wel/niet vaccineren voor RHINO?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

wel/niet vaccineren voor RHINO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 19:36

ik heb altijd begrepen dat er maar voor 1 soort rhino geent kan worden en dat het dan ook alleen maar nut heeft als de gehele stal het doet...

toch merk ik dat veel mensen tegenwoordig voor rhino enten.

1*wat is jullie reden dat jullie het doen?
2*doet jullie gehele stal het ook of niet?
3*wat zijn de kosten van influenza/tetanus en rhino?

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:48

1. Omdat mijn merrie drachtig is vond de DA het beter ze te enten.
2. Omdat het niet helpt als ze niet allemaal geent zijn is mijn pony ook geent. (mijn merrie wel de 5de, de 7de en binnenkort de 9de maand van de dracht, de pony maar 1x)
3. Kosten: ik weet het niet de rekening moet nog komen Knipoog

Nizpie95

Berichten: 236
Geregistreerd: 08-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:50

mijn pony word alleen voor influenza en tetanus geent , de reden daarvoor is dat bij ons op stal maar 2 doen en de rest niet !
als ik het toch zou doen zou het toch geen werking hebben of iedereen of helemaal niemand!

kosten hangen meestal af of je het met meerdere tegelijk doet of alleen!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:53

Als ik een drachtige merrie had zou ik het wel doen. Ik heb van dichtbij mee gemaakt wat voor ellende Rhino kan veroorzaken. Ik zou het me zelf niet kunnen vergeven als dat bij mij op stal ook zou gebeuren en ik niet geent zou hebben. Heb ik wel geent en het gebeurd toch, heb ik er iig alles aan gedaan.

Nizpie95

Berichten: 236
Geregistreerd: 08-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:56

ja bij een merrie is het wel logisch en zeker als ze drachtig is mijn merrie is ook voor rhino altijd ingspoten als ze drachtig was!
maar me ruintje die ik nou nog heb die word er ook erg ziek van van de rhino spuit

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:23

Mijn paarden zijn al zo'n jaar of 6-7 tegen rhino ingeent (was denk ik eeen vd eerste !) Ik ben daar mee begonnen toen ze een jaar op een manege stonden ipv thuis. De enting is maar voor 60% effectief, maar de kans dat ze met de enting de complicaties krijgen neemt af doordat ze geent zijn (de neurologische vorm dus) ze krijgen bij mij ook 2x per jaar infl/tet. Hier (Belgie) kost het euro 62.50 voor 2 paarden rhino/infl./tet. Die van mij hebben trouwens nog nooit last gehad van de enting.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:08

Mijn paarden worden vanaf ik ze heb jaarlijks geent tegen rhino-infl en tetanus.
De rhino doe ik uit eventuele voorzorg.
Ik zou mezelf niet vergeven als er een uitbraak zou komen en ik de paarden daar niet voor een gedeelte(wat mogelijk is)tegen zou hebben beschermt.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:18

Ik ent ze ook in tegen Rhino (sinds 1 1/2 jaar). De DA adviseerde het.
"baat het niet schaadt het niet". Voor de prijs zie Mist

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:30

onze merrie wordt 2 keer per jaar geent tegen tetanus/influenza en rhino. dat isverplicht. dus de hele stal heeft het.

bij mij op stal wordt alleen de tetanus/influenza gegeven.. ik wil ook de rhino, maar bij mij op stal doet verders niemand het.. er wordt niet eens ind e gaten gehouden OF je je paard wel ent

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:23

Bij ons stal worden ze allemaal geent tegen Rhino. 2 maal per jaar. Kosten per enting 33 euro.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:44

1: Mijn reden om het te doen is omdat lady drachtig is.
2: Niet de hele stal wordt geënt tegen rhino, alleen de 4 paarden die drachtig zijn. Al had ik liever gezien dat wel iedereen het doet maar dat is nu eenmaal niet zo.
3: Ik betaal voor een rhino enting 37 euro (inc voorrijkosten)

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:56

Ik heb het tijdens de dracht van mijn merrie wel gedaan, nu doe ik het niet meer omdat ze er een enorme reactie van krijgt...

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:12

ik doe het niet, ondanks dat ze drachtig is. reden hiervoor is dat ze van te voren ook niet geent is, en je dus de reactie niet weet hierop. andere reden is dat de rest van de stal ook niet ent en het dus ook totaal geen nut heeft.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:20

Waarom heeft het geen nut als de rest van de stal het niet doet,het beschermt jouw paard dan toch lijkt me.
Ookal krijgt ze het dan misschien , het verloop is dan toch minder ernstig?

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 12:12

ik doe mn jaarwerk over rhino, en idd zoals velen al zeggen: het heeft totaal geen nut als de hele stal niet ent tegen rhino..het vaccin geeft niet zoveel bescherming en heeft geen lange inwerking. toch ben ik er van overtuigd dat als de héle stal meedoet je wel degelijk de kans verkleint.

drachtige merries is natuurlijk erg riskant niks te geven...ze worden best afgescheiden van andere paarden en zéker jaarlingen, de jaarlingen zijn de paarden het meest vatbaar voor de ziekte en brengen die dan ook snel over. de beste opslossing is drachtige merries allemaal samen zetten, in stal en wei. merries moeten gedurende hun zwangerschap 3 keer ge-ent worden tegen rhino (5e, 7e en 9e maand als ik me niet vergis)

maar rhino is een virus dat latent in het lichaam aanwezig is, en 90% van de paarden heeft antilichamen in het bloed van de EHV_1 of EHV-4variant. het allerbelangrijkste is dus een optimale weerstand, anders flakkerd de ziekte zo weer op. maar of de infectie druk minimaal te houden is het best de jaarlingen en twenters zo ver mogelijk te houden van drachtige merries.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:25

Dien mijn fokmerrie is geent tegen rhino.
Vorig jaar heeft er rhino geheerst op een stal waar Dien tijdelijk stond. Zij heeft als enige het veulen voldragen, 2 andere merries hadden een dood veulen.
Wat wij gemerkt hebben is dat de paarden die wel geent waren geen of bijna geen last hadden van het virus. Paarden die geen enting hadden waren langer en ernstiger ziek terwijl de geente paarden niet of nauwelijk ziek werden. Ik had er toen die tijd 2 paarden staan, allebij geent en zij hebben het allebij niet gehad. Dat terwijl 75% van de stal de ziekte vertoonde.
Kortom ik ent !

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:37

Ik heb ooit in een medisch artikel gelezen dat het het meest effectief is om tegen Rhino te enten als jet het ieder drie maanden doet???? D e meeste mensen die ik ken die enten doen het 1, maximaal 2 keer per jaar. Wat heeft het dan voor zin??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 15:35

Beter mee verlegen, dan om verlegen. 2 keer per jaar, in een moeite door met de tetanus en influenza.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 15:45

Oxbow schreef:
Ik heb ooit in een medisch artikel gelezen dat het het meest effectief is om tegen Rhino te enten als jet het ieder drie maanden doet???? D e meeste mensen die ik ken die enten doen het 1, maximaal 2 keer per jaar. Wat heeft het dan voor zin??

Dat wilde ik dus ook al vragen.
Enten voor rhino moet toch veel vaker dan 1 of 2x per jaar?

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:31

Ik doe geen Rhino omdat ik haast de enige dan zal zijn die het doet dus dan heeft het nie veel zijn heb ik me toen die tijd laten vertellen, maar als iedereen het doet en je ent dan kan het wel minder worden maar altijd kans op Rhino is er wel, maar dan op niet zo'n erge graad. ik weet het alleen ook niet zker

En als ik Rhino zou enten zou ik het gwoon 2 keer per jaar doen bij de gwone tentanus/influenza enting..

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:59

ik ent mijn paard twee keer per jaar voor rhino (advies van de da) omdat ik wedstrijden wil gaan rijden er zijn mensen op stal die jhet niet doen maar ik ben van mening dat ze nu toch beter beschermd is dan paarden die niets hebben tegen rhino...

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:01

1) de reden waarom ik niet laat enten tegen rhino is omdat bij ons op stal niemand dat doet Tong uitsteken
2) zie antwoord 1
3) geen id, het is al zolang geleden dat ik tegen rhino heb laten enten.... Verward

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:51

Ik heb ze alle 4 niet geent tegen Rhino, hier in de beurt wordt er volgensmij zowiezo bar weinig geent tegen Rhino. Dus denk dat het dan ook weinig zin zal hebben.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:31

Ik laat ook niet enten tegen rhino. Als ik een drachtige merrie had zou ik het wel doen maar anders zie ik niet echt het nut ervan. De gevaarlijke vorm van rhino (dus die waarvan ze verlamd enz. kunnen raken) kunnen ze niet tegen enten.
Je laat je paard enten tegen een vrij ongevaarlike vorm van rhino. Ik vind het dan niet echt veel nut hebben.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:02

ik heb het nooit gedaan
ten eerste beschermt de vaccinatie maar tegen een paar soorten,
ten tweede is de enting maar kort geldig
verder heeft mijn paard onderhand al Rhino gehad, en erger dan dat kan het niet worden geloof ik qua ziekte.
maar hij heeft het overleefd