Bijrijders moeten niet zeuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bijrijders moeten niet zeuren?

Bijrijders hebben wel degelijk het recht,het is ook een beetje 'hun' paard
34 (25%)
Bijrijders moeten niet zeuren,het is jouw paard dus jij beslist wat er gebeurd
21 (15%)
Bijrijders hebben wel rechten maar dit is toch meer een zaak voor de eigenaar,dus niet te veel mee bemoeien
80 (59%)

Totaal aantal stemmen: 135


ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Bijrijders moeten niet zeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 18:09

Ik lees de laatste tijd vaak dat de verzorgpony of het bijrijdpaard van iemand wordt verkocht.Ik had laatst een discussie met een vriendin over het feit of dat dit niks te maken heeft met de bijrijder!Ik vind namelijk dat je het best wel wat van te voren mag vertellen,zij helpt jouw toch ook.Zij vond opzich dat het de zaak was van de eigenaar.Wat vinden jullie?
Ben best wel nieuwsgierig Tong uitsteken Ik heb ooit een verzorgpaard gehad wat naar de slacht ging en de eigenaar heeft het me echt een maand van te voren verteld ofzo ...Ik was hier heel erg blij mee,niet dat ik er een super goede band mee had maar het paardje betekende toch iets extra's voor me!Dus laat t me weten Haha!
Laatst bijgewerkt door ruitje op 18-01-04 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:13

Ik vind dat de verzorger/ bijrijder er ook mee betrokken moet worden met de verkoop. De gene heeft tog een band met dat paard en wil ook graag weten wat er mee gebeurt wordt. Ik rij ook paarden bij een handelaar maar we hebben een afspraak met de 2 paarden die ik wedstrijd rij. Die verkoopt hij niet, En daar vertrouw ik hem op. En dus vidn ik dat een verzorger er tog wel bij betrokken moet worden!

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:14

ik vind (ben zelf ook bijrijder), dat wanneer je verzorgpaardje verkocht word o.i.d. je dat toch wel ruim van te voren van de iegnaar te horen mag krijgen, je kan natuurlijk niet beslissen dat het paardje MOET blijven, want het is niet van jouw.
Als de eigenaar rekening met jou houst, zal ze het echt wel optijd vertellen als er iets is/gaat gebeuren met het paard.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:15

Moeilijk. Ik vind dat bijrijders wel het recht hebben om van te voren te weten dat het paard bijvoorbeeld verkocht wordt. Maar het blijft jouw paard en jij beslist wat er mee gebeurd. Niet de bijrijder. Jij betaalt er voor! Het is en blijft toch JOUW paard.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:18

Ligt eraan of de bi jrijder ook financiele bijdrage levert.Anders heeft die er niks mee te maken.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:23

Bijrijders hebben er niet veel mee te maken, het blijft jouw paard maar ik vind wel dat je een beetje respectvol mag zijn. Het paard van de ene op de andere dag verkopen zonder je bijrijder er iets over te vertellen komt bij mij over als onbeleefd en alsof je hem of haar alleen maar hebt gebruikt. Dus ik zou het erg op prijs stellen, en als ik zelf een bijrijder had zou ik hem of haar ook vertellen wat ik met het paard van plan ben. Dat wil niet zeggen dat ze er tegenin kan gaan, als ik het paard wil verkopen dan gaat ze weg en daar heeft de bijrijder dan niets mee te maken, maar dan weet ze tenminste waar ze aan toe is.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:26

Ik heb al geregeld geholpen met het tonen van een verzorgpaard bij verkoop. Ik ben dus gelukkig meestal wel op de hoogte geweest. Het enige waar ik mij niet mee bemoei is de prijs en het handelen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:29

Ik vind dat de beslissing bij de eigenaar ligt. Uiteraard. Maar het is wel zo netjes dat je bijrijder het weet.
Ik heb het zelf meegemaakt, dat ik op stal kwam en dat er nog maar 1 pony van de 5 stond.
Geloof me, het doet zeer!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 18:30

Ik denk dat de angst van eigenaren is,dat de bijrijder zich er inderdaad mee gaat bemoeien.Als er verkopers komen,erbij gaan staan en het paard afkraken ofzo?

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:31

een bijrijdster zal ik wel op de hoogte stellen maar verder is het de zaak van de eigenaar. helaas is dat het wrange van bijrijder zijn en niet je eigen paard hebben

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:32

Ik vind t wel logisch als je het je bijrijder vertelt als het paard te koop staat.

Maar die optie van t is ook n beetje hun paard Verward Verward Verward Verward

Ik vind het normaal om dingen te vertellen etc. Maar het is MIJN paard dus uiteindelijk beslis k alles. Ook als de bijrijder t oneens zou zijn. Je hebt wel recht om dingen te weten zoals verkoop v t paard enzo, maar echt meebeslissen over t paard

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:33

Je moet het haar wel vertellen vind ik. Das wel zo netjes als zij van te voren weet dat het dier weggaat. Maar ze heeft vind ik niets te maken met de keuze of hij weg gaat ja of nee.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:38

Ik ben het er mee eens dat je een bijrijder op tijd in licht over bijv. de verkoop. De bijrijder heeft jouw een tijd geholpen, dus ik vind het niet meer dan logisch dat je als eigenaar de moeite neemt om het de bijrijder netjes te vertellen. Soms gebeurt dit inderdaad niet en lijkt me echt pijnlijk voor de bijrijder.

Ik ben zelf de berijder van Risco, sinds 3 jaar of zo. De eigenaresse heeft het er weleens over om hem te verkopen, maar ze vraagt dan eerst aan mij hoe ik er over denk. In principe legt ze het bij mij neer. We hebben zo'n goede band met elkaar, dat ze het zelfs banketstaaf zou vinden als ik niks meer te rijden heb etc. Het is zo'n geweldig mens!
Aan de andere kant legt ze het dus bij mij neer. Dat vind ik ook niet goed, want hij is uiteindelijk van haar. Ze moet dus doen wat ze zelf wil...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:54

De bijrijder op dehoogte houden en tijdig inlichten vind ik niet meer dan normaal. Maar uiteindelijk is het jou keuze en heeft een bijrijder hier niets in in te brengen.
Ik heb ook wel (bijrijd)paarden voorgereden voor kopers, maar was in dit geval van te voren op de hoogte van mogelijke verkoop. Het is me nooit overkomen dat een paard opeens verkocht was, wel dat er opeens een andere bijrijder was en ik het kon bekijken verder. En geloof me, dat is misschien nog wel erger. Een beetje toekijken hoe een ander hem rijdt (en in dit geval ging het ook nog eens niet en werd van mij verwacht dat ik de nieuwe bijrijder wel even zou helpen)....

Ik heb dus gekozen voor de derde optie.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:58

Bijrijders hebben wel rechten, maar het is toch meer de zaak van de eigenaar.
Het is en blijft natuurlijk het paard van de eigenaar, de bijrijder rijd natuurlijk wel het paard voor je bij. Dus de bijrijder hoeft naar mijn idee zeker niet mee te bepalen naar wie het paard verkocht wordt ofzo, maar als de bijrijder op de hoogte houden lijkt me wel zo sociaal.

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:15

als je een bijrijder hebt voor je paard moet je daar goede afspraken over maken .
het is en blijft jou paard maar als je een financiele bijdrage verlangt word het paard ook een "beetje"van de bijrijder.
Heb je geen financiele bijdrage gevraagd dan is en blijft het jou zaak wat je met je paard doet.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:22

Eigenaar neemt de beslissingen en informeert de bijrijder.

Hangt ook een beetje af van je relatie met je bijrijder natuurlijk ,
hoe erg je diegene erin betrekt.

Sowieso is je social verplichting om aan te kondigen dat het paard weg gaat vind ik. Wel zo netjes en het minste wat je kunt doen.

Eventueel heeft de bijrijder dan ook nog de kans om het paard over te nemen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:28

Ik zou het wel vertellen, maar een bijrijder heeft er verder niets over te zeggen als ik die beslissing neem is het klaar.
Wil nog wel eerste recht van koop geven, maar ik zou er niet over in discussie gaan

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:31

Als het paard verkocht wordt of naar de slacht gaat zal ik dat wel altijd vertellen, ruim van te voren aan de bijrijdster.

maar verder is het mijn paard en mijn beslissing.
En dat geldt voor alles, ik ben vrij makkelijk, je kan een heleboel met me bespreken, maar alles blijft uiteindelijk mijn beslissing.

Als ik wil dat mijn paard 3 maanden stil staat mogen ze zeggen wat ze willen, maar als ik zeg dat dat gebeurt gebeurt dat Haha!
Sta wel open voor andere suggesties, maar de eindbeslissing ligt bij mij.

Vandaar dat ik voor 3 heb gekozen, die lijkt mij het meest in de buurt komende.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:35

Ik heb niet gestemd, aangezien ik nu niet juist begrijp wat je bedoelt. Wel vind ik, dat de eigenaar een paard zo mag verkopen, de bijrijder buitentrappen, enz. Al toont niet alles van veel respect.
Maar ik vind het wel normaal als er verteld wordt wanneer er een paard verkocht wordt. Mijn vriendin had een halfpension paard, waarvoor ze betaalde, en de laatste dag van de maand(dus toen ze al haar dagen voor haar geld "gehad" had), belden ze haar dat ze juist het paard op de trailer gezet hadden! Verkocht, getuigd niet echt van veel respect!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:58

Natuurlijk blijft het de beslissing van de eigenaar, maar ik vind wel dat de bijrijder erbij betrokken moet worden. Die investeert toch ook tijd en geld in het paardje en het zou niet leuk zijn als het paard dan opeens van de 1 op de andere dag verkocht zou worden. Misschien wil de bijrijder zelf wel het paard kopen.

Bij mijn vorige bijrijdpony's werd ik er niet goed van. We bespraken heel veel, het besluit kwam dat 1 van de pony's verkocht zou worden. Jammer, maar 't was de beste keuze. Toen veranderde de eigenaresse weer van mening en toen weer en toen weer. Ja... ik ben geen jojo, ik wilde ook wel weten waar ik aan toe was. Ik hoorde laatst dat ze ze uiteindelijk allebei verkocht heeft.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:40

Mijn bijrijdster investeerde helemaal geen geld en tijd ook niet veel. Ik heb helemaal geen plezier van haar gehad. Ze kwam op de afgesproken zaterdagen soms gewoon niet opdagen dus we hebben er een punt achter gezet. Als ik een goeie bijrijdster had zou ik plannen tot verkoop wel meedelen. Niet als punt van discussie trouwens maar je moet wel netjes zijn en de bijrijdster de kans geven op tijd een ander verzorgpaard te vinden.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:04

Het is niet meer dan goed burgermans fatsoen om zaken te bespreken met je bijrijder. Waar het rijden en omgang betreft is het toch wel belangrijk dat je op een lijn zit. Bovendien zijn bijrijders niet dom, je kunt altijd van elkaar leren.
Ook bij verkoop vindt ik het niet meer dan fatsoenlijk om zoiets op tijd te melden. Als mijn paard jonger was geweest, dan had mijn verzorgster haar graag gekocht en dat zou ook goed geweest zijn. Helaas was mijn paardje te oud (28) toen mijn verzorgster naar een eigen paardje ging kijken.
Ja, bijrijders/verzorgers hebben recht van spreken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:09

Ik vind zeker dat als je denkt aan het verkopen van je paard dat je je bijrijdster of verzorgster inlicht. Als je een goede band met diegene hebt, lijkt me dat ook heel logisch!!! Het is natuurlijk jouw eigen beslissing, maar op die manier kan diegene er nog even serieus over nadenken of hij of zij zelf het paard zou willen kopen. Ik heb gevraagd aan de vorige eigenaren van Andrew mij eerst te waarschuwen als ze hem kwijt wilden. Dat hebben ze gedaan en ik heb hem dan ook gekocht... Je kent het paard al, dus als het klikt en je kunt het over de prijs eens worden is het toch een fijne oplossing? Verder blijft het mijn keus. Ik ga niet mijn paard aanhouden omdat een ander het paard niet kwijt wil. Ook verwacht ik dat diegene niet vervelend zal doen naar eventuele belangstellenden...

Aranka staat ook te koop. Ik hoop dat ze blijft, maar zal nit moeilijk doen bij verkoop en ook proberen haar netjes voor te rijden als dat nodig is.
Als zij afspreken zonder mij, is dat ook prima, maar zij hebben geen passend zadel en hoofdstel voor haar Schijnheilig

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:21

ik heb de 3e gekozen.

Ik maak het nu mee. De eigenaar van Junta heeft wel eens vaag laten weten dat ie d'r Misschien zou verkopen. Maar nu moet ik ineens via via horen dat zeover 2 weken weggaat. Ik weet in principe nog van niets. Ben benieuwd wanneer ik iets te horen krijg van hem.

Verder is het niet je EIGEN paard dus vind ik niet dat je je ermee moet bemoeien. Okey ik vind het echt heel erg dat Junta weggaat. Maar het is niet mijn paard. Ik heb er niets over te zeggen.