Chippen van paarden / pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Chippen van paarden / pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 21:29

Hallo allemaal,

Verward Is het chippen van paarden nu wel of niet verplicht?
Ik hoor verhalen dat het alleen verplicht als je aan wedstrijden mee doet en de ander zegt dat het alleen hoeft als je met je paard de openbare weg op gaat.
Wanneer moet je dus je paard laten chippen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:34

WEl verplicht, ook als je geen wedstrijden rijdt. Volgens mij gewoon een of andere truc zodat er straks een leuk geintje zoals paardenbelasting kan worden ingevoerd. Maar ja, als je met een niet gechipt paard gepakt wordt op straat of in de trailer.

Kuzco
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:53

is niet waar wat fellor zegt, kijk maar op www.pve.nl naar: bedrijfsnet en dan naar de link: paardenpaspoort (kijk ook naar de overgangsregeling!!!!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:59

Zal zeker even gaan kijken Kuzco, maar (ookal is Nasmijn gechipt) ik het een beetje raar blijf vinden dat zelf oude weidepony's gechipt moeten worden??

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:33

Nee, een chip is niet verplicht. Zelfs het paardenpaspoort is op dit moment nog niet verplicht! Toevallig laatst nog met de dierenarts over gesproken, ze had er net wat sumiere informatie over gekregen. Zaterdag weet ik misschien weer meer, dan zie ik haar weer.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:36

ikke schreef:
Nee, een chip is niet verplicht. Zelfs het paardenpaspoort is op dit moment nog niet verplicht! Toevallig laatst nog met de dierenarts over gesproken, ze had er net wat sumiere informatie over gekregen. Zaterdag weet ik misschien weer meer, dan zie ik haar weer.


Gister is (zoals je weet) de dierenarts dus bij ons geweest en zij zei dat een paspoort wel al verplicht is al je met je paard op de openbare weg komt.. Chip idd niet maar paspoort volgens haar wel...

Lovers Estragon & Herlando Lovers

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:46

Estragon"]
[quote="ikke schreef:
Nee, een chip is niet verplicht. Zelfs het paardenpaspoort is op dit moment nog niet verplicht! Toevallig laatst nog met de dierenarts over gesproken, ze had er net wat sumiere informatie over gekregen. Zaterdag weet ik misschien weer meer, dan zie ik haar weer.


Gister is (zoals je weet) de dierenarts dus bij ons geweest en zij zei dat een paspoort wel al verplicht is al je met je paard op de openbare weg komt.. Chip idd niet maar paspoort volgens haar wel...
[/quote]
Waar haalt zij die kennis dan vandaan? Ik mag toch verwachten als dit werkelijk zo belangrijk was, dat onze NVVR-contacten met de RVV wel iets zouden opleveren (leden die werkzaam zijn voor de RVV) in de vorm van een redactioneel artikel. Niks van dit alles, ook niet in het februari-nummer. Voorlopig dus klokken en klepels en goed opletten wat waar hangt *LOL*

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:56

ikke"]
[quote="Estragon"][quote="ikke schreef:
Nee, een chip is niet verplicht. Zelfs het paardenpaspoort is op dit moment nog niet verplicht! Toevallig laatst nog met de dierenarts over gesproken, ze had er net wat sumiere informatie over gekregen. Zaterdag weet ik misschien weer meer, dan zie ik haar weer.


Gister is (zoals je weet) de dierenarts dus bij ons geweest en zij zei dat een paspoort wel al verplicht is al je met je paard op de openbare weg komt.. Chip idd niet maar paspoort volgens haar wel...
[/quote]
Waar haalt zij die kennis dan vandaan? Ik mag toch verwachten als dit werkelijk zo belangrijk was, dat onze NVVR-contacten met de RVV wel iets zouden opleveren (leden die werkzaam zijn voor de RVV) in de vorm van een redactioneel artikel. Niks van dit alles, ook niet in het februari-nummer. Voorlopig dus klokken en klepels en goed opletten wat waar hangt *LOL*
[/quote]

Ja uhhh... Ik weet ook niet waar zij die kennis vandaan haalt.... Maar goed Es krijgt iig zn paspoort en die chip die mogen ze bij zichzelf injecteren *LOL*
Maarja het blijft voor hun natuurlijk wel moeilijk hard maken dat iets verplicht is waarvan een heleboel mensen niets weten.. Dus idd die klokken en klepels

Lovers Estragon & Herlando Lovers

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 08:15

Ik heb hier de folder "nationaal paardenpaspoort voor me liggen en daar staat in "Paarden paspoort verplicht; De Europese Unie stelt paspoorten bij paarden, pony's en ezels verplicht. In Nederland wordt het paspoort gebruikt in combinatie met een chip.
De overheid, dierenartsen, paardenstamboeken, sportorganisaties, en alle organisaties die met paarden te maken hebben, werken mee aan de uitvoering. De paardenwereld heeft er veel belang bij en heeft meegewerkt aan een praktische invulling van de verordening"

Hoe zit het dan met paardenmarkten en chippen? Kan me niet voorstellen dat al die boeren/handelaren al hun paarden chippen.....

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:35

Kan je een paspoort aanvragen zonder te chippen. Mijn paard is al 15 en komt het erf niet meer af. Dan vind ik chippen niet noodzakelijk

Passie voor paarden blijft een levenlang!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:59

Crissy schreef:
Kan je een paspoort aanvragen zonder te chippen. Mijn paard is al 15 en komt het erf niet meer af. Dan vind ik chippen niet noodzakelijk


Ja hoor dat kan. Moet je even de KNHS bellen. Zij kijken dan of jou dierenarts op een bepaalde lijst staat en als dit het geval is dan kan je het paspoort regelen via je dierenarts. Chippen hoef je niet te doen als je dat niet wilt.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:45

Chippen is nog niet verplicht!
Wel als het door je rasvereniging of wedstrijd organisatie verplicht wordt gesteld (zoals bij het Fries stamboek of bij wedstrijden die onder het KNHS vallen).

In april zal er door de EU in Brussel een uitspraak worden gedaan over de Europese richtlijnen hier omtrent.

Een paspoort is absoluut wel verplicht. Dit moet je altijd meenemen als je je je paard/pony vervoert. Ookal komt je pony nooit van het land af, hij moet toch een paspoort hebben.
In principe kun je geen paspoort meer aanvragen zonder je paard te laten chippen maar er zijn nog instanties die het wel doen.

Sommige ontvangen van DA of klinieken een bericht dat hun paard niet meer behnadeld kan worden zonder chip. Aan jou de keuze om hier over in discussie te gaan maar ik vind dit complete blackmail.
Vind ook dat je alle recht hebt om dit te weigeren.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:59

Chippen is verplicht voor paarden die wedstrijden rijden, met een trailer over de openbare weg vervoerd worden of medicijnen krijgen waardoor het paard niet meer voor consumptie geschikt is. Verder moeten veulens die na 31-12-2003 geboren zijn binnen 7 maanden gechipt worden, evenals hun moeder.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:26

wilde hetzelfde als tessebes zeggen. is namelijk wat mijn dierenarts deze week ook vertelde. paarden die over de openbare weg vervoerd worden of wedstrijden lopen MOETEN een chip hebben. mijn pony is dus deze week ook gechipt. oja. ook voor de slacht moeten ze tegenwoordig gechipt zijn. zodat achterhaald kan worden wat voor medicijnen ze gehad hebben ofzo..

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:44

miekie schreef:
oja. ook voor de slacht moeten ze tegenwoordig gechipt zijn. zodat achterhaald kan worden wat voor medicijnen ze gehad hebben ofzo..


Dat is verplicht in 2005 idd. Nu hoeft het alleen nog maar als je paard medicijnen krijgt waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt is.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:14

Chippen is nog steeds niet verplicht!!! Ook niet als je met je paard dmv een trailer op de openbare weg komt. Paspoort naar mijn weten wel maar een chip ABSOLUUT NIET

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:31

Estragon schreef:
Chippen is nog steeds niet verplicht!!! Ook niet als je met je paard dmv een trailer op de openbare weg komt. Paspoort naar mijn weten wel maar een chip ABSOLUUT NIET


Je hebt (gedeeltelijk) gelijk.

Citaat:
Wanneer gaat de chipverplichting in?

In de loop van 2004, als de Europese Commissie deze extra verplichting heeft goedgekeurd. Voor de chipverplichting geldt een overgangstermijn.

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:43

Tessebes"]
[quote="Estragon schreef:
Chippen is nog steeds niet verplicht!!! Ook niet als je met je paard dmv een trailer op de openbare weg komt. Paspoort naar mijn weten wel maar een chip ABSOLUUT NIET


Je hebt (gedeeltelijk) gelijk.

Citaat:
Wanneer gaat de chipverplichting in?

In de loop van 2004, als de Europese Commissie deze extra verplichting heeft goedgekeurd. Voor de chipverplichting geldt een overgangstermijn.

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl
[/quote]

Ja, ik weet dat ze dat zeggen. Maar wie weet keurt de Europese comissie het voorstel helemaal niet goed en dan wordt die chip dus helemaal niet verplicht.

Lovers Estragon & Herlando Lovers


mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:01

naar mijn weten is het verplicht ( is wat de DA mij melde ) maar gelukkig is Kane al voorzien van een chip !

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s0173957 en 37 bezoekers