Help vriendin heeft eet probleem

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Help vriendin heeft eet probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 19:37

Gister viel opeens een hele goede vriendin van mij flauw Verward Ik schrok me helemaal dood.. het gebeurde tijdens de les dus ik met haar nar beneden naar de receptie halverwege de trap valt ze weer flauw Bloos! ze kon niet mere lopen zag niks meer. Na een paar minuutjes was ze wel weer terug dus wij met een paar andere der nar benede gedragen en na een uurtje ging t al weer veel beter. Maar vandaag was het wer zover... Maar t was me al wel opgevallen dat ze weinig at maar t drong niet echt tot me door. Ze wilde niet naar huis en absoluut niet naar de dokter. Boos! Uurtje wachten en naar huis gebracht spreek ik er vanmiddag geeft ze toe dat ze een eetprobleem heeft ze wil niet naar de dokter en der moeder mag t niet weten helemaal niemand alleen ik... Ik dacht dat ik gek werd dat altijd zoo vrolijke zelfverzekerde kind bolumia Huilen men beste vriendin nog wel Ik moest t toch tegen iemand zeggen want ik kan zoiets zwaars echt niet in men eentje opvangen ik wil der zoooow graag helpen.. maar wat kan ik doen ik ben dan misschien wel der beste vriendin maar toch waar ben je in je eentje? Verward Wat kan ik hier nou aan doen?

Ik wil niet dat ze verandert in een lopend lijk en ik wil niet dat ze zo doorgaat! Huilen

groetjes een hopeloze mizz_mol

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:45

Het voelt vast heel erg rot, maar zeg het toch tegen haar ouders! Je kan haar wel steunen, maar meer ook niet. Je kan haar niet van haar eetstoornis afhelpen helaas en als ze zo doorgaat kan het echt helemaal mis gaan. Heb je enig idee waarom? Stress, onzekerheid, laag zelfbeeld, zichzelf te dik vinden? Vertel het igg aan iemand, riskeer nu je vriendschap, later zal ze je dankbaar zijn.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 19:49

jaah ze heeft de laatste tijd heel veel stress der zusje heeft waarschijnlijk kanker namenlijk en ze heeft problemen thuis

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:55

Dan is dat waarschijnlijk de reden. Ze heeft echt profesionele hulp nodig, ga naar haar ouders en als je dat echt niet wilt dan naar de vertrouwenspersoon op school.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:22

Ik denk ook dat ze veel problemen thuis heeft. En dat is natuurlijk ook niet zo raar, zij krijgt ws weinig aandacht omdat dr zusje ziek is...
Misschien is een vertrouwenspersoon nog niet zon gek id....

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:22

Aah jakkes, dat is wel schrikken zeg Scheve mond
Ga idd naar dr ouders en zorg dat ze naar een therapeut gaat

een vriendin van mij heeft ook een eetstoornis, en is daarbij nog depressief Scheve mond
Ze loopt nou wel bij de psychiater, maar ze blijft maar afvallen helaas

Probeer er iig alles aan te doen haar te steunen en laat haar weten dat je altijd voor haar klaar staat.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:36

ja idd..ben met starlight eens en probeer haar aan te praten dat ze moet eten maar jahh dat is logisch!!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:39

Ik zal niet zo snel naar haar ouders stappen aangezien die ook in de stress zitten ivm haar zusje en misschien alles op jou vriendin gaan afreageren.
Ik zal idd naar een vertrouwenspersoon op school gaan en kijken wat die kan doen, eventueel die naar de ouders laten gaan ofzo!?

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 20:45

Der ouders is geen optie... Der moeder 'haat' er al ongeveer alhoewel haten eeen groot woord is maar toch der moeder is geen fijn perzsoon het gaat nu ook niet lekker op school en word daardoor erg veel uitgescholden en gestraft

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:52

ik zou het iig niét aan iemand zeggen voor je haar hebt verteld dat je dat van plan bent. ze moet geholpen worden, dat is zeker, maar ga niét achter haar rug om! maak er desnoods ruzie mee, maar vertel het haar wel!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:26

Is het wel boulimia ? Klinkt meer als anorexia.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 21:28

tja ze eet niet en als ze t eet kotst ze het uit.. Maakt niet uit wat het is lijkt mij het blijft ernstig

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:29

Maar mensen met boulimia eten over het algemeen juist erg veel en dan kotsen ze dat weer uit.
Maar omdat je me vertelt dat ze flauw was gevallen, dat gebeurt dan weer eerder bij anorexia.
Maar mischien is het een "gemengd" type, dat kan natuurlijk ook.

Tuurlijk is het ernstig, ZEER ernstig zelfs. Probeer haar zoveel mogelijk te helpen, praat met haar, probeer haar ervan te overtuigen dat ze hulp nodig heeft !!!!!!!!!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:52

Deze site vond ik : http://www.sabn.nl daar staat heel veel informatie over.
Of deze die moet je haar maar een laten lezen:
http://www.eetstoornis.be/k_zelf_eetstoornis.htm
Ze heeft het jou verteld dus ze wil geholpen worden dat kun je echt niet alleen wijs haar maar waar de instanties zijn die haar kunnen helpen.
Zodat ze zelf de stap kan zetten.

Andrew_lover

Berichten: 179
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: *._.*DraChten*._.*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:01

Das echt heel erg ik zou idd op site kijkuh waar ze er verstand van hebbuh!Ik wens je heel veel sterkte!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:40

Blijf er iig niet zelf mee rondlopen, ik weet niet of je een goede relatie hebt met jou ouders, maar praat er anders met hun over.
Wat je ook kan doen is naar de vertrouwenspersoon bij jou op school gaan (die heeft elke school als het goed is) misschien kunnen zij jou helpen je vriendin te helpen, en misschien kun je haar overhalen een keer met de vertrouwenspersoon te praten.
Het is heel rot voor je vriendin maar ook voor jou, niets is erger dan je beste vriendin die zich zo rot voelt.
Probeer goed naar haar te luisteren en er voor haar te zijn.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:47

Zoek hulp.
In het begin zal ze dan wel kwaad op je worden maar later zal ze begrijpen dat het het beste is zo. Misschien kan je dan met haar mee gaan ofzo. Probeer er altijd voor haar te zijn.

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:23

Laat je vriendin inderdaad de site's is zien. Als ze daar veel herkenning in heeft moet ze toch eens naar haar huisarts gaan. Eetstoornissen gaan niet vanzelf over, daar heb je hulp van een psycholoog of psychiater bij nodig. Zoiets lukt je nooit zelf!

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:02

Klinkt misschien hard maar laat haar zien wat er kan gebeuren als er niet ingegrepen wordt. Is misschien moeilijk (zeker omdat dit soort mensen het vaak anders zien) misschien kun je met haar mee gaan naar een vertrouwenspersoon op bv school. Of heeft ze geen ander familielid waar het wel mee klikt?

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 02:29

Ik ben vandaag naar vertrouwens persoon geweest en ze gaat dinsdag met der praten ze had vandaag wat gegeten maar later heb ik er kotsend op de wc betrapt hoe kan iemand zoo stom zijn Verward

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 09:49

Mizz_mol schreef:
hoe kan iemand zoo stom zijn Verward


zo'n iemand is niet stom, het is een ziekte.............kan ze niets aan doen.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 10:29

oow.. dat wist ik niet

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 10:48

op tv ned 3 is nu een programma hierover!

AR_Directie
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: - - -

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 15:40

Mijn vriendin had het ook... zorg dat ze er met iemand over praat.. dat is heel belangrijk. Het liefst met haar ouders ofzo, en zorg dat je er voor haar bent ! ze kan het heel moeilijk hebben/krijgen !

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 15:44

ik zou haar er duidelijk van maken dat ze er echt met iemand over moet gaan praten en niet allleen jouw.
luistert ze niet zo ik toch naar haar ouders gaan,dan maar je vriendschap met haar weg,maar denk dat dat je haar zo het beste helpt ,
want als je niets doet dan gaat het straks helemaal fout.
veel succes met haar