[jv] wat is een verantwoord puntenverschil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

[jv] wat is een verantwoord puntenverschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 17:20

Gisteren heb ik met Max voor het eerst eens voor 2 juryleden gereden en werd daarbij getrakteerd op een groot puntenverschil. Het was een proef met voor mijn gevoel goede en slechte onderdelen dus ik kon me wel voorstellen dat dat een groot puntenverschil kan opleveren. In dit geval had ik 156 en 181 punten. Voor mezelf vind ik 1 punt verschil per onderdeel goed ''verteerbaar' wat op 26 onderdelen natuurlijk een groot gat kan opleveren. Echter bij het vergelijken van de verschillende onderdelen raakte ik het spoor een beetje bijster. Voor de uitgestrekte stap bij de 1 een 4 en bij de ander een 7 Verward (meestal heb ik een 7 of een 8). De bemerking bij de 4 was: meer impuls en hand volgen. Voor een travers had ik een 4 bij de lage en een 6 bij de hoge jury, voor een appuyement in galop een 5 en een 7. Ik vind dit toch wel erg grote verschillen. Het was ook niet zo dat mijn paard te diep ging of te weinig verzameld was bijvoorbeeld wat door juryleden nog wel eens verschillend beoordeeld kan worden.

Overigens zaten beide juryleden bij de eerste 3 geplaatsten goed op 1 lijn, daarna werd het wat gehusseld waarbij ik bij de ene jury 4e was, bij de andere 11e. Die 181 pnt was wel wat te veel naar mijn idee hoor (met 4 slechte wissels Bloos ) maar die 156 was weer het andere uiterste.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:25

Ik vind 26 punten verschil wel veel te veel hoor. En in jouw geval is het dus nog meer. Het verschil kan te verklaren zijn door verschillende zitplaatsen van de jury. Zo zie de hoofdjury beter of een paard recht binnenkomt, en de jury die op de hoek zit kan meestal beter zien of het paard spoort. Dan heb je nog de persoonlijke smaak. De ene houdt van een actieve voorwaartse proef en straft dan een klein foutje niet zo erg af. Terwijl de andere mss let op de figuren enz.

Maar dan nog vind ik zoveel punten onacceptabel hoor. Een 4 en een 7 voor de uitgestrekte stap??? Gelukkig is de plaatsing wel in orde. Het kan natuurlijk ook zijn dat het ene jurylid in het algemeen veel hoger gepunt heeft dan het andere jurylid.

Een verantwoord puntenverschil kan ik niet direct in punten uitdrukken. Mss 10? Als de plaatsing bij allebei redelijk gelijk is dan heb ik er niet zo'n problemen mee.

Maar goed, ik heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt, en het erge is dat het dan meestal op de kampioenschappen gebeurd. Daarom rijd ik zelf ook geen kampioenschappen meer. Bij het jureren zit ik meestal op dezelfde lijn als het andere jurylid, maar er zijn ook uitzonderingen geweest. Zo heb ik ooit (ook op kampioenschappen) samen met iemand gejureerd die iedereen 2 wp's gaf. De eerste plaats had 205 pnt (klasse B) en de laatste had 176 pnt. Hij vond dat op de kampioenschappen ruim gepunt moest worden en ik had gewoon 'normaal' gepunt. Maar mijn punten speelden toen helemaal niet meer mee in de uitslag.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:17

Soms kan het erg aan de positie van de jury liggen. Ik heb bv een paard gehad wat een heel mooi beeld in veel oefeningen vanaf de zijkant gaf maar recht van voren een stuk minder toonde. Dit leverde altijd een hoop puntenverschil op.
Maar anders vind ik een verschil van 10% toch wel het maximum.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:19

Dat is wel een heel groot verschil, beetje te extreem. Wel jammer, was dit voor de selectie?

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:01

ik had laatst bij de kringkampioenschappen van de ene juri 182 en de andere 196 punten (in het Z) Verward . Dit vond ik ook een beetje een groot verschil. Ik moeten zeggen dat ik het echt eens was met de "lage" jury, hij puntte gewoon goed. Wel af en toe íetsjes te laag, bijvoorbeeld voor het aanspringen in de galop in de middendraf kreeg ik een 2 Verward . Was naar mijn idee iets te laag, en nog meer van die dingen. Errug vaag, maar goed, de "hoge" jury had echt een plaat voor z'n kop, hij zag gewoon nix!!! Mijn pony was namelijk heel stout Tong uitsteken .

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:31

Je weet het nooit bij juryleden, mijn oordeel is dat de dressuursport snel met halve punten moet gaan werken. Voor hetzelfde onderdeel 3 punten verschil krijgen tussen de juryleden slaat natuurlijk nergens op. Zelf ben ik ook jurylid, en een stap welke zuiver en taktmatig is mag nooit een 4 opleveren ook al is er te weinig impuls waardoor hij dan te weinig de hand volgt. We kunnen hier oneindig over blijven discuseren, aan de andere kant moeten we blij zijn dan mensen nog bereid zijn te jureren.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:55

Over het puntverschil maak ik me nooit zo druk, ik heb wel eens 8% verschil gehad en een vriendin van mij 12% op het NK zelfs!! De één is nou eenmaal eerder tevreden dan de ander..
En wat dat betreft scoren we in de dressuur vergeken het turnen maar relatief laag... Zij zetten scores neer van 9.75 terwijl bij ons 70% in de meeste klasses maar amper voorkomen...
Ik vind het vervelender als de plaatsingspunten erg verschillen. Maarja als de ene juri dan veel hoger jureerd, dan maakt hij ook gelijk de plaatsing. Zo had ik met de NBVR-kamp Z1 '01 een plaatsings verschil van 7, 24 en 3 in dezelfde proef; waar gaan we heen??
Moeilijk zo'n jurisport...
Toch denk ik dat hij bijvoorbeeld op kampioenschappen of selecties met meerdere juri's er naar plaatsingspunten gekeken moet worden ipv punten....

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:51

Dit is idd een enorm puntenverschil.

Heb je geen uitleg bij de jury's gevraagd ?

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:58

Citaat:
Toch denk ik dat hij bijvoorbeeld op kampioenschappen of selecties met meerdere juri's er naar plaatsingspunten gekeken moet worden ipv punten....


dat is idd veel eerlijker. dan maakt het ook niet meer uit of 1 jury hoog punt of de andere laag, het komt dan toch op hetzelfde neer.

ik had met de kring springen (in de B, dus ook met 2 jury's) ook nogal verschil, bij de ene jury 58 en bij de andere 52.
nou is dat op zich niet zo erg als de 2e jury laag bleef geven. maar hij ging hoe langer hoe meer hogere punten geven. en ik moest al als 4e starten (van de dik 20 in de barrage) dus daar had ik wel pech mee... (gelukkig mag ik wel door naar de overijsselse Haha! )

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:36

Naar de plaatsing kijken vind ik ook prima. Maar op de kampioenschappen zit er elk jaar wel een ring bij waarin iemand eerste en laatste wordt.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:34

Tja.... wat zal ik ervan zeggen.. Zelf ben ik ook IZ jury en heb regelmatig met 2 juryleden gepunt, en eigenlijk nooit zo heel erg veel puntenverschil gehad, of ik nu bij C of bij H zat dat maakte niet uit. Het blijft natuurlijk een jurysport en de ene jury kijkt er anders tegenaan dan de andere en dat zal altijd wel zo blijven, want niemand denkt hetzelfde.