil, zodat ze luistert naar jou terugwerkende hulp. suc6 met je wedstrijd! OK dan!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:58

Ik zou idd ook even uittellen hoeveel passen je paard nog neemt voordat hij de overgang maakt en dan gewoon eerder de hulpen geven. (beginnen met geven)
En verder..... oefenen, oefenen, oefenen.
Ik heb ooit een bijrijpaard gehad dat de proef uit z'n hoofd kon als ik een keer of vier had geoefend. Ook heel handig, want dan wist hij dat we bij die en die letter, dat en dat moesten doen. (Wie weet doet jouw paard dat ook wel)

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:50

Ik zou mijn heil niet zoeken in truukjes om juist op de letter uit te komen, ik zou werken aan de overgangen zelf. Jouw paard moet leren om op een kleine hulp heen of terug, DIRECT te reageren. Ik het L1 wordt het je absoluut nog vergeven als je een keer een pasje te laat bent, maar kijk alvast vooruit naar de hogere klassen en perfectioneer je overgangen op zich.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:53

Helemaal met Marijn eens.
Je kunt wel bij c aan de teugels gaan hangen omdat je dan weet dat hij bij A wel draaft (ff overdreven gezegt) maar daar heb je niks aan.
je paard moet leren terug te komen op steeds fijnere hulpen.
Dus veel overgangen rijden want flink oefenen op de onderdelen met problemen helpt je verder te komen.

Als jij verder je overgang netjes maakt krijg je ook in het L nog een goed punt.

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:03

Op zich ben ik het wel met de bovenste 2 eens, maar een overgang moet je ALTIJD voorbereiden. Het is dus niet zo dat als je bij A een overgang moet maken, je pas bij A begint met het geven van de hulp voor die overgang. Je begint daar altijd al iets eerder mee om je paard erop voor te bereiden.

Je vroeg trouwens ook waar een jury meer op let, maar dat is per jury heel verschillend. De ene jury heeft liever dat je echt op de letter rijdt en vindt het iets minder belangrijk hoe mooi die overgang is en een andere jury wil gewoon een mooie overgang zien en kijkt niet op een pasje meer of minder.

Succes in de L1 in ieder geval.

Na de traan van verdriet, komt de glimlach van de herinnering...
Vaarwel lieve Cisco... Rust zacht meisje...

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:10

Tuurlijk bereid je een overgang voor, maar de overgang zelf rij je op de letter. Dat hoeft/mag ook niet meer dan een pas te kosten. Je voorbereiding bestaat uit een halve ophouding om je paard attent te maken en hem iets meer op het achterbeen te zetten, maar dat lees ik niet echt uit de eerdere adviezen.

Ik denk niet dat een jury het precies op de letter rijden van een overgang (en dan misschien met spanning oid) prefereert boven een correct gereden overgang die iets later is. Ik weet, dat als ik jury zou zijn (en dat ben ik niet Knipoog ), dat ik het altijd het meest belangrijk zou vinden om een paard te zien lopen dat fijn over zijn rug naar voren wordt gereden en geen zichtbare spanning heeft...

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 04:06

Betekent op de letter rijden dat je de overgang maakt op het moment dat het midden van het paard bij de letter is? Of wanneer de voorhand, of de achterhand bij de letter is? Of wordt alles van voor- tot achterhand goed gekeurd?

Kerstmuts

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:19

Je moet de overgang rijden op het moment dat je knie bij de letter is.

Na de traan van verdriet, komt de glimlach van de herinnering...
Vaarwel lieve Cisco... Rust zacht meisje...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 35 bezoekers