verse bieslook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

verse bieslook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 01:45

Met de kerst had ik om iets te garneren verse bieslook gekocht (zo'n plantje dus) alleen daar is nog heeeeeeel veeeeeel van over. Ik verzorg hem netjes, dus het wordt alleen maar meer Haha!
Aanegzien ik niet bepaald een keukenprinses ben, waar kan ik dit voor gebebruiken?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 03:01

De moeder van Paulien (Rainie) maakt altijd een overheerlijke saus/dip voor vlees en aardappelen etc.
Of ze dit recept wil vrijgeven weet ik niet Tong uitsteken

Er word in iedergeval bieslook bij gebruikt. Dacht ik? (Blond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:37

Idd een sausje voor het vlees, smaakt het best lekker in. Even denken hoor, wat doe je er ook weer in Verward Yoghurt, wat zelfgemaakte mayonaise, augurk in ringetjes, en die dan weer in 4 brokjes, en wat redelijk fijngesneden bieslook. Verder, wees creatief, probeer wat uit, en kijk of t smaakt Knipoog

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:10

- aardappelsalade
- eiersalade
- over de aardappels als garnering (fijngesnipperd)
- in de soep als garnering (fijngesnipperd)
- fijngesnipperd bij een salade

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:25

- over een gebakken eitje
- over vis
- gemengd met roomkaas en sla op brood

en anders knip je de bieslook af, in snipppers knippen. In diepvrieszakje doen en wat lucht erbij blazen (dan vriezen de stukjes niet aan elkaar vast) en hup, in de diepvries. Dan heb je altijd een voorraadje voor momenten dat het van pas komt. Dit kun je trouwens ook goed met peterselie doen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:14

Je kunt er rolletjes vleeswaren met vulling mee "vastknopen".
Ook lekker in ragout of op filet americain Vingers aflikken

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:28

Andere vraag: hoe hou jij zo'n plantje zo goed Verward
Want de mijne leggen al na een week het loodje. Ze worden slap en geel en daarna is het afgelopen.
Ik geef ze echt netjes water en ze staan in de vensterbank, niet in de felle zon.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:48

Elles schreef:
Andere vraag: hoe hou jij zo'n plantje zo goed Verward
Want de mijne leggen al na een week het loodje. Ze worden slap en geel en daarna is het afgelopen.
Ik geef ze echt netjes water en ze staan in de vensterbank, niet in de felle zon.


Goede vraag ! Ik zit met bijna hetzelfde probleem. Ik heb een aantalweken wat gezaaid in een bloempot,maar het blijven hele fijne miezerige sprietjes. Ik weet wel dat ze veel water nodig hebben.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:50

Kruidenboter... pakje roomboter, paar druppels citroensap, klein beetje peper, klein beetje zout, paar teentjes knoflook (hoeveel ligt er maar net aan hoeveel je van knoflook houdt Haha! ) en heeeeeeel veel verse bieslook Vingers aflikken .

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:30

Jumjum, die kruidenboter van Vikki vind ik ook erg lekker!
Je kan het ook invriezen, maar daar wordt de hoeveelheid niet minder van Haha!

Nog een maandjeof... drie! Dan kan ie de tuin in
Ik heb ook een grote pol, ik houd het ongeveer twee tot drie jaar goed, dan is de pret voorbij en zaai ik nieuwe.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:40

Mijn ouders hebben al jaaaaren bieslook in de tuin staan. Groeit echt als onkruid. Geloof wel dat af en toe wat gesplitst of uitgepoot worrdt of zo, maar het gaat zeker niet kapot na 3 jaar en blijft ook gewoon gedurende de winter staan. Groeit dan niet natuurlijk maar komt in het voorjaar met heftig geweld terug.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:44

Misschien doe ik dan toch iets fout. Mijn grond is op die plaats ook een beetje klei-achtig. Of een ander soort?
Misschien moeten we een tuinforum maken Knipoog *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:50

Kleigrond is over het algemeen goede vruchtbare grond, wij hebben thuis een kleine kruidentuin, en alles doet t daar vrij goed. Bieslook kan ook prachtig staan in de tuin Lachen

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:51

Op mijn werk doen ze bollen bieslook in een potje en dat gaat grooien.
(wortels en een beetje klei-achtige grond)
Als het plantje geel word istie nietmeer goed.
Zet hem in een koele ruimte neer, groeien doet bieslook toch overal en je hebt dan minder kans op doorschieten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:54

Ik weet dat het daar gewone redelijk schrale zandgrond is. Bemest wordt er ook niet veel vlg. mij maar staat gewoon al jaren een hele rij waarvan gewoon af en toe weggegooid moet worden. Zal nog eens vragen aan mijn moeder Haha!
De genoemde "spietjes" in mijn vensterbank zitten in tuinaarde. Misschien moet ik de boel gewoon afknippen en dan maar afwachten wat er van komt.
Het afgelopen jaar had ik bieslook wel in de tuin, en dat ging eigenlijk redelijk. Genoeg in elk geval. Zocht dus nu een oplossing binnen voor in de winter, maar dat lukt nog niet te best.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:20

Je kunt het invriezen volgende zomer Lageveld. Doe ik ook.
Oke, het is niet zo mooi als het verse, maar toch, valt me niks tegen. Dit doe ik ook met de peterselie en de thijm.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:26

Dat had ik al uitgevonden Haha!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:27

Bieslook smaakt ook erg lekker in een roomsausje bij bijvoorbeeld een forelletje of bij zalm ofzo. Verder in een cocktailsausje of door een kaassaus voor over de bloemkool.

Over het binnen goed houden van het plantje kan ik niet echt meepraten. Ik heb die van mij meteenin de tuin gezet (ergens in de zomer) want het plantje stonk! In de tuin doet hij het prima!

Je kunt trouwens ook kruiden drogen ipv invriezen. Op een warme plaats (bijv. boven de verwarming) laten drogen, dan verkruimelen en in een potje doen.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:06

ik heb een paar bieslookzaadjes netjes in een kasje gekweekt en een paar zo huppakee in de zandgrond gestopt. Die uit het kasje kan ik niet meer terug vinden, en die ik zo in de zandgrond heb gestopt heeft stengels van 1 cm doorsnede. (okee, in de winter even niet, maar er stond vorige week toch nog genoeg om lekker door de eiersalade te doen!)

Conclusie: plantje gewoon in de tuin zetten, groeit als een tiet!

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:21

gewoon op een broodje met beetje boter en paar plakjes kaas hmmm Tong uitsteken

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:23

Ik gooi het altijd overal door Haha! Door ovenschotels is het lekker en in gevulde eieren bijvoorbeeld. En je kan het ook invriezen idd.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:40

Gepofte aardappel, met creme fraish en bieslook. Vingers aflikken (eventueel nog wat geraspte kaas)