Hoe slecht is modder voor de benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Hoe slecht is modder voor de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 15:46

Vraag staat al in het onderwerp. Maar hoe slecht is dit. Ons land is nu aardig nat dus we hebben maar besloten dat ze maar wat korter buiten moeten! Want die modder lijkt me niet altijd even prettig!
Kunnen ze daar ook geen rotstraal van krijgen?


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:52

Rotstraal heb ik weinig tot geen ervaring mee.
Toen Novia volop in de blub stond kreeg ze wel enorme last van rap.
Er zijn ook paarden die snel gevoelig zijn voor mok, en dan is blub ook funest.
Nu Novia droog staat (geen blub, maar wel lekker buiten) gaat de rap gelukkig langzaamaan weg.


kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 15:53

Kiara schreef:
Rotstraal heb ik weinig tot geen ervaring mee.
Toen Novia volop in de blub stond kreeg ze wel enorme last van rap.
Er zijn ook paarden die snel gevoelig zijn voor mok, en dan is blub ook funest.
Nu Novia droog staat (geen blub, maar wel lekker buiten) gaat de rap gelukkig langzaamaan weg.


Hm.. domme vraag misschien maar wat is rap?? Verward

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:17

Rap (ook wel rasp genoemd) is een huidaandoenig hoger op het been. Ik heb iemand ooit eens horen zeggen dat het "omhoog gewandelde mok" is. Daar kun je het eigenlijk wel mee vergelijken!
Enne... domme vragen bestaan niet!


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:23

Tja, er zijn ook mensen die voor een hoop centen een modderbad nemen......maar even on-topic. Ik heb niet de indruk dat het slecht is voor de benen, sterker nog mijn paarden hadden superhoeven door al die modderbaden! Wat ik wel zo veel mogelijk deed is voor het naar binnen gaan de benen onder de spuit en even droogdeppen en evt. wat babyolie of vaseline op de koten smeren, als extra afweer zeg maar.

Gewoon even in de gaten houden of ze mok krijgen (het ene paard is nou eenmaal gevoeliger dan het andere) en rustig aan met benen poetsen/scheren.

Rotstraal krijg je doorgaans door langdurig in de mest/urine staan.

There is no reality, only perception.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:35

Mijn paard staat de hele dag in de vreselijke blubber, ze kunnen wel redelijk droog staan, maar dat doen ze niet.
Tot mijn verbazing heeft ie (nog) geen last van rotstraal of mok.
ik spoel wel dagelijks de benen af onder de tuinslang en ik vet de hoeven bijna dagelijks in. In de zomer mag dat niet omdat er dan te weinig vocht in de hoeven komt, nu ie de hele dag in de nattigheid staat, werkt dat natuurlijk precies zo.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:32

M`n verzorgpony staat ook altijd in de modder als ze buiten staat,
ze heeft er geen last van

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:11

Mijn veulen staat ook in de modder.
Hij heeft nog nergens last van gekregen maar erg goed lijkt het me ook niet.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:32

Citaat:
erg goed lijkt het me ook niet


mij ook niet, maar het alternatief is 22 uur op stal en dat lijkt me ook niet gezond..... Scheve mond

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:38

afwisseling is het sleutelwoord Haha!

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:49

hoe bedoel je afwisseling???

Een dagje op stal en een dagje buiten?
Dat vind ik geen optie, een paard moet kunnen bewegen.
Mijn paard gaat z'n hok uit, weer of geen weer!

Ze mogen nu niet op de wei omdat ze alles kapottrappen, ik sta in een polder, maar van mei t/m dec. staat ie 24/7 op de wei en zo hoort het, vind ik tenminste

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:59

Smurf, staat Moritz dag en nacht buiten?

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 21:58

smurf schreef:
hoe bedoel je afwisseling???

Een dagje op stal en een dagje buiten?
Dat vind ik geen optie, een paard moet kunnen bewegen.
Mijn paard gaat z'n hok uit, weer of geen weer!

Ze mogen nu niet op de wei omdat ze alles kapottrappen, ik sta in een polder, maar van mei t/m dec. staat ie 24/7 op de wei en zo hoort het, vind ik tenminste


Ik vind ook dat ze elke dag buiten moeten. Ze hebben nu voorin de helft van het weiland ongeveer wat ze mogen vertrappen zeg maar. De rest is ff afgesloten anders houd je niks over! Stukje waar ze nu in staan krijgt dan in de zomer weer ff rust..

Heb alleen de laatste dagen het idee dat ze erg blij zijn als ik ze binnenzet!! Dus vandaar ook eigenlijk mijn vraag!


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:07

Morrie staat overdag buiten in de modder en vanaf dat het donker wordt binnen op stal.
Ik sta bij een boer en sinds half december tot begin mei mogen ze niet op de wei, de weilanden liggen in de polder en daar trappen ze alles stuk.
Ik wist natuurlijk wel dat ze op de "plaat" zouden komen te staan, maar toen ik vorig jaar februari daar voor het eerst kwam kijken, zag het er stukken beter uit dan nu. Er gaat een grote verbouwing gebeuren van het voorjaar en dus heeft de boer niets aan de plaat gedaan dit jaar en is het extreem blubberig.

Morrie wil nooit naar binnen, hij wil wel graag eten, maar dan staat ie alweer te stampen dat ie naar buiten wil......

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 08:42

Mijn paard (en de andere paarden van de stal) staan met regelmaat in de modder. Het voorste stuk van de wei is een modderpoel, de wei achter is helemaal droog. Toch gaan ze zelf in de modder staan (en rollen Lachen ). Er is geen enkel paard met mok o.i.d. Wel worden ze 's middags weer op stal gezet. Dan droogt het vanzelf op. 's Avonds kun je het dan wegborstelen. Tot nog toe heb ik er geen probleem mee gehad.

OoMissFameoO

Berichten: 103
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:18

Het is wel eens goed voor de hoeven maar je paard/pony kan er indderdaad mok van krijgen daar wel een beetje opletten! het ligt er ook maar net aan of je paard/pony er gevoelig voor is of niet

I StIll MisS SoMeBoDy

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:02

Ik kom wel eens langs een paardenhouderij en daar staan de paarden (haflingers) dag en nacht buiten op een stuk grond waar geen grassprietje op staat! Als het zo'n weer is als de laatste tijd is het een en al blub. Dit lijkt mij niet echt goed voor de voeten. Als ze nou nog naar binnen konden 's nachts of een schuilstal hadden. Maar nee. Dat bedoel ik met afwisseling.

HET MAANLICHT?!
IK WEET NIET.....

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:09

Ik denk dat het afhankelijk is van hoe gevoelig je paardje is voor mok e.d. Bij mijn verzorgpaard spoelde ik altijd zijn beentjes schoon, droog maken met een handdoek en dan weer insmeren met vaseline/uierzalf om te voorkomen dat hij mok kreeg. Bij Fayette doe ik werkelijk waar niets. Die wordt met modderbenen in stal gezet en de volgende dag zijn ze weer helemaal droog en schoon (lang leve de krul Haha!). Fayette heeft ook nog nooit last gehad van mok ofzo.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:19

Solide staat per dag ongeveer 10 uur buiten. Vanaf dat het licht wordt tot het donker gaat worden. Een gedeelte van de wei is nog redelijk droog, maar het grootste gedeelte een modderpoel. Solide zoekt nooit de droge plekken op. Die modderpoelen vindt ze volgens mij geweldig. Erin rollen, hard je hoeven erin gooien zodat het omhoog spetterd, met je neus er doorheen gaan enz enz... Een echte smeerkees.

Ze heeft ook nergens last van (ff afkloppen), maar zorg ook altijd dat als ze op stal gaat dat de modder van haar benen af is.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:50

Volgens mij worden ze minder gevoelig voor mok enzo naarmate ze vaker in de blub staan. Toen mijn pony de eerste winter bij mij woonde stond ze ook in de modder, en toen had ze vaak last van mok, maar dat heb ik toen om de dag ingesmeerd met mokzalf, en gewoon in de blub laten staan. De tweede winter had ze nergens last meer van, en tot op heden ook nog niet.

[o]

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 01:30

Cheyenne staat dus ook de hele dag id paddock en dat is nu met dit natte weer ook een modderpoel. Helaas worden haar stralen er dus onwijs week van Boos! en ze heeft in 1 hoef nu een hele diepe straal (wrsch rotstraal). Ik moet dus nu iedere dag goed schoonmaken en desinfecteren met Hoef & Zool en morgen komt de hoefsmid en wrsch moet ik dan gaan teren. De hele dag op stal is ook geen optie, dat vind ik zielig.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:34

Wij zijn verplicht één van de dieren in de blub te zetten omdat de bouwaanvraag voor de extra stal geweigerd werd Boos!. De fjord staat dus buiten met regendeken op en met al die regen behoorlijk in de blub Boos!. Tot nu toe is het goed blijven gaan maar ik krijg er zelf meer een meer een slecht gevoel bij, dat verdiend hij niet Boos! Verdomde belachelijke regeltjes van stedebouw ook Boos! Boos! Boos!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:46

Over het algemeen is modder alleen niet schadelijk, mok e.d onstaat doordat er bacterieen in de modder (kunnen) zitten en als de modder opdroogt er als het ware een broeinest onstaat. Bovendien is het ene paard er gevoeliger voor als het andere, dit geld ook voor de hoeven.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:50

Ik spuit bij tommie de benen af en droog ze zo goed mogelijk met een handdoek. Ik zou hem niet binnen willen laten staan. Hij heeft die paar uurtjes buiten echt nodig. Kan hij even zijn ei kwijt!

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:49

nou ik denk dat modder op zich niet echt problemen geeft, maar je paard moet wel de kans hebben érgens eventjes droog te staan denk ik...als je paard snachts op stal staat verminderd de kans op mok al heel wat, en ook paarden met een stuk wei waar een deel hoog en hard ligt(dus geen modderpoel) ook wat... mn paard heeft een loopstal met betonnen ondergrond dus hij kàn droog staan...meestal staat hij in de blub zelf, maar niet 24 op 24 , 7 op 7..ik denk als dàt het geval is dat je snel mok hebt, de benen blijven dan voortdurend wak en vochtig....
maar nattuurlijk speelt de gevoeligheid een grote rol...

mijn paard heeft dan weer supersnel last van mok in een droge zomerperiode...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Freekfuchs, Trendiction en 25 bezoekers