Is een paard van 1.80 te groot voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 08:40

Hoi

Ben dus al een tijdje op zoek naar een Grote D pony, Maar nou biedt een man (waar ik een half jaar lang zijn ponies en zijn paard voor heb verzorg) zijn paard aan. Alleen voor een bekent adres... Ik heb dat paard een half jaar verzorg, echt een schat van een beest alleen hij is 180 en ik 165! Heb er ook welleens op gereden, super braaf paardje (pas 4,5 maar kan veel)

Nou was mijn vraag, moet ik dit wel doen,want ik ben een iel klein meidje op zo'n groot paard?
Opzich boeit me eigenlijk wat andere er van vinden, maar ik wil toch ook wel de dressuur in... en dat lette ze toch ook op de verhoudingen???

En met zo'n joekel kan ik niet bij de pony club, dus moet ik bij de volwasenen rijden (wil wel 1x per week in het begin priveles nemen)

Hebben jullie tips, ideen Verward MENINGEN ZIJN WELKOM!
Haha!

[Edit] titel iets duidelijker gemaakt [/edit]
_________________
Wees jezelf, er zijn andere genoeg!

<== Pienke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-12 10:05 ]</font>

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 09:57

Als je het een supertof paard vindt moet je het
gewoon doen. Maar ik zelf vind grote paarden niet echt leuk. waarom weet ik ook niet.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 10:06

Van dressuur heb ik weinig verstand, maar ff een heel practische opmerking:
Denk er aan dat een groot paard in het onderhoud ook veel meer kost.. Weet niet hoe jouw omstandigheden zijn, maar hij heeft een lekker grote stal nodig, meer biks, meer hooi etc.. Denk daar even aan, maar als je het kan betalen en hem leuk vindt:
Go for it! Lachen

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 11:19

Als hij pas 4,5 is moet je ervan uitgaan dat hij nogwel wat groeit. Zulke grote paarden zijn op hun 6/7de pas uitgegroeid. Persoonlijk ik ben 169 en heb een paard van 172 en ik vind dat groot genoeg.

Dus ik zou het niet doen maar ik heb totaal geen idee wat voor een plaatje het is. Wellicht kun je iemand een foto laten maken als je er op zit. Dan kun je zelf zien of het past ja of nee. Ik vind het een gek gezicht als ik iemand op een groot paard zie zitten die met zijn benen net onder het zweetblad uitkomt.

Verder is zo'n groot paard vaak moeilijker bij elkaar te rijden en besef wel dat je iedere dag een deken/zadel enz.. er op moet zien te krijgen laat staan dat je erop moet klauteren / manen vlechten of toiletteren/poetsen enz... Allemaal zaken waarbij je wel rekening moet houden dat het toch wat meer moeite kost als bij een paard van 165. Je went er vast wel aan dat zal ik niet zeggen.

Nogmaals, bekijk jezelf goed wat je ervan vindt als je erop zit. Wees kritisch. Als je het een mooi plaatje vind en het paard is helemaal jouw karakter dan doen. Andere mensen hebben altijd wel wat op paarden / ruiters en de combinaties daarvan op te merken dus daar moet je niet wakker van liggen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 12:28

Ze hebben daar hele reflecterende ramen langs de bak, en mijn benen komen onder het zweetblad uit hoor, maar ik vind zelf,... het is wel een iel paardje (ook nog jong) en ik ook, maar de verhoudingen kloppen niet helemaal!

Wel is het karacter echt wat ik zoek, een lief knuffelbeest met een vriendelijk een eerlijk karacter!
Ook is ie helemaal verkeersmak enzo... En ook nog eens super mooi om te zien, loopt heel lichtvoetig

Eigenlijk HET paardje wat ik zoek, alleen dan wat groter...
Hij krijgt een box van 3,5x3,5 (heb het nog eens opgemeten) en veel weidegang... Staat bij een boer op pension en die geeft hooi en wat voer... Dus dat is het probleem niet
en kijk, ik zal zo'n 170 worden, ben 15 jaar en als ik hem koop, kan ik er heeeeeeeeeeel lang mee voorruit.... Dat is ook wat me wel aantrekt,....

Maar ik weet het nog niet...
Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 12:57

ik denk wel eens dat sommige mensen die een paard willen kopen zo graag iets willen kopen dat ze alles leuk vinden wat ze voor hun neus krijgen. Ik zou zeggen, ga op zoek naar andere leuke paardjes. 180 is errug groot en moeilijker te rijden dan een paard van 170.

Kelsey
Berichten: 355
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: hoerendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 12:58

tuurlijk kan je op zon paard rijden..misschien kan je m nie aan maar als het wel kan dan kan je er toch gewoon op rijden en als jij dat wil dan kan dit ook.

ik heb geen paard maar mijn pony is 1m43 en ik ben 1m62 en daar kan ik ook op rijden...

liefs kelsey Party!!

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 13:02

OOh, als je 1.70 word dan kan het toch makkelijk? En wat maakt het uit als je wat kleiner bent? Als jij het allemaaal red en de dresuuur in wilt dan zal ik een paard kopen, want als je achttien bent moet je op een paard!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 13:03

Als dit paard jou aanstaat en je kunt er fijn mee rijden dan moet je dat doen anders krijg je er straks
misschien spijt van.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 13:05

Ik ben 1.62 en heb een paard van 3 van 1.71, en ik vind het super!!!
Ik vind een groot paard heel mooi en ik vind het ook mooi tonen, vooral als je zelf niet zo groot bent!!!
Als het een leuk paard is zou ik het doen!!! Succes!!! Party!!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 13:11

okey, eindelijk positieve reacties...
moeilijker te rijden zou ik niet zeggen, dat ligt niet zo zeer aan de grote, maar aan de manier waarop hoe goed ie is ingereden en hoe braaf is is! En hij is heeeeeeeeeel braaf en netjes ingereden! Dat is het probleem niet, maar kan iemand die weleens juriert mij vertellen of ze daar op letten? Verward
Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:07

Zo'n joekel heeft zeker nadelen, maar hij is al beleerd en hij schijnt verder ook braaf te zijn, dus dan vallen een hele hoop nadelen al af (lastig opstappen etc.).
Wat je wel houdt is dat zo'n groot dier ook meer eet. Veel meer. en dat is duurder in onderhoud. Je hebt echt een grote box nodig. Die heb je nu dan wel, maar als het een pensionadres is is het dus lastig een nieuwe stal voor zo'n reus te vinden.
Wat in je voordeel spreekt is dat jij nog niet uitgegroeid bent en jullie dus binnen afzienbare tijd kwa lengte geod bij elkaar zullen passen. Wat niet meegroeit is de afmeting van de dressuurring, die blijft 20x40 m, later 20 x 60. Een kleine volte is gewoon moeilijker met zo'n gigant, met een pony lijkt de baan veel ruimer. Dus het is wat moeilijker om goed een proef neer te zetten. Toch, vele juries zijn heel graag zo'n groot paard, dus in de serieuze dressuur zal de maat van je paard in je voordeel werken. Wat de sport betreft: iets kleiner had gemogen, maar beter te groot dan te klein.
een paard voor de toekomst dus!
Wees er nu zuinig mee hoor, want ook een nadeel van die hele grote paarden, ze zijn ook veel later echt rijp voor de arbeid.....

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:49

Als het een lief beest is waar je goed mee uit de voeten kan zou ik het zeker doen Party!!
Maarja ik hou gewoon meer van grote stevige paarden. Met opstappen is het wel af en toe lastig, heb afgelopen zomer paar keer een strandrit gemaakt op een paardje van 1.85. daar had ik wel ff een voetje bij nodig Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 14:55

ach, dat op/afstappen leren we wel, worden we wat leniger, heb gisteren nog op een paardje van 175 gereden en ik was er zo op (nog jonge beentjes Haha! ) dus das het probleem niet, en het gaat mij niet alleen om het dressuuren, maar ook gewoon lol met hem hebben, veel buitenritten, lekker borstelen (VEL ZAT!) en knuffelen... (het is een groter knuffel...) en ik ben bang dat ik snel te groot wordt voor een d-er en over 3 jaar moet ik toch bij de paarden...
Maar ik twijfel nog zo... Haha!

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:06

je zegt zelf dat je over 3 jaar bij de paarden moet, natuurlijk zou je dan nu een grote e pony kunnen kopen en daarmee doorrijden bij de paarden
maar als jij dit paard zo leuk vindt doe je hem toch gewoon?

als je alle voor- en nadelen nou eens voor jezelf opschrijft en dan afstrepen van wat je het belangrijkst vindt

ik ken ook een kleine vrouw op een heel groot paard, dat vind ik op zich niet zo heeeeeeeeel erg mooi staan
maar je moet je er niet zo veel van aantrekken wat anderen vinden, jij hebt plezier hem dit beessie en dat is het belangrijkst!
en als je hem netjes rijdt krijg je heus je punten wel

en je houd van knuffelen en dit paardje ook, het karakter past bij je en dat is ook heel belangrijk
dan beter een paardje die een beetje groot is, dan 1 die qua verhoudingen wel bij je past maar qua karakter weer niet

succes

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:15

Ik rijd sinds een aantal weken op een Ferro merrie van 1.80. Ferro afstammelingen zijn over het algemeen moeilijk te rijden, Ze komt gauw omhoog, is slechts 4 jaar, niet doorgereden enz.
Ik ben 1.75, enorm stijf, een laatste jaar nauwelijks gereden enz. Een erg leuke combinatie dus. Gisteren heb ik er voor het eerst op gezeten, kwam er met veel pijn en moeite op, maar het lukte.
Ik ga d'r gewoon voor.

Ik vind ook dat je zelf het beste kunt bepalen of je het doet of niet. Het is namelijk wel zo dat je er rekening mee moet houden of het paard je wel ligt. Misschien klikt het heel goed tussen jullie. Wie weet. Ik zou als ik jou was, vragen of je het paard evt. op proef kunt krijgen, zodat je het eens een poosje kunt aanzien.

Veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:33

Het hangt helemaal van het paard af. Op de stal waar ik werkte hadden we een merrie van 1.82m, echt een groot dier, maar heel electrisch, en superfijn te rijden. De stalamazone is een heel klein en tenger meisje van amper 1.60, maar als zij reed had je nooit het idee dat het niet paste of zo.

Ga gewoon rijden en kijk of het klikt.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:15

Hallo,
Ik ben zelf 1.80 groot en mijn paard ook.
Ik vind persoonlijk dat grote paarden moeilijker te rijden zijn.
Ze zijn ontzettend sterk en moeilijk bij elkaar te rijden.
MAAR: als jij goed overweg kan met een paard van 1.80 hoog en je vind hem erg mooi en lief dan moet de grote je niet tegen houden.
Het nadeel is wel dat deze grote reuzen wel ontzettend veel eten.
Die van mij krijgt 6 kilo sportbrok en 2 kilo musli per dag.
En dat is veel meer dan wat een normaal paardje eet.
De jury let vooral op hoe je omgaat met je paard en of alle oefeningen goed uitgevoerd kunnen worden.
Het geheel in 1 laten we maar zeggen.
Maar als jij het een gaaf paard vind dan moet je vooral niet luisteren wat anderen zeggen en voor je eigen mening gaan.
Veel succes.
Groetjes:Corina

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:27

bij ons op de manege rijd ook een vrouw van 1.60 op zo'n mega groot paard Lachen
Wat alleen bij haar wel is dat ze dus inderdaad vaak het paard niet onder controle heeft en er dus ook heel vaak af ligt.
Als het een gewoon leuk paad is moet je het doen maar hou er wel rekening mee dat hij nog kan gaan puberen.

groetjes,
linda

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:58

Ik vind dat veel te groot het zal niks voor mij wezen. Maar als hij echt heel erg lief is en hij kan al best wel veel voor een 4,5 jarige dan zal ik er in jou geval nog overnadenken. Je kent het paard al een beetje.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 18:01

Ja ik ken hem...
Maar toch twijfel ik nog heeel erg...
Verward Verward Verward

NNDCTR
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 18:13

mijn vader zegt wel eens; Bij twijfel niet doen.
Ik houd persoonlijk wel van een uitdaging Haha!

Als ik jou was zou ik hem eerst weer eens rijden, en dan kun je hem ook op proef nemen, zo heb je even (2 weken ofzo) de tijd om aan hem te wennen en goed na te denken over de voor- en nadelen.

Ik zou sowieso een paard nemen als ik jou was. Een e-pony bij de paarden heeft best wat nadelen en het lijkt zo van:

Ik wil mijn pony niet kwijt, dus...

Je moet je gewoon gaan orienteren bij meerdere paarden en dan gaan vergelijken.


Het klopt wel dat zo'n groot paard moeilijker te rijden is, ze zijn minder makkelijk te sluiten en kunnen zich erg sterk maken.

Iig veel succes en ga vooral niet over 1 nacht ijs!

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 19:06

Ik zou het gewoon doen.
Ik rijd vanaf m'n 8e op grote paarden (nog wel groter als 180) en ben zelf ook klein voor mijn leeftijd.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 19:07

Het nadeel van zo'n groot paard is gewoon dat het veel moeilijker te rijden is. Rij zo'n paard maar eens bij elkaar. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe goed je zelf rijdt en of het paard een superkarakter heeft of niet. Gewoon je eigen gevoel volgen. Zo'n paard is inderdaad in onderhoud een stuk duurder dan een klein paard of pony.