Waar zitten de LUSITANO bezitters hier?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Waar zitten de LUSITANO bezitters hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 13:07

Andalusier-topics kom je hier tegen als zoete koek, waar blijven die bezitters van "Portugese varianten" toch? }>
Vandaar dus dit topic, eens kijken of er misschien nog Bokkers zijn met een Lusi waar we nog niets van afweten. Verzamel u! Haha! (Cruzado's tellen ook Tong uitsteken )

Om meteen een meerwaarde aan dit topic te geven, hoe ben je bij de keuze van dit ras terecht gekomen? Waar heb je hem/haar gekocht? Wat doe je ermee? (of ben je van plan ermee te gaan doen) Bewust gekozen voor een bepaalde bloedlijn en zo ja welke en waarom?

Zoals iedereen hier waarschijnlijk al wel weet heb ik een 8-maanden oud, palomino Coudelaria Nacional X Andrade hengstje "Xender". (wij zeggen altijd Xen)
Ik heb altijd al een zwak gehad voor paarden met een Barokke uitstraling, ik ben me er dus een beetje in gaan verdiepen en las het een en't ander over de Lusitano. Andrade's spraken me het meest aan, vandaar dat ik dan ook een veulen uit een Andrade moeder heb gekocht.

Als Xen goed en wel de 4 jaar bereikt heeft ben ik in de eerste instantie van plan dressuurmatig te gaan lessen en buitenritjes te maken. Ter afwisseling maken we misschien wel is een sprongetje (Xen vind dat iig alvast geweldig want als veulen sprong hij constant de wei uit, en nu zie je hem constant in en uit de sloot springen Hyper! ) en als hij er aanleg voor lijkt te hebben trekken we misschien ook wel is het Militair domein in om te kijken hoe veelzijdig meneer over de boomstammen gaat. Dat laatste is echter geen pré en daar heb ik hem ook niet voor gekocht (ze zijn er ook niet echt op gefokt Haha! ) maar het is misschien wel leuk ter afwisseling Cool (maar dat hangt dus puur van hem af)


Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:03

Hoi Lola,

Zoals je weet heb ik ook een palomino Lusitano van 4,5 jaar. Knipoog
We zijn al begonnen met rijden omdat meneer zwakke knietjes heeft. Hij is met zijn linker been onder het hek gekomen toen hij ging rollen en heeft zich, in zijn jonge jaren, 3 keer in de stal vastgerold (ondanks de afmeting 3.5 bij 4.5 meter).
Het inrijden heb ik heel rustig aan gedaan.

De reden waarom ik een Lusitano heb gekozen en geen Andalusier is dat ze meer "Allround" zijn en stevigere gewrichten hebben. Tenminste dat heb ik uit de rassestandaarden. Verder sprak het karakter me erg aan.
En (last but not least) wilde ik altijd al zo'n mooi "filmpaard". Haha!

Seraphino (zo heet 'ie, heeft iets met gevleugelde paarden te maken) mag dus ook alles doen. Dressuren en buitenritten doen we al. Daar komt springen bij (beginnen we dit jaar mee) en voor de koets. Af en toe probeer ik VD.
Hij verbaasd me iedere dag weer. Hij is zo braaf! Je kan hem in het bos gewoon loslaten (heb ik al een paar keer gedaan) en hij volgt je overal mee naartoe. hij wil gewoon heel braaf zijn (niet te geloven Verward )

Eigenlijk wilde ik een valkkleurige merrie uit Portugal, maar ben geeindigd met een palomino-kleurige hengst uit Duitsland (met Portugese ouders). Bij de koop heb ik naar zijn ouders gekeken (die waren mooi en heel braaf) en toen zei ik letterlijk tegen die mevrouw (in het Duits). Och ja, dan neem ik die wel (niet al te enthousiast) Bloos

Zijn vader heeft veel prijzen gewonnen en werd bereden door Luisa Valenca (dochter van de beroemde Portugese Maestro Luis Valenca). Zijn moeder komt van de hengst Bailador (Veiga) en er zit ook Cartujano-bloed in.

Ik hoop dat zich meer Lusi-eigenaren melden!! *LOL*

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:25

Wat is precies Cartujano bloed bij Lusitano's? Hetzelfde als bij PRE's?

Ik kan trouwens nog steeds geen verschil onderscheiden tussen beide rassen... Ik heb meer voor een Anda gekozen omdat die voorlopig 'populairder' of bekender (zoals je al ziet aan de reacties op dit topic in vglking met het Anda-topic, haha) zijn en dat er precies meer aanbod van is.

Dizzy, ik wacht eigenlijk nog steeds op extra foto's van Serpahino!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:37

Nou dan meld ik me ook even.

Mijn lusitano is een 7 maanden oude merrie.
Vader is Ordeiro en moeder Ionica.
Waarom ik voor dit ras heb gekozen?
Nou in april is mijn KWPN merrie bevallen van een dood veulen. Toen hadden we niets, we waren al lang blij dat Jolynn er nog was maar na een paar maandjes ging het kriebelen, we wilden toch wel erg graag een veulen.
Maar wat voor een, alletwee (mijn vriendin en ik) zijn we eigenlijk al heel lang helemaal weg van barokke paarden, en dan vooral de Anda's en de Lusi's.
Dus waarom niet zo een. Klinkt simpel. *LOL*

Dus wij op zoek gegaan en toen kwam ik Xantha tegen op de site van de fokker en ik was op slag verliefd, eigenlijk wilde ik een hengst, maar we waren allebei op slag verliefd op Xantha. Lovers
Toen we gingen kijken waren we op slag verkocht en nog de zelfde dag besloten we haar te kopen.

Ze is nu 7 maanden en is nog steeds een mooie dametje, in het ras zelf moet ik me nog wat meer verdiepen. Ik kan echt met al mijn vragen bij de fokker terecht, die weet er natuurlijk alles van en is zo entousiast dat je echt uren met haar kan kletsen.

Nou dat was mijn verhaal over Xantha, foto's staan natuurlijk in mijn profiel. Haha!

XANTHA

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 21:38

Lobke, je moet is in haar profiel kijken. Daar staat er al 1 in! Haha! (en binnekort meer want ik ga het is allemaal haarfijn aan Sandra uitleggen Knipoog )

Cartujana bloed bij Lusi's is gewoon zoals het woord het zegt Spaans bloed. Je weet dat het pas medio jaren 60 is opgesplitst in 2 stamboeken, vandaar dat er dus in veel Lusi's (ook in Xen) Cartujana of PRE in de stamboom voorkomt. Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:41

Ja, die foto heb ik al gezien, maar ze was verbaasd dat hem daar al mooi op vond, vandaar wil ik dus NOG een foto Haha!

Aha, dus Xennie is een ver PRE'tje... Lachen

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:15

De 4 voornaamste bloedlijnen ( van Lusitano's) zijn:

Veiga: Fijn paard(type),bestemd voor het stierengevecht,zeenuwachtig en getypeerd. De 'Veiga' bloedlijn is het meest gezochte.

Andrade :Grotere type van paard. Bestemd voor de dressuurwedstrijden.

Coudeleria Nacional : Paarden (gefokt bij) van de Nationale Portugese fokkerij. Het meest voorkomen bloed.

Alter-Real : Bruin kleurig, bestemd voor de koets. Ze werden gebruikt door Het Portugese Hof.

En inderdaad ..
Daarbuiten zijn er veel bekende families, die al generaties lang Lusitano’s (en stieren) fokken. In Spanje werd in 1893 de Yeguada Militar in Cordoba opgericht en in 1956 die van Jerez. In 1912 werd daar officieel begonnen met het registreren van de Pura Raza Española paarden, maar de Cartujanos worden al veel langer geregistreerd. De monniken van het Kartuizer klooster even buiten Jerez, weten al sinds de zestiende eeuw, de bloedlijnen in deze speciale tak van de Spaanse fokkerij , zuiver te houden. Cartujano’s zijn wel gebruikt om andere lijnen een nieuwe impuls te geven, ook in de Lusitano papieren vind je ze terug.
Pas in 1967 werden de stamboeken van Portugal en Spanje helemaal gescheiden

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:07

In Seraphino's bloedlijn (moeder's kant) zit ook Karthuizer-bloed !
Indra, als je me je e-mailadres geeft via PB dan kan ik je foto's mailen.
In jouw profiel zitten prachtige foto's!!

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:20

Ik heb je ge-PB't!

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:07

Ik heb ook een lusitano. Ik was niet op zoek maar kwam een advertentie op marktplaats tegen. (andalusier 1250,-).
De anda`s en lusi`s hebben mij wel al geboeid als kind, maar ze zijn simpel weg te duur. Maar goed ik heb gereageerd op de advertentie en ik kon hem ruilen tegen mijn haf merrie. Hij was zwaar verloosd en zag er echt slecht uit. Nu 8 weken later ziet ie er goed uit en komen zijn spieren weer terug. Hij is super braaf en van het voorjaar mag die mijn merrie dekken. Zijn papieren ben ik naar op zoek de fokker is in ieder geval bekend.

http://www.teamcarlee.nl http://www.endurancebythesea.nl Mijn dochter NK kampioen 2018 young riders ! Trots
[color=#FF8000]

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:33

Vicky, je moet dringend nog eens wat foto's posten van je opgeknapte Portugees!

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:36

Als het goed is worden ze deze week gemaakt!

http://www.teamcarlee.nl http://www.endurancebythesea.nl Mijn dochter NK kampioen 2018 young riders ! Trots
[color=#FF8000]

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:57

Citaat:
Veiga: Fijn paard(type),bestemd voor het stierengevecht,zeenuwachtig en getypeerd. De 'Veiga' bloedlijn is het meest gezochte.

Als je bedoeld 'fijn' qua bouw ben ik het niet met je eens, Veiga's zijn vaak erg grof gebouwd. Fijn in de omgang klopt helemaal!

Wij hebben een Valkkleurige Lusitanoruin van 12. Veiga-bloedlijnen aan papa's kant, moederlijn niet geheel duidelijk (moeder niet geregistreerd bij het stamboek, dus kom je niet echt verder).


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:53

Ik heb een Cruzado (leuk dat die ook meetellen Loola Haha!). Het is een kruising tussen een New Forest E-pony merrie en een Lusitano hengst. Ik ben er bij toeval tegenaan gelopen. Ik was niet op zoek, ik zag haar en ik dacht "Die is voor mij!". Haha! Ze staat nu in bij dezelfde opfok als Xantha van Jolynn.

Ik rij op dit moment een Lusitano hengst bij en het ras bevalt me eigenlijk wel. Ze zijn heel eerlijk en intelligent, af en toe zelfs een beetje te intelligent. Ik vind ze qua bouw ook heel mooi, een KWPN-er zou ik nooit kopen (zeg ik nu tenminste).

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 18:20

cinv schreef:

Veiga: Fijn paard(type),bestemd voor het stierengevecht,zeenuwachtig en getypeerd. De 'Veiga' bloedlijn is het meest gezochte.

Andrade :Grotere type van paard. Bestemd voor de dressuurwedstrijden.



Ohow, hier maak je een klein foutje ...

Andrade's zijn de stierenvechters, Veiga's de Hoge School dressuur paarden. Knipoog (naast de Alters, maar das een lijn apart ... )

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 18:25

abby schreef:
Citaat:
Veiga: Fijn paard(type),bestemd voor het stierengevecht,zeenuwachtig en getypeerd. De 'Veiga' bloedlijn is het meest gezochte.

Als je bedoeld 'fijn' qua bouw ben ik het niet met je eens, Veiga's zijn vaak erg grof gebouwd. Fijn in de omgang klopt helemaal!


Veiga's hebben ook vaak een zwaarder hoofd (ramsneus) het lijkt mij dat Andrade's over het algemeen een fijner hoofd hebben met eerder een recht of beetje hol profiel ipv een bol.

Odalisca (Xen's mams) had iig een prachtig fijn hoofd, en dat heeft Xen duidelijk van haar meegekregen (al zeg ik het zelf Bloos )

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:04

Wacht maar af Lola,
Seraphino had ook een fijn hoofd, maar dat is uitgegroeid tot een groot/zwaar hoofd (ik vreesde dat zijn hoofd nooit zou stoppen met groeien). Maar hij is ook meer Veiga.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:34

hier nog 2 lusitano's, een ervan is drachtig dus dat worden er straks 3. Heb niets toe te voegen aan alle eigenschappen die al genoemd zijn. Heb ook nog een KWPN'er maar dat is toch wel een wereld van verschil.

Enne Jolynn: je was me voor, ook ik was op slag verliefd op Xantha en had haar graag willen kopen, wij hebben Roldana gekocht, die ken je misschien ook wel.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:11

labe schreef:
hier nog 2 lusitano's, een ervan is drachtig dus dat worden er straks 3. Heb niets toe te voegen aan alle eigenschappen die al genoemd zijn. Heb ook nog een KWPN'er maar dat is toch wel een wereld van verschil.

Enne Jolynn: je was me voor, ook ik was op slag verliefd op Xantha en had haar graag willen kopen, wij hebben Roldana gekocht, die ken je misschien ook wel.


Ja Roldana ken ik ook wel, daar heb je toch ook een heel goed en mooi paardje aan *LOL* Hoe gaat het nou met haar?

XANTHA

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 10:23

Cinv heeft wel gelijk hoor Loolap. De Veiga's worden gebruikt voor het Doma Vaquera-werk (evenals Cruzado-arabieren of Berbers...). Eigenlijk zijn de Alter Reál de echte hogeschoolpaarden en zit de Andrade tussen Veiga en Alter Reál in.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:24

met Roldana gaat het hardstikke goed, het is echt een engeltje, onwaarschijnlijk braaf en zo vol vertrouwen naar mensen toe. Petje af voor Catja, die heeft daar goed werk aan verricht.

En hoe gaat het Xantha? Wij vonden het zo'n fantastich veulen en zo wijs al, ik kan me goed voorstellen dat je haar gekocht hebt. Echt een lekker boeffie.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:07

abby schreef:
Cinv heeft wel gelijk hoor Loolap. De Veiga's worden gebruikt voor het Doma Vaquera-werk (evenals Cruzado-arabieren of Berbers...). Eigenlijk zijn de Alter Reál de echte hogeschoolpaarden en zit de Andrade tussen Veiga en Alter Reál in.


Heb dan zelf een Lusi (nu 3 1/2 jaar lang), maar weet er dus niks van. Bloos!
Ik zal 't ook eens nalezen.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:22

Nou het ziet er naar uit dat we maar met weinig zijn Verward

XANTHA

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:00

Inderdaad...........
Misschien moeten we wat meer reclame voor ze maken, want de mensen weten niet wat ze missen !!

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:39

Raar , hier in Brussel zijn er meer Lusiatno's dan spaanse paarden ..
Als ik op zoek was had ik niet in het hoofd van 'ik wil een pre'..ik had een hispano-arabier op proef, da was een grote en gevaarlijke fout, dan mocht het een lusitano , pre, fries zijn...maa k ben voor ne pre gevallen..Het was bijna een lusitano geweest ne bruine maar die was al te oud voor mij 12j en ik heb al een paard van 14 dus wou ik een jonger..
En ik heb uren met mijn DA gebeld om advies...en tja dan is het pre geworden..na goed uit te kijken Knipoog

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers