Kleur veulen, hoe zit het met genen ouders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Kleur veulen, hoe zit het met genen ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 12:25

Ik ben heel erg benieuwd hoe het zit met de genen ( kleur ) van de ouders. Kan het berekend worden welke kleur het veulen wordt? Er is mij verteld dat de kleur nog bepaald kan worden door genen van 10 generaties terug, is dat waar?
De moeder is zwart-bruin en de vader gitzwart. Een paar generaties terug zitten enkele vossen en ook bruinen.

Het is toch niet zeker dat het veulen nu zwart tot zwart-bruin wordt?

Alvast bedankt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:29

nee, dat is niet zeker.

Veulen kan vos, bruin of zwart worden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:39

er kan wel de kans op een vos berekend worden!( in procenten)
de kans is niet zo heel erg groot,maar helaas zit de kans op een vos er wel in....

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:02

Er zijn hengsten die geen voskleur vererven,maar dat is meer uitzondering dan regel Knipoog

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 13:03

o jee, dan hoop ik maar dat ik geluk heb en dat ie zwart wordt! Ik ben niet zo'n vos fan namelijk.

In ieder geval hartstikke bedankt! En nu maar hopen....hahaha

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:08

de kans is heel klein hoor, maar als beide groot of overgrootouders vos zijn ....dan is de kans er dus zeker weten wel aanwezig..
zit vos bij een van de paarden veeel verder weg in de generatie.dan is de kans kleiner...
vos is nl wel dominant(net als schimmel)dus het KAN wel

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:45

Misschien heb je hier iets aan. Het is geschreven door Bianca ter Laan op de club voor Arabische Volbloedpaarden.
Ik vind het erg duidelijk geschreven.

Gekleurde paarden:

Paarden worden ingedeeld in twee basiskleuren: de rode (vos) en de zwarte (bruin en zwart). Bruine en zwarte paarden hebben een gen voor zwart pigment. De rode paarden hebben dat niet en kunnen dat dus ook niet doorgeven. Vandaar dat twee vossen alleen voskinderen kunnen geven.

Het zwartgen is dominant, dwz er hoeft maar 1 gen actief te zijn en het paard wordt bruin of zwart. Een bruine of zwarte kan dus 1 of 2 zwartgenen hebben, terwijl een vos er geen heeft. Als een bruin of zwart paard 2 zwartgenen heeft (“homozygoot”), geeft hij er altijd eentje door, dus dan hebben alle kinderen het zwarte pigment omdat ze minstens 1 zwartgen hebben. Als een bruine of zwarte maar 1 zwartgen heeft (“heterozygoot”), kan het andere gen, dat dus voor niet-zwart ofwel rood codeert, ook doorgegeven worden. Zulke bruinen/zwarten kunnen dus ook voskinderen geven. Vossen kunnen geen bruine of zwarte kinderen geven, daar is een bruine of zwarte ouder voor nodig. Als je dus een bruin of zwart kind bij een vosmoeder ziet lopen, weet je, dat het zwarte pigment van de vader afkomstig is.

Zwarten of bruinen worden genetisch aangeduid met EE of Ee, ook afgekort tot E omdat 1 enkele E al zwart pigment geeft, onafhankelijk van het andere gen. Vossen worden aangeduid met ee.


Zwart of bruin:

Of een paard met zwart pigment bruin of zwart wordt, hangt weer af van een ander gen (ik noem het hier bruingen), dat ervoor zorgt dat het pigment beperkt blijft tot de uiteinden (manen, staart en benen) van het paard, zoals bij een bruin paard.

Bij het volgende ga ik ervan uit, dat het paard zwart pigment heeft, dus geen vos is. De zichtbaarheid van de werking van dit bruingen hangt er natuurlijk van af, of het paard zwart pigment heeft. Als het paard een vos is, kun je niet zien of het (niet aanwezige) zwarte pigment tot de uiteinden beperkt is of over het hele paard verspreid.

Ook het bruingen is een dominant gen. Dus bij 1 actief gen is het paard al bruin. Een bruine kan dus 1 of 2 bruingenen hebben, terwijl een zwarte er geen heeft. Als een bruin paard 2 bruingenen heeft (“homozygoot”), geeft hij er altijd eentje door, dus dan worden alle kinderen bruin, omdat ze minstens 1 bruingen hebben (mits het zwarte pigment aanwezig is). Als een bruine maar 1 bruingen heeft (“heterozygoot”), kan het andere gen, dat dus voor niet-bruin ofwel helemaal zwart codeert, ook doorgegeven worden. Zulke bruinen kunnen dus ook zwarte kinderen geven. Zwarten kunnen geen bruine kinderen geven, daar is een bruine ouder voor nodig. Als je dus een bruin kind bij een zwarte moeder ziet lopen, weet je, dat het bruin, dwz. de beperking van het zwarte pigment tot de uiteinden van het paard, van de vader afkomstig is.

Bruinen worden genetisch aangeduid met AA of Aa, soms afgekort tot A omdat 1 enkele A het zwart al tot de uiteinden van het paard beperkt, onafhankelijk van het andere gen.
Zwarten worden aangeduid met aa.

Bij vossen kun je de werking van het bruingen niet zien, omdat ze geen zwart pigment hebben. Maar vossen kunnen het bruingen wel degelijk hebben en dus ook vererven. Ze kunnen ook de code voor zwart (aa) hebben en doorgeven, vandaar dat een vos (gg ee aa) met een bruine (gg EE/Ee Aa) ook een zwarte kan geven. Als je dus een zwart veulen naast een bruine moeder ziet huppelen, kan de vader niet alleen bruin of zwart, maar ook een vos geweest zijn.


Alle genen samen

Dit was een korte beschrijving van de werking van drie genen, elk apart genomen. We hebben de mogelijkheden schimmel/gekleurd, zwart/rood en bruin/zwart. Het is duidelijk, dat het samenspel van deze drie genen vier kleuren, maar vele verschillende genetische combinaties kan geven. Het schimmelgen verbergt de invloed van de andere genen doordat het paard zijn kleur verliest, maar die kleurgenen blijven natuurlijk wel degelijk aanwezig en worden dus ook vererfd. Bij de beschrijving van het bruingen hierboven wordt de invloed van het zwartgen bv. duidelijk. Zo werken de genen over en weer samen om tot de uiteindelijke

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:16

hoi,
Heb je een link voor dit stukje? Ik wil het schimmel-gedeelte ook wel graag lezen!

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:27


gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:36

dank je!

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 11:03

Super bedankt epoka! Hier heb ik zeker wat aan. Ik heb nu door hoe het allemaal in zijn werk gaat en daar was ik erg benieuwd naar! Bedankt!

De ouders en grootouders van het veulentje zijn allemaal zwart tot zwart-bruin. Daarachter zitten enkele vossen heb ik opgezocht. Er is dus een kans aanwezig dat het een vos wordt. Schimmels zitten er niet bij ( in de hele lijn niet ) dus daar hoef ik ziet zo bag voor te zijn!
Hen 2 keer een schimmel gehad en ben er nu wel van genezen ( beiden niet de schoonste op stal ) haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:12

Als geen van de ouders schimmel is, kan het paard ook geen schimmel worden. Het schimmelgen is dominant, dat wil zeggen dat je 50% kans hebt op een schimmel als een van de ouders schimmel is. Als beide ouders schimmel zijn is dat percentage nog hoger.

Yessy

Berichten: 23023
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:52