Spullen meenemen uit Amerika

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Spullen meenemen uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 23:52

Met een beetje geluk en goede wil ga ik vandezomer naar Amerika, een aantal Paint-internet-kennissen opzoeken. *LOL*
Natuurlijk moet er ook geshopt worden Haha! en waar onder andere voor wil kijken is een BigD deken + hood en heel misschien ook een Orthoflex zadel.
Wie van jullie heeft ook wel es zo iets groots mee terug genomen en hoe gaat dat in z'n werk? Betaal je veel extra kosten voor transport en moet je't ook invoeren als je't zo meeneemt?
Ik heb es gehoord dat als het gebruikt is je geen invoerrechten hoeft te betalen. Gaat dat ook op voor zo'n deken en zadel? Want dan gooi ik het spul daar wel een paar keer op een paard van één van die kennissen... Tong uitsteken
Kan ik het zadel mooi vast inrijden daar Knipoog

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:01

Wat ik heb gehoord, is dat als je het zadel uit de 'verpakking' haalt, het gewoon als handbagage mee mag. En het zou moeten passen in zo'n kastje boven je hoofd (als je het zadel plat legt). Je hoeft dan geen invoerrechten te betalen. Maar dat is wat ik gehoord heb... Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 00:32

Ik heb vijf jaar terug een westernzadel uit Amerika meegenomen in een duffelbag, zo'n uit de kluiten gewassen sporttas. Ik had er een slaapzak omgedaan en als gewone bagage ingechecked. Het was een tweede hands zadel, geen super dure. Toch heb ik wel even de vingertjes gekruisd gehouden toen ik hem op de band zag verdwijnen. 't Ging allemaal goed en hij kwam heelhuids aan.

Ik had me destijds laten vertellen dat op tweede hands zadel geen invoerbelasting zat en ik heb dus de gok genomen. Een risico blijft het wel. Als handbagage is een westernzadel echt te groot...

tazman
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:21

Pas op met wat je meeneemt uit ervaring weet ik dat je heel erg veel gezeur kan hebben op schiphol bij terugkomst.


Goederen meenemen vanuit een niet-EU-land naar Nederland
Voor het meenemen van goederen vanuit een niet-EU-land wordt onderscheid gemaakt tussen uw persoonlijke bagage en andere goederen.


Persoonlijke bagage
Uw persoonlijke bagage kunt u meenemen zonder dat u daar belasting over hoeft te betalen. Soms kan de Douane u vragen om aan te tonen dat bepaalde goederen al in uw bezit waren voor vertrek uit Nederland. Dit geldt vooral voor luxe of kostbare goederen, zoals foto- en video-camera’s, sieraden, laptops en muziekinstrumenten. Het is handig om van dergelijke artikelen een betaal- of garantiebewijs mee te nemen als u op reis gaat. Maar u kunt ook voordat u op reis gaat bij de Douane vragen om een douaneverklaring van deze artikelen. Deze verklaring kunt u krijgen als u het artikel en het aankoop- of garantiebewijs laat zien.

Andere goederen
Voor het meenemen van andere goederen uit een niet-EU-land naar Nederland zijn twee zaken van belang: de waarde en hoeveelheid van de artikelen. Hieronder lees u meer daarover.

Waardebeperking
Voor goederen geldt dat u deze tot een maximumwaarde van € 175 per persoon belastingvrij mag meenemen naar Nederland. Deze waardebeperking geldt voor producten die u in een gewone winkel in een niet-EU-land heeft aangeschaft en waarover u al buitenlandse belasting heeft betaald en voor artikelen die u belastingvrij in een taxfree shop heeft gekocht op de luchthaven of veerboot. Als u goederen van een hogere waarde wilt meenemen, dan moet u belasting betalen. Bijvoorbeeld: u koopt een camera voor € 254. U moet dan belasting betalen (invoerrechten en BTW) over het totale bedrag. Als u een horloge heeft gekocht voor € 125 en een vulpen voor € 57, dan komt u hiermee boven de waardedrempel uit. Omdat het om twee artikelen gaat, betaalt u alleen invoerrechten en BTW over de vulpen.

Bron www.douane.nl -> http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/opreis.htm

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:36

Maar hoe zit het dan met het aantal kg's? Ook voor de handbagage geldt daar toch een maximum.

tazman
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 10:57

cornelie schreef:
Maar hoe zit het dan met het aantal kg's? Ook voor de handbagage geldt daar toch een maximum.


voor zover ik weet handbagage max 5 kg en afhankelijk welke maatschapiij je vliegt 20 tot 30 kg normale bagage.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:00

Standaard mag je 20 kg meenemen, soms mag het meer (tot 40 kg) maar daar moet je dan voor betalen. Best vraag je dat van te voren na.
Met bagage maakt het dus niet uit hoe het verpakt zit als het maar stevig is, want er wordt niet zachtzinnig mee omgesprongen als het 'achterin' gaat. Handbagage zijn ze tegenwoordig heel secuur op. Vaste afmetingen en slechts één stuk. Ook dit is allemaal bij de vliegmaatschappij na te vragen.

Qua invoer moet je gewoon net geluk hebben, bij pech moet je BTW en Douane-kosten betalen. Met de rekening kun je wel iets 'foeselen', maar maak het niet te bont, want ze zijn niet gek Cool

Francis: ook aan de OF OK dan! Weet je al welke ??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:05

Maar handbage max 5 kg en OF ??? En bijbetalen voor bagage is wel gruwelijk duur meen ik mij te herinneren. Maar je omzeilt in elk geval weer allerlei andere kosten.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 14:22

Nee, ik heb ze gemaild maar nog geen antwoord. Ik wil wel een zo 'normaal' mogelijk zadel dat ook op de wedstrijden niet misstaat. (Ik vind bijv. die fenders met zo'n inham absoluut niet mooi ).
Ik heb eens op Ebay een schitterend showzadel van OF gezien *LOL* . Had toen helaas het geld niet anders had ik die gekocht, maar ik heb ze dus gevraagd of zo zoiets (met misschien iets minder zilver als wat die had) kunnen leveren. Ik zie het wel. Weet ook nog niet zeker óf ik er één meeneem, hangt van een paar factoren af die nog onzeker zijn (het geld bijvoorbeeld Scheve mond )
Maar zodra mijn plannen vastere vorm gaan aannemen en het min of meer zeker is dát ik ga en dat ik ook geld heb voor een zadel, dan hoor je't van me, want dat wil ik nog wel een keer 'proefzitten' Haha! ... Het idee van de OF staat me erg aan, maar heb er zelf nog niet op gezeten...

Even on-topic nu... Ik denk dat ik het dan maar gewoon stevig in laat pakken en invoer... met zo'n zadel en nog een deken zit je al gauw aan je max. kilo's en ik wil ook nog wel graag m'n gewone bagage mee teruk kunnen nemen... Knipoog Geen zin in gezeur of het risico dat dat zadel onderweg naar de knoppen gaat...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 14:55

Ja de meeste OF-zadels zijn 'custom-made', dus je kunt ze krijgen zo je ze hebben wilt, maar daar zit wel een levertijd aan vast. Of je neemt een standaardmodel, die zijn meestal wel op voorraad.

Proefzitten mag hoor, je bent welkom. Alhoewel niet alle zadels dezelfde zitting hebben. Die van mij heeft een narrow twist oftwel een typische 'vrouwen'vorm. Die van Jos is duidelijk wat breder gebouwd, zoals de meeste westernzadels meer een 'mannen'zit hebben.

Die 'inhammen' in de fenders zorgen er wel voor dat ze veel makkelijker draaien en je kunt ze wat korter maken.
De website ken je ongetwijfeld al Lachen

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:03

Ik heb eens een nieuw zadel meegenomen als handbagage en dat ging goed, en als je een deken wil kopen moet je die gewoon onderin je koffer doen wij nemen zo ook altijd van alles mee en dat gaat altijd goed maar dat moet jezelf weten veel succes!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 19:21

En dat gaat goed, een zadel als handbagage?? Zoals Cornelie al opmerkte, dat lijkt me toch ruim boven het toegestane gewicht... Verward
Als je d'r zo'n mooie draagtas omheen koopt zal't op zich wel lukken om em mee te sjouwen, maar 't lijkt me toch erg groot... Maar goed, als jij het gedaan hebt, valt het natuurlijk altijd te proberen... kom je er niet in, kun je't altijd nog laten opsturen, denk ik...
Deken wilde ik inderdaad gewoon in de koffer proppen...

SM, als ik vroeg genoeg weet dát ik een zadel mee kan nemen wilde ik er vantevoren een bestellen en die voor vertrek ophalen, maar ik weet nu nog niet of het überhaupt kan. Als't helemaal niet lukt laat ik em gewoon versturen...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:33

Of in elk geval dan die tas dragen alsof het 'maar' 2 kg is ofzo Lachen Ik denk dat als je gaat lopen zeulen dat het eerder opvalt.

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:00

Owkee.. hier eventjes wat goed nieuws. Ik ben afgelopen zomer naar amerika geweest (heb daar stage gelopen) en je mag dus 64 kg meenemen vanuit amerika en naar amerika (dus waarom niet je bed, kledingkast en paard leeg laten lopen, in 1 koffer stoppen en meenemen??). Dat betekend 2 koffers van maximaal 32 kg. Ik ging heen met 1 koffer en kwam terug met 1 koffer en een heeeeeele grote doos. Met in die koffer en doos (naast gewone kleren); longchaps, een zadel, hoofdstel, splitreins, hoed, en deken. Dat paste allemaal en als je zadel niet te zwaar van zichzelf is de kans groot dat je niet met een overgewicht naar huis gaat.

Ik had een oud tweedehands (misschien wel veel-meer-hands) zadel, wat echt al half uit elkaar ligt (maar zoooo super rijdt!). Ik heb geen invoerrechten hoeven te betalen. Houd er wel rekening mee dat sinds 1 september alles veel strenger in elkaar zit op de vlieghavens. Dat betekend dat je koffers worden gecontroleerd als je amerika uit gaat (dus koffer open (daar ben je dus zelf niet bij) en dan wordt ie weer netjes dicht gedaan. Zorg dus wel dat je inderdaad geen supergloedje nieuw zadel bij hebt want het zou me niet verbazen als ze daar dan aantekeningen van maakten. Bij de douane in nederland had ik geluk en geloofden ze me meteen toen ik zie dat het een heel oud zadel was, zodat ik de doos niet open hoefde te maken.

Dusse... lekker naar Amerika gaan met zo weinig mogelijk bagage, je zadeltje halen, daar lekker inrijden en dan hup weer trug naar huis... Geen probleem

Voor vragen kun je me pb-en. Succes!
Groetjes Patricia

Been there, done that!

wgirl

Berichten: 556
Geregistreerd: 22-09-02
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:30

Ik heb vorig jaar mijn eigen zadel meegenomen toen ik in Canada ging werken. Ik kon het niet als handbagage meenemen, daar was het te groot voor. Ik heb het toen als gewone bagage meegenomen, maar er een sticker met fragile erop laten plakken. Dan komt het niet bij de gewone bagage, maar wordt het samen met ski's e.d. vervoerd. Ik heb daarnaast nog een sporttas met andere bagage meegenomen, en hoefde niets bij te betalen. Op de terugweg helaas wel, omdat ik een "beetje"geshopt had..Dus je moet inderdaad dat nieuwe zadel gewoon een paar gebruiken, zodat het niet"nieuw"meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:45

Stel dat je een zadel van $1000,= koopt vraag dan gewoon een bon van $500,=.
Scheelt een heel stuk aan invoerrechten en BTW (=19%).
Het percentage invoerrechten zou ik zo niet weten.

Veleta
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:00

Ook ik heb mijn eigen zadel meegenomen uit Amerika in'98.
Ik had deze nieuw gekocht rechtstreeks bij de maker en omdat ik geen risico's wilde nemen heb ik hem als bagage aangegeven. Ik hoefde toen niets bij te betalen bij KLM en zij zorgde ervoor dat er geen andere bagage opgelegd zou worden. Ook heb ik hem bij de duoane aangegeven.
Ik betaalde 17,5% btw en 3% invoerkosten over het bedrag wat hij mij gekost had. Dat was hij me dik en dwars waard. Let er op dat je de rekening kunt tonen.

Succes Veleta

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 00:15

Thanks girls! (hihi... alvast in stijl hé) Ik ben weer wat wijzer!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:30

Francis schreef:
En dat gaat goed, een zadel als handbagage?? Zoals Cornelie al opmerkte, dat lijkt me toch ruim boven het toegestane gewicht... Verward
Als je d'r zo'n mooie draagtas omheen koopt zal't op zich wel lukken om em mee te sjouwen, maar 't lijkt me toch erg groot... Maar goed, als jij het gedaan hebt, valt het natuurlijk altijd te proberen... kom je er niet in, kun je't altijd nog laten opsturen, denk ik...
Deken wilde ik inderdaad gewoon in de koffer proppen...

SM, als ik vroeg genoeg weet dát ik een zadel mee kan nemen wilde ik er vantevoren een bestellen en die voor vertrek ophalen, maar ik weet nu nog niet of het überhaupt kan. Als't helemaal niet lukt laat ik em gewoon versturen...



Ja, we hadden er wel zo'n mooie tas omheen en we hadden alles eraf gehaald wat eraf kon, en mijn sterke mannetje heeft zich het leplazerus gesjouwd op de luchthavens. Het zadel moest wel door de rontgen maar bleef vast zitten en toen moesten we het er wel uitrukken gelukkig was het niet beschadigden het paste ook maar net in de bagagevakjes boven ons hoofd, maar ik ben bang dat je dat nu niet meer lukt om het zadel mee te nemen met al die veiligheidsregels enzo maar misschien wel als ruimbagage. P.S. je mag 2 stuks ruimbagage meenemen van ieder max. 32 kg per stuk.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:38

Dat van het aantal stuks en maximaal toegestane gewicht zou ik navragen bij de maatschappij waarmee je vliegt. Toen ik in juni 2002 naar de VS ging mochten we echt maar 20kg per persoon meenemen!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:35

Dit kan ook aan de vliegtuigmaatschappij liggen bij de KLM mag je toch echt 32 kg per persoon aan ruimbagage meenemen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:47

Daarom ook het advies een en ander na te vragen bij de maatschappij Haha!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:00

Ik heb gisteravond naar Schiphol Airport gekeken nou daar staat altijd een douaneman bij dat loket (of je ook iets hebt om aan te geven), nou je zou deze man maar treffen als je net effe je nieuwe zadeltje denk mee te smokkelen, we zijn nou al verschillende keren in de states geweest maar heb deze man gelukkig nog nooit getroffen en hoop dat ook zo te houden!!!!


patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:08

ik ben het mannetje bij de douane wel tegen gekomen en nadat ik een schatting moest geven van mijn zadel (aangezien het weet-ik-veel-hoeveel-hands is zou ik er weinig voor geven) mocht ik gewoon doorlopen hoor... Zolang je er maar gewoon eerlijk over bent zal het allemaal wel goed zijn hoor. En als je niet zeker weet of je iets moet aangeven, dan ga je het toch gewoon vragen? Als het zadeltje je waard is.... dan betaal je er toch wat meer voor?

Been there, done that!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:37

Wij gingen standaard op reis naar de USA met één koffer en kwamen terug met twee per persoon Haha! Gewoon NADA claimen, nooit problemen gehad. Een zadel heb ik wel nog niet meegebracht Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers