[AR] wat er mis is met zelf beleren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

[AR] wat er mis is met zelf beleren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 14:23

Veel mensen zeggen, ik durf het toch niet aan en dergelijken, maar dan vraag ik me toch af, wat is er nou zo erg en gevaarlijk aan het zelf beleren van een pony voor de kar?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:26

Ligt eraan hoe ... Haha! Als je hem voor de kar zet en er zo mee weg wil rijden, lijkt me dat wel gevaarlijk. Als je het op een verstandige manier probeert (eerst erachter lopen, dan autoband erachter oid) dan kan je het volgens mij best zelf (eventueel met een goeie hulp erbij). OK dan!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:52

Als je zelf al heel vaak gement hebt met verschillende pony's en je pakt het stap voor stap aan dan vind ik het niet fout. Iedereen moet het leren natuurlijk... Toch lijkt het me wel slim als er zeker in het begin iemand helpt die het wel vaker heeft gedaan...

Wat vooral bedoelt wordt met 'knutsel niet zelf aan' zijn de mensjes die een ponytje hebben, het 'ook wel leuk' vinden als die voor de kar zou lopen. Ergens een tuigjes opsprokkelen, een karretje zelf maken, pony ervoor knopen en aanrijden. Ik zeg niet dat het fout MOET gaan maar de kans wordt dan wel HEEL groot!

Ik heb ook lang getwijfeld of ik het zelf zou doen met Pinky. Maar ik heb er toen voor gekozen hem te laten beleren (met mijn hulp) door een proffesioneel iemand... En achterf ben ik daar heel blij om!
Misschien was het mij ook wel gelukt, dat zeg ik niet, maar ik ben toch heel blij dat ik het heb laten doen!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:44

Nix mis mee, als je maar weet wat je doet!!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 16:03

nou kijk ik heb dus totaal geen menervaring. Maar de shet die ik nu verzorg willen we wel voor de kar beleren. We hebben nu een tuigje gevonden, maar nu ben ik wel alvast wat met een lange lijn bezig geweest met sturen en zo. Ik denk van dat kan toch geen kwaad. Nu we dat tuigje bijna hebben, wil ik ook met het tuigje eerst wat op sturen en op commando stappen stoppen en draven en zo oefenen. Daarna gaan we slepen, ik denk dat dat ook nog wel zelf lukt. Echt voor de kar vragen we of de boer waar de shet staat ons wil helpen. Die heeft 2 belse knollen, en vroeger heeft hij met twee ander belgen erg veel menwedstrijden gedaan en zo. Dus met het echt voor de kar zetten vragen we zijn hulp. (we is trouwens ik en eigenaresse van de shet)

Ik kreeg van de week van iemand te horen dat ik onverantwoord bezig was, maar ik had zelf zoiets van, zoveel kan dit toch geen kwaad?

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:32

ik vind dat het geen kwaad kan, maar het lijkt me wel verstandig, dat je wat ervaring opdoet, voordat je begint met een pony beleren voor de kar. Nu wet jij zelf er nog niet veel van, en de pony al helemaal niet. Zelf weten natuurlijk, maar ik zou het niet doen als ik jou was...

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:54

zoals je bezig bent vind ik wel goed, zo heb ik het ook gedaan met boef, eerst een hele tijd erachter lopen zodat hij de commando's goed kent etc. toen heeft een kennis er een eg achter gehangen en dat ging prima, een poosje later ging hij voor de kar. ik vind het zelf wel belangrijk dat er een ervaren hulp bij is als je paard voor het eerst wat gaat trekken(bij mij dus die kennis), want als het fout gaat is je paard verpest.. dus ook bij de eerste keer slepen zou ik de boer er even bijhalen.. en idd wat natasja zegt, ga eerst eens een keer mennen met een pony die het al kan, dan weet je zelf hoe het moet en kun je het je paard leren, tussen het verkeer het samen leer vind ik wel een beetje gevaarlijk...

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:13

Op zich is er niks mis met zelf beleren. Maar als je zelf nog geen ervaring hebt in mennen, kan je het dan wel je paard aanleren? Iemand die niet kan paardrijden kan toch ook geen paard inrijden? Groot nadeel aan mennen is dat hij zover bij je vandaan is, je hebt alleen het bit en daar moet 'ie dus ook echt goed op reageren. En een ander punt is dat je vrijwel altijd bijna direct de straat op gaat. Een groen paard onder zadel kan je geheel in een omheinde ruimte beleren, met kar hebben de meeste mensen daar geen ruimte voor. En als je dan beide niet ervaren bent dan kan het goed misgaan en zit je dus ook nog eens midden op de weg. Dus mijn mening met aanleren voor de kar: Heb je zelf ervaring met mennen OK dan! zo niet, zoek er dan een ervaren persoon bij.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 04:21

njah kwa die ruimte zit het goed bij ons. Die boer heeft zoveel hectaren grond, wij mogen de eerste paar keren vast wel een weilandje inpikken voor een middag Knipoog

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:50

idd het feit is dat je moet weten waar je mee bezig bent..Als jij dat niet weet en je pakt een groene pony om te beleren,hoe kan die pony dat dan goed leren???

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:28

lange lijnen en slepen kan je best zelf leren, en als die boer idd meervaring heeft en die wil jullie helpen met het echt beleren voor de kar, dan gaat het toch prima zo?

als je zelf hem voor de kar zou zetten zou ik het niet verstandig vinden, maar met iemand met ervaring erbij kan het best

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:08

Ik sluit me bij Amable aan, je moet zelf eerst kunnen mennen, voordat je het je paard gaat leren. Is wel een beetje onverantwoord vind ik, om het zomaar te doen, omdat het je leuk lijkt. Ik heb de indruk dat mennen vaak onderschat wordt, dat dat erg simpel is, en dat het paard het wel doet.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:40

Ik denk dat voor de kar beleren net zo moeilijk is als het inrijden van een paard.
Iedereen kan wel theoretische kennis op doen, als je geluk hebt kan dat ook goed gaan, maar hoe reageer je als het nou helemaal fout gaat, om dat te weten heb je imo toch wel aardig wat ervaring voor nodig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:14

Op zich is er niks mis mee om het zelf te doen als je een ervaren menner bent en er de ruimte en het materiaal voor hebt. de lange lijnen kan zeker geen kwaad, maar een sleep en later de kar daarvoor moet je weten wat je doet en zowiezo met zijn 2en zijn.

Wij hebben het tot en met de sleep zelf gedaan, maar het uiteinelijk voor de kar zetten hebben we laten doen door onze meninstructeur.

Als er iets fout gaat is het handig dat er iemand ment die weet hoe hij het kan oplossen. En een tweede waar we mee zaten. Stel je paard gaat ervandoor de kar kiept om en raakt totall los.

Afgezien van de schrik en misschien de angst die je er beiden aan over houdt heb je dan ook geen kar meer om mee te mennen.

Als het dan toch fout gaat dan liever bij en met het materiaal van een ander.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:13

Idd, op het moment dat er echt een karretje achter komt, kun je beter een ervaren iemand het laten doen. Zelf heb ik als eerste achter de hengst van ons gezeten. En je moet echt zo duidelijke sturen enzo. Ondertussen doet mijn kennis het stuurwerk weer gelukkig. Want ik vind het toch nog heel wat met zo'n jonge hengst. Ik loop er naast als het nodig is . Hoewel we ondertussen meestal samen op de kar zitten, gaat prima.

Erachter lopen kun je makkelijk zelf leren. Met aanspannen moet je met zijn tweeen zijn. Eentje naast het paardje, en de ander op de kar. En diegene die de pony dan ment kan het beste wel ervaring hebben. Ze kennen nog niets, dus je moet echt duidelijk wezen met je hulpen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:38

ik heb ook helemaal geen ervaring met mennen,maar ga wel zelf me shet beleren,maar ik heb wel geluk want de man waar ik me wei van huur die heeft diploma's daarvoor..dus die kan altijd even helpen Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:29

De kans is groot dat als je het self niet goed kan dat je het verkeerd doet en dan hulp nodig hebt om het weer goed erin te krijgen, maar er is natuurlijk niets op tegen het is alleen slimmer om het onder begeleiding te doen, dan weet je seker dat het goed gebeurd!!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:00

Ik zou niet weten wat er mis is met zelf voor de kar zettenb.
Beleren is iets anders.
Mijn Haffie had een jaar of 7 niet voor de kar gestaan.
Toen hebben wij een tuig gekocht, ingespannen en we zijn er zo de weg mee op gegaan.
Dat vind ik niet overantwoordelijk, maar wij hadden iemand mee die zelf heel lang gement heeft.
Al;s je alleen aan het prutsen slaat, dan vind ik dat juist wel onverantworod.
Et ligt er net aan, maar in de meeste gevallen is het onverantwoord om zonder begeleiding je paard voor de wagen te zetten enz.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:03

ik begrijp dat ook niet, het lijkt mij alleen maar beter om hem/haar zelf te beleren, dan kun je hem rijden zoals jij makkelijk vind e.d.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:16

mijn shet moet ook beleerd worden voor de wagen, heb eraan zitten denken om het zelf te doen, maar denk toch dat ik daar niet verstandig aan doe, naast het feit dat ik te onervaren ben met het mennen, kunnen er ook ongelukken gebeuren vooral als je de wagen voor de eerste paar keren erachter wilt spannen.

Ik ben bang dat ik door mijn onervarenheid de pony verkeerde dingen of op een onjuiste manier dingen aanleer, vanmdaar dat ik heb besloten om onze shet door een ervaren menner te laten kennis maken met de mensport, in de hoop dat het voor de pony in ieder een leuke ervaring is en dat hij niet door mijn knulligeheid bang of onzeker wordt, wat dat zou zonde zijn.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:54

Tja, zo dacht ik er zelf ook over - totdat ik met shet en sleep midden in het bos tot stilstand was gekomen. Het was ook nog op een mooie zondagmiddag, ik woon midden in een toeristische gebied en m'n shetje ging er vandoor met mij er achteraan hangend over het fietspad.........en ik maar roepen: 'Iedereen aan de kant' (en dat deden ze!!).
Ik kan er nu wel om lachen, maar heb toch maar even wat deskundigheid ingeschakeld. Gelukkig heeft ie er niks aan overgehouden maar ik ben nogmaals bevestigd in het idee dat een shet toch niet zo erg veel verschilt van een groot paard!

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:33

HorseyLover schreef:
ik begrijp dat ook niet, het lijkt mij alleen maar beter om hem/haar zelf te beleren, dan kun je hem rijden zoals jij makkelijk vind e.d.


Ik denk dat het ook van het paard afhangt, Als je zo'n paard hebt dat alles goed vind dan maakt het niet zoveel uit, maar anders kun je beter hulp vragen denk ik. Als je hulp vraagt kun je het evengoed op je eigen manier doen maar heb je wel iemand om te waarschuwen waar het fout zou kunnen gaan.

Mijn pony is er een paar keer flink vandoor gegaan en is nu bij voorbaat al angstig. Komt waarschijnlijk ook niet meer goed. Ik heb er dus heel veel spijt van dat ik er geen hulp bij heb geroepen....

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:21

Mensen denken er zo makkelijk over, maar het is heeeel anders dat onder het zadel rijden.
Ik heb jaren met een ervaren iemand meegeholpen met beleren van paarden en pony's en heb van de zomer pas mijn eerste pony echt helemaal zelf beleerd, maar heb wel al 14 jaar men-ervaring met twee-span en enkelspan.
Het kan echt levengevaarlijk zijn als een pony in paniek raakt als hij de kar achter zich voelt..
Op zich hoe je het tot nu toe hebt aangepakt is wel goed OK dan! , maar probeer hem a.u.b niet zonder begeleiding voor de kar te zetten, laat de man de eerste tijd je wat les geven in het mennen en laat hem zelf de pony echt voor de kar beleren het kan zijn dat je denkt dat alles goed gaat en je zonder men ervaring buiten het terrein gaan en dat er toch na een aantal weken soms maanden iets gebeurd waardoor je pony alsnog helemaal in paniek raakt dan heb je geen ervaring genoeg om te reageren.
Je zult niet de eerste zijn die met pony en kar in de sloot beland. Verdrietig

Misschien ben ik te fanatiek met mijn antwoord nu, maar ik zie hier in de buurt zoveel ongelukken gebeuren met mensen die het mennen absoluut onderschatten. Boos!