Schade aan deken verhalen op eigenaar sloper?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Schade aan deken verhalen op eigenaar sloper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 00:13

Mijn regendeken is vandaag stuk getrokken door een ander paard.
Het is precies op de naad dus ik denk wel dat ie nog gemaakt kan worden.
Luna staat altijd met 2 ruintjes buiten, een schimmeltje en een haflinger.
Vandaag zei de staleigenaar dat hij de haflinger al de hele week aan de deken ziet trekken en een ander vrouwtje had het vanochtend ook gezien.
Nu mijn vraag; zou ik de kosten van de reparatie kunnen verhalen op de (verzekering van de) eigenaar van de haflinger?

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:18

Phoe, de kosten zou ik niet weten. Is erg verschillend per zaak/maker...

Maar ik denk niet dat je de kosten kunt gaan verhalen. Ik denk dat je dan je paard niet bij anderen in moet zetten. Tsja, het klinkt banketstaaf, maar ik denk dat je geen poot hebt om op te staan. Tuurlijk hoop ik het voor je, maar het blijven dieren en zolang ze bij elkaar instaan hou je dit met sommigen....

Heel veel succes en ik hoop dat er bokkers zijn die uitsluitsel kunnen geven...

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:39

Ik denk niet dat dat kan. Lijkt me ook erg onlogisch eerlijk gezegd. Paarden zijn en blijven dieren, die doen dat nou eenmaal (sommige dan). En tja, dat is het risico van het vak. Is wel balen natuurlijk, maarja, anders zou je paard alleen moeten staan. Als de eigenaar van het paard het nou had gedaan...Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 08:01

Ik denk dat je weinig kans maakt, je zet je paard nl. vrijwillig bij andere paarden in het land.
Ik zou de deken gewoon laten maken en de volgende keer even insmeren met Cribox ofzo, dan blijft de haf er echt wel vanaf.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 08:29

je kunt altijd aan de eigenaar van het paard vragen of ze mee wil werken en wil proberen het via de verzekering te regelen...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 08:33

Wettelijk gezien dekt de verzekering dit niet, omdat (zoals Ilindra al schrijft) de paarden met medeweten van alle eigenaren vrijwillig bij elkaar in het land zijn gezet. Dus gedeelde risico's.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 08:45

Buitenzorg heeft gelijk... verhalen is alleen mogelijk als de eigenaar van dat paard hem/haar zonder jouw toestemming bij jouw paard in heeft gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 08:50

Luck bijt ook dekens kapot! Maar mij kunnen ze niets maken om dat het haar keuze haar paard bij Luck in de wei te zetten..

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:56

Waarom zou je niet gewoon proberen om het op de WA van de eigenaar van het paard te verhalen? Overleg gewoon even vantevoren met die eigenaar, dat je een briefje schrijft met daarin "ik stel jou aansprakelijk voor de door jouw paard gesloopte deken" (of zoiets). Hij/zij kan dit gewoon naar z'n WA-verzekeraar sturen. In principe ben je als eigenaar altijd aansprakelijk voor het gedrag van je paard, maar sommige verzekeringen proberen daar onderuit te komen.
Waarom zien mensen het altijd meteen als een "aanval" als je iemand aansprakelijk stelt? Daar heb je toch die WA verzekering voor?


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:27

Volgens mij gaat het er helemaal niet om dat iemand dit als een aanval op zou pakken. De vraag is of je kans hebt op vergoeding wanneer je iemand aansprakelijk stelt.
Ik denk van niet, omdat deze paarden al langere tijd vrijwillig bij elkaar zijn geplaatst. Proberen kan natuurlijk altijd.

* To Belg, or not to Belg *

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:48

Ik denk niet dat het kan, en daarnaast zou het niet redelijk zijn dit te eisen. Jij wist zelf dat je paard met andere paarden in de wei staat.
Je kan hooguit melden bij de eigenaar dat zijn paard het heeft gedaan en wie weet zeggen ze dan zelf wel het te willen vergoeden... maar ik ben echt van mening dat het eisen veels te ver zou gaan.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:48

Als ik me niet vergis hebben ze bij ons op stal ook een deken vergoed gekregen via de WA verzekering. Maar daar los je het probleem niet mee op. Je kunt er vanuit gaan dat er wel weer een keer een deken gesloopt gaat worden, en de verzekering blijft dan natuurlijk niet uitkeren.

Zelf heb ik het ook aan de hand gehad. Ik heb niks bij de verzekering geclaimt en heb de deken zelf met de hand weer in mekaar gezet. Ik heb er een nieuwe met extra ripstop overheen gelegd en die ingespoten met een FLINKE laag hertshoornspray. Cribbox hielp nl. niet: daar ging deken nr 2 Boos! .

Zelf zie ik het meer als een soort "risico van het vak". Als je wilt dat je dekens heel blijven, houd je je paard op stal of zet je 'm alleen buiten. Dan is het aan jouzelf om te bepalen wat het beste is voor je paard.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 10:49

Ik heb er echt alles aan gedaan om te voorkomen dat hij er aan zou zitten.
Mijn paard heeft zware stofallergie en MOET dus naar buiten, we hebben nu 2 paddocks en in de andere loopt een hengst (luna is merrie dus is ook geen oplossing).
De eigenaar van de haf zet haar haf er altijd tussen de middag gewoon bij, ik heb er nog nooit probleem van gemaakt want Luna trapte hem toch altijd weg en ik wist niet dat hij aan dekens trok (ik heb haar dus nooit echt toestemming gegeven).
Voor de zekerheid spoot ik de deken 2 keer per week in met hersthoornolie.
Ik dacht dat ik het misschien wel kon verhalen want als mijn paard op buitenrit een deuk in een auto schopt wordt het ook vergoed.
En als een kind met spelen een jas van een ander kind stuk maakt wordt het ook vergoed (tenzij de kinderen allebei uit het zelfde gezin komen).

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:53

Bij ons wordt dat ook veel gedaan, en nee je kunt de kosten niet verhalen. Wel kun je als de deken weer gemaakt is, spul kopen en dat op de deken spuiten (weet niet precies hoe het heet) maar de paardden zullen er dan minder snel aanzitten, succes

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:58

Zelfs hertshoornolie helpt niet?? Oei, dan is 't echt een hardnekkige dekentrekker! Bij mij is het trouwens zo dat het dekentrekken (en -scheuren) verergert als mijn merrie hengstig is. Ze duwt dan zelf haar achterwerk bij andere paarden (ruinen) in het gezicht . Misschien ook iets om in de smiezen te houden?

Trouwens niet netjes van de eigenaar van de haf om haar paard er zomaar bij te zetten! Voor hetzelfde geld slopen ze niet alleen dekens maar ook mekaar!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:23

Je kunt dit gewoon verhalen op de WA verzekering van de eigenaar van het paard. De eigenaar van de 'veroorzaker' kan het verhaal doen bij de WA-verzekering, welke dan weer contact op zal nemen met de 'gedupeerde'.
Mocht de eigenaar dat niet willen, dan kun je, dit via de rechtsbijstand ook laten regelen.

Daarbij, is het natuurlijk raar als iemand zegt: het is zijn/haar keuze het paard bij mijn dekensslopende dier te zetten. Tenslotte is het dus bekend dat dit dier iets sloopt, dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat dit dier of gemuilkorfd word of niet meer bij de groep in de weide staat maar b.v. ernaast of in een groep met 'dekenloze dieren'.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:50

heb dit zelf eens aan de hand gehad met een gloednieuwe zweetdeken.
Het is erg moeilijk, want bewijs maar eens dat dat paardje het gedaan heeft... Zeker aangezien er 2 bij lopen

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:00

Daarom is een goede verstandhouding tussen stallende eigenaren handig. En kun je dat via de eigenaar regelen. Wanneer het dus via de rechtsbijstand zou moeten dan krijg je idd dat probleem erbij.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:41

Je kunt het verhalen hoor! Gebeurt wel vaker. ik zou het eerst maar eens even rustig bespreekbaar maken met die andere eigenaar. je hebt immers ook 'getuigen'. Volgens mij moet het geen enkel probleem zijn om het via de verzekering te regelen. Alleen moet er wel een oplossing komen, want anders houdt het niet op natuurlijk.

Dit is een van de redenen waarom wij een merrie en een ruinenwei hebben. En wat ben ik blij dat ik een merrie heb!!!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Jorientje

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Schüttorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:32

je kunt toch altijd zeggen dat ze met zn 2en stonden en dat jij geen toestemming hebt gegeven om dat paard er bij in te zetten?? er is geen kip die dat kan controleren.. Als je tenminste een goede verstandhouding met de eigenaar van dat paard hebt.
Misschien kun je dat met hem/haar overleggen

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:50

loulou schreef:
je kunt altijd aan de eigenaar van het paard vragen of ze mee wil werken en wil proberen het via de verzekering te regelen...


Hier ben ik het mee eens.
Lady staat ook samen met een paard die vaak aan haar dekens loopt te trekken en erin bijt. De eigenaresse van dat paard weet dat haar paard dat doet en heeft ook tegen mij gezegd dat als er iets stuk is de kosten van de reparatie voor haar zijn.
Dus als je een goede verstandhouding met die eigenaar heb valt er vast wel iets te regelen

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:23

Ilindra schreef:
Ik denk dat je weinig kans maakt, je zet je paard nl. vrijwillig bij andere paarden in het land.
Ik zou de deken gewoon laten maken en de volgende keer even insmeren met Cribox ofzo, dan blijft de haf er echt wel vanaf.


Idd met Cribox insmeren, dan blijven ze er wel af. Dat doen we ook als er veulens bijlopen en de merries hebben een zomerdeken op!

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:44

en anders verdraai je het verhaal gewoon een beetje. zij kunnen echt niet controleren of het met of zonder toestemming van de eigenaar was...

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:01

ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.teminste ik had het niet toen een paar jaar geleden mijn pup was doodgetrapt door een paard.ik probeerde de crematie ook door die eigenaar te laten betalen via zijn verzekering maar volgens zijn verzekering lukte dat niet.het is dat wel heel anders dan een kapotte deken maar het werd toch niet vergoed.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:16

loulou schreef:
en anders verdraai je het verhaal gewoon een beetje. zij kunnen echt niet controleren of het met of zonder toestemming van de eigenaar was...


En zo werk je verzekeringsfraude in de hand...en waarom zouden die verzekeringspremies eigenlijk ieder jaar omhoog gaan?

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Serena_Milco, Trendiction en 35 bezoekers