Verkoop paard/pony .. wel of geen proeftijd ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Wel of geen proeftijd ?

Ja want belangen van koper zijn het belangrijkst
17 (48%)
Nee, belangen van paard-pony/verkoper zijn belangrijker
18 (51%)

Totaal aantal stemmen: 35


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Verkoop paard/pony .. wel of geen proeftijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 00:55

Ik heb tot op heden nooit problemen gemaakt met kopers van mijn pony's die een proeftijd vroegen. Ik ben daar altijd zeer ruimhartig mee omgegaan, gewoon omdat ik weet wat ik verkoop, daar eerlijk in ben, punt. Kan dus niets misgaan.
Totdat een heel ander topic op bokt mij onlangs aan het nadenken zette en ik overweeg mijn mening ernstig te herzien.

Met name deze reaktie is daarvoor verantwoordelijk: Lachen

gomir schreef:

Ik geef nooit een paard op proef mee Yuna Niet omdat ik niet eerlijk ben, ik zal echt wel alles vertellen, maar er zitten mij teveel risico's aan...!

Straks krijg ik een paard terug dat in de stop gereden is of wat dan ook. Daar zit ik niet op te wachten
Ze mogen rondom gekeurd, al laten ze 40 foto's maken en al komen mensen 20 keer proefrijden, maar als een paard mijn erf af is wil ik hem niet meer terughebben


en ook de reaktie daarop:
Citaat:
Precies!!
Het paard kan je goed verpest terug krijgen.
Het paard moet daar wennen en is ineens anders dan je er voor het eerst op heb gereden. ..........


Hierover nadenkend schoten mij toch een aantal voorvallen te binnen die best eens heel erg mis hadden kunnen gaan, ondanks al mijn goede bedoelingen voor wat betreft de proeftijd.

Ik begrijp best dat juist het toestaan van een proeftijd vertrouwen kan wekken bij een koper, en zolang je niets te verbergen hebt...
Anderszijds neig ik, al nadenkend, nu toch meer naar de overweging van gomir en ik denk dat ik mijn standpunt maar eens heel erg drastisch moet herzien Haha!
Moeten de belangen van de koper overwegend zijn of juist de belangen van de verkoper (en daarmee samenhangend de belangen van het paard/de pony.


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 08:31

ik mis eigenlijk een optie: 'nee, de belangen van het paard zijn het grootst' en naar wat ik gehoord heb is een proeftijd dat vaak niet...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 09:30

Tsja, in wiens belang is een proeftijd eigenlijk? Soms ook van de verkoper als die een goede baas voor zijn dier wil garanderen. Sommige mensen willen bekijken hoe het paard het op zijn nieuwe stek zal hebben en hoe het dier wordt verzorgd. Zijn ze daar niet tevreden over, dan halen ze het paard terug naar huis.
Dit om maar even aan te geven dat een proeftijd verschillende belangen kan dienen.

Ik persoonlijk zou als verkoper niet aan een proeftijd meewerken. Voornamelijk door de quotes die in het eerste bericht staan. Daarnaast is voor mij weg = weg. Heb je net afscheid genomen van je dier en pak je je leventje weer op, staan de kopers na 4 weken weer op de stoep om je paard terug te brengen. Als handelaar is dat misschien niet zo van belang, maar als particulier zou ik daar niet blij van worden.

Uit de poll kan ik geen keuze maken. Ik vind dat je in eerste instantie altijd moet handelen vanuit de belangen van het paard. En of het paard gebaat is bij een proeftijd.... dat is de vraag.

* To Belg, or not to Belg *

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 09:41

Niet doen, ookal klinkt het nog zo aardig van jou, niet alle mensen gaan in die tijd verantwoordelijk met het paard om..

-

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 10:06

Ik heb aan de kopers van mijn haflinger 3 weken proeftijd aangeboden, mede omdat ik zeker wou zijn dat hij een goed thuis kreeg. Zij hebben het geweigerd... Maar 1 maand later hebben ze hem weer verkocht, want het klikte niet. Ze wilden hem eerst gewoon terug aan mij verkopen, maar ik had het (zoals Yorghos zegt) zo ontzettend moeilijk met het afscheid, plus ik had alweer een nieuw paard (dat echter niet lang is gebleven, maar goed), dat dat gewoon niet ging. Ik heb dan trouwens een nieuwe eigenaar gevonden.
Als ze het wel hadden gedaan, was de vwde wel geweest dat hij in "oorspronkelijke staat" terugkwam.

Bij het kopen van Moreno (andalusier die ik twee weken heb gehad) had ik een proeftijd van 6 weken. Voorwaarde: oorspronkelijke staat. Op de dag dat ik hem wou laten castreren (dan is hij dus NIET meer in oorspronkelijke staat) heb ik voor de zekerheid de buigproef laten herhalen, want dat was vorige keer al een twijfelgeval (eerst niet goed bij onze DA, wel goed bij zijn DA, beest toch maar gekocht), en omdat die WEER slecht was, heb ik hem teruggebracht.
Toen was ik blij dat ik die proeftijd had...

Met Licor kon ik moeilijk een proeftijd krijgen, ik kon hem toch niet zomaar weer naar naar Spanje sturen als het niet goed ging tussen ons?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 10:17

Tja als ik zelf een paard wil kopen is een proeftijd altijd mooi meegenomen, om te kijken als hij bij mij op stal even braaf is als daarachter en om eventuele gebreken toch nog te kunnen ontdekken.

Maar als verkoper van een paard zou ik er tegen zijn, omdat je nooit weet hoe die mensen met dat paard omgaan en je wel eens een totaal verkl**t beest terug kan krijgen. Dus ik ga toch voor geen proeftijd kiezen, lijkt mij het beste voor het paard.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 10:39

Toen ik Tiara kocht kwam het woord proeftijd niet eens in mij op Bloos

Maar ik heb nu nog goed contract met de verkopers-fokkers van haar dus no problemo. Maar moet zeggen dat ik het zo weer opnieuw zo zou doen. Paard was gekeurd, tja dan zal het toch goed zitten. Mocht het niet klikken, tja daar kan de verkoper ook niets aan doen....

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:01

Ik heb ook geen proeftijd gehad en ben er achteraf erg blij mee.
In het begin ging het helemaal niet goed tussen mij en mijn pony. Je moet toch eerst aanelkaar wennen en elkaar leren kennen. Als ik proeftijd had gehad was hij waarschijnlijk terug gegaan. Nu (vier jaar later) ben ik heel blij met hem en zoo blij dat ik toen niet de mogelijkheid had em hem terug te brengen, maar gewoon door heb moeten zetten.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:05

Mijn paard verlaat pas het erg NA onvoorwaardelijke betaling.
Proeftijd is leuk, maar wel bij mij op het erf, onder mijn toezicht.

Maar diegene die bij mij een paard koopt krijgt het hele verhaal te horen, alle ins en outs. Op basis daarvan krijgt de koper echt wel een goed beeld van het bewuste paard. En als dat dan niet helemaal klikt, nou dan verkoop ik het dier wel aan een ander. Maar pas wanneer het dier volledig onvoorwaardelijk van eigenaar is gewisseld, dan pas mag de nieuwe eigenaar ermee doen en laten wat hij wil. Niet eerder.

Men kan namelijk in een luttele 10 dagen een paard volledig verpesten. Dat risico ga ik niet lopen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:09

[quote="masja"]Toen ik Tiara kocht kwam het woord proeftijd niet eens in mij op Bloos
quote]

Dat was bij mij en mijn huidige pony ook zo eigenlijk!

Voordat ik mijn huidige pony gekocht heb heb ik een tinker een maand gehad, op proef dus. Dat was vooral omdat hij bijna niet beleerd was(alleen zadelmak). Hij wist ook nog niet was longeren was enzo dus dan kon ik mooi voordat hij gekeurd werd even met hem aan de slag. Na die maand is hij dus terug gegaan.

Zoals ik al zei heb ik mijn huidige pony niet op proef gehad, dat het klikte wist ik eigenlijk meteen al. Hij was gewoon goed gekeurd, en ik vertrouwde dat meisje voor 100%. Het had mis kunnen gaan denk ik soms wel achteraf, maar gelukkig is dat niet gebeurd en zijn we na 2 jaar nog erg blij met elkaar.

Maar ik kan het van beide partijen wel begrijpen, het blijft een moeilijke zaak. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om als het niet klikt en erg geen proefperiode was eerst aan de vorige eigenaar te vragen of hij/zij het paard terug wil kopen en als dat niet het geval is het paard weer te verkopen. Maar dat lijkt mij als verkoper ook niet zo fijn, als je paard meteen weer doorverkocht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:14

Waar ik eerst reed kreeg je een paard zonder pardon mee op preof.
Totdat we er een keer 1 terug hebben gekregen, helemaal bang.
Hoofdstel kregen we niet meer in.
Trailer laden ging niet meer en laten we maar niks zeggen over het rijden. Verdrietig
Kost een hoop tijd en moeite om zo'n dier weer vertrouwen te geven.
En je wilt niet weten wat er allemaal met zo'n dier is gebeurd. Verdrietig
Omdat het van nature helemaal geen angsthaas was.
Proeftijd was dus verleden tijd.

Zover ik weet kan er op de huidige stal ook geen paard op preof, maar al kom je hem weken elke dag rijden, daar word geen probleem van gemaakt.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:23

Mijn optie staat er niet bij. Want deze optie: "Nee, belangen van paard-pony/verkoper zijn belangrijker" is voor mij totaal onlogisch.
Juist in het belang van de pony of het paard geef ik altijd proeftijd.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 12:55

Wanneer alles soepeltjes verloopt en het paard goed terecht komt is er vanzelfsprekend niets mis met een proeftijd, maar dat blijkt pas achteraf.
Indien een paard als een stresskip terugkomt is diet niet in het belang van het paard, noch van de verkoper.
Een proeftijd KAN ook in het belang van het dier zijn; mee eens, maar bij de keuze van wel of geen proeftijd speelt dit in de praktijk nauwelijks een rol.
In de praktijk moet uiteindelijk moet op grond van argumenten (welke dat dan ook zijn) gekozen worden tussen wel of geen proeftijd.
Andere opties zijn er nu eenmaal niet, hoe graag we dat met zijn allen ook zouden willen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:06

Ik snap dit niet: "Indien een paard als een stresskip terugkomt is diet niet in het belang van het paard, noch van de verkoper"
Tuurlijk is dit WEL in het belang van het paard! Moet hij dan daar blijven? Hij vind het duidelijk niet fijn daar. Of liever gewoon weer doorverkocht?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:19

Als koper zijnde zou ik het wel prettig vinden als ik een paard op proef kan krijgen, ik weet zelf dat ik er heel verantwoord mee om zal gaan.

Echter heb ik toch Nee gestemd.
Ik zou het zelf dus nooit doen als ik mijn paard verkoop... teveel risico's!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:07

Esme_27 schreef:
Ik snap dit niet: "Indien een paard als een stresskip terugkomt is diet niet in het belang van het paard, noch van de verkoper"
Tuurlijk is dit WEL in het belang van het paard! Moet hij dan daar blijven? Hij vind het duidelijk niet fijn daar. Of liever gewoon weer doorverkocht?


Of liever geen proeftijd gegeven maar wel de mogelijkheid om het paard bij de verkoper thuis uit te proberen ? Knipoog
Er zijn maar weinig paarden die zo in de stress raken van een nieuwe omgeving, imo. ligt het in de meeste gevallen toch aan de manier van rijden en omgang van de nieuwe eigenaar.

Naar mijn mening loop je met het geven van een proeftijd toch een behoorlijk risico.
Zelf zou ik er als verkoper niet voor kiezen, het risico is mij te groot dat ik een verprutst paard terug krijg.
Wel zou ik de koper alle gelegenheid geven om het paard uitgebreid te "testen".
Het zou mij niet uitmaken als ze 20 keer langs komen om proef te rijden, mits er de intentie is om het paard te kopen als het goed klikt.
Ik kan dan zelf toezicht houden en ingrijpen wanneer het fout dreigt te gaan.
En bij twijfel gaat het paard niet weg, zo simpel ligt het voor mij.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:28

Tja, dat is altijd zo makkelijk om te zeggen, kom hier maar rijden.
Ik zou het niet accepteren iig als koper. En veel kopers doen het dus niet (bij een ander komen rijden)
Met als gevolg geen proeftijd en paard de dupe (als het niet klikt)
Ik heb het hier niet over dure paarden trouwens, gewoon recreatie. Die nemen mensen nogal makkelijk mee zonder proeftijd, maar ik wil mijn paard liever terug dan dat ie verder verkocht word.
Als een koper mij geen proeftijd geeft dan koop ik het paard dus niet. Ik wil het paard thuis uitproberen, voor hetzelfde geld word het paard daar rustig gehouden door verdovende middelen...

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 15:09

Tja ik vind eigenlijk, als je zo'n paard op proef meegeeft en hij komt na 3 weken helemaal verpest terug, beter als dat dat paard daar dus zonder proeftijd zowieso daar komt te staan, en bijvoorbeeld nog een maand staat, en hem dan weer te koop zetten, nou een paard die helemaal verpest is en bang etc. is ook niet veel interesse voor, wie weet waar dat paard dan terecht komt...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 15:27

IK doe het niet. Ze mogen wekenlang dagelijks komen rijden, (in gezelschap) het bos in, da's allemaal best, maar hij gaat pas weg als hij betaald is. Ook ik vind het risoco te groot. Bovendien ken ik mensen die het gewoon leuk vinden om elke een paar weken een paard op stal te hebben en dus constant paarden op proef nemen en na een maand weer terugbrengen.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 16:04

Mijn haflinger heb ik zonder proeftijd verkocht. Iemand wou hem een keer perse een maand op proef hebben. Sorry, doe ik niet.
Je weet niet wat je terug krijgt! Uiteindelijk verkocht, gewoon zonder proeftijd.
Toen ik hem zelf kocht hadden we de afspraak dat ik hem altijd terug kon brengen.

Paard wat ik nu heb, heb ik wel een maand op proef gehad.
Maar die had 4 jaar stilgestaan, en dan krijg je geen eerlijk resultaat op een buigproef enzo. En aangezien ze niks kende, mocht ik een maand er mee kijken wat ze kon en hoe ze het oppikte.
Maar we hadden wel afspraken gemaakt, zoals bv niet scheren en nog geen deken op, want die heeft ze hier ook niet als ze terug komt.
Maar, mijn ouders kende die mensen viavia, dus het was ook met veel vertrouwen Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 16:09

Wij hebben Rocky 2 weken op proef gehad. Nu was het wel zo dat we niet de eigenaars kenden, maar wel familie waren van iemand die in de zelfde club zat als hen.

Misschien dat dat het allemaal iets versoepeld heeft?

Ik vind dat een proeftijd wel moet kunnen, omdat ik er vanuit ga dat de meeste mensen die een paard op proef nemen echt wel op zoek zijn naar een paard dat goed bij hen past. De kans dat je paard na een proeftijd en een verkoop in een doorverkoopsircuit zal belanden is kleiner, omdat de nieuwe eigenaars echt de tijd hebben gehad om uit te maken of het paard geschikt voor hen is.

Wat mij betreft, is het een goede zaak paarden op proef te geven. Maar ik begrijp natuurlijk ook de mensen die het weigeren, want zij hebben er ook wel goede argumenten voor.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 16:18

Ik heb Sting wel met proeftijd gekocht. Ik wist al vrijwel zeker dat ik hem wilde houden, maar ik vond het wel zo makkelijk. Als het dan niet klikte kon ik hem altijd nog ''terugdoen''.
Als je geen proeftijd krijgt en het klikt niet moet je het paard weer doorverkopen, daar kan nog heel wat tijd tussen zitten, waarmee je dus met een niet-leuk paard zit.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:00

ikzelf doe het niet,een proeftijd van twee weken is toch te kort om de pony aan zijn nieuwe stal te laten wennen en zal hij anders (kunnen)zijn dan bij mij.

ze mogen wel keuren(op hun kosten) en voor mijn part 20 keer rijden bij me,dan kan ik altijd nog helpen en adviezen geven waar nodig is.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 17:11

Mareska schreef:
Tja ik vind eigenlijk, als je zo'n paard op proef meegeeft en hij komt na 3 weken helemaal verpest terug, beter als dat dat paard daar dus zonder proeftijd zowieso daar komt te staan, en bijvoorbeeld nog een maand staat, en hem dan weer te koop zetten, nou een paard die helemaal verpest is en bang etc. is ook niet veel interesse voor, wie weet waar dat paard dan terecht komt...


Voor het paard op dat moment misschien wel, maar of de verkoper er blij mee moet zijn ?
Bovendien kan een verkoper wanneer er GEEN proeftijd is afgesproken in een dergelijk geval altijd nog beslissen om het dier toch terug te nemen. Hij heeft alleen ook de vrijheid om het te weigeren.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 17:14

ArwenLune schreef:
............ Bovendien ken ik mensen die het gewoon leuk vinden om elke een paar weken een paard op stal te hebben en dus constant paarden op proef nemen en na een maand weer terugbrengen.


Nog een argument erbij waar ik tot nu toe niet eens bij stil gestaan had, en dus een reden te meer om voorzichtig te zijn met proeftijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, Marjelle1992 en 43 bezoekers