Rijtechnisch probleem met mezelf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Rijtechnisch probleem met mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 17:51

Ik heb een rijtechnisch probleem, maar niet zoals je gewend bent om hier te lezen....

Het probleem is namelijk dat ik - door mijn astma - nogal snel buiten adem ben. Ik heb nog maar een paar rondjes gedraafd bijvoorbeeld, en dan ben ik compleet aan het hijgen alsof ik de marathon gelopen heb. Hierdoor raak ik minder scherp en kan mijn paard soms ook misbruik maken van deze situatie. Verdrietig

Ik probeer veel af te wisselen met stapoefeningen (schoudervoor, wijken, keertwendingen etc) tussen de draf-oefeningen door. Stiekum schaam ik me wel een beetje (veel) want ik zie mijn stalgenoten veel meer draven en galopperen zonder ook maar een spoortje zweet te laten.

Na een privéles ben ik kapot en kun je me uitwringen Vingers aflikken

Doordat ik dus te veel moet letten op mijn ademhaling kan ik soms niet het juiste uit mijn paard halen en daar baal ik van. Ik probeer conditietraining op te bouwen want uiteraard heeft dat er ook wel iets mee te maken, maar toch...

Wie heeft tips om rijtechnisch toch mijn paard goed voor elkaar te krijgen EN houden, zonder dat ik daarbij te veel ga hijgen (of nog erger, een astma-aanval krijg)??? Is het toch een kwestie van conditie? Doe ik teveel (en mijn paard dus te weinig? Verward ) Of is het iets anders?

Als ik een proef heb gereden ben ik de eerste 10 minuten bezig met uithijgen en zweet wegpoetsen, om maar even aan te geven hoe erg het is... Bloos!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:36

Ik denk dat het heel belangrijk is dat jij een instructeur hebt die jou in de juiste houding houdt op het paard, en ook e.e.a. weet over ademhaling. Misschien is Centered Riding wat voor jou.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:43

Ben ik met sonja eens. Ik heb zelf ook astma. Maar dit door alergie en niet door inspanning.
Door de juiste houding op je paard. Heb je minimaal lichaams racht nodig om overeidn te blijven. En hoe minder spier spanning hoe meer je met je paard kan mee bewegen. En hoe minder jij hoeft te doen om te blijven zitten.

Daarbij moet je het paard trainen om zeer gevoelig op de hulpen te zijn. Zelf rij ik geheel op mijn zit. Je moet de hulpen geven. Die het voor het paard vanzelf sprekend zijn om die op te volgen.
Daarbij zeer consequent zijn. Draf is ook echt draf en niet nog een paard grote stap passen enz. Maak voor je zelf een opbouw in je hulpen. Dus de eerste keer normaal, tweede keer meer, derde keer meest. En dan moet hij ook echt gaan.

succes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:24

Ik had vroeger astmatische bronchitus, dus ik weet wel een beetje hoe het voelt om geen lucht te krijgen. Tegenwoordig heb ik er alleen last van als ik verkouden ben (zoals nu Boos! ) ) of griep heb- dan ga ik helemaal kapot! het enige dat dan helpt is als iemand op mjin rug klopt om het slijm los te krijgen.

Rij je in een binnen of buitenbak ? in dit soort omstandigheden hield ik het in een binnenbak ook niet vol!

Een te strak zittende BH is ook al snel teveel (ligt natuurlijk aan je "bouw" of je zonder kan of niet Haha! )

Verder moet je denk ik zoeken naar dingen die je krachten sparen, dus bijvoorbeeld sporen en/of eventueel een hulpteugel....al is het alleen maar voor het los-werken ? Ik snap dat dit onder normale omstandigheden niet de voorkeur verdient, maar volgens heb jij zelf ervaring genoeg om er goed mee om te gaan.

Ik had vandaag precies hetzelfde probleem (ben nu dus verkouden) ben naar het veldje naast waar mijn ouders wonen gereden en mijn moeder zou wel een paar foto's maken......na een kwartier was ik doorwaternat en die schimmel nog steeds kurkdroog Verward ...en supervervelend. Mijn moeder lag haast op de grond van het lachen Extreme duivel kon echt niets aanvangen met die rotbok.


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 10:06

Wat een vervelend probleem!
Moet je paard veel drijven?
Rijd je al met sporen?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 10:17

Ik heb zelf ook astma dus ik weet wat een ramp het is.

Mijn paard wordt met heel weinig been en hand gereden waardoor het rijden me relatief weinig inspanning kost. De inspanning komt vooral van de concentratie maar gelukkig komen er geen krachtsinspanningen aan te pas.
Ik geef mijn paard 1 keer been en daarbij moet hij zelf het gewenste tempo vast houden. Pas wanneer ik opvang komt hij terug. Ik blijf niet iedere pas bijdrijven of ondersteunen en dat scheelt erg veel energie.

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:40

o0W!! Dat is erg vervelend ja. Ik zou alleen niet weten hoe ik je moet hebben maar tog Succes!!

Shariff you rock my world. (L)

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:40

Ga bij jezelf na wat voor ademhaling je hebt; buik- of borst. Fysiotherapie kan ook wat aan een verkeerde ademhaling doen.

Gebruik je giertank voortijdig tijdens het rijden (uhh, giertank = pufje).

Ik zelf heb ook astma (gelukkig laatste tijd niet erg). Soms was ik aan het rijden en piepte ik erover, terwijl ik het zelf niet eens door had omdat ik zo ingespannen bezig was. Ik denk dat een goede ademhaling het halve werk is... Denk ook goed na over een warming-up voor jezelf. Heb je inspanningsastma dan?

Succes!

:){

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 16:48

Ik porbeer zo min mogelijk mijn medicijnen te gebruiken, ook omdat ik er in het dagelijks leven weinig tot geen last van heb.
Het is bij mij nu nog steeds puur inspanningsastma.

Ik rijd met stompe wielsporen, verder geen hulpmiddelen. Mijn paard is goed aan de hulpen maar probeert wel vaak onder het werk uit te komen. Soms wat meer, soms wat minder.
Als hij lekker loopt, kan ik meer aan, als hij loopt te klieren, dan kun je me na het rijden uitwringen....

Ik heb ooit al eens fysio gehad en op mijn ademhaling let ik wel goed (soms niet, maar dat merk ik dan meteen)

Het is gewoon een lastig probleem vooral ook omdat Matje het door heeft als ik stuk zit en daar dan gebruik van maakt (niet eerlijk he?)

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:04

Je hebt lichte pufjes van Ventolin enzo... Wanneer je benauwd cq. angstig op paard zit, is er toch ook geen lol aan? En die pufjes hoef je niet dagelijsk te gebruiken, alleen wanneer je last hebt.

Is het zeker dat het astma is en geen hyperventilatie?

:){

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 17:12

Ik weet heel zeker dat ik geen hyperventilatie heb en wel astma.... daar ben ik namelijk mee geboren dus is niet iets wat pas later is gekomen. Als kind had ik het heel erg, nu gaat het wel, alleen in de maanden met veel mist enzo wordt het weer iets erger en met de vrieskou loop ik ´s ochtends ook te piepen.

Ik zit overigens absoluut niet benauwd en angstig te wezen hoor! Maar om een voorbeeld te geven... tijdens les wil mijn intructeur soms dat ik tegen hem terugpraat als hij iets aan het uitleggen is... nou, dan gaat dat ongeveer zo

Ik... leg toch... mijn ... been ....veeeerdeer...........naar...aachdchthter... maarrrr..... hijijijij... loopt door de.... buihuitenteuheugel... heen.......

Oftewel tussen al die woorden door iedere keer een enorme ademhalingsstoot om weer te kunnen praten.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:17

DePennyBitch schreef:

Ik... leg toch... mijn ... been ....veeeerdeer...........naar...aachdchthter... maarrrr..... hijijijij... loopt door de.... buihuitenteuheugel... heen.......
.


Haha! heb ik ook altijd last van, mijn instructrice dan: 'He, wat zeg je nou?'
Met kou helpt het bij mij altijd om een sjaal voor mijn neus te doen, om de lucht te verwarmen wat erin komt.


succes ermee, en ik zal toch met je huisarts praten over eventueel ventolin.

:){

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 17:50

Ik heb jaren ventolin gebruikt, maar ik ga daar altijd erg van trillen. Gebruik nu Brycanil, werkt voor mij beter.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:06

Ik heb ook brycanil gebruikt. Was ik erg tevreden over. Gebruik je het dan vlak voor je gaat rijden?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:12

Hmm...

ik heb totaal geen verstand van inspanningastma, maar dit lijkt eigenlijk ook een vraag voor je huisarts? misschien kan hij je beter vertellen of als je conditie opbouwt met weet ik veel wat voor andere sport het dan beter gaat...

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 20:04

Ha, ellende... je kent mijn huisarts niet!

Die vind bij alles dat ik maar rustig aan moet doen en als ik het benauwd krijg, dat ik dan maar rustiger moet wezen....

duh, echt erg

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:47

Ik heb dus ook van mijn geboorten af astma. Doordat ik gewend was wijnig adum te hebben. Dus zonder inspanning had ik 75%, bij weinig inspanning 50%, en bij veel inspanning maar 45%. Hier kwam ik pas achter toen ik onverklaarbare aanvallen kreeg. Ik werd dan helemaal blauwe en verkrampte verschikkelijk. Had dagen daarna nog spierpijn. Door die aancallen ben ik maar weer naar de doctor gegaan. En die heeft me door gestuurt naar het ziekenhuis. Na wat onderzoeken kreeg ik andere medischeinen. En van die af kom ik weer rennen en had gewoon 100% lucht. Ik wist niet wat ik mee maakte.

Die long arts legde me ook uit. Dat ik deze medischeinen om te voorkomen elke dag moest gebruiken. Als je het benauwd heb legde hij uit. Heb je meer kracht nodig waardoor de rek uit je longen gaat. Net als een elistiek. Dus ik zou zeggen ga naar de doctor en leg het probleem goed uit. Want ik weet niet hoe het met jouw zit. Als ik het heel erg benauwd heb. Kan ik geen medischeinen innemen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:23

DePennyBitch schreef:
Ha, ellende... je kent mijn huisarts niet!

Die vind bij alles dat ik maar rustig aan moet doen en als ik het benauwd krijg, dat ik dan maar rustiger moet wezen....

duh, echt erg


Waarom ga je niet eens langs een sportarts?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:21

Ik heb een matige vorm van COPD en kan bij vlagen ook vreselijk last hebben bij het rijden. Alsof je door een rietje ademhaalt (moeten de gezonde bokkers voor de gein eens uitproberen: gewoon eens mee op je paard gaan zitten en dan fanatiek rijden)

Ik riep dus altijd dat ik maar een beetje moest bikkelen en probeerde mezelf te "trainen" door het me zonder medicijnen af en toe wat moeilijker te maken. Op concours neem je ze uiteraard wel en dan is het effect dubbel. Maar dat werkt dus niet in de praktijk.

Het enige dat je kunt doen is je algehele conditie verbeteren, goed op je gezondheid letten en braaf je medicijnen gebruiken.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:28

ik heb zelf ook astma...wat mij erg heeft geholpen is aan atletiek gaan doen....ik heb zelfs wedstrijden gerend en ben nooit lager dan 4e geeindigd...
dit is zeker iets van conditie en ik heb altijd te horen gekregen dat conditie opbouwen goed is om te doen.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:44

DePennyBitch schreef:
Ik heb jaren ventolin gebruikt, maar ik ga daar altijd erg van trillen. Gebruik nu Brycanil, werkt voor mij beter.


Dan heb je waarschijnlijk een te hoge dosis gehad, ik kreeg ook een hogere dosis waar ik ook zo van begon te trillen. Maar let wel op het is wel een pepmiddel, je lichaam heeft er dus steeds meer van nodig om hetzelfde effect te krijgen. Dit gaat natuurlijk niet van 2 of 3 keer gebruiken maar dit is op langere termijn. Bij mij heeft conditie training
wel geholpen. Het is bij mij niet weg maar ik kan wel een stuk langer rijden, zonder gelijk buiten adem te zijn. Misschien helpt conditietraining?!
Het zal niet helemaal over gaan maar misschien kan het wel beter worden. Succes ermee.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:40

Ik herken veel in je verhaal. Haha! je schrijft het leuk op! Tong uitsteken

Op een 1 of andere manier hebik vaak in het begin wat benauwd (super allergische voor hooi, stof en de hele mieterse keet. Hele foute hobbie dus dit!!) maar wanneer ik rustig doorrijd krijg ik op een 1 of andere manier een hele constante ademhaling en is het na 15 min over. Heel vaag

Verder kleed ik me niet te warm, want dan heb ik helemaal het idee dat ik stik. Doorzitten wanneer ik benauwd ben is helemaal een crime! Heb jij dat ook?

Verder heb ik zelf Ventolin. Ik kan de normale doses voor volwassenen ook niet aan, omdat ik er ook zo van ga trillen en hartkloppingen van krijg. Ik heb dus halve doses en ik neem er dan liever 2 binnen 1 uur dan een hoge doses tegelijkertij. Dit werkt prima.

Helpt buitenrijden niet?

En tja, verder ben jij de enige die kan aanvoelen hoe beroerd je bent. Dus luister naar je lichaam. Bouw conditie op en wissel veel af met rijden zodat je niet binnen no time stuk zit. Ik geef voor mijn les aan mijn instructrice aan hoe ik me voel en waar ze rekening mee moet houden. Dat gaat prima (de enige fout die ik maak is dat ik zelf teveel door bikkel en eerder van de knol afdonder dan aan te geven dat het niet goed gaat Schijnheilig maar dat is mijn probleem Haha! )

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 16:00

Inmiddels ben ik er ook wel achter dat het ook met mijn conditie te maken heeft: sinds twee weken ben ik in het bezit van een hele fijne crosstrainer waar ik iedere dag op probeer te staan.

Het gekke is dat mijn score iedere keer heel goed is, en dat ik snel van een relatief hoge hartslag naar een normale terugkeer. Dus op zich valt het met mijn conditie wel mee. Maar door heel bewust bezig te zijn met mijn ademhaling en niet te gaan hyoerventileren probeer ik nu een verbetering in mijn ademhalen te krijgen.

En misschien toch wel een keer mijn medicijnen gaan gebruiken (ben te grote bikkel wat dat betreft) Bloos

Kortom: aan de ene kant mijn conditie verbeteren en aan de andere kant met mijn ademhaling proberen om e.e.a. te verbeteren...

Wie weet loop ik ooit nog eens de marathon uit!!! Dromen

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:27

Ik ben ook zo'n doos die nooit zijn medicijnen gebruikte. Ik heb zelf COPD. Best zwaar ook.

Ik gebruikte altijd zo min mogelijk mijn puffers, met als resultaat dat ik na het rijden 2 dagen nodig had om weer normaal te ademen.
Nu puf ik voor het rijden en als het nodig is ook nog na het rijden.
Het werkt perfect. Verder gebruik ik ze niet, alleen met rijden en ik merk echt dat het een stuk beter gaat.

Bij mij is het ook seizoensgebonden. In de herfst en lente heb ik nergens last van, de zomer en winter zijn een drama.
In de goede periode gebruik ik nooit medicijnen. Zo wissle ik het af.

Misschien een idee!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:33

Ik heb voor zover ik het weet geen astma (hoewel ik er wel vaker van verdacht ben). Maar wel heel vaak verkouden en dan zit het ook meteen potdicht. Ik kan dan geen trap oplopen zonder helemaal buiten adem te zijn. Op zulke momenten kan ik alleen maar een proef rijden op mijn volbloedje. Die is superlicht te rijden en reageert heel fijn op kleine hulpjes. Ik wordt eigenlijk nooit moe op haar. Maar op mijn WPN-er kan ik dan nog geen rondje draven zonder helemaal kapot te zijn. Het duurt een paar weken voordat ik dan weer kan rijden op hem.

Ik denk dat er geen oplossing is, en ik heb gewoon geaccepteerd dat ik op dat moment geen wedstrijden moet rijden. Tijdens de training is het natuurlijk ook erg lastig. Ook steeds een rondje draven en dan uitblazen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers