Het gevoel van machteloos staan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Het gevoel van machteloos staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:51

Mijn vriendin zit er helemaal doorheen.. Het verhaal..

Haar paard Clay, kreeg sinds vorig jaar Oktober ineens allemaal rare bulten op zijn lichaam, en dat jeukte nogal, daar kreeg hij toendertijd een prik voor en toen was het weg (ze weet niet meer wat voor prik)

Maar nu dit jaar Oktober kwam het weer terug.. en nu kwam het heftig terug, toen is hij aan de Pretnison gegaan, toen was het ook volledig over, en naarmate ze kuur af was, kwam het weer terug. Omdat pretnison nogal heftig spul is, kan hij dit niet continu blijven krijgen omdat hij dan gewoon van binnen kapot gaat.
Toen is er bloed afgenomen, en is het bloed onderzocht in Belgie. Hier kwam uit dat hij veel dingen te kort kwam (wat weet ik zo even uit mijn hoofd niet) maar ook een paar cellen.
Ook uit dit onderzoek, en alle andere uitkomsten van Dierenartsen (zijn er nu al een aantal bij geweest) werd er verteld dat het een soort allergie is (lucht, voer (hij staat al op ander voer, dus dat is het ook niet)) maar wat precies kan niemand vertellen. Voor die allergie maakt hij zelf afweerstoffen aan, en daar kan hij niet tegen, wat dus te heftig voor zijn lichaam zou zijn.

Nu heeft hij een kuur gekregen, om er inmuum voor te worden door middel van 3 injecties (behoorlijk heftig spul) maar ik weet niet of ik die kuur zo over internet mag verspreiden, dus heb ik besloten dat maar niet te doen. Maar nog steeds kan geen 1 vee arts verklaren hoe het komt dat hij deze bulten heeft, er zit geen vocht in, de randen zijn hard, en staan iets meer omhoog, een soort kraters lijken het. Het jeukt ontzettend dus we doen ons best om hem lekker met de massage borstel te poetsen, en dat verzacht het dan een beetje. Mijn vriendin zit er inmiddels helemaal doorheen, en weet gewoon niet meer wat ze moet doen. Er is geen benaming voor (zover wij weten) en het komt maar op 1 van de 10 paarden voor. Heel weinig dus.

Foto's :

Afbeelding

Afbeelding

1 van zijn ergste (en rondom natuurlijk ook helemaal..)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere (hele!!!) grote.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's lijkt het zelfs nog wat minder dan dat het daadwerkelijk is, waarschijnlijk omdat ik ze gisteravond rond 22:00 heb gemaakt, verwagen de bulten wat. Ik zal vandaag nog wat foto's maken. Het begon eerst op zijn lijf (zijkanten buik, hals, kont) maar het gaat nu ook steeds lager naar zijn oksels, en we hadden er zelfs al eentje op zijn hoofd gezien. Hij blijft er zelf gelukkig wel nuchter onder, en even lief als altijd, maar het sloopt mijn vriendin gewoon, omdat niemand haar kan vertellen wat haar paard (die er echt vreselijk uitziet!!) voor ziekte heeft.

Ik zal er alles aan doen om mijn vriendin zo goed mogelijk te helpen, maar het is gewoon moeilijk, ik ga naar NOG meer vee artsen de foto's opsturen met verhaal, en ga ook eens op buitenlandse sites kijken, wat moeilijk gaat worden, aangezien we er geen benaming voor hebben.

Nu mijn vraag ?
Heeft iemand dit ooit gezien bij iemand anders zijn paard, of zelfs bij je eigen paard, en weet je wat er toen aan gedaan is ? Wat zou ze nog meer kunnen doen om er achter te komen waarom hij het krijgt en waardoor ?


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:58

He bah, dat ziet er naar uit.
ik hoop dat hij eindelijk beter word van deze kuur, want het klinkt niet leuk
En ik kan me voorstellen dat je vriendin er helemaal doorheen is, als je elke dag je paard zo moet aantreffen!
Ik heb dit nog nooit gezien! Onze hond heeft wel een keer iets soortegelijks gehad, maar die was helemaal opgezwollen en het trok na een antibioctia prikje weer weg.
Heel erg veel sterkte in ieder geval, voor je vriendin en voor het paard. Natuurlijk ook voor jou! OK dan!

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:59

Verschrikkelijk, wat ziet dat eruit, arm paard en arme eigenaresse. Ik kan me voorstellen dat ze zich grote zorgen maakt.
Vreemd dat het in oktober kwam en ook in oktober terugkwam. Wat verandert er in oktober, wordt haar paard dan opgestald? Is hij allergisch voor het metaal van de boxroosters? Krijgt hij soms wortels oid ter vervanging van gras? Of een deken? Of hoefteer of andere zalf?
Ik heb weleens netelroos gezien (ook allergische reactie) maar zo erg en zoveel en zo lang?
Het paard ziet er verder trouwens goed uit.
Meer hulp dan deze suggesties kan ik helaas niet geven, maar het blijft vreemd: oktober...

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:05

Jee dat ziet er heel akelig uit.
ik had zoiets nog nooit gezien. Een paard op onze manege had ooit van die kleine bultjes maar dat was een allergische reactie en was na een paar dagen weer weg.

Ik hoop Voor de eigenaresse dat er snel duidelijk word wat het nou is en dat er dan ook iets aan gedaan kan worden want ik kan me voor stellen dat dit echt slopend voor haar en het paard is.

Heel veel sterkte voor haar en natuurlijk ook voor jou.

.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:08

1 op de 10 paarden dat vnd ik toch redelijk veel!!! Het lijkt mij dat het paard er weinig last van heeft op de jeuk na dan, waarom laat je het niet gewoon bij wat het is als het alleen maar in oktober is, kan toch wel 1 x per jaar. Sommige dingen kan je gewoon niet met de volle 100% verklaren ook al zijn het dierenartsen en hebben ze er voor geleerd, hun leren ook iedere dag weer nieuwe dinge, het is niet leuk want je wil graag weten hoe of wat, maar dat kost geld,tijd en nog meer van de gezondheid van het paard.... Succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:08

VirtLink schreef:
Verschrikkelijk, wat ziet dat eruit, arm paard en arme eigenaresse. Ik kan me voorstellen dat ze zich grote zorgen maakt.
Vreemd dat het in oktober kwam en ook in oktober terugkwam. Wat verandert er in oktober, wordt haar paard dan opgestald? Is hij allergisch voor het metaal van de boxroosters? Krijgt hij soms wortels oid ter vervanging van gras? Of een deken? Of hoefteer of andere zalf?
Ik heb weleens netelroos gezien (ook allergische reactie) maar zo erg en zoveel en zo lang?
Het paard ziet er verder trouwens goed uit.
Meer hulp dan deze suggesties kan ik helaas niet geven, maar het blijft vreemd: oktober...


Daar zit ik dus ook al steeds mee te tobben, wat is er met die maand oktober ? Ze heeft hem vorig jaar Oktober geschoren, en dit jaar Oktober ook weer, zou dat het zijn ? Nee want hij had het dit jaar al eerder, en toen het over was heeft ze hem tussendoor geschoren. Deken is gewassen, hij heeft 2 verschillenden op gehad (allebei gewassen) maar het blijft zitten. Metaal van de boxen ? Dan zou hij het hele jaar door moeten hebben..Hoefteer en andere zalfjes enz enz... gebruikt ze vrijwel nooit, en anders zouden al deze dingen ook wel naar voren gekomen zijn bij de vee arts of het bloedonderzoek, het is echt een moeilijke situatie !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:10

shaneen schreef:
1 op de 10 paarden dat vnd ik toch redelijk veel!!! Het lijkt mij dat het paard er weinig last van heeft op de jeuk na dan, waarom laat je het niet gewoon bij wat het is als het alleen maar in oktober is, kan toch wel 1 x per jaar. Sommige dingen kan je gewoon niet met de volle 100% verklaren ook al zijn het dierenartsen en hebben ze er voor geleerd, hun leren ook iedere dag weer nieuwe dinge, het is niet leuk want je wil graag weten hoe of wat, maar dat kost geld,tijd en nog meer van de gezondheid van het paard.... Succes


Laten ? Het arme paard heeft er last van, en hij kan ook niks meer doen, ze kan niet rijden (omdat ze bulten zich ook op de schoft en rug begeven) longeren aan een los lijntje zou dan kunnen, maarja, dan ben je weer een heel jaar bezig met de training, er moet een verklaring voor zijn !

Ps. Zou jij het kunnen aanzien om elke dag je paard vol met zulke afschuwlijke dingen te zien ? Ik niet.. ik zou er ook alles aan doen om het beter te maken, en er achter te komen wat het daadwerkelijk is.

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:15

Ik heb even gezocht op internet, heb je vast zelf ook al gedaan, daarom heb ik in het Engels gezocht. Ik denk dat deze dingen 'hives' heten, maar kan het uiteraard op afstand moeilijk beoordelen. Ik vond een site waar wat allergieveroorzakers staan met de bijbehorende symptomen. Als dit idd 'hives' zijn kan het via de luchtwegen komen (zie site), een ander paard of dier misschien in die stal dat er 's zomers niet staat? Of ander voer voor andere dieren/paarden, stro/hooiopslag?
site:
http://www.geocities.com/Heartland/Ranch/8841/skin.html

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:16

Oh ja, als ik moet vertalen, zeg het dan... is mijn beroep...

Alle animals are equal, but some animals are more equal than others... George Orwell, Animal Farm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:17

Heel toevallig dacht ik ook meteen aan het scheren.
De huid is dan wel meer toegangelijk voor stof of wat ook waar hij alergisch voor is.

De deken zou ik eens goed uitspeolen en alleen water, of water met azijn.
Zodat alle zeep resten eruit zijn.
Want van gevoeligheid op zeep krijgt een mens ook jeukende bulten.

ook als het paard geschoren is, kan de irritatie van zeep direct op de huid komen.

Ik heb geen idee of het dat is natuurlijk, maar dat schoot me het eerste binnen.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:18

Blijkbaar niet alles, want die kuur wil ze niet doen...
Ik zou het liever niet zien, idd, maar heb je een andere keuze op deze manier, ik weet het het klinkt niet leuk maar ik zeg het zoals ik het zie, ik kan ook wel zeggen hoe erg ik het vind en hoop dat het allemaal goed komt enz... maar in de praktijk gaat dat nou eenmaal niet over zo en ik probeer je een beetje duidelijk te maken hoe de da´s het meemaken, is voor hun ook vervelend dat ze niet overal een verklaring voor hebben en het niet kunnen verhelpen en dan willen ze wat proberen maar dan kan het niet want de eigenaar vind het te heftig... Dus zo komt er nooit een oplossing.. Is er al een een biopt genomen? Want in bloed vind je ook niet alles, een second opinion van een totaal andere praktijk??

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:21

VirtLink schreef:
Oh ja, als ik moet vertalen, zeg het dan... is mijn beroep...


Als je dat zou willen doen, graag.
Ik kan ook goed engels, maar mijn vriendin niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:22

shaneen schreef:
Blijkbaar niet alles, want die kuur wil ze niet doen


Op aanraden van de da's, omdat pretnison veels te heftig spul is.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:26

Maar er is dus nog geen biopt gedaan? of een second opinion?

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:29

Hives - Round raised wheals scattered over the body with hair sticking out in patches. Sweeling of the face or eyelids can occur. Usually caused by inhaled allergens, occasionally by allergins in the feed.

(galbulten/netelroos) Ronde verheven plekken verspreid over het hele lichaam, het haar staat op die plekken omhoog. Mogelijk zwelling van de oogleden of op het hoofd. Gewoonlijk veroorzaakt door ingeademde allergenen, soms door allergenen (allergieverwekkers) in het voer.

Ik zal nog eens verder kijken, hij wordt niet kaal en er komt ook geen viezigheid uit, heb ik dat goed begrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:30

Nee er komt geen pus uit, geen kale plekken, en de haren gaan gewoon met de rest mee, dus staan niet omhoog..

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:52

ik vond ook nog dat paarden allergisch kunnen reageren op houtsnippers en dat een allergische reactie op vooral vuren (dennen)hout en cederhout vaak voorkomt. Verder werden wormkuren (ander merk?), inenting, insectebeten, antibiotica en kattenhaar als mogelijke oorzaken genoemd (allerlei websites). Weinig foto's te vinden, Nederland is wat dat betreft een geweldig internetland. De officiële naam (internationaal) van netelroos, als het dat tenminste is, is urticaria.

Alle animals are equal, but some animals are more equal than others... George Orwell, Animal Farm

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:53

Oh ja, hoefteer en hoevenvet kan ook nog, bah, heb je weinig aan, veel te veel mogelijkheden.

Alle animals are equal, but some animals are more equal than others... George Orwell, Animal Farm

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:03

Mijn paard heeft een soortgelijk probleem (maar in veel mindere mate en ander soort bulten, wel met vocht). Bij hem is het waarschijnlijk een voedselallergie. Heb je al geprobeerd ander hooi te geven ? Ik geef nu alleen hooi en peen ( en een beetje biks) om te kijken of het daar beter van wordt. Verder is de suggestie van Runningkawa wat betreft het wassen van de dekens een goede. Het kan zijn dat hij allergisch is voor het middel waarmee de deken gewassen is. Op een geschoren vacht is de reactie nog alleen maar heftiger.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:03

Het ziet er uit als een allergie. Holistische dierenartsen kunnen misschien wel achter komen waar hij exact allergies voor is. Mail de foto's eens naar info@holistischdierenarts.nl met het verhaal erbij.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:52

Paard van een vriendin heeft dit ook 3 keer gehad. Het lijkt inderdaad erg op netelroos. Paard had enorme jeuk, heeft deze dat ook? Heb je het boek van Breukink? Daar staat een stukje over in. Enige oplossing was inderdaad Prednison - erg heftig.
Je kunt er alleen maar achter komen waar hij alergisch voor is door dingen uit te sluiten. Dus paard een week van het hooi af en kijken wat er gebeurt. Week van de brok af en kijken wat er gebeurt, enz.
Probleem is dat dit een langzame methode is - als je paard echt heftig jeuk heeft wil je maar 1 ding: dat het ophoudt!!

Dierenartsen opperden de volgende mogelijke bronnen voor de allergie: voer, bodembedekking, stalontsmettingsmiddel, reinigingsmiddel van de stomerij (dekens!), zadeldekje, plantjes in het weiland. Een eindeloze lijst, maar als je weet wat er de afgelopen tijd is veranderd, kun je dat in ieder geval weghalen of niet meer geven.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:02

Ik weet van ee nstalgenootje (Kido hierop Bokt) dat haar paard ook ineens zo onder de bulten kan zitten. Met name de kringen die ik ook op jouw foto's zie, heeft dat paard dan ook. Zij hebben veel baat gehad met een homeopathisch arts uit België. PB haar even voor zijn naam en telefoonnummer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:41

Nieuwe foto's vandaag gemaakt.
Ik heb het idee dat het al iets ingeslankt is, maar mijn vriendin vind van niet.. komen ze.. (dit maal in buitenlicht)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:46

An_J schreef:
Het ziet er uit als een allergie. Holistische dierenartsen kunnen misschien wel achter komen waar hij exact allergies voor is. Mail de foto's eens naar info@holistischdierenarts.nl met het verhaal erbij.



Dat ga ik zeker doen.

Even alvast iedereen heel erg bedanken dat jullie je ook zo goed inzetten (tenminste, proberen mee te denken) stel ik (en mijn vriendin natuurlijk het meeste !!!)

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:31

hierboven stond ook al misschien inenting of wormenkuur, en dat ie daardoor een allergische reactie heeft? wanneer krijgt hij zijn inenting en waneer en wat voor wormenkuur? ik zou echt niet weten wat het is, nog nooit gezien maar het lijkt mij idd ook een allergie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 5 bezoekers