Stelling:Dure paarden worden beter verzorgd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Stelling:Dure paarden worden beter verzorgd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 21:14

Wat vinden jullie van de stelling: Dure paarden worden over het algemeen beter verzorgd dan paarden voor een prikkie.
Ik heb het dus over het gemiddelde.
Met een duur paard bedoel ik niet alleen de écht prijzige paarden, maar ook fjorden, haflingers e.d die voor de normale prijs gekocht worden.

Ik vraag me namelijk af of iemand die maar een paar honderd euro voor een paard wil uitgeven (dus de échte koopjes) dan wel goed voor een paard kan zorgen?

Mijn paard heeft me 5500 gulden gekost en sinds ik haar heb heb ik dat bedrag al minimaal x2 aan haar uitgegeven.

Krijgt een paard wat voor €200,- word aangeschaft wel een goed zadel? Goed voer? Goede stal? Of mag dat ook niks kosten?
En zo niet, waarom wil je dan zo'n goedkoop paard?
Nogmaals ik heb het over mensen die bewust op zoek gaan naar zo'n goedkoop paard, niet als je er tegen aan loopt of een paar "red"


Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:47

Ik was op zoek naar een "goedkoop" paard.....
Heb hem ook nog voor niets gekregen......
Ik kan je wel zeggen dat hij niets tekort komt.
Goede kwaliteit,voer,hooi,meusli enz.
Tuigage is dik in orde en hij staat aan huis mooi te zijn....

Waarom ik een goedkoop paard zocht en als ik een tweede neem het weer een koopje moet zijn.....

Ik ben een recreatie ruiter dus ik wil een leuk lopend paard,100% gezond ,hoeft geen papier te hebben of talent te zijn......
Dit soort paarden hoeft naar mijn idee niet duur te zijn....
"Euro de kilo en de rest is emotionele waarde" las ik hier op Bokt eens....


Over een tijd(1 of 2 jaar) wil ik nog een tinker erbij...ik weet zeker dat ik er een voor een prikkie vind.
Ook deze krijgt een "duur" leven bij mij Haha!

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:52

Ik vind het onzin dat dure paarden beter verzorgt worden! Wij hebben 2 wedstrijdpaarden (duur dus) en 2 pony's en ze hebben allebij hetzelfde voer en worden hetzelfde verzorgt! Waarom zou een prikkiepony geen goede verzorging verdienen?

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:05

esme_27 bedoelt volgens mij iemand die een advertentie zet van bijvoorbeeld paard gezocht voor 100 euro (voorbeeld!!!!) maar dat ze niet meer te besteden hebben. en ik denk dat ze zich dan afvraagd dat als die mensen geen geld hebben voor de aanschaf of ze dan wel het paard goed kunnen onderhouden??
bedoel je dit??? (sorry als ik het verkeerd begrepen heb hoor)

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:11

ik kreeg het gewoon in m'n schoot geschoven als he tware; een echt duur paard kon ik me niet veroorloven (maar was ook niet echt op zoek naar eentje ook) dus liet ik het maar zo, was blij met m'n verzorgpaarden. maar toen ik een paardje aangeboden kreeg voor minder geld kon ik dit toch moeilijk weerstaan (was 1 van me verzorgpaarden was er helemaal gek van) en vond ik wel een goede slag en kan prima mijn maandelijkse kosten betalen ook;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:15

Uhm, kan niks anders zeggen dan dat ik dit nergens op vind slaan. Ook als je geen izn hebt om een duur paard te kopen kan je je paard toch nog wel een heel goede verzorging gunnen?? Nee, sorry, ben het er HELEMAAL NIET mee eens. Heb mijn eerste pony ook voor niks gekregen en die is noooooit wat te kort gekomen hoor. Heb je juist meer geld over voor een zadel enzo, haha.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:21

Ik ben het niet eens met de stelling, maar ik zie het (gelukkig) wel terug in de omgeving. Klinkt krom he, dat gelukkig... Ik zal uitleggen waarom:

Bij ons op de manege zijn allemaal "goedkope" paarden. Die worden allemaal anders behandeld dan mijn dure paarden: daar wordt extra zorg aan stalling, voer en beweging besteed. Vandaar dat gelukkig dus in dit geval, als dat niet zo was en ze op dezelfde manier werden behandeld was ik ook al weg geweest... Maar liever heb ik dat alle paarden op dezelfde manier worden behandeld als mijn paarden, die de trots van de manege zijn Knipoog

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:30

Ben ik het niet echt mee eens, ik denk dat in alle prijsklassen paarden zijn die goed of juist niet verzorgd worden.

Mensen die al hun geld bij elkaar schrapen om een paard te kunnen kopen en te kunnen onderhouden zullen waarschijnlijk erg goed voor hun beessie zorgen, terwijl iemand met al het geld in de wereld misschien een duur paard koopt en er nauwelijks naar omkijkt.

Maar het kan ook omgekeerd zijn, iemand koopt een goedkoop paard, vindt dat even leuk en laat het na een tijdje een beetje aan zijn lot over, terwijl iemand die een duur wedstrijdpaard koopt er alles aan doet om het beest happy en in topconditie te houden.

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:32

mijn pony was heel goedkoop (300 gulden, hij was toen wel veulen) en hij werd echt goed verzorgd. elke dag schone stal, brokken haver kuil elke dag weidegang buitenritten pessoa springzadel passier dressuurzadel enz. enz. maar hij is voor heel veel geld verkocht, en ik kan alleen maar zeggen dat hij het nu beter heeft. prive (verwarmde!) binnenmanege solarium (met fohn natuurlijk) stapmolen weidegang en natuurlijk ook goed eten enzo oh en niet te vergeten, videobewaking... nou kan je je ook afvragen of een pony dat allemaal wel nodig heeft. bingo vindt van wel natuurlijk hij staat erbij of ie nooit iets anders gewend is (terwijl wij maar gewoon normale stallen hebben en alleen een buitenbak)

Het verkeerde paard is er ook heus niet zo gelukkig mee als er op hem gewed wordt...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:33

Ligt aan de ruiter! Er zijn mensen die een Zz-dres. paard kopen om er zelf mee te starten in de B en zulke ECHTE paardenliefhebbers die meer een paard hebben om lekker mee te rijden dan om te showen aan iedereen die verzorgen hun paard wel goed, maar al heb jij een paard egt voor de 'heb' ....dan wil je natuurlijk wel zeggen van hij kan dit en dat en alles...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:38

Weet ik niet. In de echte extreme gevallen van "Zoek een goed gezond rijpaard, max 200 euro" dan denk ik inderdaad dat het dier.. laten we zeggen minder kans heeft op een goede verzorging, goedpassend zadel, etc etc.

Ik denk in ieder geval wel dat naar verhouding, verwaarlozing meer voorkomt onder goedkope paarden als onder dure. Dan heb ik het wel over lichamelijke verwaarlozing, dus geen of nauwelijks basiszorg (smid, goed eten, weideonderhoud, stal uitmesten, medische zorg etc). Niet over geestelijke verwaarlozing, want dat zal in beide categorieen ongeveer evenveel voorkomen schat ik.

eefie

Berichten: 30
Geregistreerd: 25-10-03
Woonplaats: Zonnemaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:41

boefie van boeflover is ook gratis gekregen, maar die word ook super goed verzorgd. dure paarden hoeven niet altijd beter verzorgd te worden, ik bedoel, ik 23/7 in een stal van 3 bij 3 beter dan een goedkoop geval wat 24/7 buiten staat? niet dus(vind ik dan).

Magneet is the best!!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:47

tja onder dure paarden versta ik dan toppaarden waar sportprestaties van verwacht worden en als ze die met veel moeite en goede zorg daar een atleet van hebben gemaakt mogen die wel veel beter verzorgt worden (voeding,op maat gemaakte zadels,massages,solariums enz).

mijn shetlander en ezelhengst krijgen dezelfde verzorging en huisvesting dan de haflinger waar ik wedstrijden mee rijdt.ook hebben ze dekens en
alleen zijn (dit jaar)nu niet geschoren.

ik ben voor al mijn beesten hetzelfde.

eigenlijk moet je het vanuit het paard zijn standpunt kijken,heeft die baat bij beter voer met meer prestaties? ja,dan krijgt hij die.
heeft het paard baat bij een geknipte snoet?
nee,maar het gezicht wil ook wat,en het kan geen kwaad voor het paard.dan doe je het.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 23:06

Ja Pjort dát bedoelde ik Haha!

Ik heb het dus niet over gevertjes oid. Ik heb zelf ook een keer een paard gekregen van een kennis. Die werd tip top verzorgd.
Maar ik denk dan van; als iemand dus echt maar max.€200,- uitgeeft aan een paard, wat geeft ie dan max. uit aan verzorging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:14

Daar gaan we weer...iedereen snapt volgens mij de bedoeling wel hoor, maar ik vind gewoon dat dat niks zegt over hhoe goed iemand zijn paard van plan is te verzorgen. Als iemand voor dat budget een paard wil proberen te vinden moet diegene dat vooral doen en wie weet hoe dat beest verzorgt gaat worden...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 23:15

Maar, het is maar een stelling Fellor! Jij ziet het nu alsof het mijn mening is dat iemand die voor weinig geld een paard koopt dus altijd slecht voor zijn paard zorgt! Het is een STELLING

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:27

Totaal oneens. Hoe de verzorging is van een paard, staat volgens mij helemaal los van de aanschafprijs. Een goede of slechte verzorging kun je niet uitdrukken in het aantal euro wat je erin steekt.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 23:31

Stel; jouw paard staat te koop. Iemand bied een belachelijk lage prijs maar bied een goed tehuis. Buiten het feit dat je uiteraard genoeg op het paard wilt verdienen; geeft je dat geen raar gevoel?
Mij wel, ik heb een aantal shetlanders verkocht, dan boden mensen €25,-
dan geef ik dat dier echt niet mee, bang dat er niet zoveel moeite gedaan zal worden als ie ziek word, want "hij was toch maar €25,- dat is die operatie niet waard" om maar even een extreem voorbeeld te pakken Haha!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:33

opala schreef:
Totaal oneens. Hoe de verzorging is van een paard, staat volgens mij helemaal los van de aanschafprijs. Een goede of slechte verzorging kun je niet uitdrukken in het aantal euro wat je erin steekt.


Dat ben ik zeker met je eens. Bij veel mensen kun je niet op afbetaling kopen en als je iedere maand 400 euro (bijv.) kunt uittrekken voor verzorging en sparen voor noodgevallen wil dat niet zeggen dat je wel even een paard van 4000 euro kan kopen. Tuurlijk kun je van te voren sparen voor een duur paard... Maar duurkoop is ook niet altijd goed en sommige mensen willen liever een goedkoop paardje omdat ze zich ongemakkelijk voelen bij een duur paard (porselein Knipoog )

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 23:35

Ja maar als je €400,- per maand kan betalen kan je ook €400,- per maand sparen voor een paard. Want als het paard ziek word en de operatie kost €4000,-?
(ik ben het niet geheel oneens hoor, ga alleen de discussie in zeg maar)

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:40

Ik vind dat een paard van 100 euro voor mij 100000000 euro waard kan zijn...Dus dan is hij goedkoop maar lkr duur Tong uitsteken

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:43

Esme_27 schreef:
Maar, het is maar een stelling Fellor! Jij ziet het nu alsof het mijn mening is dat iemand die voor weinig geld een paard koopt dus altijd slecht voor zijn paard zorgt! Het is een STELLING


Sorry, dat had ik niet helemaal meegekregen. Knipoog Nou ja, blijf bij mn standpunt, die stelling snapte iedereen onderhand wel.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:53

Stel door omstandigheden (mijn gezin gaat nog steeds voor mijn paard, al zal ik hemel en aarde bewegen om haar te allen tijde te behouden), zou je op dat moment geen 4000 euro bij elkaar kunnen schrapen voor een levensreddende operatie, dat zou dan einde verhaal voor het paard betekenen. Imo zegt dit niks over of het paard al dan niet een goede verzorging heeft gehad.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 23:58

Maar een goede verzorging houd toch ook medische zorg in?

Maar iemand kan dus heel moeilijk doen qua aankoopprijs, een paard voor €500,- kopen. En dan alsnog een zadel erop leggen van €750,-? Doen mensen dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:59

Er zijn er genoeg, ik zou geen reden weten waarom mensen geen operatioe of goed zadel zouden willen of kunnen betalen alleen omdat ze geen zin hebben om een duur paard te kopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Vlindy en 97 bezoekers