Rijden aan zee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MerelMaestro

Berichten: 68
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Noordwijk

Rijden aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 21:42

[edit]titel duidelijker gemaakt.
Mickey[/edit]
Ik rijd op een paard maar die is heel erg bang voor zeewater. Weten jullie iets waardoor die niet meer bang is voor zeewater? want steeds als ik op het strand rijd met een groepje schietie steeds nar het duin. En als we in draf zitten schiet hij er in rengalop vandoor en ik weet niet hoe ik hem stil moet krijgen. jullie wel?
Antwoord zo snel mogelijk!
xx merel


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:43

Zorgen dat je je paard onder controle krijgt is denk ik het belangrijkst. Oefen daar eerst op voordat er ongelukken op het strand gebeuren.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


MerelMaestro

Berichten: 68
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 21:48

het is niet echt een ongeluk maar hij gaat steigerend ervandoor.... dus...

Maestro Ik Hou Voor Altijd Van Je, Vergeet Dat Nooit!!

MerelMaestro

Berichten: 68
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 21:48

en dat vind ik nogal eng.....

Maestro Ik Hou Voor Altijd Van Je, Vergeet Dat Nooit!!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:54

Dan toch zou ik zorgen dat je je paardje onder controle kunt houden. Ten alle tijden! Daarna pas naar het strand gaan.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:35

griebels schreef:
Dan toch zou ik zorgen dat je je paardje onder controle kunt houden. Ten alle tijden! Daarna pas naar het strand gaan.



Mee eens eerst je paard onder controle krijgen, zorgen dat hij je goed vertrouwd en als dat allemaal goed gaat opnieuw proberen en dan eerst een klein stukje belonen en dan weer terug gaan zo langzaam uitberijden.
succes er mee.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:37

Een paard dat er vandoor gaat kan niet steigeren. Een paard steigert alleen vanuit stilstand/stap, maar niet vanuit de volle galop.
Het is wel goed dat je met een groepje andere paarden gaat. Als die andere paarden daar rustig blijven dan heb je meer kans dat jouw paard dat gedrag overneemt.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:14

Je erbij neerleggen dat hij niet de zee in wil *LOL*
Die van mij wil ook echt niet. Aangezien buitenrijden voor ons ontspanning zou moeten zijn ga ik hem niet koste wat het kost het zeewater injagen.
Gewoon met de andere paarden meegaan en niets forceren.Het komt misschien vanzelf als je vaak naar het strand gaat.

Die van mij loopt nu al vlekkeloos door de zwinnetjes, alleen de golven blijft hij eng vinden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:04

je kunt misschien proberen om een keertje gewoon langs de zee te wandelen. aan een halster en dan gewoon rustig en lief zijn. en een vriendin mee te nemen met een rustige pony die wel de zee in durft.

Ik weet niet of het helpt maar mijn pony was eerst ook heel bang voor water met namen plassen en grote modder stukken (ben nog nooit met haar aan zee geweest hoor) Nu doet ze het wel, ik heb eerst aan de hand geoefend en daarna rijdend tijdens een buitenrit met een andere pony erbij die het wel wilde. En nu doet ze het prima.

Hopelijk heb je er iets aan.

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:28

ook ik had dit probleem eerst ook, en het is vanzelf overgegaan naarmate ze meer op het strand kwam, zoveel mogelijk doen alsof er niets aan de hand is en met paarden meegaan die niet bang zijn doen wonderen!! veel succes!

Crista

Berichten: 3017
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:21

ja dat aan de hand stappen ben ik het ook wel mee eens....je bouwt namelijk een band op met je paard en ik heb idee dat een paard je meer vertrouwt als je ernaast loopt (is lang niet bij allemaal zo hoor) en zo kun je hem misschien overtuigen dat het helemaal NIET eng is....loop er ook eens zelf doorheen met je laarzen, maar dwing hem absoluut NIET!
Veel suc-6 ermee! *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Haha! Haha! Haha! Lachen Lachen

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:59

Aan de hand stappen is wel een goede manier om het vertrouwen te krijgen (dat idee heb ik iig ook), maar als je paard zo heftig reageerd, moet je wel eerst goed nadenken of je hem wel kan houden. Als hij zich namenlijk losrukt ben je helemaal de l*l.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 15:21

ik heb ook ervaring met een paardje dat de zee niet in wil, dat komt omdat ze als veulen in de sloot is gevallen, dus zelfs voor plassen is ze eng, ze kan door het weerspiegelende water natuurlijk ook de diepte niet schatten. Maar ik ging toch vrij regelmatig met 'r naar het strand (woon in Hoek van Holland, dus das heel dichtbij) en op het strand ging ik 'r dan naast lopen en aan het halster begeleiden. Omdat ik 'r zo'n 5 jaar heb gedaan, vertrouwde ze me op een gegeven moment goed en als ik dan naast haar liep en in het ondiepe water ging lopen en zo min mogelijk water deed opspetteren, kwam ze er uiteindelijk wel een paar passen achteraan en dan liep ze wel een tijdje in het ondiepe water. Hier moet je wel veel geduld voor hebben, maar het is ook echt heel erg leuk om te doen, een strandwandeling met je paard - ook aan de hand - vind ik sowieso al geweldig en zo met je paard samenwerken is ook echt leuk!! Echt aan te raden!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:34

Je moet ook opletten dat je paard niet voelt dat je bang bent. Wanneer jij het eng vind, dat hij ervandoor gaat, en je weet van te voren al dat hij ervandoor gaat, ga je waarschijnlijk onbewust al aanspannen en zenuwachtig doen. Jij merkt het niet, maar je paard wel! En die kan daar heel goed misbruik van maken.

Verder ben ik het eens met de anderen: geduld, en niets forceren

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:07

ShiningHorse schreef:
ik heb ook ervaring met een paardje dat de zee niet in wil, dat komt omdat ze als veulen in de sloot is gevallen, dus zelfs voor plassen is ze eng, ze kan door het weerspiegelende water natuurlijk ook de diepte niet schatten. Maar ik ging toch vrij regelmatig met 'r naar het strand (woon in Hoek van Holland, dus das heel dichtbij) en op het strand ging ik 'r dan naast lopen en aan het halster begeleiden. Omdat ik 'r zo'n 5 jaar heb gedaan, vertrouwde ze me op een gegeven moment goed en als ik dan naast haar liep en in het ondiepe water ging lopen en zo min mogelijk water deed opspetteren, kwam ze er uiteindelijk wel een paar passen achteraan en dan liep ze wel een tijdje in het ondiepe water. Hier moet je wel veel geduld voor hebben, maar het is ook echt heel erg leuk om te doen, een strandwandeling met je paard - ook aan de hand - vind ik sowieso al geweldig en zo met je paard samenwerken is ook echt leuk!! Echt aan te raden!


hier ben ik het helemaal mee eens Knipoog

'In het land der blinden is eenoog koning'

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:11

Jaaah!!1 Lekker aan de hand lopen en dan binnen no-time je knollie kwijt zijn omdat ie er vandoor peert!!!!

Niet echt slim vind ik!!

Mij is altijd geleerd dat je meer controle over je paard hebt als je er op zit, dan dat je um vasthoudt... en dan al helemaaaaal niet aan een halster, dan istie zo pleite!

Nee, ik zou eerder kiezen voor het mee laten gaan met (Zeer) ervaren paarden.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:29

Wat je ook zou kunnen proberen is om iemand op hem te laten gaan die al heel ervaren is met paarden, diegene heeft waarschijnlijk beter je paardje onder controle waadoor het paard weer leert dat de zee lang niet zo eng is als hij eruit ziet.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:34

Je moet inderdaad wel controle hebben over je paard als je 'm aan het halster mee neemt naar het strand, maar met die van mij kon dat wel, die kende ik door en door en ik wist precies hoe ze op dingen zou reageren. Bovendien was ze op het strand niet drukker/opgefokter dan in het bos of ergens anders, omdat ze daar net zo vaak kwam als ergens anders. Als je wel een paardje hebt dat opgefokt wordt op het strand moet je het inderdaad zeker met hoofdstel doen en dan zou ik ook in ieder geval met z'n tweeen gaan. Verder is het echt aan te raden hoor. Mijn paardje ging in ieder geval echt het water niet in als ik er op zat NO WAY!! Maar als ik haar begeleidde zag ze dat het helemaal niet zo eng was en dan durfde ze me wel te volgen. Zo ging dat langzamerhand steeds beter.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:08

zet hem op een volter.. dan mindert hij al snel vaart

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:02

Lieke schreef:
Wat je ook zou kunnen proberen is om iemand op hem te laten gaan die al heel ervaren is met paarden, diegene heeft waarschijnlijk beter je paardje onder controle waadoor het paard weer leert dat de zee lang niet zo eng is als hij eruit ziet.


dat lijkt mee een goed idee Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:01

llleoni schreef:
zet hem op een volter.. dan mindert hij al snel vaart


Kan een paard dat al licht in paniek is wel heter maken trouwens, dus niet te vaak doen.
En verder heb je gewoon geen overwicht als je paard dat soort dingen doet.
Bij een paard moet het zo zijn dat als jij zegt dat het goed is en niet eng, hij daar op vertrouwd en rustig wordt.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:57

Idd. de tijd nemen. Misschien werkt dit: als je weer op het strand komt niet rechtstreeks richting zee lopen. Eerst langs de duinrand en de volgende keren steeds één meter dichter bij de zee.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:55

ten eerste je paard volledig onder controle houden,

gaat dat allemaal goed? dan kan je aan het werk gaan met hem op 'eng zeewater' afsturen, probeer hem anders eerst in de stille watertjes of meertjes te laten stappen bijvoorbeeld met een vertrouwd paard voor hem, daarna hem rustig laten ruiken.
wat je vooral moet doen is zelf heel rustig blijven en bij ieder stapje dat hij goed zet heel goed belonen en hem rustig toespreken dat hij braaf is.
als hij een stapje verkeerd zet, niet boos worden, slaan of schreeuwen.
maar hem stil weer op het water afsturen!

dit heeft bij mij heel goed geholpen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers