Chippen, hoe gaat het in z'n werk (angstpaard)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Chippen, hoe gaat het in z'n werk (angstpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 21:58

Omdat het sinds dit jaar verplicht is, kan ik er niet meer omheen.
Maar ik wil er wat meer over weten, onderandere;
Mijn vriendin zegt dat het in het vet wordt gespoten terwijl ik iets hoorde over in de spieren spuiten Verward
En wat zijn de kosten van chippen, zal misschien bij elke veearts anders zijn.
Daarnaast; mijn paard heeft een superhekel aan spuiten/veearts Haha! en de veearts die ik heb staat er zelfs versteld van hoe mijn paard tekeer gaat tijdens het geven van een spuitje.... Scheve mond

Voorbeeld;
Na de dag van de catratie en 3 maanden daarna dat mijn paard een enting kreeg was hij door twee mensen niet te houden.
De laatste keer was ik er zelf bij en stond hij met de voorbenen in de voerbak en met z'n been tegen het tralies te slaan, terwijl hij een praam omhad...
Ik zit er zelf aan te denken om nu iets te doen waardoor ik hem voor dat de veearts komt 'm rustig te maken.
Wie weet er wat opties?

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:04

De chip gaat idd in de halsspier. (Dit om zwerven tegen te gaan.)
Maar heeft er niet meer last van dan een gewone enting.
Maar in jou geval zou ik hem dan laten sederen door de DA

Kosten weet ik zo niet
Ik heb het een paar jaar geleden laten doen en dan waren er van die georganiseerde chip dagen en was de prijs goedkoper.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:05

chippen koste hier 18 euro, met voorrijkosten en alles 42 euro. De eigen DA mag niet chippen, dus moeten ze uit een ander dorp komen.
We gaan maar niet met de trailer zelf langs, enten vind ze niet erg, maar ik heb gehoord dat chippen vervelender is. Niet dat ze de volgende keer de trailer niet meer inwil Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:12

Ik zou laten sederen en eventueel onder een locaal verdovinkje de chip erin laten zetten. Het is een vrij dikke naald en echt tof is het niet, dus beter wat extra betalen zodat het rustig gaat als een panisch paard.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 22:15

ArwenLune schreef:
Ik zou laten sederen en eventueel onder een locaal verdovinkje de chip erin laten zetten. Het is een vrij dikke naald en echt tof is het niet, dus beter wat extra betalen zodat het rustig gaat als een panisch paard.


Wat is sederen?

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:17

Sedatie - platspuiten. Word 'ie lekker een tijdje slaperig van, zit die chip erin voor 'ie het weet.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:24

ArwenLune schreef:
Sedatie - platspuiten. Word 'ie lekker een tijdje slaperig van, zit die chip erin voor 'ie het weet.


Je paard gaat er niet van liggen, maar krijgt een 'roesje' waardoor hij/ zij slaperig en loom wordt. Vergeten wordt hier, dat dát dus ook al een prikje is, wat wegens tijdgebrek meestal intraveneus (rechtstreeks in bloedvat) wordt gespoten, wat óók geen lolletje voor een paniekzaaier is (en voor de dierenarts, Haha! ). Als je dierenarts deze paniek van tevoren weet, kan hij ook het roesje in een spier prikken maar dan is er pas een rustig paard na minstens een kwartier of 20 minuten wachten.
Ik zit trouwens met dezelfde problemen als jij, ook ik heb een hysterisch paard als ze een prikkie moet krijgen, zucht.......

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 22:25

Is er geen methode via het voer om 'm rustig te krijgen Haha!

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:27

Jawel, met muisjes, maar die heeft de DA ook.
Maar bel hem eens en leg je verhaal uit.
Hun zullen het vaker tegen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:31

ik was E32 kwijt... en het ging eigenlijk heel snel! ik had Luck gewoon een plak hooi in zijn bek geaan zodat hij niet moeilijk kon doen! Maar het was binnen 5 sec. gedaan..

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:31

shceer scheer.. ontsmet ontsmet.. prik en klaar!!! dan nog even blieb blieb.. klaar!!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 22:34

Pfff, komt het scheren er natuurlijk ook nog eens bij wat hij nog nooit heeft gezien, nee hoor, dat kan nooit goed gaan....
Maar ik bel de veearts morgen wel even, zal hij blij mee wezen haha

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:35

scheren?? hoefde bij luck niet!! *boink Boink*

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:38

het scheren gaat gewoon met een scheermesje hoor, niet met een machine

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:41

Scheren deden ze bij Harry gewoon met zo'n mesje. Dus een beetje schraap-schraap. Dat is toch niet eng? Ach gut En die chip gaat ook verbazingwekkend snel. Gewoon prik-leegspuiten-eruit. Kwestie van 2 seconden.

Iig succes! OK dan!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:49

Ja, twee seconden als je paard ervoor stilstaat! De veearts kan je vast wel vertellen hoe hij dit soort gevallen aanpakt.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:19

het is inderdaad maar een paar seconden. de mijne staat ook rechtovereind als hij de dierenarts ook maar ziet aan komen. die moet je echt met een paar man beet houden (shetje) anders blijft er niets van de dierenarts over. Schijnheilig

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:38

nou mijn dierenarts lukte het dus niet he!
5x verkeerd gechipt, en nu een trauma aan alle onbekende mensen

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 01:07

Wij hadden ook een merrie die het op de DA voorzien had (was op de keuring). De DA liep erlangs, mikte de naald erin en kwam een minuut later pas terug om hem er werkelijk in de spuiten/drukken. Was zo gebeurt... Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen bij jou...

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 01:22

Hoi, toen mijn Fjord laatst gechipt werd, gebeurde dat met een dingetje wat er niet als een spuit uitziet, het was gebeurd voor hij maar naar de man kon kijken! Het scheren was heel oppervlakkig met een scheermesje, alsof hij gestreeld werd, dus daar was ook geen stress over....

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)


anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:37

Als je niet wil dat je paard bang is voor de dierenarts kan je het toch ook laten doen door een ander, onbekend voor het paard, bekend met chippen ? Bij ons koste het €30,- incl voorrijkosten en nummer in paspoort zetten en zo.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:53

Sommige dierenartsen zijn ook zo onhandig met paarden.
Bij ons is een hele goede dierenarts voor paarden, nooit problemen mee.
Voor een enting werd er een keer een ander gestuurd, wat een drama!
Het duurde veel te lang, de hele tijd met de stem kalmeren, ze ging ook nog eens op een hele verkeerde plek staan. Ik wilde het nog zeggen, maar was al te laat, werd ze haast door mijn buffel tegen de voerbak aan geplet Kortom: Niet handig!
Die goede dierenarts zegt vrijwel niks, laat even ruiken en gaat snel en geruisloos te werk.

Hij wist me trouwens ook te vertellen dat paarden over het algemeen minder moeite hebben met chippen dan met enten. Die holle naald ziet er gevaarlijk uit, maar voelen ze dus blijkbaar niet veel van.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:20

mijnes werd niet geschoren, ik heb oook een paniek pony..
Ze hebben 6 keer misgeprikt en de 7e ging goed..
achteraf had ik haar beter kunnen verdoven, maar dat is oook moeilijk uit paniek.
De DA was heel erg onhandig en twijfelde elke x..
maar uiteindelijk ging het goed..
volgende DA voelen ze geen pijn, tiz allen de naald

Terug van weggeweest

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:14

Op zich duurt het niet zo heel lang, idd een paar seconden ofzo. Kun je hem dan niet even wat biks geven ofzo zodat ie even bezig is?
Foxy komt ook wel eens de lucht in met dit soort acties maar goed, met een shet is dat nog wel te doen. Schijnheilig Knipoog

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:51

mijn shet is net gechipt. zag er erg tegenop, maar het is gelukkig mee gevallen. hij ging al in protest toen hij de dierenarts aan zag komen.
voor de zekerheid een praam om gedaan. haren weggeknipt en chip er in. echt maar een paar seconden en hij zat erin. hierna nog even de gegevens en het signalement opschrijven en klaar is kees. mijn dierenarts had alleen moeite met het signalement van Joplin, omdat hij 4 x per jaar van kleur veranderd. *LOL*

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers