sorry,ook ik... ik weet t niet meer...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sinasja
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-04

sorry,ook ik... ik weet t niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 21:34

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden, maar ik heb ook een schaduwaccount aangemaakt, omdat ik jullie hulp nodig heb, en dit niet onder m'n eigen naam wil doen. Eigenlijk al een hele tijd, maar er zijn de laatste tijd best veel schaduwaccounts aangemaakt, en ik was bang op commentaar daarop. Maar ik wil m'n verhaal toch even aan jullie voorleggen, omdat een groot deel van de bokkers toch 'bekenden' zijn, maar niet te dichtbij zeg maar. Ik wil geen mensen bezorgd maken, en daarom doe ik het zo.

Ik reken er niet op dat iemand van jullie me echt kan helpen, maar ik moet het even kwijt. Ik ben hier bang dat ik mensen tot last ben, en op bokt eigenlijk ook, en daarom heb ik zo lang getwijfeld. Het is begonnen met afvallen. Ik ben nu 19, en heb een hele lieve vriend, en hij vond dat ik een beetje te dik begon te worden. Nou ja, hij vond me er niet minder om ofzo, maar hij merkte het eens op. Ik was zelf ook nooit tevreden geweest met m'n figuur, dus ik besloot te gaan lijnen. dat ging wel goed, dus ik ging steeds meer lijnen, tot dat steeds moeilijker ging. Toen heb ik een eetprobleem ontwikkeld. Ik had het zelf wel door, maar kon het niet tegenhouden. Toen heb ik advies gevraagd aan de huisarts en verschillende hulpinstanties, maar ik werd niet serieus genomen. Ondertussen ging het alleen maar slechter en slechter. Ik ging steeds verder in dingen. Buiten de laxeerpillen slikte ik bijna 30 andere pillen op een dag. Mijn vriend had niks door, ik deed alles stiekem. Hij vond wel dat ik te mager werd, maar dat gaf mij alleen maar een kick. Ik had al een vermoeden dat ik boulimia had en even later heeft de huisarts dat ook bevestigd. Vervolgens ben ik alleen maar doorgestuurd, omdat de situatie te ernstig was, en sta ik alleen maar overal op de wachtlijst. Ondertussen gebeurd er niet zoveel, en ik heb alleen maar het idee dieper weg te zakken en word daar bang van. Ik heb niet meer altijd controle over wat ik doe, waardoor ik soms dingen doe die ik helemaal niet wil. Ook kalmerende capsules helpen soms, maar dat betekend nog meer pillen. Ik heb al 6 potjes in mn tas zitten, en wil dat gaan afbouwen. Mijn vriend weet het nu allemaal wel, maar hij weet niet wat hij ermee aan moet. Als ik er over begin begint hij snel over wat anders. Ook m'n ouders weten niet meer wat ze met me moeten en dat weet ik zelf niet eens. Ik voel me schuldig dat mensen bezorgd over me zijn, vind het zo zielig voor m'n moeder als die weer zit te huilen. Want dat komt door mij. Ik wil niet dat mensen zich zorgen maken over mij, maar aan de andere kant heb ik zo'n behoefte aan liefde. Ik slaap slecht, kan me niet contreren en voel me bijna de hele dag somber. Op mijn werk zat ik eerst altijd gezellig met m'n collega's te kletsen, en nu zit ik alleen maar in m'n schulp. Aan de ene kant wil ik niet dat ze hun tijd verdoen aan mij, aan de andere kant voel ik me zo eenzaam. Op school gaat het ook voor geen meter, ik ben bang dat ik dit jaar niet ga halen. Ik kan m'n hoofd niet bij de lessen houden en loop gewoon teveel achter om het te kunnen volgen. Ik ben altijd moe, en voel me maak ziek omdat de eetstoornis m'n lichaam kapot maakt. Ik ben bang voor de toekomst, omdat het gewoon niet lukt om er uit te komen. Ik ben bang voor wat ik doe, omdat ik steeds m'n grenzen verleg, en daar geen controle over heb. Ik ben bang om mensen tot last te zijn. Ik ben bang dat mensen me uitlachen als ze me zien. Er is nog een bokker die ongeveer in hetzelfde schuitje zit, en daar kan ik gelukkig m'n hart luchten. Maar ik hoopte dat er nog mensen waren met tips wat ik kan doen... Want ik weet het gewoon niet meer...

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:12

ow wat verschrikkelijk misschien moet je naar psycholoog of helpt dat niet?
wat ik oo raar vind is dat jou vriend dan snel op een ander onderwerp gaat!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:19

Jeetje meid, wat een gedoe allemaal! Zoals Heidilover al zei, is een psycholoog geen idee dat je alles ff van je af kan praten? Of een goede vriend/vriendin, je hoeft je dan ook niet schuldig te voelen want zulk soort mensen zijn er om je te helpen. Het helpt vast al als je je wat minder eenzaam voelt, probeer weer eens wat leuke dingen te doen, gewoon gezellig zodat je je problemen even vergeet.

Wat je aan je eetprobleem kunt doen weet ik niet zo gauw, ik heb daar totaal geen ervaring mee dus daar kunnen andere bokkers je beter mee helpen. Kun je niet naar een andere instantie of arts? Of proberen je probleem zelf aan te pakken met behulp van een psycholoog of iets dergelijks? (Sorry als ik domme dingen zeg, probeer je echt te helpen!)

En vergeet niet, je bent ons hier absoluut niet tot last, Bokt is er ook om je hart te luchten en oplossingen te krijgen voor je problemen, dus aarzel niet om hier te vertellen wat je dwarszit, ook onder een schaduwaccount.

Verder wens ik je heel veel sterkte, en vergeet niet 'Er is geen nacht zo donker, of het wordt weer licht,' dus het gaat allemaal weer goed komen met jou, als je het zelf maar wilt! Ach gut

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:19

ja, kun je je niet vrijwillig laten opnemen in zon instelling daarvoor?
anders zou ik zeggen, pak als die potjes met pilletjes, en smijt ze weg, zo ver mogelijk, dat je ze niet meer ziet
2) probeer de gehele dag door te eten, niet veel, gewoon een appel bv, in kleine stukjes snijden, en die opeten, neem er de tijd voor,
of probeer om minimum 4 keer per dag te eten, niet veel, maar probeer wel fruit, groente, en iets met melk te eten
als ontbijt bv een glaasje drinkyoghurt en dan opbouwen
succes
pb me gerust

sinasja
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 22:35

Bedankt, ik zit hier al te janken om gewone lieve reacties...

Ik ben nu in behandeling bij een therapeut, en ondertussen sta ik dus op de wachtlijst voor intensievere hulp. Er gaat dus wel wat gebeuren, alleen duurt het allemaal zo lang, en dit wat ik nu helpt, helpt lang niet genoeg. het is beter dan niks, maar het gaat meer achteruit dan dat die therapie het weer ophaalt zeg maar. Ik voel me elke avond weer depressief en slap dat het weer fout gegaan is, dus ik zit elke avond te huilen zodat ik niet kan slapen. Ik wil zo graag doorvechten, maar ik ben gewoon op. Huilen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:36

zijn er geen andere mensen (van medische zorg) die je kunne helpen waardoor je vlugger een behandeling krijgt?
en je vriend, weet die ervan?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:47

jeetje, wat erg. vooral omdat je er zelf iets aan wilt doen, maar dit (nog) niet lukt.
ik heb zelf geen ervaring met eetstornissen, maar ik hoop dat je snel wordt geholpen.
probeer er ook met je vriend over te praten zodat hij je kan proberen te helpen al is het maar door er over te praten.
en op bokt kun je altijd je verhaal kwijt hoor , daar moet je niet aan twijfelen!
het komt vast allemaal wel weer goed Ach gut
sterkte Ach gut Ach gut

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:01

Jeetje wat een probleem zeg.
Ik weet ook niet hoe we je NU zouden kunnen helpen.
Ik vind het al heel moedig en dapper dat je het zelf inziet en hulp zoekt.
Probeer er over te praten met je ouders en je vriend.
Heel veel sterkte en kop op, geloof in jezelf! (dat doen wij ook Knipoog )
Liefs.

sinasja
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 23:26

Ik sta nu op de wachtlijst en meer kunnen ze voorlopig niet doen.

Mijn vriend weet ervan, maar ik kan er niet echt over praten omdat hij dat volgens mij niet zo goed durft. hij begint altijd snel weer ergens anders over, volgens mij weet hij niet zo goed wat hij ermee aan moet.

Met de andere mensen...tja, dat vind ik zo moeilijk.
Ik heb hier ook de ergste dingen nog niet verteld, weet niet of ik dat durf...
Ik heb wel vaak behoefte aan iemand om m'n hart even te luchten, maar ik wil er niet zelf over beginnen. En ik vind het zo moeilijk omdat ik zo bang ben mensen tot last te zijn, en ik wil niet dat mensen zich zorgen maken over mij.

Daantjuh2003
Berichten: 8
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:27

jeetje, echt erg voor je maar knap aan de andere kant dat je inziet dat het slecht met je gaat, sommigen zien dat zelf niet. Je beland nu alleen in een molen waar mensen je willen helpen maar niet heel de dag voor je klaar kunnen staan, je kunt dus wel met ze praten, maar dat moet op bepaalde tijdstippen enzo. Zijn er, naast je vriend, nog andere mensen waarmee je over je problemen kun praten, vaak is dat al een hele opluchting. Ik weet niet of je eetstoornis andere oorzaken heeft dan dat er iemand heeft gezegd dat je te dik werd? Je zou eventueel ook eens kunnen kijken naar de viersprong, dat is een instelling in bergen op zoom die mensen zoals jij weer helpt. Ik hoop dat je er gauw iets aan kunt doen, ik wens je daar ook heel veel succes bij en idd, geloof in je zelf dan moet het weer goed komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:46

ik denk datje een goede stap hebt gemaakt door er hier over te praten.Ik denk ook dat je proffesionele hulp moet zoeken ik ken de hulpverlenings diensten in nederland niet zo goed ,maar kan je niet bij het riag of zo terecht.Want ik denk niet dat je hier alleen te maken heb met een eetstoornis,maar ook met veel meer dingen blijkbaar zie je je zelf niet zo graag .Ik vind dat je ook niet zomaar mag aannemen dat je iedereen tot last bent.want dat is heus niet zo.Je zal zien dat er meer mensen zijn die je helpen willen als je laat merken dat je hulp nodig hebt.Een mens is meer waardt dan de kilo's die hij weegt(anders zouden alleen dikke mensen gelukkig zijn,willen we allemaal weer zwaar zijn Knipoog )Het gaat om wie je bent en waar je voor staat,karakter is het allerbelangrijkste.Helaas komt wijsheid met de jaren(net als overmijdelijk de ouderdom ).Maar kop op meid begin met 1goede dag daarna 2 goede dagen.Kijk niet te ver vooruit probeer dag per dag te pakken .Van te ver vooruit kijken krijg je angst vissioenen over dingen die je niet waar kan maken.Sta s'morgens op kijk in de spiegel en zeg tegen jezelf: ik ben wie ik ben ze doen het er maar mee.Noem je capiciteiten op ! Je bent vast een harstikke lieve meid die klaar staat voor haar vrienden,zorgzaam is voor anderen.Mischien goed kan leren of juist heel goed kan tekenen.Ik noem maar wat want ik ken je niet .Maar kijk wie je wel bent en wat je wel bent en schrijf het maar van je af.Kom op meid KOP OP! veel sterkte

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:50

Er is zo weinig hulp hiervoor.. Mn buurmeisje heeft ook een eetstoornis, die heeft echt maanden op de wachtlijst gestaan voordat ze opgenomen kon worden. Ik weet niet of het bij jou ook zo ergnstig is, maar ik hoop dat je therapeut je kan helpen.. Kan een diëtist je niet helpen? Dat heeft bij mn buurmeisje ook geholpen!
Zij heeft t na een tijdje ook aan haar ouders en vrienden verteld, die hadden nooit door dat het slecht met r ging, maar ze heeft zoveel steun gehad! Het lijkt misschien alsof je bij niemand terrecht kan, maar hoe meer mensen het weten hoe meer steun je krijgt! Zij dacht ook dat ze mensen tot last was en ze wilde niemand lastig vallen met r problemen, maar toen ze het verteld had kwam ze er achter dat ze helemaal niemand lastig valt, iedereen was er juist voor dr en als ze wat kwijt wilde dan kon dat.
Hoop iig dat je hier wat steun krijgt.. Sterkte!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:54

Misschien kun je proberen met iemand contact te zoeken die hetzelfde heeft meegemaakt als jij, en eruit gekomen is. Misschien zijn er zelfs dat soort mensen hier op bokt. Zo iemand heeft misschien ook wel tips voor je en ik kan me voorstellen dat als zij een keertje met jou en je vriend zou gaan praten, dat jullie wel gedwongen worden om met elkaar hierover te praten. Het is denk ik echt belangrijk dat jij en je vriend hier goed over gaan praten. Misschien kun je ook wel bij een praatgroep. Misschien helpt het niet echt, maar het houdt je in ieder geval bezig tot je aan de beurt bent voor een intensieve behandeling.

Je bent in ieder geval al een stukje op de goede weg, volgens mij. Sterkte!

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:26

Ik weet wel zeker dat mensen je echt niet tot last zien als je hierover gaat praten. En dan al helemaal je ouders niet......... De mensen van wie je houd en die van jou houden willen alleen maar dat je je beter gaat voelen en die vinden je echt geen lastpost. Ik denk juist dat ze blij zijn dat je erover praat.
Je zegt dat je je ziek voelt, moe en je niet kan concentreren op school, Meid dat komt nou juist doordat je niet eet. Ik denk ook dat je moet proberen misschien bij een dietist terecht te kunnen, dan ben je alvast iets geholpen. En die pillen heel snel het raam uit gooien.......

Als ik het zo begrijp uit je verhaal, moet je eens positief gaan kijken wat je allemaal wel niet hebt waar je trots op kan zijn (baan, opleiding, huisje?). Het gaat mensen die van je houden echt niet om je verpakking maar om je innerlijk. Probeer dat maar te onthouden.
Heel veel sterkte en probeer erover te blijven praten. Anoniem op bokt is alvast een stap in de goede richting.......... Ach gut

sinasja
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 11:37

Nee, dat ziek voelen komt niet door het niet eten. De laatste tijd heb ik alleen maar eetbuien en kom ik juist aan, dus het tegenover gestelde. Verdrietig
Door het wisselend niet/ veel te veel eten raakt mn lichaam uit balans. Vooral het laatste, ik krijg buikpijn van de eetbuien, m'n bloedsuiker is uit balans waardoor ik me ziek voel. M'n hele spijsvertering is ook uit balans waardoor ik last heb van mn buik. Door alle ellende zit ik savonds alleen maar te piekeren, en slaap ik nauwelijks. Maar dat komt iig niet omdat ik te weinig eet, maar omdat m'n lichaam gewoon uitgeput raakt van deze ellende. En in mn hoofd weet ik best hoe het allemaal zit, ik kan het alleen niet veranderen.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:42

Wat zeggen je ouders ervan dan?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:44

probeer echt eens om een schema op te maken
bv, iedere ochtend een glas drinkyoghurt
smiddags een boterham met wat vlees belegd,
om 4 uur een stuk fruit
savonds, bv 2 aardappelen, 2 soeplepels groente e 1 stuk vlees
en voor je gaat slapen nog een glas vruchtensap
en zorg dat je je aan dat schema houdt,en na een week bv smiddags 2 boterhammen eten en savonds een lepel groente meer, en zo opbouwen tot dat je weer genoeg eet

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:02

Ten eerste ben je het altijd waard dat mensen om je geven. Je bent nooit iemand tot last. Mensen houden van je om wie je bent. Kun je voor jezelf bedenken wat het precies is wat je nu graag zou willen en van wie die liefde/ aandacht/ concrete hulp zou moeten komen? Schrijf dit op. Misschien kunnen je ouders, vriend, vrienden, professionele hulp of mensen op Bokt je dan verder helpen.

Heel veel sterkte!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:10

wat vreselijk rot voor je zeg... zoals je het nu beschrijft klinkt het echt alsof je in een enorm dal zit....

Je zegt dat je op een wachtlijst staat, kan je niet met je ouders proberen om de verzekering meer moeite te laten doen je voor te laten gaan, want je situatie kan je best als heel dringend geplaatst worden....

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:38

Goed zo! Heel knap van je dat je je verhaal hier durft neer te zetten en dat je zelf ziet dat het zo niet langer kan. Er zijn genoeg meisjes van jouw leeftijd die dit zelf niet inzien.
Blijf volhouden hoor. Probeer wat te eten al zijn het maar kleine beetjes tegelijk. Ik hoop dat je snel terecht kunt bij een hulpinstantie.
En misschien is het juist wel goed om er met collega(s) over te praten. Zij kunnen je misschien wel helpen al is het maar een heel klein beetje.
Ik wens je heel erg veel sterkte.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:39

Pff wat een probleem zeg. Lijkt me ook moeilijk hoor. Maar, als je door een slechte periode gaat, houd ik me altijd voor: aan alles komt een einde. En dat in positieve zin!! Dus houd ajb moed oké. Jij kan dit doorstaan, want je bent sterk. Tis heel goed dat je het hier plaats. Het is heel goed dat je aan de bel trekt. Ik wou dat ik iets kon doen voor je om je pijn te verzachten....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:57

Mensen die te weinig eten of te weinig voedsel in zichzelf opnemen, ondermijnen zich niet alleen fysiek maar ook mentaal.

Mensen vervreemden van zichzelf. Ik zie het van heel dichtbij gebeuren. ZE kunnen niet meer relativeren, raken hun empathie naar anderen kwijt, ze raken ook zichzelf kwijt. Je ziet hoe ze veranderen, hoe iemand die ooit vrolijk was en overal om kon lachen, nu altijd alleen nog maar de ernst ergens van in ziet. Niet meer in staat is om gelukkig te zijn.
En het gebeurt dus ook met jou.

Je MOET je vriend en je ouders op de hoogte stellen. En je hebt ook hulp nodig. Maar als je hulp krijgt, accepteer die dan ook!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:24

Hallo Meissie,

Je hebt waarschijnlijk mijn topic ook wel gelezen.
Dat ik het ook heel erg moeilijk had met mijn relatie.
Dankzij de steun van alle bokkers ben ik er eindelijk doorheen.
Het is nu al een paar weken uit.

Ik heb mezelf echt moeten dwingen en mezelf heel heel veel moed in moeten praten.
Maar het is me nu gelukt en daar ben ik nu onwijs trots op!!

Ik weet zeker dat jij dat ook kan!
Wees moedig en bekijk niet alles vanaf een negatieve kant want dat maakt het nog steeds moeilijker.
Probeer positief te denken en positief te zijn.

Vooral erover praten helpt echt goed!
En ik denk echt niet dat je tot last zal zijn hoor.
Juist helemaal niet...............ze zullen het veel moeilijker hebben met het zien dat het met jou slecht gaat.
Dat doet juist verdriet.
Erover praten dan hebben ze het gevoel dat ze je kunnen steunen en helpen.

Heel erg belangrijk is dat je deze situatie even accepteerd en dat het nu eenmaal niet anders is.
En vooral erachter staan dat je beter wilt worden.
Daar moet je voor vechten en echt willen!!

Vooral WILLEN en hulp accepteren is erg belangrijk.

En het duurt lang ik weet het er lijkt wel geen einde aan te komen.
Maar hou vol hulp is onderweg!

En ik weet het ......................ik heb nu ook hulp !

Meid hou vol en praat er over en laat al dat verdriet er maar uit komen.
Je hoeft je nergens om te schamen wat dit overkomt je gewoon en je kan er niets aan doen.

Ik hoop dat je veel steun hier op bokt krijgt en natuurlijk van je vriend en ouders.

Meid ik geloof ook in jou!!

KOP OP!!

Groetjes: Corina

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:00

Als ik jou was zal ik mezelf als voorlopig doel stellen, de tijd doorkomen tot je intensievere hulp begint. Daarna kan je met hen aan de slag, dat zie je dan wel weer. Als ik je verhaal zo lees wil je namelijk te snel te veel. Dat wilde je toen je ging lijnen (meteen resultaat, dus drastisch afvallen) en nu je weer beter wil worden wil je dat ook. Je staat op en zegt, vandaag doe ik alles zoals ik vind dat het hoort en 's avonds ben je teleurgesteld dat je dat niet hebt gekund. Je herstelt niet zo maar binnen een dag. Je lichaam en geest zijn ingesteld in het weinig eten en je bent gewend om in een negatieve spiraal te denken. Ze hebben tijd nodig om weer nieuwere dingen, de dingen die je graag wilt, aan te leren om de oude gewoontes te kunnen vervangen. Gun ze die tijd. Als je je dag begint stel jezelf dan ten doel om 1 dingetje (en let wel dit hoeft helemaal niks met eten te maken te hebben!!) goed te doen, zoals jij het zou willen en als je 's avonds gaat slapen denk dan aan dat ene dingetje terug. Dat is natuurlijk niet genoeg om je ziekte te overwinnen, maar misschien genoeg om de tijd naar intesievere hulp te overbruggen.

Heel veel sterkte!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:25

Probeer zo min mogelijk alleen te zijn, ga veel naar je vriend, zorg dat je vriend, of moeder of wie dan ook jou bord op schept. Gewoon zoveel als je van te voren ook at. Eet het helemaal op. Eet verder gewoon met de rest mee, eet je vriend een appel, bakje chips o.i.d. eet jij dat ook.
En inderdaad geef de slechte pillen (zoals die laxeerpillen) af aan iemand, zorg dat die buiten bereik zijn.

Misschien geef ik wel hele slechte tips, maar ik weet ook niet precies hoe het moet!