Alleen maar willen doorlopen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Alleen maar willen doorlopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 01:17

Sinds een paar maanden heb ik een bijrijdpony.
Met het rijden wil ze alleen maar lopen, lopen en nog eens lopen!
Ze loopt de beentjes onder haar lijf uit zal ik maar zeggen. Ik kan haar wel goed terug nemen, onder spanning blijf ze ook rustig lopen.
Maar, zogauw ik haar ietsje los laat voor ontspanning vliegt ze weer weg!
Stappen met een lange teugel gaat goed. Zogauw ik de teugels op maat maak. En er dus contact ontstaat in de paardenmond gaat ze dribbelen en wil ze meteen weer in die snelle draf!
Bij Galop doet ze dit dus weer totaal niet. Verward

Wat ik dus nou niet van haar snap. Waarom wil ze nou zo lopen!
Ze maakt zich zelf alleen maar erg moe en erg nat elke keer..


Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 09:56

Heeft ze misschien haken aan haar kiezen? Je zegt dat het goed gaat totdat er contact ontstaat in de paardenmond.
Ik zou eerst even naar haar tanden laten kijken als ik jou was.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 17:09

Er is niets mis met haar mond. Ze heeft ook nergens pijn waar ze voor weg zou moeten lopen.

Ik moet haar wel constant remmen. Zogauw ze maar een klein beetje vrijheid krijgt kan ik het wel vergeten!
Ik doe nu wat meer aan stappen en stilstaan. Dit vind ze blijkbaar erg moeilijk. Stilstaan duurt gewoon een paar minuten voor dat ze ook ècht stilstaat.

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:37

Hallo,
Ik denk dat je inderdaad heeeeeeel veeeel overgangen moet gaan rijden en vooral dat ze in jou tempo blijft lopen.
Van stap naar halt houden is goed om mee tebeginnen maar kijk wel uit dat het paardje zich niet gaat vervelen want dan gaat het andere tricks bedenken....Nou veel suc6 ermee!!!!!!!! OK dan!

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:46

Hai larissa
Ik heb ff bij je profiel gekeken leuke pony rijdt je op!!! Echt een scheet!!!!!!!!!!!
Maar bij de foto's zag ik ook dat zijn onder hals behoorlijk ontwikkeld is ten opzichte van zijn boven hals waardoor hij/zij automatisch hoog gaat lopen met zijn hoofd en zijn rug weg duwt en dat is precies wat er niet mag gebeuren tijdens het rijden.
Ik weet niet of de mogelijkheid op de manege is om eens GOEDE les tenemen???
Anders zou ik dat zeker eens doen want je kan bij problemen er niet snel genoeg bij zijn.
Het is echt wel op te lossen hoor een veel voorkomend probleem!!! Verward
Als het nou niet lukt mag je me gerust eens mailen!!!!! Zet dan een berichtje in je tropic en ik mail je mijn adres door!!!
and again suc6 ermeejjjjj!!!!! Knipoog

Sylvie14

Berichten: 170
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:20

Heey, ik ken diej pony!! :p
Cherrie:d

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 19:40

bleuberta schreef:
Hai larissa
Ik heb ff bij je profiel gekeken leuke pony rijdt je op!!! Echt een scheet!!!!!!!!!!!
Maar bij de foto's zag ik ook dat zijn onder hals behoorlijk ontwikkeld is ten opzichte van zijn boven hals waardoor hij/zij automatisch hoog gaat lopen met zijn hoofd en zijn rug weg duwt en dat is precies wat er niet mag gebeuren tijdens het rijden.
Ik weet niet of de mogelijkheid op de manege is om eens GOEDE les tenemen???
Anders zou ik dat zeker eens doen want je kan bij problemen er niet snel genoeg bij zijn.
Het is echt wel op te lossen hoor een veel voorkomend probleem!!! Verward
Als het nou niet lukt mag je me gerust eens mailen!!!!! Zet dan een berichtje in je tropic en ik mail je mijn adres door!!!
and again suc6 ermeejjjjj!!!!! Knipoog


Onder het zadel loopt ze dus totaal geen sterren te kijken! Met rijden loopt ze gewoon mooi netjes hoog rond.
Ik wissel ook wel af, door haar ook soms lààg rond te rijden.
Ze gebruikt haar rug goed.. die word volgens mij niet weg gedrukt.
De foto's die jij hebt gezien, waren foto's van toen ik stil stond. Knipoog

Ik krijg lessen op de manege, alleen dan niet op Cherrie. Dit zijn erg goed lessen.
Verder krijg ik ook les van de eigenaar van de pony.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:48

nou het enigste wat ik hieraan nog toe wil voegen is: wees blij dat hij zo voorwaarts is. Een pony/paard die je de hele tijd vooruit moet schoppen is echt niks! Trust me.
En tsjah, gewoon veel overgangen maken en veel figuren rijden. Dat je hem aan het werk zet. En probeer hem met je zit langzamer te laten gaan.
Probeer hem in het begin voorwaarts (najah dat istie al Haha! ) neerwaarts te rijden. Dan merk je als het goed is dat de onderhals heel ontspannen wordt, die kun je dan zo op en neer laten bungelen als het ware.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:08

Het kan goed iets aan geleerd zijn. Ookal zou dat onbewust gebeurt zijn.

Als je elke keer dat je de teugels oppakt beteen aan draaft of lekker wil crossen. Ja dan word het commando teugels oppakken vooruit. Ik ken zelfs mensen die de paarden op het strakker pakken van de teugels laten aan galoppeeren. En hoe harder ze trekken hoe harder de paarden gaan. Ze moeten dus ook altijd de bosjes in sturen en bijna omtrekken om te stoppen. Dit hebben ze onbewust aangeleert. Omdat ze anders bang waren de controle te verliezen. Vandaar dat ze van te voren altijd de teugels meer oppakten.

Aan jouw om het weer af te leren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:13

Veel overgangen, laat de pony wachten. Probeer toch los te laten en hou niet alleen maar vast. En als ze hard draaft, blijf zelf gewoon rustig lichtrijden, zorg dat je rechtop zit en niet naar voren gaat vallen, dan gaan ze juist harder.

Succes.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:52

Ik had dat aan het begin met jessie ook heel erg. Ik heb veel overgangen gereden en het gaat nu al veel beter Lachen

Obelix is gewoon stoer!

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:00

josien schreef:
Als je elke keer dat je de teugels oppakt beteen aan draaft of lekker wil crossen. Ja dan word het commando teugels oppakken vooruit. Ik ken zelfs mensen die de paarden op het strakker pakken van de teugels laten aan galoppeeren. En hoe harder ze trekken hoe harder de paarden gaan. Ze moeten dus ook altijd de bosjes in sturen en bijna omtrekken om te stoppen. Dit hebben ze onbewust aangeleert. Omdat ze anders bang waren de controle te verliezen. Vandaar dat ze van te voren altijd de teugels meer oppakten.


Ik ben het helemaal met Josien eens, zelf ken ik ook mensen die zo 'rijden'.

Nog een tipje; heel veel bezig blijven met je verzorgpony! Veel (slange-)voltes rijden, voltes 6 meter en halve baan, overgangen, en ga zo maar door. Probeer ook eens heel rustig te gaan praten met de pony en zing eens rustig een liedje in je hoofd, hoe relaxter jij bent, hoe relaxter je pony op een gegeven moment zal aanvoelen.

Veel succes! OK dan!

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:49

Wij hebben ook zo'n paard, dat alleen maar hard wil en nooit ontspand. Nu na 1 jaar gaat het iets beter. Veel stappen, veel op stap met een rustig paard en veel wndingen werd ons aangeraden. Nu na 1 jaar is er iets resultaat te zien.

het leven is goed met een engels volbloed

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:20

josien schreef:
Het kan goed iets aan geleerd zijn. Ookal zou dat onbewust gebeurt zijn.

Als je elke keer dat je de teugels oppakt beteen aan draaft of lekker wil crossen. Ja dan word het commando teugels oppakken vooruit. Ik ken zelfs mensen die de paarden op het strakker pakken van de teugels laten aan galoppeeren. En hoe harder ze trekken hoe harder de paarden gaan. Ze moeten dus ook altijd de bosjes in sturen en bijna omtrekken om te stoppen. Dit hebben ze onbewust aangeleert. Omdat ze anders bang waren de controle te verliezen. Vandaar dat ze van te voren altijd de teugels meer oppakten.

Aan jouw om het weer af te leren.



Ik ben het baasje van cherrie en dat ik haar dat aan heb geleerd is grote onzin. Ze is heel erg goed op je zit te rijden maar je moet gewoon even door hebben hoe het moet. Op het moment dat zij snel gaat maak ik mijn teugels echt niet korter ik hou gewoon de zelfde druk en ga alleen maar dieper zitten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:33

Jouw pony is gewoon druk en mist ontspanning. Ik zou die overgangen maar eens mooi even vergeten, want die maken dat ze NOG drukker wordt. Je moet eerst eens rust zien te krijgen in dat beest.

Je moet haar beneden haar tempo laten lopen en steeds ophoudingen maken met je buitenteugel. je sluit je buitenhand en EIST dat ze reageert. Je mag haar gerust bij haar kiezen pakken als ze niet luistert, maar hou het altijd kort. Heb je een onsje nodig, is het goed, heb je echter 10 kilo nodig, dan moet je ook niet minder pakken, want dat helpt dan niet.

Als je merkt dat ze inderdaad terug komt daarop, dan moet je dat blijven herhalen. JIj houdt haar in, ze komt terug in tempo. Natuurlijk verhoogt ze uit zichzelf weer dat tempo, dus jij herhaalt het weer. Tot in den treure. In draf precies hetzelfde. Beneden het tempo, met buitenhand opvangen, reactie eisen, signaal kort houden en blijven herhalen.

Op een gegeven moment zul je merken dat ze haar passen meer gaat afmaken en niet meer zo stokkerig loopt zoals haastige paarden dat vaak kunnen doen.

Ik heb er ook zo een hoor, en zo heb ik geleerd ermee om te gaan. En het werkt.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:40

Ik sluit me helemaal bij Desiree aan.
Maak wel veel wendingen, want in een wending gaan ze zelf vaak al terug in tempo.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:06

Hoi, misschien dat je zelf onbewust toch 'dominant' aan het rijden bent, daar bedoel ik mee dat je misschien onbewust zelf haar aan het voorwaarts rijden bent met je zit. Dit is niet als kritiek bedoeld maar als je niet weet wat je niet weet hoe kun je het dan weten? Je zal het dan toch een keer van iemand moeten horen is mijn ervaring. Als dit niet het geval is wordt dan niet boos op mij ik bedoel dit alleen als goede raad, misschien is dit wel een moment voor je?
Een heleboel mensen zijn zich niet bewust van hun zit en wat ze eigenlijk met hun benen en lijf doen tijdens het rijden. Probeer zelf heel goed te ontspannen en laat je bovenbenen en knie-en 'los' dus span geen spieren aan, stop met drijven tijdens het rijden en wacht gewoon af.
Ga eens op een stoel zitten en draai bijvoorbeeld je bovenlijf naar links of rechts en voel dan eens wat er met je spieren in je benen gebeurt... Je spant ze niet bewust aan maar ze bewegen toch...
Ik ben een westernruiter en als er een engelse ruiter op mijn paard stapt gaan ze alle kanten op omdat die ruiter dan onbewust meer dingen met zijn/haar zit doet dan nodig is en daarom gaat mijn paardje daarop reageren. Niet bokken of zo maar sneller lopen en zijwaarts alle kanten op, erg grappig om te zien en ongelofelijk wat een uitwerking dat op die ruiter heeft als ze dat een keer gevoeld hebben! Dan worden ze zich ineens heel erg bewust van hun zit. Niet dat ik dan zo goed kan rijden dat wil ik absoluut niet beweren, maar ik wil hiermee alleen aangeven dat paarden dus heel sterk op je zit reageren en mensen zich daar wat meer naar zouden moeten richten.
Dit heeft niks met western te maken maar alles met rijtechniek (en in mijn geval een hoop les en ervaring).
Ik neem aan dat je al hebt gekeken of zadel etc goed past en ze geen haken op dr kiezen heeft, alle dingen die je normaal eerst gaat doen voordat je verder gaat kijken wat de oorzaak kan zijn?
Ik wens je veel succes met je pony en ik hoop dat je uit alle goed bedoelde adviezen wat kan oppikken wat werkt voor je. Mocht je
er alsnog niet uitkomen dan roep je maar.
groetjes
ciska

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:09

Misschien kun je proberen om haar met een halstertouw om haar hals te sturen en een knoop in de teugels te leggen en hier even niet aankomen alleen als het echt nodig is.

Ik doe het nu ook met mijn pony en het werkt goed. Ze is nu heel ontspannen.


Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 15:20

Het gaat nu veel beter!
cissy, ik ben haar nu juist heel veel aan het terug rijden met mijn zit, door langzaam te gaan lichtrijden en zwaar te gaan zitten.

Wat ik nu doe is de teugels gewoon lang laten, wel met enig contact. Veel wendingen en voltes.
Dan loopt ze stukken beter, alleen als het ècht nodig is zet ik haar op de handrem.
De linker hand gaat perfect, ze loopt dan gewoon door en niet te snel. Op de rechterhand is dit echter anders, die vind ze volgens mij erg moeilijk, en probeerd ze te vluchten, ik ben nu dus op de rechterhand aan het oefenen. M

In gallop, shiet ze op het begin een beetje weg. Ze is dan terug te nemen maar dit is voor even, daarna gaat ze echt rennen. Terug nemen in een rustige galop is dan voor mij onmogelijk, terug naar de draf gaat vlekkeloos.

Ik wil niet teveel overgangen rijden, bijv. van draf naar stap, dan word ze kijkerig. Als ik ga stappen is het dan ook maar een half rondje.

Wat ik van iemand ooit heb gehoort is; Zogauw ze echt tè hard gaat, stil zetten en een paar passen achterwaarts, dan weer rustig aandraven.
Is dit echt een oplossing?

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 15:30

Desiree schreef:
Jouw pony is gewoon druk en mist ontspanning. Ik zou die overgangen maar eens mooi even vergeten, want die maken dat ze NOG drukker wordt. Je moet eerst eens rust zien te krijgen in dat beest.

Je moet haar beneden haar tempo laten lopen en steeds ophoudingen maken met je buitenteugel. je sluit je buitenhand en EIST dat ze reageert. Je mag haar gerust bij haar kiezen pakken als ze niet luistert, maar hou het altijd kort. Heb je een onsje nodig, is het goed, heb je echter 10 kilo nodig, dan moet je ook niet minder pakken, want dat helpt dan niet.

Als je merkt dat ze inderdaad terug komt daarop, dan moet je dat blijven herhalen. JIj houdt haar in, ze komt terug in tempo. Natuurlijk verhoogt ze uit zichzelf weer dat tempo, dus jij herhaalt het weer. Tot in den treure. In draf precies hetzelfde. Beneden het tempo, met buitenhand opvangen, reactie eisen, signaal kort houden en blijven herhalen.

Op een gegeven moment zul je merken dat ze haar passen meer gaat afmaken en niet meer zo stokkerig loopt zoals haastige paarden dat vaak kunnen doen.

Ik heb er ook zo een hoor, en zo heb ik geleerd ermee om te gaan. En het werkt.


OK dan! Zo doe ik het nu dus al een tijdje, rechterhand remmen (ophouding maken) en binnenhand ontspannen houden.
Nog wegrennen, een ophouding met alleetwee de teugels, dit herhaal ik constant.
Inderdaad niet teveel overgangen daar word ze alleen maar drukker en drukker van. Goed uitgelegd.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:56

Nog een klein tipje (misschien doe je dit al).

Let er op dat je je been eraan houdt in de overgangen terug!
Het is een veel geziene reactie dat men bij snelle/loperige paarden de benen gaat afsteken, met het gevolg dat het paard nog meer wil lopen/vluchten op het moment dat het been eraan komt.

Dus: been eraan houden en voer die druk maar wat op om hem wat 'af te stompen' dat hij niet bij het minste of geringste contact gaat rennen.

Succes ermee!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:55

ik rijd een paard dat krák hetzelfde doet. en bij mij hebben overgangen héél veel geholpen, en zeker ook wat missmuts zegt. dat was mijn grote fout. ik moest mijn benen er veel meer bijhouden. nu nog ben ik een van de weinigen die dit paardje kan rijden, juist door die benen. (en nog wat andere dingen als zachte ophoudingen, overgangen enz)

Enya - Daya :-)

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 23:43

Inderdaad! Fors die benen eraan houden! Mijn instructeur zegt altijd; Opvangen en drijven! Het paard moet ergens tegenaan kunnen lopen.
Dit werkt goed bij haar. En inderdaad, zogauw ik mijn benen afsteek heeft ze de neiging om meer te gaan rennen.

Ze is nu ook aan het kauwen op het bit, en lijkt veel meer ontspannen OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers