3VO"]
Brommer rijden met 17
Verkeersminister Peijs heeft voorgesteld om de leeftijd voor het rijden van brommer van 16 naar 17 te verhogen. 3VO is blij dat Peijs zich inzet voor leeftijdsverhoging. 3VO-woordvoerder Heleen Rijnkels: "Liever zien we nog dat de leeftijd opgetrokken wordt naar 18 jaar.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat het aantal slachtoffers dan pas drastisch daalt. Hoe meer het brommergebruik onder jongeren wordt beperkt, hoe beter." Met 106 doden in 2002 is de brommer het gevaarlijkste vervoermiddel in Nederland.
[/quote]
[quote="ANWB schreef:Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft verschillende maatregelen in gedachte om het verkeer veiliger te maken. Onder deze maatregelen valt ondermeer het verhogen van de bromfietsleeftijd. (...)
De plannen, die vandaag (vrijdag 9 januari) aan de Tweede Kamer worden voorgelegd, houden in:
Brommeren pas vanaf 17 jaar (de maatregel zou in 2006 moeten ingaan).
Een verplichte ogentest voor automobilisten vanaf 45 jaar.
Verder wil de minister:
- (...)
- Een onderzoek naar verlaging van de leeftijd waarop jongeren autorijles mogen nemen naar zeventien jaar.
- (...)
3VO
Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO is blij met de ideeën van de minister, maar had nog liever gezien dat de leeftijd voor bromfietsers was verhoogd naar 18 jaar. Volgens een woordvoerder van 3VO in het Radio 1-journaal scheelt een verhoging naar 17 jaar zeventien doden per jaar, terwijl een verhoging naar 18 jaar 44 dodelijke slachtoffers scheelt.
Reactie ANWB
De ANWB ziet eindelijk een samenhangend pakket van maatregelen om de verkeersveiligheid, en dan vooral onder jongeren, te vergroten. Begeleiding, nascholing en toetsing is een goeie zaak om een ervaren bestuurder te worden en te blijven.
Voor het verhogen van de bromfietsleeftijd van 16 naar 17 jaar is de ANWB niet een groot voorstander. Veel jongeren in de leeftijdscategorie van 16 jaar hebben namelijk een vervoermiddel nodig om bijvoorbeeld op tijd op hun stageplaats/werk te kunnen komen.
Bron: ANP
Persoonlijk vind ik het iniatief om de leeftijd naar 17 op te schorren geweldig. Mijn persoonlijke ervaring is dat jeugd op een brommer (of scooter, net wat je wilt lezen) zeer onverantwoord bezig is. Alleen al vanwege het bromfietsverkeer vind ik het 's ochtends een crime. Vanmorgen had ik er weer bijna 1 onder de auto liggen: scheurde me over de stoep voorbij, om net voor me de weg op te racen. En ik reed 60... Maximumsnelheid? Hoezo!? Gisteren kwam ik 3 jongen grieten op een scooter tegen, 1 scooter, echt waar. Allemaal zonder helm. En zo heb ik nog tig voorbeelden.
Het opschroeven naar 18 jaar daarentegen vind ik weer de grootste onzin. Het begint dan een beetje op de anti-rook campagne te lijken vind ik... Vooral vanwege een opmerking van 3VO: als dat praktijkexamen voor de brommer er komt, dan is zijn die 17-jarigen nog een jaar aan het studeren en doen eer ze het rijbewijs voor de brommer hebben. Dus dan zijn ze 18, en stappen ze hopelijk meteen in de auto. Ik ben zeer zeker voorstander van dat praktijkexamen, maar als 3VO dat een jaar wilt laten duren... Hou dan die leeftijd maar lekker op 16 jaar!
En dan al helemaal het alternatief: met 17 in een auto de weg op, met begeleider... Ik weet toch wel dat je mij dan niet meer op de weg ziet Levensgevaarlijk... Buiten het feit dat je een hoop verkeerde dingen aan kunt leren, hebben rij-instructeurs niet voor niets een opleiding van 2 jaar. En ja, in Amerika, Zuid-Afrika ed doen ze het ook zo, maar ga eens kijken hoeveel verkeersslachtoffers er in de VS vallen, in deze groep...
3VO spreekt zichzelf echt tegen, 16 is te jong voor brommer te rijden, te hoge risico-acceptatie... 17 eigenlijk ook nog... Joh, dan maar autorijden!
Verder ben ik het helemaal eens met de opmerking van de ANWB: er zijn mensen die gewoon gebonden zijn aan die brommer. Net zoals ik gebonden ben aan mijn auto ivm werk 30 km verderop...
Veel mensen gedragen zich levensgevaarlijk op een brommer - vind ik. Maar ik denk niet dat de verplichte leeftijd om auto te mogen rijden omlaag gehaald moet worden, en ik ben ook van mening dat je het sociaal gezien niet kunt realiseren om de brommer-leeftijd op te schroeven naar 17, EN er een praktijkexamen aan vast te hangen. Het een of het ander denk ik dan...
Nu is mijn grote vraag: wat vinden jullie van deze kwestie?