Na gebruik van slof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Na gebruik van slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 17:11

Je gebruikt een slof als hulpmiddel om een paard iets duidelijk te maken/aan te leren.Als je die slof er dan afhaalt,blijft je paard dan ook zo lopen als hij met slof deed?

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:23

Ligt eraan, volgens mij is het effect vaak tijdelijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:27

Dat ligt eraan hoe je hem gebruikt en bij wat voor probleem je hem wil inzetten...
Gebruik je het als hulpteugel, dan zou de teugel je door een moeilijk stukje heen kunnen helpen,
gebruik je het als geen gelvl in de krulteugel raak je alleen maar verder van wal.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:28

Dat hangt er vanaf hoe je de slof hebt gebruikt.... Het is niet de bedoeling dat je 'm de hele tijd strak houdt met rijden. Als je merkt dat je paard begint te ontspannen, kun je 'm wat laten vieren. Zo werkt de slof niet meer in. Als het op een gegeven moment zo goed gaat dat de slof eraf kan (met andere woorden, hij hangt altijd los want je paard loopt lekker ontspannen en nageeflijk aan de teugel) dan zou je er in principe niks van moeten merken. Voor sommige mensen treedt nog wel een 'psychisch' effect op: ze vinden het zo eng dat de slof eraf is (in de zin van raar) dat ze heel anders gaan rijden dan normaal...

Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:42

Als je denkt dat een slof bedoeld is om een paard aan de teugel te laten lopen dan zal het nooit goed komen. Een slof is een fijne hulpteugel bijvoorbeeld bij paarden die uit paniek of vrolijkheid je onbedoeld het licht uit de ogen kunnen slaan.
Als je de slof netjes gebruikt dan hangt ie tijdens het rijden netjes als een waslijntje aan je paard. Als je de slof er dan vanaf haalt zal je paard daar niet anders om gaan lopen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:05

Mijn paard is ook een maand onder begeleiding met een slof gereden, hij heeft namelijk een hele lange hals en had een enorme onderhals. Door die slof wel hij getraint zijn hoofd iig horizontaal te houden en het liefste lager, waardoor hij spieren kreeg in de bovenlijn van de hals en dat heeft het wel geholpen en nu loopt hij nog steeds nagevelijk. Dus het gaat er ook om wel doel je hem wil gebruiken. WIj hebben hem gebruikt ter ondersteuning en voor de opbouw van een bepaalde bespiering.


Crista

Berichten: 3017
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:12

maar ik vind wel dat je niet aan een slom mag beginnen als je er zelf niet veel verstand van hebt....je kunt beter hulp vragen aan iemand die precies weet hoe zoiets werk anders gebruik je hem misschien verkeerd en kun je of nooit meer zonder of verpest je je hele paard daardoor!

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:37

Miko schreef:
Dat hangt er vanaf hoe je de slof hebt gebruikt.... Het is niet de bedoeling dat je 'm de hele tijd strak houdt met rijden. Als je merkt dat je paard begint te ontspannen, kun je 'm wat laten vieren. Zo werkt de slof niet meer in. Als het op een gegeven moment zo goed gaat dat de slof eraf kan (met andere woorden, hij hangt altijd los want je paard loopt lekker ontspannen en nageeflijk aan de teugel) dan zou je er in principe niks van moeten merken. Voor sommige mensen treedt nog wel een 'psychisch' effect op: ze vinden het zo eng dat de slof eraf is (in de zin van raar) dat ze heel anders gaan rijden dan normaal...


Misschien moet ik er voor de duidelijkheid nog even bij vertellen dat destijds de slof gebruikt is op advies van dierenartsen in Utrecht... paard had rugprobleem.

Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 23:43

Taygalover schreef:
Mijn paard is ook een maand onder begeleiding met een slof gereden, hij heeft namelijk een hele lange hals en had een enorme onderhals.

lange halzen zijn toch juist makkelijker 'in de krul' te krijgen dan korte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:10

Lenn"]
[quote="Taygalover schreef:
Mijn paard is ook een maand onder begeleiding met een slof gereden, hij heeft namelijk een hele lange hals en had een enorme onderhals.

lange halzen zijn toch juist makkelijker 'in de krul' te krijgen dan korte?
[/quote]

Volgens mij is alles met veel onderhals bij voorbaat lastiger werken...

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:50

een slof is n goede hulp teugel als je m op de juiste manier gebruik.
dus de gewonen teugel contact houden en de slof ter ondersteunig dr aan houden en m losjes laten hangen.
teminste zo is het mij altijd geleert

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:03

Indien je de slof goed gebruikt loopt je paard als je klaar bent met de slof hetzelfde als met een slof.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers