Hopelijk de juiste beslissing genomen (auto)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Hopelijk de juiste beslissing genomen (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 18:52

Afgelopen weekend ben ik na afloop van mijn sollicitatiegesprek toch maar even langs een autobedrijf gereden om eens te kijken voor een andere auto. Mijn auto (Renault 19 GTD, Diesel uit '91 met 308.000 km. op de teller) liet mij zeer duidelijk weten dat de steekassen die eronder zitten en al niet goed meer waren, het niet lang meer uit zouden houden. Ik vreesde het ergste. En tja, wat als je evt. een baan krijgt buiten Drachten? Dan moet je toch wel een goed vervoersmiddel hebben. In ieder geval eentje die je niet laat staan. Daar komt bij dat mijn auto de laatste tijd ook erg slecht startte en op de zogeheten '3 poten' liep. Accu en dynamo waren al net vervangen, dus dat kon het niet zijn. Kon wel zo'n gloeigeval zijn. De band van mijn reservewiel was lek en ook de deur aan de bestuurderszijde kon niet meer dmv een sleutel geopend worden na een inbraak vorig jaar. Tevens waren de kosten voor mij om de auto op de weg te houden (€ 165 per 3 maanden) op dit moment ook teveel. Ik had mijn auto al enige tijd te koop staan, al was ik daar niet echt mee bezig.

Ik ben specifiek naar een bedrijfje gegaan waarvan ik wist dat die echte goedkopie auto's had staan. Althans over het algemeen. Ken ze verder niet goed, op het feit na dan, dat ik mijn auto daar de afgelopen twee jaren had laten keuren.

Ik zag een rood peugotje 205 staan in een niet al te dure prijsklasse. Iets duurder dan ik voor mijn eigen in gedachte had, daar kon dus evt. over gesproken worden. Autotje is 2 jaar ouder en rijdt op benzine. Oftewel uit '89. Uiteindelijk auto gekocht op voorwaarde dat er een nieuwe keuring op zou komen. Vandaag kon ik 'm halen. En heb de mijne ingeruild. Zo gezegd zo gedaan. Achterruit verwarming blijkt nog niet echt goed te zijn, maar begint te werken. De brandstofmeter zwiept van minder naar voller.. dus ook daar is niet echt een peil op te trekken. Verward Op het keuringsrapport las ik dat er een band aan zit te komen en ook dat de remleidingen en nog iets met de remmen (geen blokken of schijven) aan zit te komen. Ik vraag me stiekem toch wel af of ik er goed aan heb gedaan.

Nou ja, we zien het wel. Ik heb nu in ieder geval een auto die zeker weten rijdt (voor alsnog Knipoog ), en goedkoper is om op de weg te houden. Ik geloof dat ik nu per jaar nog niet eens het bedrag betaal wat ik met mijn renaultje per drie maanden moest betalen.

Op hoop van zegen dus maar.


Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:00

mijn autootje doet dat ook hoor met die benzine meter ... vooral als ik hard optrek dan zie je `m duidelijk iets zakken maar op het moment dat je dan weer op een vaste snelheid rijd dan stijgt ie weer iets en blijft hij hangen ophet punt waar hij ook hoort te staan !! ... en mijn autootje komt uit 1993 ... dus geen zorgen !!

tsja die band daar moet je misschien even voor in augustinusga gaan kijken bij stienstra`s bandenhandel hij heeft best goedkope banden... dus dat zal ook wel niet een enorm probleem zijn toch ?!

ik hoop voor je dat het allemaal weer goed komt ... !! en gefeliciteerd met je nieuwe gebruikte autootje Haha!

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:35

nou met jopuwn geluk zal het met dit autotje wel goedkomen
en mocht je ergens komen te staan, ben je dan wel lid van de wegenwacht??

ONDERSCHRIFTLOOS

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:38

Vergeet niet dat een APK niks beloofd voor de toekomst. Een APK wil alleen zeggen dat de auto op dat moment veilig genoeg is om op de weg te rijden, maar daar houdt het ook verder mee op.
Ik hoop dat hij verlopig even meegaat. Ik denk dat het iig beter is dat je je andere auto de deur uit hebt gedaan.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 19:42

BeNGel... Thnx voor de stienstra tip, maar daar ga ik nooit en never meer heen, vandaar ook de lekke band van het reservewiel. Haha!
Alja... Nee, ik ben niet meer lid van de wegenwacht... die wegenwacht... moet nog maar even wachten/
En Tessebes... Ik weet wat een APK inhoud, maar betekend ook dat bepaalde punten wel helemaal goed moeten zijn. Nu kan ik zowiezo een jaar vooruit. Anders had ik een APK tot Juni gehad en had ik dan zelf nog extra kosten gehad.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:46

Honeybee schreef:
En Tessebes... Ik weet wat een APK inhoud, maar betekend ook dat bepaalde punten wel helemaal goed moeten zijn. Nu kan ik zowiezo een jaar vooruit.


Een jaar vooruit waarmee? Hij kan er morgen mee uitscheiden hoor!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 19:48

Hihihihi... dat weet ik... (hoop het uiteraard niet) maar ik bedoel een jaar vooruit met de verplichte APK. Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:01

Pfff.... Je moet er maar zin in hebben! Ik zou me niet op m'n gemak voelen in een auto met zulke overduidelijke mankementen, in jouw oude auto niet, maar in je "nieuwe" ook niet. Al hoeft dat ook niks te zeggen, heb ook al stil gestaan met m'n moeders net nieuwe auto.
Ik vind m'n persoonlijke veiligheid bij bv. een aanrijding ook belangrijk en bij oude, kleine auto's is dat toch een stuk minder, dat telt voor mij zwaar.

Mijn auto is van eind '97, dus nog een jonkie vergeleken met de jouwe en die gaat er uit zodra ik het kan betalen! Nou is mijn auto ook wel een beetje een geval apart hoor.... *LOL* Ik betaal overigens maar €48 aan wegenbelasting per 3 maanden, grijs kenteken. Geen optie voor jou?

Veel veilige kilometers gewenst!

Nulla tenaci invia est via

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 20:05

Grijs kenteken zou zeer zeker een optie voor me geweest zijn, maar helaas.. in mijn prijsklasse niet te vinden. Een nieuwe auto moest ongeveer gelijk om kunnen met de Renault. Dan blijft er weinig over, helemaal niet als je 'm inruilt. Ik betaal nu geloof ik iets van 45 euro per drie maanden. Of iets in die geest.
Maar goed, zodra het mogelijk is... gaat deze ook wel weer van de hand. Maar dan moet ik er zelf eerst beter voor staan. Daar komt bij.. dat deze auto verder wel veilig is hoor, maar ik hoop alleen dat ik er op de lange termijn niet al te veel problemen mee krijg.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:08

Wat is jouw prijsklasse dan als ik zo vrij mag zijn?

Grijs kenteken gebruikt vaak wel meer brandstof, mijn bus zuipt behoorlijk door tenminste, maar wel diesel.

Nulla tenaci invia est via

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 20:10

Voor mijn auto had ik een prijs van 800 euro in gedachte. Ik moest 300 toegeven op een auto van 950. Prijsklasse is dus ERG laag. Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:16

Mijn vriend heeft net een tijdje terug een opel corsaatje gekocht voor een paar honderd euro. Vroeger grijs kenteken dus zonder achterbank, maar dat ding rijd prima en heeft geen roest! Een goedkope auto hoeft dus niet slecht te zijn, maar je moet wel verstand hebben van auto's om ze er uit te zoeken Haha! Sterkte met de auto, en ik hoop voor je dat je snel een baan hebt Sandra... Waar heb je op gesolliciteerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:20

Tessebes schreef:
Vergeet niet dat een APK niks beloofd voor de toekomst. Een APK wil alleen zeggen dat de auto op dat moment veilig genoeg is om op de weg te rijden, maar daar houdt het ook verder mee op.
Ik hoop dat hij verlopig even meegaat. Ik denk dat het iig beter is dat je je andere auto de deur uit hebt gedaan.



Een auto wordt pas APK goedgekeurd als er op de korte termijn niets kapot zal gaan. Er kunnen altijd onverwachte dingen komen, maar als er op jouw keuringsrapport staat dat je banden eerdaags vervangen moeten worden, had die auto nooit goedgekeurd mogen worden.
Die man is dus erg gelukkig dat er geen steekproef op die auto is geweest anders had ie een probleem (3 waarschuwingen en je bent APKmeester/station af)...

Of je er verstandig aan gedaan hebt? Ik weet het niet, ik weet niet wat je voor de auto betaalt heb. Ik zou er persoonlijk (aan de hand van wat je nu vertelt) nooit meer dan 500 euro voor betaalt hebben...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 20:23

De band, waar het om gaat, heeft nog voldoende profiel hoor Lachen Pas beneden een bepaald profiel mag deze niet meer gebruikt worden. Alleen als het profiel tussen een bepaalde waarde ligt, wordt dit op het keuringsrapport aangegeven. Daar komt bij... hoe weet jij dat er geen steekproef is geweest? Deze is er namelijk wél geweest. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:25

Honeybee schreef:
De band, waar het om gaat, heeft nog voldoende profiel hoor Lachen Pas beneden een bepaald profiel mag deze niet meer gebruikt worden. Alleen als het profiel tussen een bepaalde waarde ligt, wordt dit op het keuringsrapport aangegeven. Daar komt bij... hoe weet jij dat er geen steekproef is geweest? Deze is er namelijk wél geweest. Lachen


Euhm ik weet hoe het werkt Knipoog Heb zelf een aantal jaar APK afmeldingen gedaan. Als jouw autootje vandaag gekeurd is is er geen officiele steekproef geweest (dat is na te kijken in een database) Knipoog

En het profiel van je banden komt niet op een keuringsrapport tenzij de auto daarop afgekeurd wordt.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 20:29

Kijk maar eens op een keuringsrapport (voor de banden) Knipoog Op een keuringsrapport moet ook altijd aangegeven worden wat er in de toekomst aan zit te komen. Zo is dat ook met banden het geval. Knipoog Ook San is werkzaam geweest bij een autobedrijf en heeft er jaren boven gewoond. Lachen En auto'tje is vrijdag gekeurd. Knipoog En ja, er is een officiele steekproef geweest. Lachen Was er zelf bij. Knipoog

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-04 20:30


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:31

Honeybee schreef:
Kijk maar eens op een keuringsrapport (voor de banden) Knipoog Op een keuringsrapport moet ook altijd aangegeven worden wat er in de toekomst aan zit te komen. Zo is dat ook met banden het geval. Knipoog Ook San is werkzaam geweest bij een autobedrijf en heeft er jaren boven gewoond. Lachen En auto'tje is vrijdag gekeurd. Knipoog En ja, er is een officiele steekproef geweest. Lachen Was er zelf bij. Knipoog


Euhm mijn vader is nu al dik 23 jaar APK keurmeester en leid daar ook mensen voor op. Ik heb jaren bij hem in de zaak gewerkt en kan die rapporten werkelijk dromen. Ik weet de regeltjes (helaas) maar al te goed. Ik neem aan dat jij dat ook weet, want een APKkeurstation werkt ook altijd met het Audatex database systeem Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:52

Sorane schreef:
Een auto wordt pas APK goedgekeurd als er op de korte termijn niets kapot zal gaan. Er kunnen altijd onverwachte dingen komen, maar als er op jouw keuringsrapport staat dat je banden eerdaags vervangen moeten worden, had die auto nooit goedgekeurd mogen worden.
Die man is dus erg gelukkig dat er geen steekproef op die auto is geweest anders had ie een probleem (3 waarschuwingen en je bent APKmeester/station af)...


Mijn mannetje rijdt een oldtimer (ca. 500 km. per jaar *LOL* ) en heeft nu al 3 jaar achter elkaar een bemerking op 1 band.
De auto wordt wel goedgekeurd, maar er komt een "opmerking" bij te staan.
Net genoeg profiel dus, maar het is op het randje.
Die opmerking staat al 3 jaar achtereen op het formulier.
Dit jaar heeft hij een steekproef gehad en dat gaf geen problemen.
Het kan dus wel dat er een bemerking staat maar dat er toch een goedkeuring volgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:57

Oscar"]
[quote="Sorane schreef:
Een auto wordt pas APK goedgekeurd als er op de korte termijn niets kapot zal gaan. Er kunnen altijd onverwachte dingen komen, maar als er op jouw keuringsrapport staat dat je banden eerdaags vervangen moeten worden, had die auto nooit goedgekeurd mogen worden.
Die man is dus erg gelukkig dat er geen steekproef op die auto is geweest anders had ie een probleem (3 waarschuwingen en je bent APKmeester/station af)...


Mijn mannetje rijdt een oldtimer (ca. 500 km. per jaar *LOL* ) en heeft nu al 3 jaar achter elkaar een bemerking op 1 band.
De auto wordt wel goedgekeurd, maar er komt een "opmerking" bij te staan.
Net genoeg profiel dus, maar het is op het randje.
Die opmerking staat al 3 jaar achtereen op het formulier.
Dit jaar heeft hij een steekproef gehad en dat gaf geen problemen.
Het kan dus wel dat er een bemerking staat maar dat er toch een goedkeuring volgt
[/quote]


Bij oldtimers ligt de lat ook wat hoger ze moeten aan wat hogere eisen voldoen helaas...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:01

Hoe bedoel je dat precies ?
Als je bijv. de remweg van een oldtimer (die van ons is 41 jaar oud *LOL* ) neemt, dan kan hij zich nooit meten met een moderne auto.
Toch is het voldoende om goedgekeurd te worden, ook al voldoet hij eigenlijk niet meer aan de eisen van deze tijd.
In welk opzicht zijn ze volgens jou strenger ?
Profiel is profiel zou ik zo denken, daar staat toch gewoon een minimum voor ?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:05

In de prijsklasse waarin jij kocht Honeybee is het simpelweg loop of sloop. Je kan enorm mazzel ermee hebben, zoals de koper van onze 350 euro opbrengende Rover 214, maar ook gigantisch pech hebben, zoals mijn broer ooit na 2 dagen al zijn Daihatsu Cuore Turbo naar de sloop kon brengen....

Ik hoop voor je dat je nog een boel kilometers zal mogen rondrijden met de peugeot. Denk maar zo: er zijn een boel onderdelen ervan beschikbaar, dus reparatie hoeft niet duur te zijn. En hij klinkt op mij wel veel beter dan de Renault, toch?!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:36

Oscar schreef:
Hoe bedoel je dat precies ?
Als je bijv. de remweg van een oldtimer (die van ons is 41 jaar oud *LOL* ) neemt, dan kan hij zich nooit meten met een moderne auto.
Toch is het voldoende om goedgekeurd te worden, ook al voldoet hij eigenlijk niet meer aan de eisen van deze tijd.
In welk opzicht zijn ze volgens jou strenger ?
Profiel is profiel zou ik zo denken, daar staat toch gewoon een minimum voor ?


Je moet er van uit gaan dat ook een oldtimer al de nodige kilometers gelopen heeft. Een nieuwe auto die 100.000 km gelopen heeft heeft aanzienlijk minder slijtage dan een oldtimer die 100.000km gelopen heeft.
Daarom is de controle op slijtage gevoelige delen, remklauw, frictieplaat, bewegende delen in de motor, wat strenger. En terecht ook. Want het ik natuurlijk ook voor je eigen veiligheid. Je moet er toch niet aan denken dat je onder rijd en de remklauwen kappen ermee, of de krukas breekt. Dan ben je echt niet blij.

Wat voor auto hebben jullie overigens? Ik vind het altijd wel leuk van die hele oude auto's. Mijn vader heeft nog heel lang een Triumph Stag gehad en de allereerst Mitsubishi lancer...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:39

Ik zal je even een pb-tje sturen Sorane, dan stuur ik je meteen een fotootje Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:45

Ooh leuk!!! Ben benieuwd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, EllaBellaah, lastig, Xyris en 210 bezoekers